Jump to content

SWC 105gr i 38 revolver


triggerhappy

Recommended Posts

W-W hylse gav 820 fps med 2,7 grs N310

CBS krympet med LEE og 2,7 gav 830 fps

CBC krympet med LEE og 2,1 grs gav 620 fps

 

Hvordan var variasjonen i hastigheten fra patron til patron? Jeg regner med at du brukte mer enn en av hver :D

Med lite N-310 bak denne kula når den er satt sånn nogenlunde normalt, dvs. ikke langt nedi hylsa. Har jeg alltid fått hastighetene til å se ut som en vanlig riksvei. Særdeles ugjamn!

Det ikke bare syns på kronografen, men det føles klart å tydelig fra skudd til skudd. Noe bedre ble det i området rundt 3,0 grain med N32C. Presisjonen er grei ut til 50m, men jeg har andre alternativer som er bedre i mine våpen.

En kolega bruker over 4 grain (husker ikke nøyaktig) med N32C og 35mm settedybde. Det er en annen verden, da holder den godt på presisjonen ut på 50m fra en S&W M14.

Link to comment
Share on other sites

Hastighetsvariasjonen var svært akseptabel. 30 fps fra høyeste til lavseste, på dårligste, 10 fps på beste, men jeg skyter kun 5 skudd serier innedørs, så noe større variasjon kan godt inntreffe. Regner med at 310 vil gi større variasjon med mere innvendig volum, så har tenkt å prøve N32C og antagelig noe annet + at når Trond får inn Hodgdon, kommer jeg nok til å prøve noe av det.

Link to comment
Share on other sites

Har bare tatt test med kula satt 3,3 mm lenger ut og 3.0 grs 310 i dag. Ikke noe krymp på CBC hylsene nå, de kamrer greit slik. Hastighet 872 fps og 33 fps ES. Hastigheten regner jeg med er ok, satser på i området 800 - 900 fps. Skal prøve N32C som neste og håper på jevnere hastighet.

 

En liten og ikke rapportert detalj er tennhetta: Det sier seg vel selv, men Federal 100 (SP)

 

 

(hvorfor 3,3 mm? shimsen til RCBS seater for å bruke til både 38 og .357 har den høyda og ble brukt for å slippe andre endringer)

Link to comment
Share on other sites

Kveldens lille, ble en test med N32C og kula satt ut i CBC hylser. 4,1 grs gav 951fps og 16 i es, fire av skudda hadde 4 i es, så dette kruttet er nok mer egnet med større volum. Imidlertid ser jeg at brennhastighet nok er noe kjappere enn jeg hadde beregnet (var absolutt ikke noe trykk problem) tror nok at den som nevnte at det er i nærheten av N320 kan ha rett, i hvertfall i denne kombinasjonen. Får prøve med noe reduksjon i ladning utpå dagen og kanskje jeg får anledning til en liten test på skive.

Link to comment
Share on other sites

Har nok en mistanke om det ja, men andre test med 4,1 grs var like ujevn som det andre. Snodig. Føste fem var fra Redding mål og ladet på 550, det seinere har vært strake veien gjennom på 550. Jeg har ikke lyst til å ha hastighet rundt 1000 fps med denne kula, ser at det etter noe over 100 skudd har blitt betydelig blying både i presskon og gjennom hele løpet, så en riktig balanse må finnes. Regner med at de kulene som ble seizet ned ved siezing av hylsene, har startet blyinga og at det deretter har øket på. Får gjøre ordentlig reint igjen (Lewis Lead remover!)

Link to comment
Share on other sites

Hei Hassel det er et . inni der :D Men jeg takker for tilbudet, er det noe du kan tilby, som jeg antagelig ikke har? :twisted::)

Jeg har et ganske kjært forhold til det å drive med testing, ingen tvil. Er vel derfor jeg har aliansen med "hjemmelading" også. Ikke rart at det faktisk er forbruk av våpen, når en driver slik.

Lettere iriterende da at man blir nektet å fornye.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvor mye krutt kan man ha før det begynner å bli "skummelt", med 105gr SWC kule, og kulenese satt flush med hylsekant?

 

kjører en ransom rest runde skjønner dere. Har tidligere prøvd 2,6gr , 2,8gr og 3,0gr med angitte kule og dybde.

Kunne tenkt meg å teste litt over dette, bare for å se om presisjonen blir enda bedre med høyere fyllingsgrad i hylsa.

