Jump to content

Evanix 9mm pcp


bigbore79

Recommended Posts

Hei, jeg lurte på om det er noen som har meninger om denne http://www.evanix.com/avalanche.html#" target="_blank

 

Jeg skal bruke max 15 000 på et repeatergevær, kraftig nok til å forsvare seg mot vill sau, små apekatter og sinte mus.

 

Jeg har sett på alt fra Daystate 80, fx boss.30, airforce condor, quakenbush, walter domonator, hatsan bt65 til sam yang .50, men skal man ha anlagsenergi over 100 fpe så finner jeg nesten bare enkeltskudds rifler bortsett fra Evanix.

 

Seriøst så skal luffa brukes til kanin, men det er greit hvis den kan ta en grevling også.(England)

 

 

Her er en liten filmsnutt av den ene varianten (stygg som juling spør du meg)

" target="_blank Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal gå greit å søke på hvilket som helst kaliber luftvåpen, det er ingen behovsprøvning. Har ingen erfaring med Evanix rifler men hadde en Evanix pistol i .22 som var meget bra så vil nok tro kvaliteten i det minste er bra.

 

Hadde forøvrig en Shinsung i 9mm som jeg fremdeles angrer på at jeg solgte.

 

IMG_80322.jpg

IMG_80312.jpg

 

4 skudd på 100m, 720fts med 147gr = 170fpe / 230J

IMG_80332.jpg

Bakdelen er at det ikke er regulator så det blir mye forskning på sweet spot og fylletrykk og bruket begrenser seg noe når jakt med luft ikke er lov her til lands, jeg har en stående invitasjon fra UK om kanin og duejakt med luft som det dessverre ikke har blitt noe av ennå.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal gå greit å søke på hvilket som helst kaliber luftvåpen, det er ingen behovsprøvning. Har ingen erfaring med Evanix rifler men hadde en Evanix pistol i .22 som var meget bra så vil nok tro kvaliteten i det minste er bra.

 

Hadde forøvrig en Shinsung i 9mm som jeg fremdeles angrer på at jeg solgte.

Jeg prøvde å få tak på en shinsung dragon slayer .50 , denne hadde magasin, men alle har sluttet å selge den(noen som vil selge en brukt?

 

 

 

Bakdelen er at det ikke er regulator så det blir mye forskning på sweet spot og fylletrykk og bruket begrenser jeg noe når jakt med luft ikke er lov her til lands, jeg har en stående invitasjon fra UK om kanin og duejakt med luft som det dessverre ikke har blitt noe av ennå.

 

 

Vi har skal faktisk over der å jakte småvilt snart.

Link to comment
Share on other sites

Hvis målet er jakt av småvilt i UK så trenger du all den presisjonen du kan få og da er regulator veien å gå, da slipper du og konstant å tenke på trykk og antall skudd med dropp i poi som resultat.

En regulert luftrifle i 22 eller 25 er min anbefaling, det ville være absolutt beste verktøyet for jobben og et større kaliber er bare overkill på feks duer og kaniner.

 

Det er ingenting hverken her eller i UK en får brukt en bigbore til annet enn å ha det morro, hvilket forsåvidt er helt greit men den dagen jeg evt reiser over til UK for jakt blir det med en regulert 22.

 

Husk på at målet er ikke stort, en skal alltid være i stand til med sikkerhet å treffe en drue på de holdene en tar et evt skudd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sendt standard våpensøknad.

 

Og du har opplyst at våpemet er ett helautomatisk / halvautomatisk skytevåpen :wink:

 

Slik jeg ser det kan ikke Politiet innvilge ervervstillatelse på denne rifla.

Link to comment
Share on other sites

Må henge meg på grevling1 her gitt. Børsa er sikkert fin den, og det er riktig at det ikke er behovsprøving på luft, men det betyr ikke at fullauto er lov for det. Hvis det finnes en modell som kun er semi stiller det seg brått annerledes.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at det pt ikke er behovsprøving for luftvåpen.

 

MEN:

 

Selvsagt gjelder våpenloven med forskrifter som våpenforskriften og forskrift om forbudte og halvautomatiske skytevåpen også luftvåpen.

 

Våpenet i denne tråden er av type helautomatisk og dermed forbudt.

