Jump to content

SWC 105gr i 38 revolver


triggerhappy

Recommended Posts

Her ser ein begge, med det nye designet til høgre. Totallengda på den nye er litt mindre, med kortare nase men den har likevel litt større bæreflate. Vekta på den gamle er 108,7 grains, den nye 105,0 grains. Vektskilnaden kan vere pga. legeringa, er ikkje sikker på kva legering eg brukte på den gamle.

 

IMG_4564.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Spørsmål til dere som opplever blying med .357 diameter men ikke så mye med .358 diameter.

 

Hvordan passer .357 kula vs. .358 kula vist dere tester pasningen mellom kule og munningen på tønna ved å trykke inn en kule.

 

(1) Entrer lett og trykker rett in uten problem. Litt motstand, men ikke mye.

(2) Entrer relativt greit, men må trykke på litt for å å få den inn.

(3) Entrer trangt, og må bruke skikkelig kraft/slag for å få den inn/ut.

 

Hvilke av dem 3 alternativene passer for .357 kula og .358 kula i tønna ?

 

(Nå kan sikkert løpet ha helt andre slitasjer og klaringer, men litt intressant likevel og se om det er en sammenheng når man skal velge kuledimensjon og lurer på hva man skal velge)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan passer .357 kula vs. .358 kula vist dere tester pasningen mellom kule og munningen på tønna ved å trykke inn en kule.

 

For å få dette til må du vel ha slått kula gjennom løpet allerede og da har den vel fått en diameter som sier deg lite om det du spør om . . :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det viktigaste er forholdet mellom dimensjonane på sylinderhalsane og løpet. Eit ideelt scenario ved bruk av blykuler er at sylinderhalsane er .001 til .002 større enn løpet, og at ein sizar kulene til dimensjonen på tønna. Er forholdet omvendt, blir det straks større utfordring mtp. presisjon og blying. Ein bør då enten bruke mjukare legeringar, gas check, evt. opne opp sylinderhalsane til fornuftig dimensjon.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigaste er forholdet mellom dimensjonane på sylinderhalsane og løpet. Eit ideelt scenario ved bruk av blykuler er at sylinderhalsane er .001 til .002 større enn løpet, og at ein sizar kulene til dimensjonen på tønna. Er forholdet omvendt, blir det straks større utfordring mtp. presisjon og blying. Ein bør då enten bruke mjukare legeringar, gas check, evt. opne opp sylinderhalsane til fornuftig dimensjon.

Derfor så håper jeg fremdeles på litt input på hvor trangt dere velger og ha kula i tønna selv om man ikke vet hva løpet er, for det skal gi en pekepinn på hvor trange klaringer man legger seg på. Skal man sammenligne forholdene som du sier, så bør man ta avstøp av løpet og måle og sammenligne med opningen i tønna.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke funnet noe klart svar på problemet. Noen revolvere vil ha trang passning i sylinderhalsene, andre vil ha kule tilpasset løpsdiameter og atter andre havner midt i mellom, eller nær en av de to førtse. Personlig mener jeg likevel at kula bør ligge så tett opp til sylinderhals diameter spm praktisk mulig, samtidig som den er en til to tusendels " større enn løpsdiameter. Du må prøve deg fram til hva din rebolver vil ha, men ei kule som gir god tetting for kruttgassen, hindrer gasskutting av bæreflata og reduserer blying.

Link to comment
Share on other sites

En grei måte å teste forholdet mellom løp og tønne på, er rett og slett å slå ei mjuk kule gjennom løpet, for så å prøve å prøve å presse den gjennom sylinderopningane. Går den lett gjennom tønna, er den overdimensjonert/løpet underdimensjonert. Det ideelle er altså at du ikkje klarar å presse kula gjennom tønna.

Link to comment
Share on other sites

Æ, humbo? Om du slår ei bløt kule gjennom et .357 løp, vil den vel gå greit inn i en sylinder med halsåpning på .358, men om løpet er overdim i forhold til halsåpningene vil kula stoppe/ gi motstand når den presses videre. Ideelt har løpet litt mindre dim enn sylinder åpningene, slik du skriver, elller missforstår jeg? har du i ditt eksempel et løp med større diameter enn sylinder åpningene. Joda dette hører nok mer hjemme som en generell betraktning rundt presisjon i revolvere, men er nå gyldig også for denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

.................. Det ideelle er altså at du ikkje klarar å presse kula gjennom tønna........