Siden det ikke finnes noen dokumentasjon fra vihttavuori eller ladeboka om denne kula, må jeg nesten spørre dere om råd.

 

Revolveren det er snakk om er en 6" GP100 (blånert selvfølgelig :D )

 

Ladningene jeg kunne tenkt meg å prøve er 3,3 og kanskje 3,5? men er litt lessen for å prøve 3,5.

Link to comment
Share on other sites

@sorander:

Jeg har ladet mye med 105 grains SWC i .38 revolver.

Jeg setter kula (ikke kulenesa) i hylsekanten, og har 3,5 grains med 310 bak den.

 

Dette er ladninger som gir god presisjon og mild rekyl. Perfekt for felt, enten det nå er spesial eller vanlig felt.

Har ikke sett noen trykktegn som skulle tilsi at dette er noe for mye.

 

I tillegg ser det ut som du lader med en patron og ikke ei tomhylse ;-)

 

 

- Roger

Link to comment
Share on other sites

Hmm, var en tur oppe på banen og prøvde ovennevnte lading (3,5gr N310 og kulen satt "normalt"), og det kan virke som at den funka bedre enn den jeg har brukt hittil (2,8gr N310 og kula satt med nesen flush med hylsekant). Det som overrasket meg mest var at første skuddet ikke "drog ut". Dette må testes mer på.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jeg har kjørt denne varianten

2igodo6.jpg

med 3.3grs 310 siden revolverens morgen i gamle dager. etter og ha smålest litt her har jeg bestemt meg for og gå opp til 3.4/3.5 bare for og se om det kommer seg mer, skal forsøke og få en chronotest på 3.4 i morgen etter job.

Link to comment
Share on other sites

Satt og så på patronene i går, og etter kontrollmål ser jeg at lengden varierer fort 0.5mm, og den eneste årsaken her må være at krympen suger i seg kula i enkelte tilfeller, kjøre uten krymp, bare presse sammen slik på feelingen ? Vurdere muligheten for og ha kula litt dypere 1mm e.l. forsøke med krymp i rilla ? blir noen dager med forsking her ser det ut til.

Link to comment
Share on other sites

Med såpass lett kule og slapp ladning så trur eg ikkje det er nødvendig med så hard krymp som det bildet ditt viser. Når eg lada denne kula så brukte eg så og seie ikkje krymp i det heile tatt, berre nok til å ta vekk utvidinga av hylsemunningen. Men eg lada noko svakare, 1.8 grs N310 om eg ikkje hugsar heilt feil, kula vart sett så djupt at nasa var i flukt med hylsemunningen. Omtrent som å skyte med .22, presisjonen var óg heilt grei.

Link to comment
Share on other sites

Ja, på dagens test var hylsa kun satt inntil kula uten krymp, 3,4 grs og en snittfart på 886 i 38 smellerten, sjekka ikke hastighet i 357 smelleren, men presisjonen overgår meg med glans, ser frem til test i ransom.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lada med 3,5 grs P-5 (P-5 tilsvarer N-310) de siste 4-5 sesongene. Har satt kula som på bildet og kjørt på ganske hard krymp. Nesten like mye krymp som på bildet.. Syns jeg får jevnere hastighet med mere krymp. Det er iallefall de skudda som samler best i min 686 (35-40 mm på 25 meter skutt sittende med to hender og anlegg)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjørt denne varianten

2igodo6.jpg

med 3.3grs 310 siden revolverens morgen i gamle dager. etter og ha smålest litt her har jeg bestemt meg for og gå opp til 3.4/3.5 bare for og se om det kommer seg mer, skal forsøke og få en chronotest på 3.4 i morgen etter job.

 

 

Det var da en voldsom krymp på denne modellen din, Er det nødvendig??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heh... Jeg lader visst magnum jeg da...

Jeg bruker 5,5 grain N-320 og krymper i krymperilla med en god rullekrymp.

Jeg måtte opp i 5,5 med N-320 for å unngå uforbrent krutt og ujevnt trykk, spesielt når det er kaldt merket jeg forskjell fra første skuddet og de resterende 5. Jeg antar at det var fordi alt kruttet samlet seg framst i patronen når jeg løftet fra 45 grader og at rekylen fra første skuddet gjorde at kruttet lå jevnt fordelt i de siste 5...

