Jump to content

Selvforsvar ved møte av bjørn?!


.35Whelen

Recommended Posts

Hvor ligger din grense før du skyter i nødverge ved skinnangrep/følt angrep av bjørn?

For egen del er jeg ikke sikker. Statistisk sett er det skumlere med en påskutt og i værste fall skadeskutt bjørn enn å ikke løsne skudd i det hele tatt...

 

Men sett at bjørnen tar gjentatte skinnangrep..... hva hadde du gjort?? Hvor nærme før varselskudd, event. avlivning...?

 

Vil tro dette er veldig vanskelig å gi noe godt svar på...

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg i at en skadeskutt bjørn er livsfarlig. det har også vært ett par tilfeller hvor jegere har skutt bjørn og påberopt seg nødverge. Siste er vel saken med salige Mentz Eidsberg som ble dømt. og til slutt frikjent, rett før han døde. bevisbyrden ligger hos skytteren, og da blir det et forferdelig kjør med politiet og eventuelle påtaleapparat.

 

Har selv opplevd ett par ganger å få bjørn på post, den siste gangen under drivjakt i Tyrkia, fikk den på ca 30-40 meter, da den oppdaget meg satte den opp en voldsom hastighet vekk fra meg, hadde den valgt å angripe meg hadde den vært over meg på 2-3 sekunder.

 

Har lært at bjørnen ofte har ett par tre skinnangrep for det virkelig smeller, slik at muligheten til å komme seg unna er absolutt tilstede. det gjelder å holde nervene under kontroll.

oppdager man at det er en bjørn i nærheten, går det også an å tilkjennegi seg med lyd og annen atferd, som regel vil da bjørnen forsvinne.

 

klart pulsen stiger ved synet av en bjørn. Spørsmålet er om man har så mye kontroll på seg selv at man klarer å skyte ett sikkert og drepende førsteskudd på en bjørn som kommer stormende imot deg.

 

231120061944363559Q1LdJk1h.jpg

Bjørn i Tyrkia

Link to comment
Share on other sites

En gammel venn, som forøvrig var guide i Alaska, mente man burde synge for å skremme bjørnen. Med min sangstemme tror jeg at det ganske sikkert ville være strategi nr. 1 :lol:

Dersom det var tid ville jeg ha satset på signalpenn som nr. 2 og

grovere skyts som siste utveg. MEN heller død bjørn enn død meg.

Jeg har forøvrig observert brunbjørn ved flere anledninger i WA-state uten at det har vært noe "å skrive hjem om".

Link to comment
Share on other sites

Komplett OT, men apropos 'kanere og ifølge "Backpacker Magazine" finnes det en metode for å finne ut hva slags type bjørn man har med å gjøre:

 

How to tell the species of bear you are looking at:

 

Go over to him, and kick him in the behind. Run up a nearby tree. If he climbs the tree and eats you, he's a black bear. If he knocks the tree down and eats you, he's a grizzly.

Sorry... :oops:

 

BTT: Er det noen som i det hele tatt er i stand til å vite hva man ville gjort i en slik situasjon? Når man står der med adrenalinet og dødsangsten tytende ut av ørene og underbuksa full av dritt, er det IMNSHO¹ komplett umulig å vite på forhånd hva man gjør: Løpe skrikende i ring, sette to velplasserte skudd i angriperen, plaffe løs i hytt og pine :arrow: masse høl i lufta + gretten bamsefar, dåne, mulighetene er mange. Hva jeg ville gjort? Har ikke peiling. Og jeg har ikke lyst til å finne det ut.

 

¹ IMNSHO: In my not so humble opinion

Link to comment
Share on other sites

Enig med Sako her. Såfremt man ikke har vært i lignende stress-situasjoner før, så er det vel komplett umulig å vite hordan man vil reagere på et (skinn)angrep fra en bjørn.

 

Man kan tro og håpe og mene og synes så mye man vil, men sannheten er vel at vi alle reagerer helt forskjellig på stress- og faresituasjoner, og hvilken person/personlighet som reagerer på hvilken måte er det ingen som vet.

 

Om jeg ville vært i stand til å klatre opp i et tre, trekke meg langsomt tilbake, avfyre et skudd, spille død, synge Teddy Bear eller rett og slett stivne som en pinne, med umiddelbart behov for skifte av benklær, kan ingen med sikkerhet si.

 

Det jeg HÅPER er at jeg i hvert fall ikke fyrer av et skudd uten at det er aller siste utvei, og at jeg da har ei børse i kaliber "Bamsebrems ++". Det er stor forskjell på "lett irritert og nysgjerrig bamse" og "illsint, skadeskutt bamse".

