Jump to content

Storviltprøven på elektroniske skiver.


Guest solheimen

Recommended Posts

Var å skjøt på en elektronisk skive (Reinfigur) samlingen var veldig fin. Da jeg i etterkant skjøt på papp var samlingen fortsatt god, men ca18cm for lavt og ca10cm til venstre :shock:

Nei det kom ikke som noen overraskelse på meg, men for folk som ikke tenker over det og går på jakt etter å ha skutt prøven på elektronikk vil kunne få seg en veldig dårlig overraskelse!

Bør det bli påbudt at skyteprøven blir skutt på papp?

Men uansett alle som har skutt opp på elektronikk: Skyt på papp før du går på jakt :!:

Link to comment
Share on other sites

Her er Solheimen inne på et punkt som har bekymret meg i mange år.

Hvor mange er det som har skutt opp på dårlig kalibrerte skiver og så dratt på jakt?

Disse personene har definitivt klart prøven, men er de sikker på hvor våpenet går.

Jeg skyter gjerne opp på elektronikk, men jeg vil aldri brukt det våpenet på jakt før jeg hadde kontrollert treff punkt mot en manuell sive.

Så svaret mitt må bli Ok å skyte opp på elektronikk.

Jegeren er ansvarlig for å kontrollere at våpenet har et korket treff punkt før en drar ut å jakter.

Link to comment
Share on other sites

Her er Solheimen inne på et punkt som har bekymret meg i mange år.

Hvor mange er det som har skutt opp på dårlig kalibrerte skiver og så dratt på jakt?

Disse personene har definitivt klart prøven, men er de sikker på hvor våpenet går.

Jeg skyter gjerne opp på elektronikk, men jeg vil aldri brukt det våpenet på jakt før jeg hadde kontrollert treff punkt mot en manuell sive.

Så svaret mitt må bli Ok å skyte opp på elektronikk.

Jegeren er ansvarlig for å kontrollere at våpenet har et korket treff punkt før en drar ut å jakter.

 

det er like ille å skyte opp på papp. da får du jo bare vite om du er innafor eller uttafor ringen. de plasser jeg har skutt får du enten nvist bestått eller ikke bestått på reinen. dvs samlinga di kan være 15 cm til høyre og fortsatt smyge seg innafor ringen.

Link to comment
Share on other sites

Var å skjøt på en elektronisk skive (Reinfigur) samlingen var veldig fin. Da jeg i etterkant skjøt på papp var samlingen fortsatt god, men ca18cm for lavt og ca10cm til venstre :shock:

Nei det kom ikke som noen overraskelse på meg, men for folk som ikke tenker over det og går på jakt etter å ha skutt prøven på elektronikk vil kunne få seg en veldig dårlig overraskelse!

Bør det bli påbudt at skyteprøven blir skutt på papp?

Men uansett alle som har skutt opp på elektronikk: Skyt på papp før du går på jakt :!:

 

Helt enig...Jeg har opplevd det samme selv.Tror det rundt om er endel elektroniske skiver som ikkje er "kalibrert" . Der er nok noen skytterlag som også har et minimum av vedlikehold på dei elektroniske skivene....spesielt på 100 m ....der jegerene skyter . En annen ting er at dei elektroniske skivene er beregnet til bruk av dioptersikte....det er ikkje godt å finsikte med kikkertsikte ...det burde kanskje vært en hvit prikk i midten ?Jeg går ALDRI på jakt uten å ha skutt inn riflene på pappskiven.... da vet jeg hvor kulen sitter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Høggern skrev.

det er like ille å skyte opp på papp. da får du jo bare vite om du er innafor eller uttafor ringen. de plasser jeg har skutt får du enten nvist bestått eller ikke bestått på reinen. dvs samlinga di kan være 15 cm til høyre og fortsatt smyge seg innafor ringen.

 

Dette er ikke det jeg sa.