Det er det uenighet om. Det sies også at det ideelle er at kula skal passe akkurat i tønna og skal kunne skyves gjennom for da har man riktig pressmonn i forhold til løpet som da skal vere noe mindre. Det er også nevnt i et svar ovenfor. Går man til en Kulelevrandør så sier dem det samme.

 

Har man en .357 kule som akkurat kan presses gjennom tønna, så er kanskje pressmonnet i løpet 0.001-0.002".

 

Har man derimot en .358 kule i tønna som må presses tungt gjennom (eller kanskje ikke klarer å presse gjennom), så har man lagt på enda en 0.001" pressmonn gjennom løpet på toppen av det som er der fra før.

Link to comment
Share on other sites

C.Patron, du har heilt rett. Hadde ikkje tunga heilt beint i munnen når eg skreiv innlegget, men det var akkurat det du skriv eg ville fram til. Kula skal helst gå lett gjennom sylinderen etter å ha vore gjennom løpet, og ikkje omvendt slik eg skreiv.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Interessant emne! Har prøvd Clarry Haglund sine toppfylte 105grainere - de er meget jevne og fine i basen, noe som skal være bra for presisjonen. De treffer merkelig nok skiva 5 knepp til venstre for Kulegrossisten sine 105grs som jeg bruker mest. Nå har Magma forsynt Willy Klette med en lignende kuletang som ikke har krymperille (rilla blir sjelden brukt uansett på denne kula, virker det som). Har ikke fått prøvet den ennå.

Har også prøvd å støpe selv, og mine Lee 105grs kuler veier ca 102,5. Dropper dem i vann rett fra tanga.

Dessverre var det de som gikk best av det jeg har testet. (har egentlig ikke tid til støping, man må lade og skyte også..) Brukte de siste nå på felt NM med godt resultat. Bruker kikkertsikte når jeg tester og det pleier å gå bra sammen med et godt anlegg. Mine egne sizet til .358" i en standard modell 14 fra 1993 samler alle i ett hull på 25m. (rundt 20-25mm) Kjøpte kuler samler nesten like godt, ca 35-40mm.

Krymper hardt foran fremre drivbånd og ladningen er 3,6grs P5. MRP hylser. Brukte før 3,4grs P5, men kruttmålet endte på 3,6 sist jeg stilte inn, og merker ingen forskjell. Rett under 900fps. Fikk jevnere hastighet med mer krutt og hardere krymp.

Tor J fra Sandnes som er rå i revolverfelt bruker 3,5grs N310 og krymper knallhardt i rilla. Prøveskivene hans viser at det er god medisin i hans 586.

Jeg har sikkert skutt 5000 skudd siden sist jeg pusset løpet. Kombinasjonen av kulediameter, bly og kulefett ser ut til å gjøre løpet selvrensende. Resten av våpenet blir jevnlig pusset, men det ser ikke ut til å være nødvendig med løpspuss.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Uggh : Har prøvd Grossistens 105grs med Tinstar ( kulene er kalibrert til 357 ) Rekylen, eller mangel på sådan er svært behagelig. Problemet er presisjon, den er ikke der ... :oops: Har 2 revolvere som jeg hadde håpet tok samme ammo, men dengang ei.....

Tønna på mod. 14 slapp kulene gjennom uten motstand ( en 358 måtte dunkes ) Fra munningen........

Tønna på mod. 10 var trang med 357.

Har ikke slugget løpet på noen av dem ( mangler dor )

Ladevekt er 3,3- 3,4 grs N32c

 

Vurderer løpsskift på begge, men hvor mye har trangheten på tønna å si ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Eg har testa litt sidan sist eg og og får vel i grunn best presisjon med 2,1 grain 310 og kula ( 105 grain ) 3 mm under hylsekanten. Da er vel hastigheten rundt 650 - 700 fps.

 

Ser det er mange som nevner setting av kula x antall millimeter under hylsekanten men jeg ser også at flere opererer med "tuppen i flukt med kanten på hylsa" og lignende derfor er mitt viktige spørsmål:

 

3mm under hylsekanten på den over nevnte ladningen vil det si tuppen på kula 3mm under hylsemunningen eller kanten på kula (skuldra) 3mm under hylsekanten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si det betyr å setter den 3mm dypere enn normalt. Dvs lenger ned i hylsa enn krymperilla.

 

Jaggu bra jeg spør skjønner jeg....Hadde jeg ikke spurt så ville jeg egentlig ha antatt at det betydde kulespiss 3mm under hylsemunning. Sånt kan jo gi voldsom trykkøkning (blir jo mange millimeter dypere alt etter hvordan man tolker dette)

 

Hittil har jeg satt kula med krymp helt i øverste kanten av kula (fremste "drivbånd" eller hva man skal kalle det) det vil vel tilsi 1mm under hylsemunningen allerede hvis 3 mm under betyr 3 mm lavere enn krymperilla.