Link to comment
Share on other sites

vell, Sako 30-06, enkelte av oss har vært i adrenalinkick før...

fight or flight refleksen slår inn...

 

(Dersom man tror at man blir stående med buksa full av dritt får man sikkert rett - men det er en annen sak)

 

 

Stemme da der. Den første hjorten eg skaut kom springande rett mont meg ut av skogen på 10 meters hold. Plutselig sa det pang. Alt gjekk veldi fort. Lure på om da samme hadde skjedd viss ein bjørn kom springande mot meg

Link to comment
Share on other sites

Vel er ingen ekspert på skinnangrep for det har jeg aldri sett opplevd før, men har en litt spesiell hendelse fra i sommer da vi jaktet bjørn.

 

Kort fortalt:

Jeg satt post og så bjørnen "danse med sauene" i et drøyt minutt før den begynte å ta kurs mot naboposten og min post. Jeg satt kikkerten opp på full forstørrelse siden avstanden var ca 7-800 meter unna, jeg så temmelig klart hvilke krefter som bor i bamsen. Da den nærmet seg naboposten ga jeg beskjed om at han får besøk:-) holdet for hans del var ca 120m (jeg satt ca 3-400m unna) og fine forhold, om skjelven eller ikke tok skytterne vites ikke men han er meget habil skytter til vanlig men i dette tilfellet ble det bom.

Det som skjedde etter at blyet flaggret rundt ørene på bamse hadde jeg ikke i min villeste fantasi trodd, en eksplosjon av de sjeldene! Det er helt umulig med oppfølgingsskudd i en slik situasjon, det blir bare for syns skyld i så fall. Til ettertanke for de som måtte skadeskyte en bjørn...

 

Etter å ha sett ulike opptak av skinnangrep ble jeg litt i "vilrede" etter episoden som jeg opplevde selv. Det jeg mener er at vil bamsen deg ille er fart og kraft vesentlig høyere en disse skinn angrepene? Stemmer det? I så fall stemmer ikke min egen erfaring fra i sommer og disse skinnangrepene fra tv/mulitimediaverden.

 

Noen som kan bekrefte avkrefte dette?

 

PS: Til orientering banket hjertet noe mere når trådkorset vandret over bamsen kontra elgen, det kan ikke samenlignes....

Link to comment
Share on other sites

Etter X antall turer til Alaska har jeg lært et meg noe om bjørn. De er som oss, de reagerer og gjør ting forskjellige. Så det vil aldri være noe fasitt svar på dette. Har du sett et skinnangrep på TV kan det du eventuelt vil oppleve utspille seg på en helt annen måte. Dette gjelder både oppførsel før selve skinnangrepet og under det. For hele poenget med et skinnangrep er at bjørnen vil vise hvem som er sjefen. Derfor er spill død uansett det du bør satse på. Kan vel egentlig si å underkaste seg. Er jo det man i teorien gjør.

 

En annen ting jeg også har lært er følgende. Det er ikke bjørnen som bekymrer meg mest, det er ELGEN. Bjørnen er faktisk noen jævli smarte dyr. Og de vil jo like mye som deg unngå en konfrontasjon. Men har uansett blitt opplært til en rutine for hvis og når jeg treffer på bjørn.

 

-Trekke seg rolig tilbake og lag masse lyd. Med lyd tenker da på brøling og eventuelt varselskudd i lufta. Ikke alle bjørner reagere på varselskudd, men de fleste gjør det. Her kommer det an på hvor vant de er til folk og om de har opplevd det før. Avstanden er ikke etter min mening så viktig her. Bare at bjørnen er rolig og oppmerksom på deg. Og varselskuddet bør komme i en tidlig fase ikke i det bjørnen er 2m fra deg, da er det mest sannsynlig for sent.

 

-Neste for min del er å plante et skudd i bakken forran bjørnen. Er veldig viktig at det er forrann. Funker best i vann. Dette har skremt bort / stoppet alle de bjørnen som jeg synes har kommet for nære. Nærmeste avstand jeg har hatt bjørn og stoppet den med skudd i bakken, skrittet jeg opp til ca 23m. Har mer tro på dette enn å skyte på selve bjørnen. Hvor nærme grensa går for at jeg ville gjort dette? Vanskelig å si.

 

-Hvis den fortsatt har lyst til å komme videre eller starter med skinnanngrep. Gå ned på kne og eventuelt skyte. Grunnen til å gå ned på kne er å underkaste seg. For det bjørnen vil med et skinnangrep er å vise hvem som er sjefen. Det sies at det skal funke, men uansett er det verdt forsøket.

