Jump to content

Hva om våpenloven hadde blitt mer liberal?


Fantaboksen

Recommended Posts

Heisann! =)

 

Jeg har sneket meg rundt i skyggene her på forumet en stund, men har ikke laget meg bruker før nå, men tenkte at mitt første innlegg kunne handle om litt hypotetiske spørsmål rundt våpenlovgivningen.

 

Hvordan hadde det egentlig påvirket samfunnet våres dersom det hadde blitt løst opp litt i våpenlovgivningen?

 

La oss si at det hadde blitt lov med helautomatiske våpen..

Dette er jo noe de fleste (også inkludert mange skyttere) er sterkt i mot da dette er "mye farligere" enn halvautomatiske våpen. Men hvor mange er det ikke som allerede har dette hjemme?

 

Nå er det jo snart August, og da er det jo Landskytterstevnet. Er jo en god del ag3skyttere som er med her. Dette er jo helt vanlige HV-soldater som har disse våpnene hjemme på heltid med tennstempel. Det samme gjelder til en viss grad også for de som har utlevert hk416.

 

Hvor ille hadde det egentlig vært dersom dette hadde vært mulig for de som ikke er med i hv? Eller for de av oss som faktisk er der, men som godt kunne tenke seg flere "morovåpen"?

 

 

bonus: Hva om vi hadde innført en lovgivning som er tilnærmet lik den i Texas, USA? altså at man fullt lovlig kan bære våpen både synlig og skjult i det offentlige rom. for å bruke standardargumentet: Dette vil jo kun påvirke de som er lovlydige. De kriminelle som pønsker på ulumskheter gjør jo dette allerede allikevel.

 

så mine spørsmål blir som følger:

 

1) Hvordan hadde du reagert om det plutselig kom helautomatiske våpen for salg i norske butikker?

 

2) Tror du det hadde blitt mer kriminalitet dersom dette hadde skjedd?

 

3) Hadde det vært et steg i riktig eller gal retning dersom dette hadde blitt gjennomført? Hvorfor?

 

 

Personlig liker jeg våpenloven slik den er nå, men ser at Norge og enkelte stater i USA angriper dette problemet på totalt forskjellige måter.

 

Mens vi her i Norge kun strammer inn, ble det jo mer liberalt i enkelte amerikanske stater for kun en liten stund siden med nye "stand your ground" lover. I tillegg ble vel "concealed carry" lov i enda en stat for litt siden?

 

Dette synes jeg er et litt spennende tema, men når det er sagt ønsker jeg på ingen måte å skape et samfunn som er bygd på tomhylser og våpenkrutt.

Link to comment
Share on other sites

Enklere tilgang på våpen vil over tid føre til større risk for missbruk, ran, drap, trusler etc.

Enklere tilgang på tunge våpen vil utvilsomt føre til mer spektakulære hendelser relatert til førstnevnte.

Skulle man få lov til å gå bevæpnet på gaten vil det nødvendigvis ikke føre til mer av de to første punktene, men ser lett for meg problemer knyttet til vådeskudd, og garantert en hverdagshelt som kanskje skulle føle for å blande seg inn om han/hun havner i en sitiuasjon knyttet til punkt ett og to..

 

Jeg er for strenge regler knyttet til våpen, Norge er en jakt og idrettsnasjon når det kommer til våpen, at utvalget våpen og kriterier kanskje kunne vært litt mere brukervennlige, samtidig som f.eks krav til aktivitet, psykisk helse etc. hadde blitt fulgt bedre opp så hadde man kommet i en mere harmonisert løsning på temaet.

 

Amerikanske våpentilstander? Nei takk. Økt mangfold innen norsk skytterkultur, ja takk.

Link to comment
Share on other sites

Det går fint an å "løsne opp" våpenloven, uten å dra det så langt som du skisserer. Jegere med maskingevær. og pizzabud med revolver på innerlomma trenger vi ikke. Men fjerning av antallsbegrensninger, og oppmykning i forhold til behov og aktvitet, hadde vært smukt.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikkje hatt noe imot større garderobe.

Hadde ikkkje hatt noe imot full auto våpen, men da med en lov som krever aktivitet for å ha våpendet.

Hadde ikkje hatt noe imot jakt med håndvåpen.

Hadde ikkje hatt noe imot å få lov å bære våpen synlig eller gjemt på offentlig steder, mot at du er pistolskyter.

 

Åpensalg i butikk er eg ikkje for, skal du ha våpen så skal du ha en grunn. Norge er ikkje et sted man snakker om beskyttelse seg sjøl og andre. At politiet får bevepne seg er eg for.

 

Når du ser kordan det har utviklet seg med kriminelle, knivstikking og voldtekt på lyse dagen mitt i en byn.

De kriminelle brys seg ikkje om ka loven sier.

 

Bare ta de ungene som i oslo som raner mindreårige på skolen og har som konkurranse å sitte flest ganger i arresten, så er det noe som ikkje stemmer.

 

At man i det minste kan få lov å bære pepperspray offentlige synst eg. Eg synst synd på de menneskene som ikkje en gang kan få lov å prøve å beskytte seg sjøl mot kriminelle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg orker ikke å uttale meg om norske våpenlover på dette forumet mer, det blir for det meste som å forklare AKP'ere om godene med det frie marked.

