Jump to content

Hjemmestøpte kuler i kal 30., for bruk i pistol.


Geco5

Recommended Posts

Er det noen MS folk her, som støper kuler for kal 30? Eks. 30 Herret, 30 -30 W, o.l. Ønsker tips om type kule (støpetang), med eller uten Gas Check.

 

Jeg vil teste ut noen støpte kuler, for bruk i 30. Herret og til bruk på "jerndyr". Jeg kan ikke huske å ha lest noe om hvilken "twist" det blir brukt i TCs 30 Herret løp, finner ikke noe hos TC. Jeg kan teste selv, men kanskje noen av dere vet. Antar likevell, at kulevekter fra 115 til 180gr. går greit. Jeg har ikke skutt MS, siden det var forbudt å stille på siktene. Men ønsker likevell minst mulig justering, så jeg vil i første omgang justere mest mulig kun med kulevekter og hastigheter. Og så langt det er mulig, vil jeg unngå Gas C., som koster ca 0,36 kr/skudd.

 

Har sett meg ut noen aktuelle støpeblokker, fra Lymann og et par fra RCBS, men det er litt dumt å kjøpe en masse støpeblokker, hvis jeg kan få gode tips her først.

 

Så hvis noe av dere støper, hvilke kuler bruker dere?

Link to comment
Share on other sites

De fleste TC løp til Contender har 1/10 for alle med på skrudde forsikter og 1/14 med loddede forsikter. I om med at det faktisk er tillatt å stille siktene, hadde jeg ikke tatt meg bryet, som blir heller stort, å sjonglere med forskjellige kulevekter for å kompensere for treffpunkt. I tillegg får man lett også sidevegs forskjell med forskjellige vekter.

 

Har bare brukt to støpte i TC i 30 kal selv. Ene var ei LEE 150 FP med GC og andre RCBS sin 165 grs silhouette også med GC. Ok gas check koster noe, men vesentlig mindre enn ei mantlet kule.

RCBS kula er "bore rider" og gav svært bra presisjon i det begrensede jeg har forsøkt den. LEE kula, var jeg nok ikke så fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

De fleste TC løp til Contender har 1/10 for alle med på skrudde forsikter og 1/14 med loddede forsikter. I om med at det faktisk er tillatt å stille siktene, hadde jeg ikke tatt meg bryet, som blir heller stort, å sjonglere med forskjellige kulevekter for å kompensere for treffpunkt. I tillegg får man lett også sidevegs forskjell med forskjellige vekter.

 

Har bare brukt to støpte i TC i 30 kal selv. Ene var ei LEE 150 FP med GC og andre RCBS sin 165 grs silhouette også med GC. Ok gas check koster noe, men vesentlig mindre enn ei mantlet kule.

RCBS kula er "bore rider" og gav svært bra presisjon i det begrensede jeg har forsøkt den. LEE kula, var jeg nok ikke så fornøyd med.

Takk for informasjon og tips! Skrev på et langt svar dagen etter ditt innlegg, men noe til og fra, gjorde at jeg ble logget ut. Nå kommer et forsinket svar.

 

Er klar over at å sjongelere med kuler/ladninger, er en del arbeid/testing. :) Var med på Magnumfelt fra tidlig på 70-tallet og MS fra starten. Også første MS-stevne, som M.N. ledet. Så, jeg får se om har tid og lyst. Men minst mulig justering, vil vel spare kikkerter.

 

Vet jeg diskuterte å bruke Ideal kuler (bore rider), med S.S. i bladet Våpen for mange år siden. Så den 165 gr. RSBS kula, er en av de jeg hadde sett meg ut. Hylsehalsen på en 30 Herret hylse er jo kort (ca 7,5 mm), så av tunge kuler må en vel også holde seg til slike kuler.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt RCBS SIL 165 i de fleste .30 våpnene mine og de går helt fint. Eller så har RCBS ei 150gr .30 kuletang for "cowboy" våpen uten GC, verdt å kikke på hvis man ikke må ove r1800- 2000f/sek og ikke tar seg råd til GC.

Takk for svaret! Har ikke vært disp., så her kommer et forsinket svar.

 

Gratulerer med mange fine resultater i EM, spessielt GULLET!