JEG SIER AT JEGEREN SKAL KONTROLERE VÅPENET MOT PAPP:

Om det er en ring skive /dyrefigur eller en skoeske er helt uten betydning. Som jeger er du ansvarlig for at våpenet treffer der du sikter.

På den banen jeg oppholder meg er der papp, og skyterne går frem til blinkene. Da kan de og andre vurdere treff punkt.

Link to comment
Share on other sites

Høggern, her tror jeg du blander litt epler og poteter..

Mulig man har like liten kontroll på hvor du treffer på selve oppskytinga når det gjelder papp/elektronikk, men jeg ville heller aldri dratt på jakt uten å selv ha testet på en pappskive at jeg treffer akkurat der jeg vil treffe. Derfor henvises det vel til å prøve rifla på en pappskive FØR selve jakta, uavhengig av bestått prøve eller ikke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser hvertfall ut som det lokale skytterlaget sine reinsdyrskiver er kalibrert.

Men eg har alltid for vore vane å sjekke treffpunkt på papp etter å ha skutt opp prøven på elektronikk!

Jeg hadde treffpunkt midt i reinsdyrskiva på bana.Skrudde opp 8 knepp etter att prøven var ferdig og prøvde på pappskiver heime på bøen etterpå.Treffpunkt var da 5-6 cm over på 100 meter,slik som jeg vil ha det.

Koster så lite og gir så mye bedre følelse å vite att en har dobbelsjekket dette.

Link to comment
Share on other sites

På den banen jeg oppholder meg er der papp, og skyterne går frem til blinkene. Da kan de og andre vurdere treff punkt.

 

Ja det er slik det bør være på alle baner :!: DN sin instruks: Bestått eller ikke bestått er ikke godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Det er et stort problem! Muligheten for å skyte på papp er i ferd med å forsvinne. På min tidligere favorittbane, (Hjortebanen Løvenskiold) hadde Oslo JFF et utmerket opplegg hvor vi skøyt litt, og så ble det skytestans en periode hvor alle måtte fram og sjekke skiver. I løpet av denne turen ble det diskutert og pratet. Det var svært sosialt, og ingen var i tvil om hvordan børsa gikk, i alle fall de som traff pappen. Nå har elektronikken overtatt, det er smell hele tiden og ingen mulighet for å henge opp en blink tilpasset egne behov. For min del er dette et alvorlig kvalitetstap.

 

Standplasslederene på den aktuelle fredagsskytinga kan nå senke skuldrene og endelig få nervene på plass. Det er ikke alle som alltid utviser like stor aktsomhet, og nå kan de klare å få unna trykket som kan være ganske formidabelt, uten å være nervøs. Jeg har all respekt for dette synet.

 

Så jeg kjører hjem og tror jeg er innskutt. Du skal ikke tro du skal vite pleide en lærer å si..

Og jeg har det også sånn. Jeg vil ikke jakte uten å ha sett høla med egne øyne. :!:

 

Heldigvis er det så mange av oss som savner pappen at det ser ut til at en mellomløsning er på gang. :D

Link to comment
Share on other sites

Det jeg tror Høggern mener er at når man får anvisning på reinspappfiguren så viser de sjelden treffpunkt, men bestått/ikke bestått.

 

Men skyter man prøven på pappskiver så har gjerne de andre skivene også papp, og anvisningen der er jo nøyaktig, så hvis man skyter seg inn før man tar prøven er man jo sikker på at kula går der man ønsker. Eller man kan ta noen skudd på blinken i etterkant. You deside.

 

På den lokale banen her har vi skivetrekk. Det er helt ypperlig for da kommer skivene helt inntil standplass og jeg kan selv se hullene. Formann i skytterlaget sier han ikke kommer til å bytte til elektronikk på 100-meteren fordi han ikke stoler på den elektronikken som er i dag. Jegere skal tross alt ut å skyte levende vilt etter å ha skutt seg inn på elektronikk sier han, og slik det er i dag er ikke noen systemer gode nok til det. En fornuftig kar i grunn...........