 

Jeg kan imidlertid påpeke at open carry er ulovlig i Texas. Det er kun concealed carry etter statlig sertifisering som er tillatt. Det finnes mer liberale stater, f.eks. Arizona og Alaska.

 

Teoretisk er concealed carry nå tillatt i alle stater i USA, men det varierer veldig mye hvor lett det er å bli sertifisert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg orker ikke å uttale meg om norske våpenlover på dette forumet mer, det blir for det meste som å forklare AKP'ere om godene med det frie marked.

 

:lol: Dagens. :thumbup:

 

Det hadde vært flott med en litt mer liberal våpenlov, eller i det minste en som ikke var så firkantet og byråkratisk. Men det er klart, det hadde vært ganske kult med flyvende griser også. Jeg er redd jeg aldri vil få oppleve noen av delene.

Link to comment
Share on other sites

Heisann! =)

La oss si at det hadde blitt lov med helautomatiske våpen..

Dette er jo noe de fleste (også inkludert mange skyttere) er sterkt i mot da dette er "mye farligere" enn halvautomatiske våpen. Men hvor mange er det ikke som allerede har dette hjemme?

 

 

Nå er det jo snart August, og da er det jo Landskytterstevnet. Er jo en god del ag3skyttere som er med her. Dette er jo helt vanlige HV-soldater som har disse våpnene hjemme på heltid med tennstempel. Det samme gjelder til en viss grad også for de som har utlevert hk416.

hv-soldater har IKKE tennstempel til ag3 hjemme (med mindre de søker). Ei heller får noen ha hk416 hjemme, med mindre de søker

 

Hvor ille hadde det egentlig vært dersom dette hadde vært mulig for de som ikke er med i hv? Eller for de av oss som faktisk er der, men som godt kunne tenke seg flere "morovåpen"?

 

tror ikke folk deltar i hv for å få ha muligheten til våpen hjemme (våpenet er uansett ubrukelig)

 

De kriminelle som pønsker på ulumskheter gjør jo dette allerede allikevel.

ja, men om helautovåpen blir lovlige, blir terskelen desto lavere for å anskaffe/bruke (Farget "kimjorgen"s kommentarer røde. Jegermeistern.

Link to comment
Share on other sites

Vi har vel en ganske liberal våpenlov allerede..

Men sett bort i fra det så er det endel i våpenloven som burde revurderes.

Slik som Våpengarderoben og taket på 4 håndvåpen til Ø/K.

 

Håndvåpen burde hvertfall gå på Våpenkort for kaliber.

Har man kort for 9mm så kan man kjøpe 1 eller 10 våpen uten noen videre diskusjon.

 

Selfølgelig med reg plikt for alle våpen i det kaliberet man har kort for...

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle liberalisere noe, i den allerede ganske liberale Norske våpenloven (i verdens sammenheng) måtte det bli:

 

- Utvide jaktgarderoben til 8 våpen.

- Senke aktivitetskravet for reservevåpen i grener der det skytes mye med svartkrutt/perkusjon (sws), til 5 starter

- Begrense forbudet mot .50 kaliber til kun å gjelde .50bmg og tilsvarende.

- Godkjenne dynamisk hagle, classic og ppc for erverv (av passende våpen)

- Flytte hjemmebesøk/kontroll av oppbevaring vekk fra politiet.

- Tillate at våpen som er "ervervet" som affeksjon kan benyttes.

- innføre permanent våpen-amnesti.

 

Ikke en liberalisering, men:

- Klare og tydelige regler for beslag og tilbakelevering av våpen!

Link to comment
Share on other sites

Og Wheelgunner: Om vi hele tiden skal være på defensiven og ofre litt her og der, går det jo bare gærne vegen. Synes trådstarter har mange interessante spørsmål, jeg.
Du mener det eneste alternative til å være på defensiven i dette spørsmålet er å foreslå å tillate helauto og å bære våpen på offentlig sted?

 

Hvor har forresten jeg sagt at vi skal ofre noe av det vi nå har?

Link to comment
Share on other sites

No har vi en liberal våpenlov i Norge, og kunne gå med våpen lovlig på offentlig sted ser jeg ingen behov for, hadde jeg hatt et behov for de så kunne jeg søkt om det. Våpen bør sån som i dag være behovsprøvd. Kan heller ikke se noe grunnlag for våpen med helauto i dag, mulig det hadde kommet konkurranseprogram til dem men det blir hypotetisk.

Oppmykning av forbudet mot 50cal er jeg for dette er for at det kan brukes ved mag2 og kunne brukes til håndvåpenjakt i utlandet

Link to comment
Share on other sites

Det er helt ok :)

 

Enig med deg i at vi ikke bare kan akseptere alt myndighetene kommer med direkte, men fokusere på at antallet uønskede hendelser er forsvinnende lite når det settes opp til det store antallet utøvere av vår idrett. En idrett med århundre lange tradisjoner både nasjonalt og internasjonalt som utgjør både hobby og del av det sosialt nettverket til flere hundre tusen mennesker.

