Jump to content

Schienen Drilling.


Guest 30R Blaser

Recommended Posts

Dæven , den var fin . Hvilken børsemaker er det som har laget den og hva er det største kaliberet å få i skinna..Tør jeg spørre om pris??

 

Den er laget av TJF i suhl. Kjøpt brukt av børsemaker som jeg kjenner. Han har bygget den litt om. Jeg sendte ned kikkerten som han hake monterte. Max kaliber er 22 WMR.

Link to comment
Share on other sites

:shock::shock:

Nå begynner misunnelsen å bli stor. Når jeg ser på utforminga så tror jeg ikke mi lommebok er stor nok til noe slikt. Greier du å ta et bilde bakfra av pipesettet? ( selvfølgelig når du har fått den)

 

Jeg har lagt ut et bilde av munningen tidligere under tråden tre børser med tre løp. jeg får lage en full tråd om børsa når den kommer. ca 2-3 uker regner jeg med

 

viewtopic.php?f=49&t=4765

Link to comment
Share on other sites

Flott drilling, gleder meg til oppfølging på denne tråden med flere bilder :P

Hva er løpslengden på våpnet?

 

Løpslengden er 68 cm. Lover å skrive mer samt å poste flere bilder når den kommer. :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er bare en ting jeg synes virker for domminerende på disse schienen drillingene og det er det bakre siktet på siktet som er montert på løpet. Vil være litt i veien for fluktskytingen. Men på denne ser det ut som at det kan vippes fremover.

 

waldlaeufer3.jpg

 

skuret kan felles ned .

2828427524_61b23c1629_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det blir vel helst "meiting" i det 22WMR løpet. :mrgreen:

Jeg tror sikkert noen andre kan utbrodere begrepet orming bedre en meg..

 

Våpenet ser utsøkt ut :!: Gratulerer.

I et slikt flott våpen må det ikke "meites", det MÅ brukes helt fersk bendelorm med lakserolje til smøring :wink:

Grattis med et nydelig våpen! 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei og hå snasent gevær du skulle ha da :mrgreen::mrgreen::mrgreen: Ny linje på ønskelista (taste taste)

 

Har en zastava i 22wmr og i den så går cci maximag hp , tnt, gamepoint og s&b hp bra.

Det eneste den spredde vilt var federals 50grn hp den var helt håplaus og fikk bare 10-15cm samlinger på 100m.

Har funnet ut at maximagen er best egnet på litt solid vilt som trenger litt effekt. Gamepointen går jo bare som en helmantel rett gjennom. Prøvde på spylerveskekanner med vann på 70m og da gikk gamepointen gjennom 5kanner +en del plank mens maximagen stoppet vel i nr 2-eller3. Så jeg prøvde på 3m og da stoppet den (gamepointen) i nr 4. TNTèn stoppet i første uansett skuddhold.

Link to comment
Share on other sites

Du skal selvsagt bruke RWS patroner. Deres blyspiss er en riktig blyspiss som holder sammen samtidig som den sikrer god effekt på tiur, helmantlen har samme vekt-fart-og treffpunkt. Og så kan du jo se om noen av de amerikanske billigpatronene har samme treffpunkt.

 

OG gratulerer med enda ei grombørse!

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg satt og las igjennom denne tråden. Til oppklaring så finnes det såkalte Schienen/waldläufer drillinger som ikke har randtenningspartroner. Jeg har en med cal. 22 hornet. Og man finner til og med våpen med 5.6x35 R Vierling som er en kragepartron.

En annen ting Når det gjelder RWS sine 22 mag helmantel og blyspiss, Så har de i min krieghoff 44 cm lange innstikkspipe ca 15-20 cm høydeforskjell. Så i alle våpen går de ikke likt desverre.

Gratulerer med en fin drilling. Eneste jeg ikke liker med den fabrikaten er at de så langt jeg har forstått ikke lager disse drillingene med Snellert avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Her hersker full begrepsforvirring! Orming gjør man for bedre drepert, og er vel den metoden som vanligst og mest kjent hos den gjengse skytter og jeger. Meiting må man ikke under noen omstendighet begi seg ut på med mindre det er snakk om bedre drepert i harpungevær av trykkluftstypen - våpenet vil kun egne seg til å skyte fisk med i ettertid, og det er et svare spetakkel å ommeite et meitet løp!

