Jump to content

Lading av forsvarets 5,56 hylser

Gelendewagen

Recommended Posts

Har vært på skytebanen og fått plukket noen av forsvarets 5,56 hylser.

Hylsene ble tatt med hjem for omlading til 223.

Jeg presset hylsene, men da jeg skulle til å sette i tennhettene så oppdaget jeg et de ble satt mye dypere i hettelommen i forhold til når jeg lader sivile hylser. Jeg har ikke fått prøveskutt de få patronene jeg har ladet, men jeg har mine tvil om at de fungerer når tennstiften må slå så langt inn i hettelommen.

Er det noen som vet om det er mulig å lade om forsvarets hylser til 223? Eventuelt er det noen som har en god beskrivelse av hvordan dette gjøres og trenger man noe spesialverktøy for å gjøre dette?

Det er en niting rundt knallet. Jeg fjerner den med verktøyet til å ta grader inni hylsehalsen. Husker ikke merket, men den passer perfekt til formålet. Ellers helpresser jeg som vanlig. Jeg har ikke lagt merke til noe spesielt angående knallene. Skuddene funker fint både i Tikka T3 og i AR15

Jeg bruker en helt vanlig skrueforsenker i batteridrillen, fungerer glimrende, teiper fast knappen på drilllen og holder den mellom bena så det bare er å dytte hylsene inn på forsenkeren fortløpende.

Fjernet nitingene på 1350 Ruag hylser på en liten kveld.

Har akkurat vært på skytebanen og testet de få "prøvepatronene jeg ladet". De fungerte utmerket:)

Det gjorde tydeligvis ingenting at hettene satt litt dypere i lommen.

Da er det bare å preppe hylser. Skal prøve metoden med drill og skrueforsenker for å fjerne hettekrympen på hylsa:)

Tror ikke det finnes noe annet verktøy som kan måle seg med avgrader på hastiget, jeg setter drillen i skrustikke, treger ikke stresse for å greie 1500 på en times tid.

Om man har en Dillon 1050 tar den vekk eventuelle nitinger før hetta settes, i motsatt fall, 6mm 45 graders forsenker :)