 

-Siste utvei er å løsne skudd. Og da mener jeg siste utvei. For min del hadde jeg lagt meg ned å spillt død. Har større tro på det egentlig. men hvilken avstand jeg ville skutt på hvis jeg har valgt det? Det må være på et hold jeg selv er overbevist om at jeg har fått bjørnen i bakken. For har du løsna skudd! Er det "INGEN VEI TILBAKE". For "SINT" bjørn blir bare "SINTERE" når den blir skadeskutt. Og i hverstefall har du gjort skinnangrepet om til et angrep.

 

Men hvis det hadde kommet til det punktet hvor jeg hadde valg å skyte. så jeg skutt der det er bein som kan knuses. Ingen vits å prøve på hjerteskudd eller lungeskudd. Det kommer som en ekstra bonus. Her er det snakk om: KNUS, KNUS og atter KNUS. Med andre ord i fronten på bamsen. Og her kommer det igjenn en fordel med det å gå ned på kne. Er at da er du i perfekt posisjon til å avlevere et skudd i midten forran. Hodeskudd er noe jeg ville unngått. Har hørt om flere tilfeller der kuler har rikosjettert av kraniet.

 

En ting du bør tenke igjennom uansett før du løsner skudd. Har det du bruker nok kraft og gjennomtregning til å i heletatt stoppet en bjørn. Så en stygg sak sist jeg var i Alaska. En fisker som ble angrepet. Han hadde løsnet 2 skudd ( kal 12 - Federal Power Shok sluggs ). Hvor begge hadde ekspandert rett under skinnet på bjørnen. Altså null penetrering. Gubben overlevde ved å spille død, men fikk merke det på kroppen. Her var det snakk om en stor grizzly. Var en del som fikk et lite sjokk av den episoden inkludert meg selv. Har selv bestandig brukt hagle ( 870 ) og slug som beskyttelse. Har de siste gangene kutta ut brenneke og gått over til Dixie Xterminator. En 3" jævel med 730gr kule med hastighet på 1400ft/sec og ja den har gjennomtregning og anslag.

 

Men dette er noe som de ferreste etter min mening trenger å tenke på. Så fremt de ikke ferdes i omeråder der det faktisk er bjørn som holder til. Som sagt er jeg mer redd elg en bjørn. Bare at elgen vet jeg at jeg løsner skudd på for det har jeg gjort da jeg fikk en sånn jævel mot meg. Og elg i Alaska er større en her i landet. Og i brunst perioden er de søren meg ikke gode. Den datt sammen på ca 5m. Da hadde den 6 stk brenneke i seg. Lada opp igjenn og satte 2 til bare for å være sikker. Har aldri hvert nærmere å drite i buksa i voksen alder.

 

L.A.

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg i det du skriver hmmm.

Nå er det også slik at den skandinaviske bjørnen er mye "snillere" en den som lever i USA/Canada/Alaska, de sistnevne lever nok også under tøffere konkuranseforhold ute i naturen og er nok noe mere grinete av natur.

 

Men bjørn skal behandles som bjørn uansett hvor i verden du befinner deg.

Det største problemet er at Norske jegere har lite erfaring med bjørn, og det er ikke så fryktelig mange av jegerne som har sett bjørn/hatt på post, da vil en naturlif reaksjon være en hvilepuls som plutselig skvetter opp i 170 og man blir usikker, hva f..... gjør jeg nå..? Jeg ville personlig ha gjort meg tilkjenne med lyd/aktivitet i ett tidlig stadie først og fremst for å unngå konflikt med bamse brakar.

 

Når det gjelder jakt, må det vel være noe en norsk jeger setter høyt å skyte en skandinavisk brunbjørn, istedet for disse elgbikkjestore søplesvartbjørnene som lever rundt jaktcampene i Canada.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode tips hmm. Du har svart på mange ting jeg har fundert på selv og halveis funnet selv. Blant annet med dette å gå ned på kne å skyte når den kommer mot deg, nettopp for å bedre skytevinkelen samt å treffe mest mulig bein.

Har heller ikke tro på hjerte/lunge skudd på bjørnen annet en ved lengere hold og man er i skjul....

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode tips hmm. Du har svart på mange ting jeg har fundert på selv og halveis funnet selv. Blant annet med dette å gå ned på kne å skyte når den kommer mot deg, nettopp for å bedre skytevinkelen samt å treffe mest mulig bein.