 

Dette er langt viktigere å markedsføre for å beholde nåværende grener/våpentyper enn å begynne å kreve nye typer våpen. Jeg har intet problem med å se at det kan lages mange krevende og spennende grener med helautomatiske våpen, men stemningen i samfunnet er rett og slett ikke klar for det. Tvert i mot vil det være en trussel i.f.m. arbeide med å beholde det vi har.

Link to comment
Share on other sites

Enklere tilgang på våpen vil over tid føre til større risk for missbruk, ran, drap, trusler etc.

Enklere tilgang på tunge våpen vil utvilsomt føre til mer spektakulære hendelser relatert til førstnevnte.

Skulle man få lov til å gå bevæpnet på gaten vil det nødvendigvis ikke føre til mer av de to første punktene, men ser lett for meg problemer knyttet til vådeskudd, og garantert en hverdagshelt som kanskje skulle føle for å blande seg inn om han/hun havner i en sitiuasjon knyttet til punkt ett og to...

 

Men dersom noe skulle skjedd da, er det ikke bedre at det er en typisk "hverdagshelt" blander seg, enn at den kriminelle får utført sine handlinger? (dersom liv og helse til tilfeldig forbipasserende står i fare så klart)

 

 

Jeg er for strenge regler knyttet til våpen, Norge er en jakt og idrettsnasjon når det kommer til våpen, at utvalget våpen og kriterier kanskje kunne vært litt mere brukervennlige, samtidig som f.eks krav til aktivitet, psykisk helse etc. hadde blitt fulgt bedre opp så hadde man kommet i en mere harmonisert løsning på temaet.

 

Amerikanske våpentilstander? Nei takk. Økt mangfold innen norsk skytterkultur, ja takk.

 

Er det ikke litt dumt at kravet om aktivitet blir mere fulgt opp? Hva da om man har en pause fra skytingen? Er det da en god løsning at man da må selge alle våpnene sine, for deretter å kjøpe nye om 2 år når man har tid/lyst til å begynne igjen?

Er forøvrig helt enig i at det bør være behovsprøvd når man søker om å kjøpe våpnene.

 

 

 

Det går fint an å "løsne opp" våpenloven, uten å dra det så langt som du skisserer. Jegere med maskingevær. og pizzabud med revolver på innerlomma trenger vi ikke. Men fjerning av antallsbegrensninger, og oppmykning i forhold til behov og aktvitet, hadde vært smukt.

 

Ja, så klart. Dette er satt litt på spissen da jeg lurer litt på hvilke meninger som florerer i skyttermiljøet om dagen. =)

 

 

 

Jeg orker ikke å uttale meg om norske våpenlover på dette forumet mer, det blir for det meste som å forklare AKP'ere om godene med det frie marked.

 

Jeg kan imidlertid påpeke at open carry er ulovlig i Texas. Det er kun concealed carry etter statlig sertifisering som er tillatt. Det finnes mer liberale stater, f.eks. Arizona og Alaska.

 

Teoretisk er concealed carry nå tillatt i alle stater i USA, men det varierer veldig mye hvor lett det er å bli sertifisert.

 

Ahh, beklager, da tar jeg den på min kappe.

 

 

 

 

Er dette seriøst ment? Eller en provokasjon?

 

I en tid hvor vi skal regne oss som heldige hvis vi får beholde det vi har tror jeg neppe det er lurt å begynne å argumentere for en oppmykning, da spiller vi bare oss selv ut på sidelinjen som urealistiske tullinger.

 

Ja, dette er helt seriøst. Som sagt ønsker jeg ikke at vi skal få det helt amerikanisert men som synes ikke det er riktig at skyttermiljøet bare skal legge seg på ryggen å godta alt. Og hvorfor er det egentlig helt urealistisk med en oppmykning?

 

 

 

hv-soldater har IKKE tennstempel til ag3 hjemme (med mindre de søker). Ei heller får noen ha hk416 hjemme, med mindre de søker

 

Det er så klart helt korrekt, men hvor strengt ser du for deg at dette er? Jeg har selv vært gjennom den prossessen, og det var ihvertfall ikke noe problem. (sier ikke at de deler ut til hvem som helst altså, misforstå meg ikke)

 

 

tror ikke folk deltar i hv for å få ha muligheten til våpen hjemme (våpenet er uansett ubrukelig)

 

Nei, det vil jeg ikke påstå heller. Derfor er det jo litt ironisk at det har vært de eneste som har hatt tilgang til helautomatiske våpen (helt frem til det ble satt en stopper på det. Men det er en helt annen sak)

 

 

 

ja, men om helautovåpen blir lovlige, blir terskelen desto lavere for å anskaffe/bruke

 

Snakker du nå om generell bruk, eller bruk i kriminelle handlinger?

Hvis sistnevnte, hvorfor blir ikke lovlige ar15/hk94 rifler osvosv brukt i kriminelle handlinger veldig ofte? Disse burde vel være veldig lukrative for mye snusk?

 

 

 

Vi har vel en ganske liberal våpenlov allerede..

Men sett bort i fra det så er det endel i våpenloven som burde revurderes.

