Jump to content

Noen med Ladeboken og QL som kan gjøre meg en tjeneste?

fredrik

Recommended Posts

Hei og hopp!

Jeg er på ferie i Lofoten. Har tatt med alt ladeutstyr, men har glemt samtlige ladebøker.

Holder på å optimalisere en v-max ladning. Så lurte derfor på om noen kunne sjekket for meg i ladeboken om 50gr v-max står der?

Jeg har ladet den slik:

24gr. Norma 201

COL: 57

Lapua hylser

Dette gav en gjennomsnittshastighet på 878ms. Jeg syntes dette var lavt, så tenkte å prøve med 1gr mer 201. Så om noen har QL og kunne kjørt gjennom den ladningen der, så hadde det vært interessant. Har Mac så har ikke QL :(

Tusen takk for svar!

Hehe :lol: glemte både kaliber og pipelengde - imponerende! ;) Ja var 223 det var snakk om, og pipelengden er 47cm. Gir det noen andre resultater? :)

Jeg kan med andre ord trygt bumpe den opp til 25gr! :D Mulig jeg lager par-tre med 24,5 bare for å være sikker..

Glimrende!

Må si jeg hadde trodd jeg skulle kunne nå 1000ms med denne kula, uten å være over rødstreken, men viser seg at det ikke vil la seg gjøre. Tror jeg nøyer meg om jeg bikker 920ms. Litt usikker på hvor mye det vil ha å si i praksis, både mtp. ekspansjon og kulebane, men what the hell! :mrgreen:

24,5gr norma 201 gav gjennomsnittlig 882ms. Mens 25gr gav 916ms. Min/max: 910/923ms. Altså 13ms i "spredning" på ladningene, er vel greit det?

Men jeg lurer på å forsøke med 0,5gr til, da det ikke var antydning til trykktegn, og hastigheten fremdeles er noe lav....

Det litt rare er at hastigheten bare økte med 4ms fra 24gr til 24,5gr. Hadde riktignok bare 3 skudd å måle, men læll....

Hei, Låner denne tråden litt da, jeg har nesten samme utganspunkt.

Skal lade 55gr Nosler Varmageddon FB Tipped (BC 0.255) til .223

Krutt Norma 201

Løp 50 cm 1:9 Twist

Tennhette :Federal no.205

COL 57

Vurderer å starte med 24gr, etter å ha sammenlignet krutt tabeller og andre ladninger, men er ikke 100% sikker.

Hva vil Min-Max være i denne ladningen?

På forhånd takk