 

Om man velger å ikke opplyse på søknaden om helautomatisk / halvautomatisk og importerer våpenet...

 

Tja... brudd på sentrale bestemmelser i våpenlov/forskrift, forsettelig gitt feil opplysninger på våpensøknad... ----> Straff trolig ubetinget fengsel, bot , inndraging av våpenet samt tilbakekall av øvrige våpen. Minst 5 år uten våpen.

Link to comment
Share on other sites

Du kan velge semi, faktisk så har de bare semi hos pyramid air som jeg vurderte å importere fra, det er informert om at det dreier seg om import, de sa det gikk bare tollvesenet får en utgave av ervervstillatelsen, når det kommer til lovligheten så får man vel fortsatt godkjent ruger 10/22 semi, så jeg ser ikke helt problemet.

Link to comment
Share on other sites

Du kan velge semi, .

 

Våpenet i denne tråden er ett helautomatisk skytevåpen , en eventuell semiversjonen kan med enkle deler som er fritt tilgjengelig gjøres helautomatisk.

 

At du har gitt feil og eller mangelfulle opplysninger til politiet på søknaden som igjen har medført godgjenning fritar IKKE fra straffeansvar , tilbakekall av våpenkort mv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå beveger vi oss inn på hva jeg har skrivd i min søknad til politiet og hvilken tekniske data det aktuelle våpenet har (du får mange forskjellige versioner) så jeg føler vi har sporet litt av, vi får se hva resultatet blir, men intil videre hadde det vært litt artig å høre hva du mente om selve våpenet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå beveger vi oss inn på hva jeg har skrivd i min søknad til politiet og hvilken tekniske data det aktuelle våpenet har (du får mange forskjellige versioner)

 

Nei du får ikke forskjellige versjoner av dette våpenet :wink:

 

Og du ville ikke fått denne søknaden godkjent dersom du hadde belyst søknaden slik du skal for politiet.

 

Våpenet er ulovlig i Norge så det blir feil å diskutere slike våpen på dette forum som er for lovlige jegere og skyttere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis målet er jakt av småvilt i UK så trenger du all den presisjonen du kan få og da er regulator veien å gå, da slipper du og konstant å tenke på trykk og antall skudd med dropp i poi som resultat.

En regulert luftrifle i 22 eller 25 er min anbefaling, det ville være absolutt beste verktøyet for jobben og et større kaliber er bare overkill på feks duer og kaniner.

 

Det er ingenting hverken her eller i UK en får brukt en bigbore til annet enn å ha det morro, hvilket forsåvidt er helt greit men den dagen jeg evt reiser over til UK for jakt blir det med en regulert 22.

 

Husk på at målet er ikke stort, en skal alltid være i stand til med sikkerhet å treffe en drue på de holdene en tar et evt skudd.

 

Hva med en stor hare da, jeg tenkte det var greit med litt anslagskraft da, opp til hare størrelse men ikke hare heter det seg med salong i norge så jeg regner med at det er en grunn, evanixen leverer 150 fpe det burde vel være nok, ligger ikke en vanlig .22 på ca 120fpe ?

Link to comment
Share on other sites

Nå beveger vi oss inn på hva jeg har skrivd i min søknad til politiet og hvilken tekniske data det aktuelle våpenet har (du får mange forskjellige versioner)

 

Nei du får ikke forskjellige versjoner av dette våpenet :wink:

 

Og du ville ikke fått denne søknaden godkjent dersom du hadde belyst søknaden slik du skal for politiet.

 

Våpenet er ulovlig i Norge så det blir feil å diskutere slike våpen på dette forum som er for lovlige jegere og skyttere :wink:

 

Jeg regner med at du er forumets kverulant.

Link to comment
Share on other sites

:wink: Gjerne det..Og en som ønsker er fremtidig like liberal våpenlov som vi pt har i Norge.

 

Og som ønsker ett forum der vi diskuterer lovlige våpen til lovlige formål :wink:

Link to comment
Share on other sites

eg skal mate deg med teskje, AVALANCHE som jeg la inn link på har ennå ikke kommet til pyramid air, jeg har mailet med dem og har fått svar tilbake at den vil bli levert i semi og trolig bare semi, endring: syntes du det er liberalt?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Våpenet du har linket til lages av fabrikken ii en versjon, som er en fullauto /semi auto versjon.