Har heller ikke tro på hjerte/lunge skudd på bjørnen annet en ved lengere hold og man er i skjul....

 

Det er viktig å skyte på bjørnen så motoren stopper. ett skudd som samtidig med at det går inn i Brystregionen samtidig tar overarmsbena er det optimale, Hjertefrekvensen på en bjørn er svært lav, slik at det tar tid for den å dø.Den kan løpe stygglangt med ett lungetreff. Det å skyte oppfølgingsskudd så lenge det er mulig er også smart.

Sjekk alldri om den er død ved å pirke borti den, det sjekker du effektivt med ett nytt skudd i Øvre del av nakken.

 

Har snakket med jegere i Nordland som har skutt bjørn: de fortalte at når de skjøt den med et bogskudd,datt den i bakken og lå som død, etter noen minutter begynte den å riste og sparke noe forferdelig dette holdt den på med i lang tid, den fikk da noen oppfølgingsskudd. bare som et lite apropo

Link to comment
Share on other sites

Er det under jakt på bjørn ville jeg alldri plassert et skudd noe annet sted en i skulderplata. Er ganske enkel forklaring på dette. De vitale delene på bjørnen sitter lengre fram og høyere på bjørnen enn f.eks elgen. Dvs at de vitale delene er plassert rett bak skulderplata. Blir nesten som et kinderegg dette. Med 3 ting i ett.

 

1) For ved å knuse skulderplata på bjørnen, vil den ha store vanskeligheter med å gå / løpe. Ja bjørn kan som andre dyr springe på 3 bein og være grinete, men vi er ikke ferdige med kinderegget enda.

 

2) Bak skulderplata ligger den største delen av vitale deler. Skulder plata knuses ved treff. Og i dette omerådet er beinspilnter kjekt å ha. Jo mere jo bedre. Disse kommer inn i de vitale delene. Samme gjør jo også kula.

 

3) For de som jakter bjørn i Alaska så er kalibrene litt grovere en her til lands. Større bjørn tenker de fleste, som i å forsåvidt er riktig. Men det er en ting til som er grunnen. Her sier de at 30-06 er det laveste man bør gå, men ikke optimalt. Kalibre som 300 og oppover er tingen. Og den siste tingen er kule valg. De fleste velger ei kule som har dårligere ekspansjon enn f.eks til elg. Og da skjønner sikkert de fleste hvor jeg vil. Ei slik kule i et våpen med nok kraft fører til større gjennomtregning. Derfor har du da også muligheten til å knuse skulderplata på andre sia. Og ja bjørnen kan stå på 2 føtter. Men den er ikke akkurat Carl Lewis i denne posisjonen.

 

Og da har man oppnådd det vi kaller for "Kinder Egg Effekten": Skulderplate -> Vitale deler -> Skulderplate = Ikke så veldigmobil bjørn. Derfor KNUS, KNUS og atter KNUS. Alle disse beinfragmentene vil gjøre en like bra, om ikke bedre jobb enn ei kule som ekspanderer.

 

Som sagt før har jeg blitt lært opp til å få dette dyret til å ligge på bakken. Uansett om det ligger livløs venter vi 20 - 40 minutter før vi går frem. Da er den som regel stein dau. Oppfølgings skudd er sjelden en nødvendighet. Da knusinga gjør stor skade innvendig. Og blødningene gjør resten.

 

Og til slutt som villreinjegeren skriver: Alldri pirk på den. Kast heller noe på den som en stein eller en trekubbe. Og ha tolmodighet og vent. Spis ei brøskive og ta en kopp kaffe. Men hele tiden følg med på den.

 

Nå er ikke dette ment som noe: Hvordan du skal skyte en bjørn instruksjon. Eller kritikk ovenfor noe. Dette er bare meg som deler de eraringene jeg har. Og hva jeg har lært borti der. Min erfaring er at dette funker. Og er måten jeg vil fortsette å gjøre det på. Og om det er relevant på den skandinaviske bjørnen vil jeg vel tippe ja.

 

Slenger med en bjørneklokke. Så dere ser hvordan de vitale delene vises. Dere skjønner...

 

bearclock.jpg

 

L.A.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må vel gjøre som jeg fikk beskjed av kona om å gjøre hvis jeg måtte på en bjørn når jeg er på jakt! Dette var rett etter bjørneangrepene i sverige...

 

Fikk følgende bedkjed:

 

"Hvis det kjæm en bjønn når du e på jakt, da sjøt du`n i høvve så`n døue med ein gång!!!"

 

YES mam!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...