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Nå begynner jeg å stusse :(

Har skutt inn riflen på vanlige elektroniske skiver, og skutt opp på elektronisk rein i

de siste 5 årene. Har ikke testet mot pappskiver pga at de ikke har det på min lokale skytterbane.

Når jeg ligger å skytter i 9-10'ere på skivene, treffer jeg sentrum på den elektroniske reinen.

Men kan det være at skivene ikke samsvarer med "virkelig" treffpunkt?

Skivene på 200 meteren er også eletroniske, og det samsvarer med de på 100 meter horisontalt, men viker på høyden, så klart.

Det jeg lurer på er om selv om jeg har så mange fakta å forholde meg til, kan alle skivene være likt "kalibrert", men vike fra "vireligheten?

 

Mvh

Thomas

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

forresten, om kalibrering av elektroniske skiver på 100m. her er det mye meninger om hvor gode de er.

om skiva er korrekt vedlikeholdt, å frontskiva er satt rett på, vil den være mer enn nøyaktig nok til de flestes bruk. på våre 6 elektroniske skiver på 100m hadde vi std DFS skiver i sommer, jeg skjøt 2 skudd på hver av dem med sauern innskutt på 100m på papp. å det ble 2 tiere på alle 6 skivene. dvs at avvik neppe var mer enn max 2 cm på noen av dem.

Link to comment
Share on other sites

For å være på den sikre siden, så samler vi hele jaktlaget siste helgen før jakta, leier oss en dag på en lokal skytebane og skyter inn alle riflene på papp. Der kan vi holde på i ro og fred til alle er "der".

 

Gir en bedre magafølelse å ha sett at høla i pappen faktisk er der en sikter. :)

Link to comment
Share on other sites

vil tru at 99,99% eller noke sånt av alle elektroniske skiver er kalibrert rikeleg godt nok for jakt. Men er jækla kjipt å treffe på den som ikkje er det, som solheimen sannsynligvis har gjort her.

 

Derfor testar eg alltid børsa på papp før eg tar den med i skogen. Dette egentlig mest for min egen del, dette er ikkje noke eg vil gå å tvile på når eg er på jakt.

Enten på bane med skivetrekk, som fortsatt er fantastisk genialt til jegerskyting og innskyting, eller på provisorisk "bane" heime på bøen med pappøskje på ca 100m.

Oppskytinga tar eg gjerne på elektronikk.

 

Er einig i at det er for dårleg praksis på ein del baner med vanleg grav-anvising, der dei kun anviser bestått/ikkje bestått, uten å anvise treffpunkt. Tar ikkje so mykje ekstra tid å anvise sånn ca treffpunkt i skiva på 5 skot.

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

 

 

 

Heldigvis er det så mange av oss som savner pappen at det ser ut til at en mellomløsning er på gang. :D

 

Detta ordner seg.Med "etterretningstenestens" nye skiver både på Hjortebanen og på 100 merer`n + på 300.

Prata med John i går og det blir en snarlig løsning på Hjortebanen.

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Jeg elsker å skyte på elektronikk!

Etter at vi fikk det på 100m her så trener jeg mer enn gjerne.

Men når det er storviltprøve-skyting er der mye trykk på banen.

Så før vi fikk elektronikken på plass fikk vi ikke bruke tid på å få anvist skudda på prøven.

5 skudd på pappfiguren, og så bestått eller ikke bestått fra grava.

Nå derimot, kan man få lov å se på skjermen etter at 5 skudd er avfyrt.

Da ser man hvor skudda sitter. Det gjorde jeg ikke før når jeg skjøt på papp.

Slik fikk jeg iår visst at jeg hadde en slenger, som var helt på kanten av 10eren

mens de andre 4 satt midt der de skulle med liten spredning.

Skiva viste at det var 5 treff, selv om en at standplassansvarlige først sa at der var en bom.

På papp hadde jeg nok måttet gi meg, her kunne jeg peke på skiva å si at X,0 også er treff!