 

Ser du også bekrefter at den Ideal kula, til RCBS er bra. Da er det en av de, jeg kommer til å annskaffe meg. Finner ikke den 150 gr kula, hos RCBS. Kan det være en annen produsent?

 

Finner jeg kuler uten GC som fungerer, vil jeg benytte dette. Hvis ikke, bruker jeg GC.

 

Bruker du/dere en kule, på alle holdene i eks. Fri 1. og Fri 2.?

Link to comment
Share on other sites

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/secb2d2d10f10/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/452042&

 

Bruker samme kule til alle holdene, men jeg skyter 30 kaliber og 155gr kuler. Har ikke hatt noe problemer med å velte bukkene og så blir det enklere logistikk.

 

Gullet fikk jeg i Grov Revolver og Fin Revolver i klasse A. Nye perser i begge, men et lite stykke opp til selve EM gullet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for linken, men den er ikke på lista til RCBS, så det er ikke sikkert Midway kan skaffe den. Skal vurdere den. Jeg brukte også en 150 SP Hornady kule på bukken, i 30 Herrett.

 

Har forlagt en, av to bøker med ladedata. I den jeg har funnet, så har jeg brukt 27,3 gr med N200, på nevnte kule. (Har notert maksladning på 28 gr., med samme kule og krutt.) Vet ikke hastigheten på den. Hvilken kal 30 patron bruker du nå da?

 

Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg. Men jeg trodde når du vant en klasse i EM, så var det EM gull! Uansett du vant 2 klasser, satte pers i mesterskap og hadde flere andre bra resultater. Veldig bra!

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset! Du skriver ikke noe om pressisjonen, på denne kula.

 

Men hylsehalsen på en 30 Herrett, er bare ca 7,5 mm, så bæreflaten på den kula er noe for lang. Til kulevekter over ca 130gr, må jeg nok benytte en Ideal type, hvor en stor del av kula "rir på bommene".

Link to comment
Share on other sites

Leste en del av linken (frem til første lengere innlegg og med en del data.), men det var lite givende.

 

Min erfaring (og tro) er at når bæreflaten (i hylsa) overstiger hylsehalsens diameter, er det ofte div. problemer. Og tar for meg din kule, til 30 Herrett. Vil da nevne noe som; kule entrer sjevt på bommene, fett riller utenfor hylsehalsen, med fare for smuss i rillene (ustabliserte kuler, m.m.) Og det er en av grunnene til at type kuler alla Ideal er bra. De "rir på bommene" og entrer bedre/raskere enn ordinære kuler, som er kalibrert til "bunn" av riflingen og må lengere inn i riflingen enn Ideal kulene, før de er sentrert. Trolig oppstår en unødig sleng på kulene og de får ikke senterert seg godt, i et kort løp.

 

Jeg har ikke målt hylsehalsen på en 30-30W, men den er vel noe lengere. Og kan bruke kuler med lengere bæreflate, med bra resultat. Uansett jeg vil trolig ikke fokusere på slike kuler til 30 Herrett, hvis jeg får andre tunge kuler til å gå bra. Takker likevel for innspill.

Link to comment
Share on other sites

Forsøker på en oppklaring av noen begreper som ser ut til å være missforstått.

I de forskjellige skyteformene benevnes samme/tilsvarende aktivitet med helt forskjellige, og ofte helt motsatt benevnelse. Øvelse, program, klasse, kategori, divisjon brukes om akkurat det samme..

 

I metallsilhuett konkurreres det i øvelser (f.eks; produksjon, stående osv.) som igjen deles inn i ferdighetsklasser (B, A, INT). Ferdighetsklassene plasseres skytterne i på bakgrunn av sine tidligere resultater i øvelsen.

Øvelsene er gruppert i kategorier (Finpistol, Fieldpistol osv.).

I et mesterskap kan man bli premiert på flere måter;

Man kan vinne en øvelse og f.eks.bli Europamester i Europamesterskapet.

Man kan vinne en kategori ved å vinne aggregat/sammenlagt for kategorien, resultatene fra øvelsene i kategorien legges sammen til et resultat.

Man kan vinne sin ferdighetsklasse.

 

En grundigere innføring i øvelser, klasser og kategorier i metallsilhuett finner du i denne tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=51&t=36399

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...