Slik som Våpengarderoben og taket på 4 håndvåpen til Ø/K.

 

Håndvåpen burde hvertfall gå på Våpenkort for kaliber.

Har man kort for 9mm så kan man kjøpe 1 eller 10 våpen uten noen videre diskusjon.

 

Selfølgelig med reg plikt for alle våpen i det kaliberet man har kort for...

 

Ja, absolutt. Jeg liker nåværende våpenlovgivning veldig godt. (er vel et par rifler jeg synes mangler på "godkjentlista" til praktisk skyting, men det er også en annen sak)

 

Men nå kommer det sannsynligvis ny våpenlov etter hva jeg har skjønt, og i disse dager er det absolutt ikke godt å si hvordan den blir. Derfor tar jeg opp dette temaet. =)

 

 

 

No har vi en liberal våpenlov i Norge, og kunne gå med våpen lovlig på offentlig sted ser jeg ingen behov for, hadde jeg hatt et behov for de så kunne jeg søkt om det. Våpen bør sån som i dag være behovsprøvd. Kan heller ikke se noe grunnlag for våpen med helauto i dag, mulig det hadde kommet konkurranseprogram til dem men det blir hypotetisk.

Oppmykning av forbudet mot 50cal er jeg for dette er for at det kan brukes ved mag2 og kunne brukes til håndvåpenjakt i utlandet

 

Du kunne søkt, men en slik søknad har aldri blitt godkjent. Dersom jeg ikke tar helt feil gjelder den i tillegg kun for Gasspistoler. Men ja, våpenloven slik den er i dag er veldig fin. Trenger du noe, får du det som regel.

 

 

Wheelgunner: Unnskyld, jeg tolka deg kanskje litt feil. Mente bare at om vi sitter tilbakelent og er fornøyde, er jeg redd vi blir pressa fra skanse til skanse.

 

Godt poeng.

 

 

Phew, det ble en brutal vegg med tekst.

Men synes det er mange gode poenger her, og det er bra. =)

 

 

 

Edit: Typo

Link to comment
Share on other sites

Men dersom noe skulle skjedd da, er det ikke bedre at det er en typisk "hverdagshelt" blander seg, enn at den kriminelle får utført sine handlinger? (dersom liv og helse til tilfeldig forbipasserende står i fare så klart)

 

Her er konsekvensen av å ikke vente på innsatsgruppe:

 

08.17: Kjell Alrich Schumann skyter med AG3 mot politiets kommandobil utenfor Maritime hotell i Kongsgata. I kommandobilen sitter politiførstebetjent Arne Sigve Klungland. Klungland rygger bilen, men må stoppe da han møter en buss.

 

Hvordan det gikk med Klungland er historie, og det var en mann som hadde en viss forutsetning til å være i sitiuasjonen. Å blande inn hverdagshelter i noe slikt?? Nei takk, livet mitt er mer verdt enn ett forsøk på å stoppe ett bankran hvor pengene er forsikret..

 

Igjen, sport og jakt, med en svak oppmykning av gjeldende regime ville vært på sin plass, utover det har vi det greit i min mening.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med helautomatiske våpen i sivile hender er beviselig ikke stort, vi hadde jo tusenvis av militære våpen lagret i klesskap rundt om i landet i mange tiår. Det var ikke mange hendelser hvor rettmessig innehaver misbrukte slike våpen hvor ikke et vanlig skytevåpen ville gjort samme skade. Jeg sier ikke at vi bør tillate slike våpen i sivilt salg, men ser man på statistikken var det ikke noe stort problem.

 

Samme gjelder for antall våpen i et hjem. Hvor mange tilfeller finner man på at en tragedie ble forårsaket eller gjort verre av antall våpen personen eide? Tyveri har vært et problem i tidligere tider, men etter at kravet om våpenskap kom har vel tapstallene blitt redusert betydelig.

 

Når det gjelder bæring av våpen ser jeg på det som et ikke-tema, både når det gjelder behov og kultur for slikt. Men jeg ville ikke hatt noe problem med at mentalt stabile mennesker med et reelt behov fikk innvilget det heller, de få det ville gjelde ville ikke utgjort noen trussel mot samfunnet.

 

 

Mitt grunnsyn er at folk flest faktisk er i stand til å eie våpen på en sikker og forsvarlig måte, og jeg mener at statistikken støtter meg i det synet.

Link to comment
Share on other sites

Statistikken er nok såpass pen fordi lovgivningen på dette har vært så streng ...

 

Å liberalisere dette med påfølgende risiko å få "amerikanske" tilstander har jeg liten tro på skal skje, det som kan skje er derimot at flere av de alvorlige hendelsene blir mer alvorlige, fler uskyldige kan gå med i aksjoner mellom tungt bevæpnet politi og f.eks. ranere.

 

Det hele vil bli mer nervøst og tilslutt ender vi opp med en mye strengere våpenlov enn den vi har i dag hvis hverdagshelten skulle slippes løs med våpen, noe han er totalt uegnet og ukvalifisert for.

 

Skrik ikke etter mer når du allerede har nok.