 

Jeg har da brukt 2.9 grain 310 og kula satt med krymp i fremste drivbånd, kan måle patronlengden og ta bilde hvis det er interessant for noen.

Forøvrig plages jeg da innimellom av litt uforbrent krutt og ujevn presisjon. Når det funker så går de _veldig_ bra....

 

En annen ting jeg lurer på er dette folk nevner med å bruke 9mm innmat på kuleisetterdia for å få kula lenger ned i hylsa, er det noe som funker med Dillon dier også, eller må man dreie et eget stempel? (har ikke tilgang på slikt utstyr)

Link to comment
Share on other sites

det er flere die-sett har sette skruer, som ikke er lange nok til å sette kula så langt ned, som det er behov for. Har selv LEE, Lyman, RCBS, og Hornady. Så vidt jeg husker, er det bare en av disse, som jeg kan bruke til å sette kuletupp nesten flush med hylsemunning (som jeg har brukt)

Link to comment
Share on other sites

Har fått kula (tuppen) i flukt med hylsekanten med dillon .38 kuleisetterdia. Ref mitt innlegg i går så ble jeg lovlig forvirret over hva folk egentlig mener når de skriver 3mm neddi hylsa vs de som skriver tuppen i flukt med hylsekant o.l. Misforstår man dette så kan man fort rote det til for seg selv (lader aldri for andre av prinsipp)

 

Ref det trådstarter startet med så skulle jeg gjerne ha visst hvor langt neddi skuldra på kula er med de forskjellige ladningene som er nevnt, patronlengde er jo ikke relevant lenger hvis kuletupp er nedenfor hylsekanten.

 

Egentlig skulke jeg vel helst bare ha fortsatt med kuleskuldra i flukt med hylsekant som i dag da det ihvertfall gjør at jeg ikke forveksler ladd ammo med tomhylser :-) men presisjon går foran....

Link to comment
Share on other sites

Annet problem er at ikke alle 105 grs kulene er like. Riktignok bruker det fleste varianter av LEE sin, men noen kan ha lengre sylindrisk parti enn andre og gå dypere i hylsa om man setter fra kulas skulder, som mål. Beste ville antagelig være å justere til samme innvendig volum, men selv med den reduksjonen dypt satt kule gir i innvendig volum, vil det trykk nivået disse ladningene ligger på, medføre lite problem med ei kule, som er 1-2 mm dypere, evt lenger ut. Med en kronograf er det greit å lade seg opp til ønsket hastighet.

 

Selv endte jeg med ei ladning 10% høyere enn hva mange andre bruker, da jeg måtte sette kula noe lenger ut i de hylsene jeg bruker. Dyp satte kuler ble sizet ned i bakenden da godsett i hylseveggen er relativt tykkt på hylsene jeg bruker. Presisjon ikke noe problem, men kamring kunne være vanskelig da hylsene fikk mage i område ved kulebunn.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nå har jeg endelig fått meg kronograf og har testa noen forskjellige ladninger jeg har plukket opp i tråden her. Jeg bruker Clarry sine 105 gr i en S&W 686 6".

 

Har prøvd flere ladninger, med større og mindre hell, men de to jeg vil trekke fram er disse:

 

1: 2,1 gr N-310, kulenesa flush med hylsekanten (COL 29,2 mm), bittelitt krymp.

Denne går pent og gir veldig jevn hastighet rundt 820 fps. Skal jeg lade svakere enn dette må jeg nok dytte kula enda lenger nedi hylsa (som for øvrig går helt fint an med en vanlig kuleisetterdie fra Lee) for å få jevn hastighet. Men jeg synes rekylen den gir med denne ladningen er helt grei, så jeg ser ingen grunn til å lade noe svakere.

 

2: 3,4 gr N-310, krympet i den øverste rilla (COL 36,7 mm), normal krymp.

Denne ga meg, som andre også har nevnt, utrolig ujevn presisjon, og svaret ga seg selv da jeg kronograferte den. Den varierte mellom 636 fps og 974 fps! Det kjente jeg for så vidt uten kronograf også, at det var svært variabel rekyl, noe som i og for seg ikke er noe godt tegn. Hastighetene varierer jevnt mellom disse to ytterpunktene, så det er ikke slik at disse to ytterpunktene hadde fått feil ladning heller. Jeg tipper det er for lite krutt i forhold til hylsevolumet slik at det blir ujevn forbrenning. Denne skal jeg ikke bruke mer...