At man skyter på flere forskjellige skiver mener jeg er god test nok for de fleste jegere,

men skytes både de 30 skudda og prøven på samme skive må man kontrollskyte på papp.

Å diskutere 2-3cm avvik fra *,9 på storviltprøven er ikke relevant, reglene for treffpunktet er bestemt

om man har faktisk lov å spre 5 skudd innenfor hele sirkelen og likevel få bestått! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter konsekvent inn på papp, og justerer aldri på de elektronikk skivene etterpå. Det hender av og til at samlingene ligger skjevt i forhold til senter på elektronikken både på figuren og standard skiver. Det får så være, jeg klarer likevel prøven, ettersom jeg korrigerer treffpunkt etter prøveskuddene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen baner er rett og slett ikke kalibrert/vedlikeholdt. En lokal bane her er det bare å gi opp :roll: De gidder ikke og de gidder ikke gjøre noe med det. Det er IKKE DFS banen :!: Der skal jeg i dag å holde storviltprøve. De som går derfra i dag har rifler som treffer der de skal.

 

Det skyldes 2 ting; Laget har nye skiver og vedlikeholder de. Samtidig er min dårlige erfaring med elektronikk fra før slik at jeg har med min egen rifle og skyter litt innimellom når det er sjans. Når jeg sitter i benken med rifla mi, blir det verifikasjonsskudd hvis det blinker noe annet enn X..nemlig.

 

Hadde bare alle vært like seriøse som de som frekventerer forum som dette, så hadde det ikke vært noe problem, men saken er at flesteparten av landets jegere skyter opp som alltid og regner med at ting stemmer, som det dessverre ikke alltid gjør.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg skutt på rimelig mange forskjellige elektroniske skiver de siste åra, riktignok de fleste på 200m, men jeg kan ikke huske et eneste tilfelle med treffpunktavvik av betydning. Som standplassleder og som ettersøksjeger har jeg derimot sett utallige tilfeller av løse skjefteskruer, løse kikkerter, tofot-problematikk, og i de senere år mer og mer lyddemperproblemer. Så dersom noen får avvik når de tester på bøen hjemme, så er det forbanna enkelt, ja tildels useriøst, å skylde på feilvisning ved elektronikken uten å dobbeltsjekke og trippelsjekke rifla. Jeg tror nesten jeg kan påstå at det i ni av ti tilfeller er rifla/jegeren som er problemet og ikke elektronikken, men siden folk på dette forumet er over middels interessert i jakt/skyting, skal jeg strekke meg til syv av ti...

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg synes Ulken kanskje er den som har den beste løsningen på dette (samle jaktlaget og skyte inn). Dette gir trygghet ikke bare for den enkelte jeger, men også for jaktlagsleder i tillegg til at alle jegerne på laget også kan være trygge på at samtlige på laget har gjort en "jobb" for å være innskutt.

 

Når det gjelder oppskyting på elektronikk så SKAL jo de skivene som er på markedet i dag være svært nøyaktige og ikke avvike (hvertfall ikke noe som en jeger vil merke), men som med all annen elektronikk så er det følsomt. Med dårlig vedlikehold av skivene, feil montering av fronter/duk ol. eller rett og slett teknisk feil på lydsensorene ol. så kan avvik forekomme. Men dette bør jo absolutt skytterlaget avdekke og rette opp. Men hvis du har skutt på et par forskjellige skiver på prøveskudd og oppskyting så bør jo denne feilkilden være nærmest ikke eksisterende da du vil se om det er vesentlig endring i hvor du treffer.

Men jeg må innrømme at det er godt å se hullet av kula på papp før jeg drar ut i skogen.