 

Ellers så var de åpenbare feilene i åpningsposten allerede luket ut og kan bare legge til at her lukter det journalist lang vei ;-)

Link to comment
Share on other sites

Nei, statistikken på området er "pen" fordi nordmenn flest er normale i hodet. Det er mange land i Europa med langt strengere våpenlovgivning enn vår som har langt større problemer med våpenkriminalitet. For øvrig legger jeg meg på Thor sin linje :mrgreen:

 

Men ja - her lukter det journalist ;)

Link to comment
Share on other sites

Tja, det finnes allerede helautomatiske våpen til salgs i flere butikker rundt i landet. Du får bare ikke kjøpt dem med mindre du er på en stor, tung båt 8)

 

Se våpenforskriftens 23.§, A:

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20090625-0904.html#23a

 

§ 23a. Tillatelse til midlertidig å inneha skytevåpen om bord på norskregistrerte ISPS-skip

 

For å beskytte norskregistrerte ISPS-skip mot terrorhandlinger og piratvirksomhet som nevnt i skipssikkerhetsloven kapittel 6 kan rederier gis en inntil seks måneders generell tillatelse til midlertidig å inneha skytevåpen om bord på skip på vegne av innleid vaktselskap. Tillatelse som gis gjelder ikke for vaktselskap som er forbudt etter sikkerhetsforskriften § 20 fjerde ledd. Tillatelse som gis gjelder for seiling i, til eller fra et område med beredskapsnivå 2 eller 3, jf. sikkerhetsforskriften § 2 og § 15, likevel bare seiling sør for 46 grader nordlig bredde.

 

Det kan gis dispensasjon til å inneha følgende skytevåpen som er forbudt: a) helautomatiske skytevåpen med kaliber hvor kulediameteren ikke er større enn 7,62 mm,

b) helautomatiske skytevåpen som benytter patronstørrelse 9 x 19 mm, eller

c) enkeltskudds-, repeter- eller halvautomatiske skytevåpen med kaliber hvor kulediameteren ikke er større enn 12,7 mm.

 

 

Tillatelse som gis i medhold av denne paragrafen gjelder som våpenkort.

0 Tilføyd ved forskrift 30 juni 2011 nr. 704 (i kraft 1 juli 2011), endret ved forskrift 25 april 2012 nr. 362 (i kraft 1 mai 2012).

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes en liberalisering hadde vært på sin plass.

 

Selve anskaffelsesprosessen og bakgrunnsjekken burde være streng. Ja kanskje enda strengere enn i dag. Men så fort det er på plass tror jeg de fleste som kvalifiserer til skytevåpen generelt burde også være kvalifisert for helautovåpen.

 

(Jeg har argumentert blandt mine venner, at om Breivik bruke en helauto AG3 så hadde færre dødd, da det jo er en ubrukelig funksjon tross alt).

 

Det samme gjelder det komplett idiotiske forbudet mot grove håndvåpen. Sunn fornuft vil tilsi at kriminelle ikke vil gidde bruke 30 kr skuddet på ammo, eller ønske en rekyl og en lyd som vekker de døde.

 

Hele debatten er uansett fånyttes, vi beveger oss mot absolutt kontroll i alle aspekter av samfunnet. Mens dem som vil bryte loven fortsatt klarer det...

Link to comment
Share on other sites

For å kunne anskaffe seg våpen, er det strengt nok. 6mnd aktivitetskrav for håndvåpen er heller ikke så ille, mest pga egen sikkerhet og andres.

 

Det som burde liberaliseres er behovsdelen. Altså, er jeg skikket til å ha en pistol er jeg jammen skikket til å ha 10 av dem, uten annet grunnlag enn "for moro skyld".

Det samme gjelder "skumle våpen" som AR15 osv. En person er like farlig om det er en AR15, Mini14, 10/22, Glock, Mauser eller Desert Eagle.

 

Om noen vil ha et fullautovåpen og ellers oppfyller kravene til å inneha våpen, så burde de kunne inneha slike. Det som vil lide mest er pengeboken, for det er dyrt.

 

Om en eller annen galning ønsker seg ei fullautovåpen og vil bruke denne til kriminelle handlinger, er det ikke værre enn at de går til Igor bak Esso for å handle. Der er det ikke noen bakgrunnsjekk.

Det er jo ulovlig og da er problemet fjernet? Bare se på narkotika, det er forbudt men folk får det allikevel.

Link to comment
Share on other sites

Er det nå så forferdelig lett å få tak i ulovlige skytevåpen?

 

Jeg er rimelig sikker på at om jeg hadde oppsøkt noe skurkepakk som Bandidos eller en bokstavgjeng og sagt rett ut at jeg ville kjøpe en AK, så hadde resultatet blitt enten latter eller juling...

Link to comment
Share on other sites

At ikke hvem som helst kan oppsøke en MC- eller albanergjeng og si "jeg vil ha en AK" betyr da ikke at det er vanskelig.

 

Da jeg var 14 var det veldig lett å få tak i hjemmebrent. Det betyr fortsatt ikke at jeg bare kunne ringe på døra hos en tilfeldig nabo og si "jeg vil ha sprit".

 

Man må nok kjenne folk... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

TS er ikke bare urealistisk, men også samfunnsfiendtlig med sin oppstilling av ønsker.