 

Om man evt av Pyramid air "plomberer " den til semi auto gjør ikke våpenet lovlig etter norsk våpenlov/forskrift.

 

Ser man på forskriften om halvautomatiske våpen er heller ikke her luftvåpen untatt bestemmelsene. Slik jeg ser det må også halvautomatiske luftvåpen ( i alle tilfelle de registreringspliktige) godkjennes / forskriften endres før de lovlig kan erverves.

Link to comment
Share on other sites

Big Bore. Luftvåpenjakt, der det er lov, handler om skuddplassering, ikke noe annet.

Selv om jeg kan sette 5 18grn JSB i samme hullet på 55meter under ideele forhold, betyr ikke det at det er oversettelig til praktisk anvendelse ved jakt (der hvor det er lov).

 

Jakt med luftvåpen betinger korte avstander, sporten handler i marginal grad om skyting, men smyging, i en sånn grad at spørsmålet ikke er om du treffer hodet eller ikke, men hvor i hodet. Der det er lov.

 

Se til england, mere effekt ved jakt utløser flere problemer, ikke færre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg noterer ned bak øret alle bekymringene her, jeg er jo veldig spent på om søknaden blir innvilget selv, hvis den gjør det så er jo det bra hvis ikke så må jeg ha et bacup våpen ergo denne posten, kanskje jeg får vurdere hva mr Olsen sier "skyt en gang eller ingen" på en annen side sett så er det vel en grunn til at magasinet ble opfunnet ,jeg skrev repeater og lurer nå på om det betyr kun semi, i så fall så tok jeg feil, jeg mente bare magasin gjerne bolt action, men å skulle ned i kuleesken for hvert skudd slår meg som litt tungvint.

Link to comment
Share on other sites

...jeg skrev repeater og lurer nå på om det betyr kun semi....

 

Søknaden har ett eget felt dersom du søker på halvautomatisk skytevåpen, det kreves også at du fyller ut nøyaktig navn / modell når du søker på halvautomatiske skytevåpen.

 

Har du skrevet "repeater" på søknaden uten å merke av for halvautomatisk skytevåpen har du søkt på ett våpen med manuell repeter funksjon som bolt eller lever rifle.

 

Husk også at du må ha FG - våpenskap .

 

Vurderer du seriøst kaninjakt med luftgevær i England...kjøp ett presist normalt luftgevær av enkeltskuddds eller boltmekanisme i .22 eller .177. Du trenger ikke noe kraftig gevær men ett som er svært presist.

 

Skuddet må ( bør) plasseres i hodet presist mellom øyet og øret.

 

Kaninene stuper inn i hullene ved dårlig treff og oppfølgingsskudd er de steder jeg har jaktet skjelden mulig å få til på kanin.

Link to comment
Share on other sites

Regulert i 22 er best egnet til kaniner uten tvil og det er heller ingen problem å få tak i både med og uten magasin, for alt jeg vet kan det hende Egon fremdeles har noe slikt til salgs. Ellers er det jo noe til salgs på airgunworld.org bla Daystate AirRanger, tror den er regulert. Egon?

Link to comment
Share on other sites

FG-skap har jeg allerede, jeg har krysset av på semi og fylt ut art, kaliber, pipelengde, fabrikk merke og modelbetegnelse, det eneste jeg ikke fylte ut var nummer da den ikke er i butikk enda.(noterte dette)

 

.22 er sikkert bra det også.

 

Og så dette med regulator, jeg ser fler er opptatt av dette, jeg kikket litt på en daystate air ranger .25 denne:

http://luftvapen.e-butiken.se/luftgevar ... air-ranger" target="_blank

Men den var veldig dyr, 15 000 er allerede langt over det jeg burde bruke, men den var saftig fin og leverer 80 fpe.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ok, hva ligger de på tro? 80 fpe som noen av disse leverer er jo veldig mye i forhold til kaliberet og kulene har en tendens til og "voble" slik som i denne videoen:

" target="_blank

men jeg vet det finnes noen meget spesielle kuler til .177 de kalles rabbit magnum: http://luftvapen.e-butiken.se/ammunitio ... -power-177" target="_blank

kanskje disse i .25 kunne utnyttet våpenet til det fulle, kjegleformen duger knapt nok til 1000fps og kanskje vi kan se enda større hastigheter med .177 i fremtiden og kanskje litt dugende anslagskraft.