 

Mange som skjøt på papp før turte nok ikke skru selv om det også var treffpunktanvisning på reinen, for du kan jo være 20-25 cm feil i en eller annen retning og likevel greie prøva hvis du har flaks. Og selv med treffpunktmarkering til hvilken side, så er det jo vanskelig å vite hvor mye. Det er nok vesentlig lettere når du får se hvor i ringen skuddene sitter på elektronikk. Det bekymringsverdige er vel at jeg fremdeles (!) ser jegere på skytebanen som nekter å skru på siktet selv etter å ha skutt 3-4 serier uten å greie prøva, og alle seriene sitter i en eller annen retning, med unnskyldningen at: "Den gikk da i fjor." eller "Den har da vært midt i i alle år." :x

Link to comment
Share on other sites

Vi på Hildre skytebane har Elektronikk på skive 1 og 2 + Elektonikk på Reinsfiguren på skive 3/4 (en skive).

Dette har medført at skive 5/6 har stått med tomme rammer i noen år nå, og for en uke eller to siden, tok jeg å monterte opp en pappskive (gode gamle :D ) på skive 4. Dette er i lukket grav, så nå kommer jeg til å sette opp fullt oppsett på skive 5/6 med papp ved første anledning.

Poenget for egen del er å skyte på elektronikken, samt skyte inn på elektronikken. Og så ha mulighet til å kontrollere seg med fakta om man kommer i tvil. Da blir det lite vedlikehold på pappen (lite arbeid er som alltid en sikker vinner for å få ting gjort), samt at man kan sette seg til med innskutt rifle i benk. Og teste elektronikken på alle skivene med ei rifle med egnet sikte (MP20 retikkel og variabel forstørrelse, har vist seg perfekt da en kan stille forstørrelsen slik at retikklet lager en "boks" på svarten. Minst like nøyaktigt som noe diopter).

 

Avvik på Hildreskytebane sine elektroniske skiver skal i år (i motsettning til i fjor da der skilte 9cm på høyden) være lite, da de har vært justert.

 

Problemet er vel heller å finne ett sikkert siktepunkt å foreta en vurdering fra på reinsfiguren. Og i den forbindelse så lurer jeg på om den elektroniske reinen er identisk i mål med den i papp? Slik at en kan ta mål fra tegningen og overføre dette med klistrelapper til den elektroniske skiva for å markere ytterpunktene (der skiva ikke er skutt i filler). Og slik få ett nøyaktigt siktepunkt for test.

 

Jeg har ett spørsmål til dere DFSere der ute, er det lov å sette opp markeringer (t.d. hvite eller svarte klistrelapper) i ett firkant mønster (uten for svarten) på elektroniske skiver? Slik at man med kikkertsikte har faste referansepunkt å legge trådkoset på? Kan ett slikt mønster stå på skivene uten at det må bort når det skytes DFS?

Med mønster tenker jeg da på en svart klistrelapp klokken 12/3/6/9 og så en hvit utenpå på hver side, og en svart utenpå der igen (slik at både brede nr4 retikkel får luft på siden av retikkelet, og tynne mildot retikkel kan bruke merkingen.

 

Ser for meg at man kan lime på slike merker med biter av en gammel svart senter, når en vedlikeholder skivene, og slik gjøre de permanente. For stort bedre trening enn å knalle avgårde noen skudd på elektronikken kan jeg ikke tenke meg når man skal trene på forskjellige stillinger. Det måtte i såfall være snurre og 22lr på 50m stående skyting. :D

Link to comment
Share on other sites

Skal godfølelsen være til stede så må jeg ha sjekket på papp, selv om det er meg selv som har kalibrert skivene. :wink:

 

Jeg har kalibrert våre skiver en del ganger nå, og jeg husker kun én gang å ha måtte gjøre mer enn ganske marginale endringer. Den ene gangen konkluderte jeg med at problemet skyltes en frontplate der sikteblinken var blitt limt noen centimeter for høyt. Slikt fanges jo opp nettopp ved å kalibrere skivene når man bytter frontplatene.