Link to comment
Share on other sites

forskjell fra første skuddet og de resterende 5. Jeg antar at det var fordi alt kruttet samlet seg framst i patronen når jeg løftet fra 45 grader og at rekylen fra første skuddet gjorde at kruttet lå jevnt fordelt i de siste 5...

 

Tror det kan være flere grunner til forskjell mellom første og resterende skudd. Neste uten unntak, leser jeg lavere kronografert hastighet på første, enn de seinere skudd. Det gjelder alle mine våpen. Enkelte ganger kan forskjellen være mer enn 10%. På grunn av det, noterer jeg meg ofte data for serien, både med og uten første skuddet. I øvelser hvor det er satt faktor krav, kan førsteskuddet ved kontrollen, føre til at resultatet blir underkjent, da snitt blir for lavt.

Link to comment
Share on other sites

Nei, possisjon på kruttet virker ikke til å gjøre så store utslaget, som det at det er første skuddet. Antagelig noe med at løpet varmes opp av første skuddet og gir annen motstand de påfølgende skudda. Vet at flere har observert det samme, som meg, men har aldri sett en skikkelig testing av fenomenet.

Link to comment
Share on other sites

Vel, om det skulle ha noe med at løpet blir varmt etter første skuddet (noe jeg tror lite på), så skulle faktisk hastigheten sunket ettersom da løpet utvider seg og gir mindre motstand som igjen gir lavere trykk. Dette vil uansett gi mindre variasjoner enn om en bruker forskjellige hylser tror nå jeg.

Årsaken jeg har konkludert meg frem til er at me de svake ladningene som jeg brukte før så oppnådde jeg aldri riktig arbeidstrykk med det kruttet jeg brukte i forhold til hylsevolumet.

Jeg kunne gjort som mange andre og satt kula langt nedi hylsa og brukt 310krutt, men jeg bruker bare 320 til alt utenom magnum så for enkelthets skyld så økte jeg bare ladningen..

(Jeg synes også det ser helt idiotisk ut med en kule satt langt ned i hylsen)

Link to comment
Share on other sites

Nå uttaler jeg meg selvfølgelig på et ganske snevert grunnlag. Kun et par hundre våpen over ca 30 år, men at noe gjør at hastigheten i det store og hele går opp på påfølgende skudd er jeg enig med meg selv om. Dette er da en generell observasjon, ikke bare til 105 grs i .38 spec.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ett snevrere grunnlag, men på chronotest i går fikk jeg en aha opplevelse med både 357 og 44, første skuddet på 44 manglet nesten 100fps. tenkte ikke over saken som annet enn feil dose e.l. fra lee kruttmålet, men støtter c.patron siden 357 også var lavere. har dataene på chronoen enda, så skal sjekke første skudd mot resten.

Link to comment
Share on other sites

Når en leser her: http://www.shootingsoftware.com/ftp/Pre ... actors.pdf så ser en at C.Patron har rett i det han sier, men de forskjellene jeg erfarte med såpass svake ladninger med 105grains kule i .38 kom nok utvilsomt av for lite krutt i forhold til hylsevolum.

Om ikke så ville vel forskjellen fremdeles vært der selv om jeg passet på at kruttet fordelte seg likt på første skuddet som de siste fem.

At en får hastighetsforskjeller med ladninger innenfor oppgitte ladedata på første og resterende skudd i serien stemmer helt sikkert, det har jeg aldri sjekket. Jeg hadde vel neppe merket om det var 100fps i forskjell på 105 grains kula. Den forskjellen jeg snakker om er så stor at en faktisk hører forskjell i smellet fra første til andre skuddet.

 

Jeg vil også si at den ladningen jeg bruker er det jeg anser for å være maks med 105grains lee swc :wink:

Jeg har ingen som helst grunnlag for å si at den er den riktige, men det er den jeg har funnet ut funker best i min revolver..

Link to comment
Share on other sites

Hvis våpenet skal brukes til felt - er vel presisjonen verdt en tanke mer - enn hastigheten?

Om første eller fjerde skudd - har noen fps mer/mindre - spiller vel liten rolle, sålenge man kan skyte .38 ammo som har faktor som eikenøtt pga. mangel på faktorkrav :?

Link to comment
Share on other sites

Vel det hender presisjonen også går føyken når ladningen i snitt holder 800 fps, men første skudd går ut med 650. Treffpunktet endrer seg jo i forhold til hvor kula forlater løpet i rekylen. Forskjellen kan kan bli ganske stor fra "ingen" rekyl til "null" rekyl :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...