 

Når jeg har brukt opp N-310-kruttet mitt skal jeg prøve meg med N-320. Det gir litt bedre fyllingsgrad i hylsa og er kanskje litt lettere å jobbe med?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Heisan!

 

Hadde en fin dag på banen i går med kronograf, ny GP-100 med halv lug (funnet på Hunters House) og ammunisjon med 105 gr kula til Lee. Følgende ble testet:

 

1. Kuletuppen satt 3mm over hylsekant, 2,8gr N310, BHN 10 - Gjennomsnittshastighet 940 f/s

2. Kuletuppen satt 3mm over hylsekant, 2,8gr N310, BHN 14 - Gjennomsnittshastighet 949 f/s

3. Kula satt i krymperilla, lett krymp og 3,5 gr N310, BHN 10 - Gjennomsnittshastighet 923 f/s

 

Nr. 3 varierte ca 100 f/s, så jeg målte ladningene to ganger til, en gang der jeg pekte løpet ned mellom hvert skudd (for å få kruttet lengst mulig unna tennhetta mellom hvert skudd) og løpet opp mellom hvert skudd (for å samle kruttet foran tennhetta for hvert skudd.

 

Følgende fordeling ble resultatet:

1. Ned: 907 f/s, opp 948 f/s

2. Ned 912 f/s, opp 956 f/s

3. Ned 838 f/s, opp 1002 f/s

 

Jeg trodde egentlig at den økte mengden krutt i ladning 3 skulle oppveie for at kula satt lenger ut, men øyensynlig gjør det ikke det.

 

Så jeg har ladet opp noen ladninger med kula satt enda en millimeter dypere med ladning nr. 2.

Link to comment
Share on other sites

Belagt - som i ikke støpt selv?!?!?!? Nei fysjom!

 

Har en 125 gr HP tang kjøpt hos Mihec gjennom et Cast Boolits gruppekjøp - kan strekke meg til det.

 

Belagt, du lissom :shock:

 

Tror du må vente lenge på den half-lug'en min. Kanskje Hunters House har flere liggende?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Er det noen som har prøvd N340 i en slik ladning før?

 

Har selvstøpte 105gr(tumblelubed) fra en 2cav Leetang, G.F.L Wadcutterhylser, Federalhetter.

Når jeg starta med lading, hadde forhandleren bare 2kg N340 dunk på lager, så jeg har ett voldsomt overskudd av det, og håpet det kunne gå til disse ladningene.

 

Noen erfaringer?

 

Skal gå i en S&W 686 4" på stort sett feltstevner.

Link to comment
Share on other sites

N340 blir alt for tregt til så slappe ladninger med så lett kule.

4" pipe er heller ikke optimalt for å utnytte tregt krutt.

Kula kommer garantert ut av løpet, og det kan hende du får brukbar presisjon, men du må regne med soting og uforbrent krutt.

Jeg vil våge å være såpass bastant å påstå at noe tregere enn N320 ikke vil være optimalt til snille ladninger med 105-graineren.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :)

 

bombom: Hvor dypt sitter kula? Akuratt der "Wadcutter" delen ender? Og er det mye krymp?

 

Jeg bruker å sette kula slik du beskriver her og med samme ladning som bombom (eller litt mer)

 

Krymp trenger du ikke tenke på, men det gjør det lettere å entre patronen inn i tønna :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :)

 

Javel, da ser det nok ut som det blir en tur ut å kjøpe krutt. Halvkilo denne gangen :P

 

bombom: Hvor dypt sitter kula? Akuratt der "Wadcutter" delen ender? Og er det mye krymp?

 

Bruker ikke noe særlig krymp. Bare akkurat så mye at hylsa blir rett igjen etter ekspanderingen.

Setter kula litt dypere enn det. Kanten på hylsa er ca midt imellom tuppen på kula og der wadcutter-kanten er.

Men vet flere som setter den enda dypere med samme ladning. De setter kua så dypt at tuppen på kula flukter med kanten på hylsa.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det landingen jeg har endt på etter mange forsøk er 3,0 grain med N320 krutt bak Klettes 105 grains SWC, (den veier ca 100 grain). Kuletuppen er 2mm under hylsekanten. Lager en ørliten krymp for å lette entring inn i tønna. Denne landingen bruker jeg i en S&W 686 ombygd av Noren med 6" pipe med rifles stigning 1:12" i motsetnig til orginal 357 mag stigning på 1:18". Jeg har kronografert den til 944 f/s med et standard avvik på 8 f/s. Den går bra ut til 50 meter før jeg må tenke på forlegning av siktebildet.