 

Ellers har jeg erfart at skivene er meget robuste. Jeg vil ikke uttale meg om millimeterpresisjonen som kreves hos DFS/NSF. Avvik her kan sikkert komme selv ved ganske moderat slitasje. Større avvik pga. at kammeret er blitt alt for luftig eller at det ligger støv på mikrofonene, har jeg ikke opplevd uten at skivene har vært fullstendig overmodne for overhaling. På monitorene på standplass kan vi på vårt Megalink-system lese de trykkverdiene som de tre mikrofonene registrerer, skudd for skudd. Der kan man se om verdiene ligger jevnt og passe høyt, eller om det forekommer avvik. Det er en klar indikasjon på om det er behov for reparasjon.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

V

Jeg har ett spørsmål til dere DFSere der ute, er det lov å sette opp markeringer (t.d. hvite eller svarte klistrelapper) i ett firkant mønster (uten for svarten) på elektroniske skiver? Slik at man med kikkertsikte har faste referansepunkt å legge trådkoset på? Kan ett slikt mønster stå på skivene uten at det må bort når det skytes DFS?

Med mønster tenker jeg da på en svart klistrelapp klokken 12/3/6/9 og så en hvit utenpå på hver side, og en svart utenpå der igen (slik at både brede nr4 retikkel får luft på siden av retikkelet, og tynne mildot retikkel kan bruke merkingen.

 

Ser for meg at man kan lime på slike merker med biter av en gammel svart senter, når en vedlikeholder skivene, og slik gjøre de permanente. For stort bedre trening enn å knalle avgårde noen skudd på elektronikken kan jeg ikke tenke meg når man skal trene på forskjellige stillinger. Det måtte i såfall være snurre og 22lr på 50m stående skyting. :D

 

Problemet med dette er at det blir skutt utenfor slitasjeområdet, dvs der hvor magebelter ligger og "trykkkammeret" vil fort bli utett. Vedlikehold av frontskiver vil og bli mer kostbart da hele må byttes og ikke bare senter.

Bortsett fra at vedlikeholdet blir mye større (og dyrere) vil det ikkevære noe problem så sant ikke merkene syns fra standplass.

 

Espen G.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig eg misforstår korleis elektroniske skiver vert kalibrert, men er ikkje dette problemet litt oppkonstruert?

 

Eg vil tru at om ein legg eit par skot i naboskiva så vil ein fort finne eventuelle avvik på elektronikken? Skivene er vel kalibrert kvar for seg og eventuelle avvik vil då lett visast?

 

Njål

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke meningen at man skal skyte på disse merkene, tvertimot. Det skal være der for å kunne linje kikkertsiktet opp mot senter av svarten (man legger trådene i korset mellom merkene, og skal slik være sentrert på DFS skiva).

Så du mener der vil være de som er idiot nok til å bruke markørene til blink?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke meningen at man skal skyte på disse merkene, tvertimot. Det skal være der for å kunne linje kikkertsiktet opp mot senter av svarten (man legger trådene i korset mellom merkene, og skal slik være sentrert på DFS skiva).

Så du mener der vil være de som er idiot nok til å bruke markørene til blink?

 

Erfaringsmessig med tanke på hvor mange skudd det sitter i skivenr og annet som det kan siktes på så vil jeg nok påstå at disse merkene vil bil flittig beskutt.

 

Espen G.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet om en bane med pappskiver i Bergen/Nordhordaland?

 

RIPLE verdens mest sosiale skytebane :mrgreen: Med standplassleder du virkelig hører :mrgreen::mrgreen:

 

Litt OT, men er Riple åpnen noe tidspunkt i neste (kommende) uke?

 

Ellers er jeg helt enig med Solheim, Monsen flere andre her, som mener våpenet skal testes på papp før jakt.

 

Selv skal jeg kommende fredag skyte kalde våpenløp mot egnet blink med jaktammo på avstandene 30m, 100m og 200 m. Først da er godfølelsen helt på plass. (Hjelper ikke om man skyter aldri så godt dersom den elektroniske skiva man har skutt prøven på/stilt inn siktet etter er feil). Det er noe med en link mellom tingenes iboende #%en"#/! og elektroniske komponenter, som før eller siden, i en eller annen av livets situasjoner, rammer hver eneste en av oss. For min del kan jeg godt unnvære denne "svikten" under jaktutøvelsen.