 

Isteden for å følge TS opplegg, vil jeg heller si litt om de justeringer som hadde vert ønskelig i dagens praksis og til en viss grad lovverk.

 

Endring jaktvåpengarderoben, da den praktiseres som absolutt (Det var ikke meningen, men slik ha det blitt).

Endringen bør bestå i at man hever taket til ti langvåpen, om 2 av dem er randtenningskaliber (22lr/22wmr/17hmr etc). Slik at treningsvåpen ikke tar plass på samme måte som i dag, og samtidig oppmuntrer man folk til å skaffe seg treningsvåpen.

 

Endringer i behovsprøving for aktive konkurranseskyttere, d.v.s at om man har 10 stevner i året (uansett program) så slippes man nesten fri på antall våpen til konkurransebruk.

 

Endring i praksis på våpenkontorene, et sentralt våpenkontor så man blir kvitt alle "nessekongene" som gjør mer eller mindre som de tror eller ønsker.

 

Fjerning av pod som innehaver av alle funksjoner. (Klar ansvar og hjemmels linje).

 

Hjemmekontroll tatt bort fra politiet.

 

++

Link to comment
Share on other sites

Hypotetiske spørsmål er vel jaggu det siste vi trenger på forumet! Det er vanskelig nok å bli enige i reelle spørsmål. :roll::roll::roll::roll:

 

Forslag til nye tråder: Hvordan hadde du reagert om jorda slukes av sola?

Hva om flypropeller ikke virket?

Hvordan hadde vi skutt om gevær, ammunisjon og kunnskapen om at det kan skytes ikke hadde vært kjent for menneskeheten?

Hva om norsk homeopatforenings formann plutselig møtte opp i luftputebåt, når det egentlig var brannvesenet du ringte etter?

Hva tenker dere om alt dette?? DET ER JO KRISE! (Capslock skyldes en lille pjolter)

 

La oss i samme slengen komme til konsensus for hvor lang en fisk er.

 

God ferie :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Cigarfar: Alle kjenner noen som kjenner noen som kjenner noen som kjenner noen. Er det ikke 6-7 hakk man hopper over bekjentsskap så kjenner man hele verden? (For de som ikke skjønner den, så er det en teori om at om man tar alle man kjenner, så tar man alle de man kjenner som kjenner noen osv. Det er ikke mange hakkene så har man nådd hele jordas befolking) :lol:

 

Lindskog: Er helt enig, la oss forby kriminalitet så gjør ingen noe mer ulovlig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

M82, er det ikke hvor lang er en hyssing da, og hvor stor er en fisk? :winke1:

 

Nei, hvis norsk homeopatforenings formann plutselig møtte opp i luftputebåt, når det egentlig var brannvesenet jeg ringte etter, da vet jeg neimen ikke hva jeg hadde gjort. Jeg er rett og slett målbundet, 1-0 til deg. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ref M82:

 

Jeg synes også et det er helt galt at vi i et fritt land skal begrense oss i hva vi mener og synes i frykt for at noen i embetsverket tilfeldigvis skal lese dette og finne på noe krøll. At det å eie våpen i dette landet, der verneplikt er obligatorisk, ikke er en rett men et privilegie synes jeg er galt. At man fra krybben til graven skal være fritatt for egne valg og friheter, for å bero helt på Staten i alt. Nå høres jeg kanskje veldig høyrevridd ut(noe som ikke er helt tilfellet), og dette er ikke en politisk diskusjon, men våpeneierskap har en tendens til å flyte over i politikk av naturlige grunner.

 

TS er kanskje urealistisk, men den tonen som er her inne at man heller skal holde kjeft i frykt for at Staten skal finne på noen nye begrensninger viser hvor frie vi som aldri har begått en straffbar handling egentlig er.

 

Når det er sagt så er mine ønsker rett og slett en dose bondevett inn i våpenlovene. Vingemutteren har komment med flere forslag ang. maks antall våpen, og selv har jeg lyst på .500 mag.

Link to comment
Share on other sites

La det være klart at jeg i hovedsak vil beholde dagens lovgivning, med fokus på enkelte praktiske forenklinger, og uten å ta bort unntaksmulighetene som finnes i dagens system.

 

Bakgrunnen for å lete etter fornuftige forenklinger ligger i at dagens forvaltning med rette kan ses på med svært kritiske øyne med tanke på likebehandling, og behandling iht. Lovhjemmel. Kort sagt hadde de vert private og ble overvåket av staten, ville mulkter og påtaler flydd veggimellom på daglig basis for tidvis slett arbeide.

 

Samtidig har vi pod som i praksis er total premiss leverandør som høringsinstans, klage organ, og lovgivende organ.

Kort sagt det må ryddes, samfunnet er ikke tjent at man lar organer med i prinsipp stikk motsatt interesse som brukerne får være premiss leverandører. Dagens opplegg innen våpenforvaltning holder i enkelte henseender ikke engang mål i diverse politistater vi helst ikke vil sammenligne oss med.

 

Når det er sagt, så ligger mye av problemene med forskjellsbehandling i at det er politiet som sitter med våpenkontorene.