.172hmr er mitt favoritt krutt våpen, og da snakker vi 2400fps+,og jeg har sett hare tatt på 240 meters hold med et slikt :

Denne kulen er jo mindre en standard .177 luftgevær, .17hmr er jo .172 med 17 eller 20 grain kuler.

Link to comment
Share on other sites

Treffer du haren riktig i knollen behøver du ikke mer enn 4 fpe.

Hallingkast bakover og stein dau.

(fremdeles England...)

 

Det snakkes så stort om luftbørser som yter både 40 og 80fpe i .22 og .25 og det vet jeg litt om da jeg har slikt.

Kan nevnes at for tiden stortrives jeg best med en .22 Tomahawk fra Birmingham som gir usle 12fpe.

Holder i massevis til å stanse ut runde hull i papp på 20-40m

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har fortsatt den jeg kjøpte av deg cipheron. Har ikke brukt den heller. Står innlåst i safen og har den stort sett for sammlingen sin skyld. Skal se om jeg drar en tur til Maridalen eller Løvenskiold for en test. Lager isåfall en video som jeg legger ut på youtube.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Om jakt med luft i England bør opplyses at alt over 12 ft/lbs må godkjennes særlig og med et såkalt FAC (Fire Arms Certificate). Det er neppe særlig smart å prøve å få med seg et kraftigere luftgevær inn i UK uten at dette er ordnet på forhånd. Hjelper lite at luffa er registrert med våpenkort og det hele i Norge.

Det kan fort både bli gratis kost og losji i noe tid av slikt, og deretter rask retur til gamlelandet med betydelige skraper i kredittkortet i tillegg....

 

mvh

zocoloco :D

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm......

 

Det kan kanskje se enkelt nok ut på papiret, - men heeelt enkelt er det likevel ikke:

 

"Only full members of target shooting clubs or those with permission to shoot over land may apply for a FAC. If your sole use of firearms is for target shooting then you must remain a member of at least one target shooting club or the police will no longer consider that you have a legitimate reason for owning firearms and are likely to revoke your FAC."

 

Jeg er mye i England og har forhørt meg litt omkring, - foreløpig uten særlig respons. Nettopp fordi jeg ikke har "permission" og følgelig heller ikke har mulighet for erverv av et FAC..........

 

En helt annen ting, - ser det er spurt om Daystate "AirRanger" er regulert høyere opp i tråden. Det er den ikke. (Det er for øvrig jeg som har to AirRangere til salgs på AGW........ :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Tja ingen behov for en nordmann å søke om fac, har han våpenkort så har han pr definisjon det.

Hvilke regler som gjelder for en engelskmann for å få innvilget en fac slot til jakt eller konkurranse er ikke interessant for oss men at det ikke er spesielt enkelt skal jeg være med på(for engelskmenn).

 

Hvis jeg skal over for å jakte så er det nok likegyldig om det er 308 eller 22 luft sålenge jeg har våpenkort, våpenpass og hvis jeg husker rett må det søkes til uk om import også men tviler på at det ville være noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Tja ingen behov for en nordmann å søke om fac, har han våpenkort så har han pr definisjon det..

Tja tilbake...... :wink:

 

Her er det dessverre tilsynelatende like mye usikkerhet blant engelsk politi som det er her i landet når det gjelder luftvåpen. Svarene jeg har fått varierer fra distrikt til distrikt. Jeg ville nok vært veeeldig konkret og forespurt hos det lokale politi hvor "permission" har blitt innvilget og jakt skal foregå.....

 

I ett tilfelle fikk jeg spørsmålet om hvor jeg tenkte å oppbevare luffa under oppholdet, - og ble svar skyldig. Jeg svarte naivt nok "i våpenskapet til min venn", - men se dèt var slett ikke godt nok.....!!! :roll:

 

Mulig det faktisk er lettere med kruttvåpen som har en lang og etablert praksis.........

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...