 

OptiBond FL

Link to comment
Share on other sites

OptiBond FL spør om Riple er åpen neste uke.

Nei Stanplassadmiral og gamlegrå er opptatt med årets mest stabile sykdom. '

:mrgreen::mrgreen: Hjortejakt. :D:D:D

 

Ja, godt å høre at jeg ikke er alene om denne sykdommen da... Det er så avsindig lenge til neste fredag - når jakta begynner for min del, særlig når grunneieren (en hyggelig eldre dame som daglig teller antall hjort på bøen, sier "ja..dei siste kveldane har det nå vært 10-12 stykker nesten kvar kveld...og rådyrå springe nå over alt heile dagen..."

 

Diagnosen: Cervus elaphufilis chronica non operatus :oops:

 

Behandling: Rifle + patroner på blå resept

Link to comment
Share on other sites

Elektronisk skive har jeg vært borti 1 gang på banen i Flesberg. Dette er 4 år siden nå og det var kulda som fikk skylda den gang. Samtlige skiver fungerte unntatt den jeg fikk. Uansett hvor det ble skutt i skiva satt samtlige skudd på samme sted. Så det kan skje og er ufattelig kjedelig når det skjer. Først usikker på om du selv skyter feil, så usikker på skiva og til slutt har du sløst bort mye god ammunisjon på teknisk svikt. Kjipe saker.

Link to comment
Share on other sites

jeg føler at det er på tide med en del oppklaringer her.

 

jeg har siden 1989 vært skytter i DFS og har fått med meg utviklingen og overgangen til elektroniske skiver.

 

jeg har skutt på utallige skiver av de fleste fabrikat og skivene blir bedre og bedre.

det var en tid der en del eldre skiver kunne være litt tvilsomme og jeg husker spesiellt godt et NM i rifleskyting i Aurland for mange år siden der eletronikk skivene ikke holdt mål. dette skydes antagelig dårlig vedlikehold heller en direkte feil på skiva.

 

på min skytebane så har vi i dag megalink.

 

disse skivene har en rekke funksjoner som er greit å overvåke med jevne mellomrom.

1. det blir loggført i elektronikken antall skudd totalt på denne skiva.

2. magebeltet trekkes frem med 1 cm per 20-60 skudd (ette kan justeres etter behov)

3. det er overvåking på trykket inne i skiven slik at når skiva blir slitt så får vi en feilmelding i systemet på dette og skiven må sjekkes og vedlikeholdes.

4. skytterlag som har elektroniske skiver plikter å føre en log over utført vedlikehold av skivene.

dette skal utføres minimum to ganger i året. denne loggen kan alle spør etter når de er på banen og manglende vedlikehold bør meldes til standplass lederen.

5 front og bak deksele på skiven har en slik form og tillpassning at det kun er mulig å forskyve blinkene med maks 2 mm hver vei.

 

vi tester skivene våres jevnlig og vi skyter minimum 10 på alle 6 skivene våre. (hvis ikke så er det skytteren og ikke bliken sin feil.)

 

elekrtoniske skiver er kommet for å bli.

Link to comment
Share on other sites

Erfaring elektroniske skiver:

 

NM fripistol for et par år siden, ved innledende skudd satt alle mine skudd i kant 6 og 7 på venstre side (var innskutt på papp når jeg reiste, men var klar over at jeg nok måtte regne med å stille litt over på elektronikken). Skrudde meg inn til senter og alt var da fint. Men så skjedde det noe med min skive og dette var så tidlig i skytingen at de ikke ville stoppe alle de andre for å sjekke feilen. Tilfeldigvis var det ledig skive noen plasser lenger ned og jeg fikk da bytte til den, stilte meg opp og krevde klart å få skyte nye prøveskudd. Skuddene satt igjen helt ute i 6 og 7 på venstre siden og jeg måtte skru enda mer, sjekket såklart fotstilling osv først, og fullførte da innledende skyting. Senere på dagen var det klart for finale og fikk da tildelt det som ble min tredje skive for dagen, og ny innskyting startet. Skuddene satt jo da LANGT ut til høyre i skiven og jeg måtte da skru tilsvarende tilbake til venstre som jeg hadde skrudd til høyre tidligere (rundt 45cm!)

