Jump to content

Praktisk rekkevidde for .17hmr til jakt


rypert

Recommended Posts

Ser at det finnes en annen tråd om kaliber .223. Tenkte å starte en lignende tråd angående praktisk rekkevidde med .17hmr på jakt, på de arter den brukes til.

 

Hadde vært interessant å høre på folks kunnskap og erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en kråke på 156m, traff vingebenet og kula gikk tvers igjennom(v-max). Sikta på hode og en kråke høyre for vind. Også skutt kråke bakfra på 113m uten gjennomskytning.

Rev har jeg ikke skutt med den enda. Ravn på 1,1kg ble gjennomskutt på 65m og tok med seg vingen på andre siden av ingangssiden.

Link to comment
Share on other sites

Har i løpet av tre dager skutt 2 rev med TNT på ca 90-100 meter. Med treff i bogen på begge var det ikke mye diskusjon. Den ene la seg flat, og den andre (en litt større hanne) kom seg ca 5 meter etter skudd. Så lenge man treffer der en skal, vil jeg tro man velter reven opp til 110-120 meter. Kråker, ravn og skjære detter nok ut til 250 meter, forutsatt at skytteren gjør sin jobb og treffer riktig.

Link to comment
Share on other sites

Merk at på 150m har 17 hmr nesten samme energi som 22lr (etterhvert går 22lr forbi), så over 100m ville hvertfall ikke jeg løsnet skudd mot rev.

Ønsker man litt sikkerhetsmargin bør ingen klage om man begrenser seg til 80m heller.

Link to comment
Share on other sites

Har i løpet av tre dager skutt 2 rev med TNT på ca 90-100 meter. Med treff i bogen på begge var det ikke mye diskusjon. Den ene la seg flat, og den andre (en litt større hanne) kom seg ca 5 meter etter skudd. Så lenge man treffer der en skal, vil jeg tro man velter reven opp til 110-120 meter. Kråker, ravn og skjære detter nok ut til 250 meter, forutsatt at skytteren gjør sin jobb og treffer riktig.

 

 

Spørsmål: har du sett på kulebanen til 17hmr ut til 250 meter????

 

M

Link to comment
Share on other sites

Praktisk maksimal skuddvidde er etter mitt syn ca 110m, da har man en i prinsipp rett på kulebane hele veien.

 

Praktiske maksimal avstander ettersom hvilket vilt man skyter på, er i grunnen dekket opp lenger oppe.

 

Bruker selv 17hmr til kråkebørse/gås der bakgrunn er kritisk, førstnevnte fra ca 25m til knappe 110m hold. Sistnevnte betydelig kortere (Har ikke testet gamepointen ennå).

Link to comment
Share on other sites

Ja, og kikkerten må nok ha mange klikk! :winke1:

 

Det løser uansett ikke problemet med at 17 hmr har lavere energi enn 22lr på 250m.

Med andre ord er det idiotisk å løsne skudd mot levende vilt på det holdet om man benytter 17 hmr.

 

Og det er før man i det hele tatt vurderer hvordan det er å treffe riktig ift avstandsbedømmelse, verifisert klikktabell og vind.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke helt poenget med å strekke holdet stort utover 110m med 17hmr. Jeg har kaliberet fordi jeg med det kan skyte trygt På endel bakgrunner, som ellers er umulige å bruke.

For lydløs kortholdsjakt bruker jeg 22lr (0-75m hold). Og for det meste ellers av småviltjakt, 223r (ut til 200m+). Eller 22-250 (ut til 250m+). Og så har man jo 6.5x55 om man forventer lengre hold. (I hvertfall teoretisk :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har skutt mange rev forrige vinter med 17 hmr. Ingen diskusjon når det kommer til human avliving. Den gjør jobben veldig bra på 70 meter(åtehold). Veldig ofte knall og fall effekt. Faktisk hatt to tilfeller av gjennomskyting på ca 60 meter. Skal da nevnes at ingen bein er truffet i denne sammenheng. I forhold til det å skyte på over 150 meter så er jeg sterkt betenkelig. Det blir rett og slett for små marginer for den lille kula. Men som det er sagt tidligere. oppimot 120 meter er forsvarlig på rev, dersom jegeren føler seg kapabel på sikre skudd på slik distanse. Personlig erfaring med kaliberet gjør at jeg aldri ville hatt betenkeligheter med å anbefale denne til foreks åtejakt på rev.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...