 

Politimestrene rundt om har ofte stikk motsatt interesser som skytterne og jegerne har, vi ønsker at det skal bli flere av oss, og at vi skal få mulighet til større valgfrihet vedrørende våpen og våpen modeller (Merk at jeg ikke skriver typer, som ville ha inkludert t.d. helautomatiske våpen. Som jeg synes er rasende festlig, men totalt uegnet for uovervåket sport og rekreasjon med unntak for samlere).

Samtidig ønsker mange av politimestrene (Som ansetter kontorpersonalet) at det skal bli færre av oss skyttere og jegere, og at vi skal ha færre våpen tilgjengelig. (Til å underbygge dette kan jeg nevne hva en tidligere politidirektør i en samtale med en høyere offiser uttalte i privat lag, der han uttalte at politiet ønsket at forsvaret ikke skulle ha tilgang til sine våpen utover spesielle øvelser og når landet er i krig. Og at sivile i hovedsak burde avvæpnes).

 

Som sagt sitter ene parten av to parter med motstridende interesser og forvalter den andre parts interesser. Slik skjev balanse kommer det ikke gode ting ut av, for samfunnet totalt sett.

 

Det vi i prinsippet trenger her til lands, er skikkelige data registre som fungerer og kan gi ut akkurat den informasjon og statistikk man måtte finne på å etterspørre. Registre som automatisk henter inn informasjon fra andre registre i landet, og som så varsler saksbehandlere for eventuell aksjon.

Ellers trenger vi Saksbehandlere som er uavhengig politiet, klarere lovgivning på en god del punkt (Spesielt hva som skal skje når politiet foretar midlertidig inndragning av våpen, eller rettere når og om våpen skal leveres tilbake. En problemstilling som er aktuell som aldri før).

Samt at man kanskje burde se på å dele våpen eiere inn i klarere definerte grupper (Styrt av aktivitet etc.), som så åpner for mulighet for enklere saksbehandling ved erverv basert på aktivitet. Samtidig som den vanlige skytter i store trekk beholder dagens regime for behov, der det er hensiktsmessig.

Link to comment
Share on other sites

så mine spørsmål blir som følger:

 

1) Hvordan hadde du reagert om det plutselig kom helautomatiske våpen for salg i norske butikker?

Med vantro, og så hadde jeg kjøpt ett fordi det er moro.

2) Tror du det hadde blitt mer kriminalitet dersom dette hadde skjedd?

Ikke mer men grovere og mer tilfeldig. Blir det lettere for vanlige folk å få tak i helautovåpen, så er det ett område som i høyeste grad interesserer kriminelle med påfølgende økning i våpentyverier.

3) Hadde det vært et steg i riktig eller gal retning dersom dette hadde blitt gjennomført? Hvorfor?

I gal retning, våpeninnehav i vårt samfunn er basert på behov. Har man våpen er det fordi man har ett legitimt behov, tullskyting og moro er ikke legetime behov i vårt samfunn (Selv om all skyting er moro, er det en sekundær gevinst for skytteren, og ikke ett behov).

 

 

Stand your ground" lover. I tillegg ble vel "concealed carry" lov i enda en stat for litt siden?

 

Dette synes jeg er et litt spennende tema, men når det er sagt ønsker jeg på ingen måte å skape et samfunn som er bygd på tomhylser og våpenkrutt. Les forum reglene, dette er ett tema (Selvforsvar) vi ikke har lov til å diskutere på kammeret

Link to comment
Share on other sites

Hadde alle kunne oppført seg som våre seriøse skyttere og jegere hadde vi ikke hatt behov for våpenlover. Dessverre bor det noen hundretusen vannhoder og døgenikter i dette landet. En deregulering av våpenregimet i Norge er ingen fremskritt for oss som i dag er gitt tillit som våpeneiere.

Link to comment
Share on other sites

 

1) Hvordan hadde du reagert om det plutselig kom helautomatiske våpen for salg i norske butikker?

 

2) Tror du det hadde blitt mer kriminalitet dersom dette hadde skjedd?

 

3) Hadde det vært et steg i riktig eller gal retning dersom dette hadde blitt gjennomført? Hvorfor?

 

1. Hadde kjøpt meg et i 22lr med 500 skudds trommel magasin.

 

2. Nei. Jeg hadde vært like snill som i dag :D

 

3. Jeg mener riktig retning. Kriminelle får nokk tak i det skal ha uansett lover og regler. De fortrekker da vel ikke en mine om det er ulovlig. Ola Nordman med sin gammle Mauser på loftet. Som har stått der siden krigen. Kunne fått tatt den ut og hatt det litt morro på banen uten å føle/blitt stemplet kriminell...

Link to comment
Share on other sites

Kan vi ikke slutt å fore denne journalisten (trådstarter), eller i ethvert tilfelle andre journalister, med argumenter mot privat våpeneierskap?

 

Selv om vi her inne skjønner at mye er på fleip så er det ikke sikkert det vil fremstå slik etter å ha vært noen runder gjennom redaksjonen. Selv om den aktuelle avisen ikke nødvendigvis er politisk motivert imot privat våpeneierskap må man alltid huske

Her kommer løssalget først og sannheten sist. Smi, mens liket er varmt!
når man uttaler seg slik at det er mulighet for å komme på trykk.
Link to comment
Share on other sites

Gå inn på Google - søk opp Kennesaw, Georgia.