 

Så ja, at det kan være feil på elektroniske skiver skal være sikkert!

 

Egentlig burde enn få skyte testskudd på elektronikken før du skyter prøven...

Link to comment
Share on other sites

Ikke så negativ solheimen. Det gjelder å utnytte de fordelene elektronikken gir uten at de negative følgene får ta styring.

Når vi kommer i drift på Kismul skal vi selvfølgelig ha elektroniske skiver, men minst en kveld i uken skal det være skyting på pappfigurer slik at vi som er litt mer nøye på treffounktet kan kose oss med gruppeskyting på papp.

Husk på at dersom skytingen går raskere på elektronikk så kan vi sitte lengre å prate over kaffen.

Link to comment
Share on other sites

Nå klarer jeg ikke å la være :x

Jeg må skytte noen skudd på papp. Jeg som var storfornøyd med siste skyting, og med stor selvtillit. :x

Er det noen som vet om en bane med pappskiver i Bergen/Nordhordaland?

 

 

Lindås skytterlag har åpent tirsdag 9 sep fra kl 18 og utøve, står flere pappfigurer ute for øyeblikket. Men du må ha såpass god kikkertsikte eller kikkert slik at du kan se treffene underveis. Ellers så må du vente til alle er ferdig med skytingen. (har elektronikk utenom)

Link to comment
Share on other sites

Erfaring elektroniske skiver:

 

NM fripistol for et par år siden, ved innledende skudd satt alle mine skudd i kant 6 og 7 på venstre side (var innskutt på papp når jeg reiste, men var klar over at jeg nok måtte regne med å stille litt over på elektronikken). Skrudde meg inn til senter og alt var da fint. Men så skjedde det noe med min skive og dette var så tidlig i skytingen at de ikke ville stoppe alle de andre for å sjekke feilen. Tilfeldigvis var det ledig skive noen plasser lenger ned og jeg fikk da bytte til den, stilte meg opp og krevde klart å få skyte nye prøveskudd. Skuddene satt igjen helt ute i 6 og 7 på venstre siden og jeg måtte skru enda mer, sjekket såklart fotstilling osv først, og fullførte da innledende skyting. Senere på dagen var det klart for finale og fikk da tildelt det som ble min tredje skive for dagen, og ny innskyting startet. Skuddene satt jo da LANGT ut til høyre i skiven og jeg måtte da skru tilsvarende tilbake til venstre som jeg hadde skrudd til høyre tidligere (rundt 45cm!)

 

Så ja, at det kan være feil på elektroniske skiver skal være sikkert!

 

Egentlig burde enn få skyte testskudd på elektronikken før du skyter prøven...

 

 

 

Blir du nekta testskudd på hjortenfiguren før oppskytingen altså? Hos oss er det vanlig praksis for de som vil å skyte noen test skudd før selve prøven..ingen tvang, men for dei som vil

Link to comment
Share on other sites

På banen vår har vi 6 elektroniske og 8 pappskiver på skivetrekk. Veldig greit å ha begge deler. Det blir byttet mellom reinfigur og ringskiver på elektronikken, noe som kan påvirke treffpunktet litt viss frontplata ikke blir montert nøyaktig likt hver gang. Men at det kan bli snakk om mer enn 2-3cm avik tviler jeg på. Ser att forskellen mellom papp og elektonikk er minimal når det blir brukt ringskive på begge deler. Viss det er snakk om 18 cm som jeg leste tidliger i tråden må noe være rav ruske galt. Har alldri opplevd lignende på vår bane, hvor jeg forøvrig er standplassleder på mye av jegertreningene og oppskytingsdagene vi har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...