cespenes Posted July 18, 2013 Share Posted July 18, 2013 Hei. Noen her som vet hva dette er slags våpen? Ca årstall? Er trolig en 22 eller noe lignende. Det står G. Marietti og Brevete på den, uten at det sier meg så mye.. Tenkte dette var plassen og få hjelp på mine spørsmål:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cespenes Posted July 18, 2013 Author Share Posted July 18, 2013 Woho, fekk fram bildan å Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargen Posted July 18, 2013 Share Posted July 18, 2013 Brevete betyr patent på fransk, så det hjelper ikke stort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jim114 Posted July 18, 2013 Share Posted July 18, 2013 Jeg finner ikke noe. Hvis du spør her så kanskje de har fått spørsmålet før og har ett svar: http://www.marietti.it/ Grunnleggeren heter: Giovanni Battista Marietti De har i alle fall laget kniver siden 1860 så det kan jo tenkes at det finnes en sammenheng. Hvis du kan måle kaliber og ta noen flere bilder så vil det øke sjansen. Mvh Jim114 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cespenes Posted July 19, 2013 Author Share Posted July 19, 2013 Som dere ser på bildene så er det noen skader på våpenet... Det ble funnet nedgravd inne i en smie etter krigen. Ser for meg og sende våpenet til en dyktig børsemaker som setter det i stand.. Hadde vært morro og skutt med det også..? Har ikke skjekket noe om hvilket kaliber det er, men er ganske sikker på at det er 22lr.. Det er i værtfall veldig likt.. 8 kantet løp.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veidinn Posted July 19, 2013 Share Posted July 19, 2013 Det er nok et belgisk (kanskje fransk) salongevær /rifle fra 1870-90, ganske typisk for den tiden. Kaliberet var som regel 6mm Flobert det vi kaller eikenøtt idag. Legger ved ei skive med to lignende geværer fra August Larsen's hefte fra 1880 " Kunsten ved øvelser i hjemmet at blive en god rifleskytter". August var sønn av Hans Larsen, Drammen den legendariske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cespenes Posted July 22, 2013 Author Share Posted July 22, 2013 Flott det finnes ett sted som dette der folk har peiling!! Noen som kan antyde en pris på en slik rifle?? Den skal selvfølgelig repareres så godt d lar seg gjøre så blir den pyntegjenstand på laderommet:) Hvordan er reglene for å henge et sånt våpen på veggen? Er jo ikke bare og dra ut sluttstykke for og fjerne vital del.. Takker for svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts