Jump to content

223 Remington/5,56x45 Nato spm.?


Recommended Posts

Jeg er klar over at 7,62x51 Nato kan være trøblete å bruke i rifler cal. 308W, dette pga. harde tennhetter og sikkert andre grunner. Men i enkelte rifler går det jo helt greit, for eks. Mauser M98.

 

Jeg satt her en kveld å leste på Wikipedia. Her fant jeg dette om 223rem og 5,56x45 Nato.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/.223_Remington.

 

"223 Remington er en patron for rifle som er nesten identisk med den militære 5,56 × 45 mm Nato. Et gevær av kaliber 5,56 mm kan bruke .223 Remington-patroner, men ikke omvendt."

 

Stemmer dette? at det overhode ikke går an å bruke en 5,56x45 i ei rifle kamret i .223 Remington? Noen som har en forklaring?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Stemmer dette? at det overhode ikke går an å bruke en 5,56x45 i ei rifle kamret i .308W? Noen som har en forklaring?

 

 

Du kan ikke bruke 5.56 i ei rifle kamret i 308, nei. :mrgreen:

 

Går utifra du mente 5.56 i ei kamret for .223 Rem.

 

Her er hva ammo-oracle.com sier om det:

Military M16s have slightly more headspace and have a longer throat area, compared to the SAAMI .223 chamber spec, which was originally designed for bolt-action rifles. Commercial SAAMI-specification .223 chambers have a much shorter throat or leade and less freebore than the military chamber. Shooting 5.56 Mil-Spec ammo in a SAAMI-specification chamber can increase pressure dramatically, up to an additional 15,000 psi or more.

 

I tillegg er noe NATO-ammo ladet til ett høyere trykk enn SAAMI i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

COLen er det samme.

 

Jeg tror at jeg ville sendt børsa til en børsemaker som ahdde en 5.56 NATO kammerbrotsj og fått han til å sette tilbake løpet og kamre om til 5.56 (evt 223 Wylde kammer)

 

Men det er neppe kostnadseffektivt, så jeg ville nok beholdt den slik den er.

Og er nok ikke all NATO ammo som er skummelt heller.

M193 skal være ladet til 52000 psi.

M855 55000psi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...