Jeg startet med eksperimentering med cal 38 omtrent da denne tråden startet, og da med relativt friske ladninger med 6,5 grain N340 bak Frontier FP 125 gr. Gikk etterhvert ned til 5,0 grains med N340. Men stigning 1:18" og 4" pipe krever god fart på kula for at den skal stabilisere. Cal 38 hylsa er ikke beregnet for moderne krutt og har egentlig alt for stort volum. Mange på forumet har bemerket at de observerer store forskjeller om man rister kruttet fremover eller bakover i hylsa før man skyter, og det er tilfelle om man setter kula etter ladeboka. Jeg har gjort forsøk med N32C cowboy krutt for å minske dødvolumet og oppnår omlag 25 % bedre fylling med 3 grain N32C enn 3 grain N320, men dårligere jevnhet og større variasjon i hastighet.

Har testet mange kulevekter og ladninger men skal holde meg til de med lette SWC blykuler og en annen favoritt var 4grs med N340 som gir en noe lenger rekyl og samler godt, og ellers satt som den over. Jeg har lett etter en god ladning for min S&W m 60 med 3,5" pipe i orginal 1:18 stigning som ikke river henda av deg. Jeg har stadig konkludert med at nå har jeg ladningen, men finner stadig kombinasjoner som passer bedre. Har vært innom 158 grs SWC kuler da disse sies å passe riflingsstigningen bedre, med 4,0 og 4,5 grs N320 (aol 35 mm). Den siste var unødvendig kraftig. Nå har jeg returnert til 3,0 grs N320 og Klettes 105 grs SWC også for min m 60.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nød lerer jo som kjent nøgen kvinde at spinde, og slik er det ofte også med hjemmeladere som ikke får tak i kulene sine til rett tid.

 

Tidligere i år kjøpte jeg noen .358" 105gr SWC LEE fra 30Herret, med intensjoner om å teste så snart muligheten gav seg.

Nå ble kulene som vanlig liggende helt til jeg gikk ubeleilig gikk tom for mine vanlige belagte H&N 125grHBWC kuler, og jeg måtte ha amo til dagen etter.

 

Men hvilken ladning skulle jeg bruke? Som den maklig anlagte person jeg nå engang er, bestemte jeg meg for å ikke endre mer på oppsettet i pressa enn jeg måtte. Derfor ble det 4.4gr med N32C, og kun sette dybden ble justert i forhold til ladningen til 125gr kulene. Sette dybden (col 34.2mm) satte jeg ganske så enkelt til det punkt der kruttet nesten sluttet å rasle når en rister på patronen (N32C trives ikke med mye luft i hylsa, da blir den ugjamn). I tillegg fikk hylsa en svak crimp for å rulle hylsekanten litt inn (lettere å kamre slik).

 

I min 686 som er kamret for 38spc (ikke 357m), var resultatet over forventning. Selv om jeg ikke har kronografert eller skutt i Rest, så merker man seg at skuddene sitter tettere sammen enn med den andre amoen. :wink:

 

I tillegg ser det ut til at denne ladningen ikke dropper særlig på litt distanse (antar en ca 3-5cm på 50m fra innskutt på 25m, virker slik når en ser på anviste treff). Og etter mitt syn forstyrrer ikke rekylen (obs! Dette er ikke en pingle ladning, kula går definitivt gjennom både papp og treverk med denne ladningen). :D

Link to comment
Share on other sites

Var på skytebanen å prøvde ut min noe ladning idag.

 

Hylse: G.F.L 38 Spesial "Wad Cutter)

Kule: Selvstøpt Lee 105gr SWC

Krutt: VV N310

Mangde: 2,5gr

Lengde: Kule satt kant i kant med "Wadcut" delen, så tuppen stakk ut.

Hette: Federal SP 100.

 

Jeg synest presisjonen var overraskende bra. Men støtet på to store irritasjonsmoment.

 

1) Det var veldig mye ubrent krutt i løpet og i hylsene. Mase små "gule flekker" overalt.

Dette varierte ganske mye. Noen hadde nesten ingenting, andre hadde mye.

Hva skyldes dette? (Se Bilde)

normal_IMG_4333.JPG

 

2: Veldig mange av hylsene ble fryktelig sota. Tuppen ble ofte helt sort av sot.

Har ikke sett dette på fabrikkladinger, eller 9mm jeg lader.

Hvorfor blir det slik?

normal_IMG_4343.JPG

 

Setter pris på all hjelp!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...