 

En veldig gjev drepertforbedring får man med dobbel eller sågar trippel orming, men skal man spise kirsebær med de store gutta, er det øgling som gjelder. For de som har råd er det dobbel eller trippel øgling, selv om trippeløglingens effekt bestrides i flere skytekretser. Personlig tror jeg dette har sammenheng med om løpet er ormet på forhånd - det lager nemlig en hel del krøll under øglingen da forsøk har vist at forutgående orming påvirker øglingen på flere måter. Så langt har ingen kunne påvise hva som konkret skjer, men effekten av denne kombinasjonen fører til flere problemer som tilsynelatende ikke har relevans til hverandre. Et eksempel er at våpenet plutselig og uten forvarsel begynner å trekke til høyre eller venstre. Av en eller annen merkelig grunn trekker det sjeldent opp eller ned, med mindre løpet er ormet fra munning mot kammer (er det mulig å være fraværende under så viktig arbeid, bør man heller bake brød i stedet :roll: ).

 

Riktig orming skjer naturligvis fra kammer mot munning. Det samme gjelder forsåvidt øgling, men ikke dersom løpet er ormet først - da må det øgles to ganger fra munning til kammer, og deretter fra kammer til munning dobbelt så mange ganger. Og da begynner det å bli dyrt. Og komplisert. I tillegg har det vist seg at mange omorminger og omøglinger reduserer dreperten betydelig - så det lønner seg å få det riktig med det samme. Det er også verdt å vurdere å spare opp litt ekstra og heller kjøre dobbel øgling - det varer lenger, gir betydelig bedre drepert enn orming og påvirker dessuten ikke dreperten selv om våpenet om en stund må ha en vedlikeholdsøgling for å holde dreperten på toppnivå.

 

Er løpet allerede meitet, kan man generelt glemme både orming og øgling - da må det spesialbehandling til - og det på et nivå bare et fåtall har kunnet vise til brukbare resultater. Jeg vet det foregår forsøk med frosking og padding, men har ikke hørt at det foreligger konklusjoner på dette arbeidet ennå. Teoretiske betraktninger tyder derimot på at dersom de får dette til, kan etthvert løp, om aldri så feilormet, feiløglet eller feilmeitet få tilbake full drepert uansett! Hvis de får det til, altså - jeg har mine tvil...

Link to comment
Share on other sites

Jeg satt og las igjennom denne tråden. Til oppklaring så finnes det såkalte Schienen/waldläufer drillinger som ikke har randtenningspartroner. Jeg har en med cal. 22 hornet. Og man finner til og med våpen med 5.6x35 R Vierling som er en kragepartron....

 

Det var vel fordi jeg skrev at skinnedrillinger skal ha randtendingspatron, du skriver dette. Jeg mener det på samme måte som at brekkvåpen "skal" ha kragepatroner.

 

Grunnen til at jeg mener dette er: En drilling med to hagleløp og et rifleløp "skal" ha riflepipa underst. Men siden en dobbeltløpet hagle trenger en sikteskinne, kan det gjøres unntak for en skinnedrilling, men da må patronen være egnet til å plasseres der. Da er det viktig at kammerdelen, hvor trykket er størst, ikke må bli for stor. Det at trykket er størst her, gjør at veggtykkelsen også må være tykkest her, så det er dumt å ikke bruke flaskehylser, men hylser som er helt rette og med liten diameter, som .22 WMR. Både .22 Hornet og 5,6x35R er flaskehylser. (og begge er randpatroner) En annen fordel med randtenningspatroner i skinnedrillinger, er at det da kan tennstempelet plasseres i nedre kanten av kammeret istedet for i senter. Dette gjør nok at det er enklere å få plass inne i mekanismen.

 

Men, på lik linje som det finnes brekkvåpen for rillepatroner, ar du sikkert rett i at det finnes skinnedrillinger med sentertente patroner.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

[quote="30R Blaser

 

Den er laget av TJF i suhl. Kjøpt brukt av børsemaker som jeg kjenner.

 

Jeg ser at TJF har sideliggerkombier i sortimentet. Jeg har i noen tid sett etter en sånn på bruktmarkedet, men jeg tør ikke kjøpe usett av ukjente. Kan du anbefale en kontakt i den forbindelse?

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer er sålangt både positive og negative. Er på reise fot til USA får skrive mer om drillingen når jeg kommer hjem.

Planlegger du å kjøpe brukt fra Tyskland eller Norge ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Mine erfaringer er sålangt både positive og negative. Er på reise fot til USA får skrive mer om drillingen når jeg kommer hjem.

Planlegger du å kjøpe brukt fra Tyskland eller Norge ?

får håpe du kommer hjem snart.

vurderer en tjf også så all info mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...