EirikFlo89 Posted July 13, 2013 Posted July 13, 2013 Hei. Lest at det finnes forskjellige typer knivbladtanger og div niter. Kan noen forklare forskjellen på disse typene tangene? Også når en kan og bør bruke niter på tangen vist jeg har forstått det rett? Gjerne legg med en link til niter som brukes, tror jeg bare har funnet niter til lær. mvh Eirik
Geco5 Posted July 15, 2013 Posted July 15, 2013 Undrer på om det er en sammenblanding her. Å nite, betyr normalt "å nagle". Dette ble brukt mye tidligere (før sveising) på skip, brokonstruksjoner, skyskrapere, o.l., for å feste bl.a. to stålplater/deler til hverandre. Naglene heter da for klinkernagle (hunndel) og niter (hanndel). Utrykket brukes også for å klinke (forsterke) andre ting sammen, bl.a lær og tøy. Utrykket brukes også i forbindelse med "skoing" (feste sko) av hester. Sømmen (spikerene) ettertrekkes og bøyes nedover med en spessiell nitetang. Kan ikke huske å ha lest, eller hørt utrykket i forbindelse med knivtanger. Men det er mulig noen bruker utrykket hvis de har gjennomgående knivtange og når de fester "toppkula" ved klinking.
Dagl Posted July 16, 2013 Posted July 16, 2013 I Sverige sier de ofte å "nite". På norsk blir det som å "klinke" sammen noe. Ved knivmaking er det vanlig, dersom man limer skaft- eller slire deler sammen. Knivblad kan være fulltanget eller stikk tanget. Fulltange vil si at tangen har samme form som skaftet skal være. Skaftet lages av plater som festes på begge sider av tangen. Når skaftet er ferdig, ser man altså tangen langs hele skaftet, midt i skaftet. På disse kniv typene er det vanlig å "nite" skaft delene sammen. Niter kan fåesvi mange varianter, i enkleste form bare en metall stang som klinkes i begge ender. Man kan også få mønstrede varianter. Man kan også bruke en skrue og mutter som slipes etter tiltrekking og liming.går Ett knivblad kan også være av stikk tange som er bare en spiss, og som skjules helt i skaftet. Brukes i den vanlige tollekniven. Her nites ikke skaft delene sammen. Men om tangen går gjennom skaftet, kan tangen klinkes bakerst på skaftet. Da klinkes tangen direkte, men også her går det å bruke mutter dersom man gjenger opp tangen. Klinking av tangen krever at den ikje er herdet slik at den kan klinkes. Selv bruker jeg niter ved liming både av skaft og slirer, da jeg lager horn kniver med slire delvis av hornplater som limes sammen. Håper det var litt til hjelp. Mvh Dagl
Recommended Posts