Bystyret der vedtok en lov som påbød innbyggerne

å inneha minst et skytevåpen med tilhørende ammunisjon. (1982).

I årene etterpå har kriminaliteten minket drastisk i Kennesaw.

 

Ble selv oppmerksom på stedet etter en reportasje i Hamar Arbeiderblad

for ca 20 år siden. Journalisten hadde vært i byen og blant annet

intervjuet flere av innbyggerne.

 

Den aktuelle artikkelen har jeg på loftet et sted.

Link to comment
Share on other sites

Er det nå så forferdelig lett å få tak i ulovlige skytevåpen?

 

Jeg er rimelig sikker på at om jeg hadde oppsøkt noe skurkepakk som Bandidos eller en bokstavgjeng og sagt rett ut at jeg ville kjøpe en AK, så hadde resultatet blitt enten latter eller juling...

 

 

Ettersom du går ut med uttalelser som "skurkepakk som bandidos" så regner jeg med at alle i mc miljøet er kriminelle skumlinger ? Som alle med våpen er skytegale ?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok riktig at våpenloven i Norge er forholdsvis liberal, men den er langt fra perfekt.

Det må hele tiden jobbes fra forbundenes og andres side for å gjøre våpenloven "bedre" for jegere og skyttere, uansett hvor god/dårlig den eventuelt måtte være.Dette bør etter mitt syn være en selvfølge.

Link to comment
Share on other sites

Mine svar til trådstarter :

1. Ok. Men hadde ikkje kjøpt sjøl.

2. Trur ikkje slike våpen i seg sjøl skaper meir kriminalitet, eller fleire kriminelle.

3. Er for en at politifolk og sivile skal kunne bære våpen.

Spesielle kurs og godkjenning måtte til.

Link to comment
Share on other sites

Tror det heller er holdninger i samfunnet, og at visse persolighetstrekk (mental helse) ikke blir holdt i sjakk av samfunnet, som skaper problemer i dag. Våpenet er bare et redskap som noen bruker.

 

Våpenlovene (som ikke fantes i det hele tatt for ikke alt for lenge siden) har bare blitt strengere og strengere både i Europa og i USA, men unsett så har massakre og skoleskytinger gått fra 0 til fler i året. Hvorfor? Det var ikke mangel på våpen som gjorde at det ikke skjedde "før i tiden" også.

 

Synes de kunne kutte ut dette "våpen etter behov" tullet. Enten så er jeg skikket til å ha våpen eller ikke.

I dag er jeg skikket til å ha en Ruger Mini-14 men ikke en AR-15.

 

Svar på spøsmål:

1) Ja, jeg hadde nok kjøpt en helautomatisk rifle. Kanskje to også. En til hver hånd.

2) Nei tror jeg ikke.

3) Tja. Ikke så interessert i helautomatiske våpen egentlig, men skulle ønske at våpen var en mer naturlig del av samfunnet.

Link to comment
Share on other sites

He he Jim, du er jo rene lyrikeren. Kjenner det er rent artig å lese postene dine. Svenske dører er vel og bra det, men alene er de ikke verdt en dritt er jeg redd. Det var noe med en kjede og noen svake ledd og greier. Innbruddstyven som møter en trippellåst panserdør, han knuser vel ei rute isteden. Det er klart, man kan jo ha panserglass i alle ruter, forsterkede rammer osv., men da begynner det å bli dyrt. I min er erfaring er en god alarm gull verdt, og den funker uavhengig av prisen på både dør og vinduer. Ellers er jo dette et godt alternativ da: http://all-that-is-interesting.com/post ... roof-house

 

Det som jeg hadde satt mest pris på var å slippe denne evinnelige søking hele tiden, med påfølgende gebyrer og ventetid. Ta jaktvåpengarderoben. Den kunne godt vært større, men for tiden er den altså på 6 våpen. Ok, da burde jeg med godkjent jegerprøvekurs og betalt lisens kunne søke om å kjøpe seks våpen da, så lenge de var lovlige til jakt. Kaliber, modell, mekanisme - Irrelevant, så lenge våpenet er godkjent (altså over 85 cm med over 40 cm løp, ikke helauto, godkjent halvauto etc.). Om det er en Remington 700 i .223 eller en Tikka T3 i 30.06 eller ei dobbeltrifle i 375H&H jeg vil ha meg er jo knekkende likegyldig, jeg har lov til å eie alle tre. Hvorfor skal man da måtte søke? Og når jeg har kjøpt seks stk. og så senere selger en, ja da kjøper jeg ett nytt et uten ytterligere søking, for jeg har jo fortsatt retten til å eie jaktvåpen. Det hadde spart mye byråkrati, venting og utgifter, og det tror jeg vi alle kunne satt pris på.

 

Det samme kan selvsagt sies om konkurransevåpen både lange og korte, men jaktvåpengarderoben var det enkleste og greieste eksempelet med minst skriving.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...