Jump to content

Lett Elgvelter (rifle)


6.5-jeger

Recommended Posts

hei!

 

Har i alle år drevet med tunge jaktrifler, da jeg driver med endel jaktfelt og diverse morroskyting på legre hold med jaktrifla..

Men nå vil jeg kjøpe (eller bygge) meg ei lita lett jaktrifle i 308 ( pga kort pipe) . Er lei av å bære på ekstra vekt..

 

Kan folket her på forumet hjelpe meg med forslag til rifler, eller kombinasjoner av kasser/piper som kan bli bra?

Alltid sundt med litt "ide`-myldring"...

Er feks en rem seven kasse i 308 samme som en 700 std kasse i 308? T3 lite? Browning? Winchester?

 

Noen erfaringer?

 

Runar

Link to comment
Share on other sites

skal den være lett, eller ekstremt lett?

 

en vanlig Seven er ganske lett, http://www.remington.com/products/firearms/centerfire/model-seven/model-seven-synthetic.aspx

Men ta f.eks. en Rem 700 "Alaskan Ti"; http://www.remington.com/en/products/firearms/centerfire/model-700/model-700-alaskan-ti.aspx

Kappe løpet på 41cm, og montere en Trijicon RMR; http://www.trijicon.com/na_en/products/product1.php?id=RMR

 

Skal du lettere enn dette, så tror jeg det blir nokså dyrt, men det går an å hive på karbonløp, og jeg tror ikke bolten er Ti på denne, så om noen lager en ti, bolt, eller en Al, med separat bolthode, så kan en vel spare noen gram.

 

Evt. en Rem-klone Ti-kasse (eller en Model Seven), med en aftermarket karbonfiberstokk, eller bare bytte stokk på en Alaskan, men det blir som sagt dyre gram etterhvert. De billigste å bli kvitt er kikkertsiktet og pipe over 40cm...

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

min weatherby ultra lightweight i 30-6 veier 2.9 kg med en leupold 1.7-6x33

 

skal sette i et 9.3x62 løp med fluting, samme tykkelse og lengde på pipa, samt montere på en meopta rødpunkt jeg har, da tror jeg får den så lett som jeg kan.

det er mitt tips ihvertfall. kjøp ei lett rifle i utgangspunktet og ikke bruk så tunge ting på den, kun lette kikkerter og lyddempere hvis du skal ha det

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en rem 700 med high tech stokk og kort pipe. Min pipe er temmelig tykk, men med ei fluta jaktpipe blir det lett. Demper trenger man strengt talt ikke. På toppen ville jeg hatt leupold ultralight sikte for ikke å dra opp vekta unødig - dersom målet var å ha en så lett rigg som mulig.

 

Jeg tror nok de fleste kasser kan være utgangspunkt for en smekker lettvekter. Stokk, demper og optikk drar jo i de fleste tilfeller vekta veldig opp. Ihvertfall tilsammen.

 

Helt enig at 308en bør være utgangspunktet :D

Link to comment
Share on other sites

Solgte akkurat min remington 700 med HigTech stokk bygd av Rafdal. Denne hadde tre løp, hvorav to av dem var til storvilt. Ett i 308 og ett i 358. Dersom du lader selv og gidder å ta deg brye med det kan 358 absolutt anbefales.

Kan anbefale denne tråden om det kaliberet:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=3992&start=160

 

Men 308 er jo enklere med tanke på tilgang til ferdig rulla ammo på hvert ett gatehjørnet.

Mitt 308 løp var 40 cm og med doctor point veide den 2857 gram, og her kunne man spart enda mer ved å bygge på en seven kasse. Uansett er HigTech stokken latterlig lett. Og jeg synes den var kjempe god å skyte/jakte med.

255ulmq.jpg

 

Om det er verdt å bygge seg en slik....tja, det var ikke ett spørsmål for meg

Men en lett kimber montana er nok minst like bra. Og ett bygge prosjekt blir fort dyrt (men det er gøy da)

 

hvorfor jeg solgte? For å finansiere nye prosjekter, men angrer jeg...ja, litt

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i samme situasjon som deg, tenker på å kjøpe LETT storviltrifle.

 

Jeg titter på Kimber Mountain Ascent, iflg Jaktdepotet 2,2 kg i .308 eller 2,4 kg i .270 Win. 21000 kr

 

http://www.kimberamerica.com/rifles/model-84m/mountain-ascent

 

Og Weatherby Mark V Ultra Lightweight, 2,6 kg i .308. 11000 kr på XXL

 

http://www.weatherby.com/product/rifles/markv/ultralight

Link to comment
Share on other sites

Jepp 8)

Men X-bolt nordic light var seriøst. Flott rifle på alle måter.

A-bolt er også super rifle.

 

Såg foresten Schou har tilbud på Sako A7 til under 10 lapper, mulig den har kort kasse til 308 også.

Kapp til ønsket lengde og sett på en sonic 45. (Litt bedre en tikka:)

 

Eg hadde iallefall valgt kombinasjonen 6,5x55 og Browning :D

Link to comment
Share on other sites

Hva med en Rem Seven i 350RM?

Lett rifle, som har utmerket ballistikk med kort pipe.

Hvordan er det med fabrikkammo til 350 og 358 ?

 

Er dette bare for hjemmeladere?

 

Kan noen fortelle kort om disse kaliberene? Kort kasse? Går ut ifra at dette er " lavhastighets patroner" med tunge kuler...

 

Rekyl? ( med en bitteliten demper så går det vel greit..?)

 

Runar.

Link to comment
Share on other sites

Setter du en demper på en lett kort rifle, så er jo hele prinsippet med den korte lette rifla borte.

En lett og kort 308w klarer stort sett alle å beherske. Enkelt og det funker. Fabrikkammo får du overalt. Kjempelett å få presisjon om du lader selv.. Kjedelig? jeg ler hverken mere eller mindre uansett hva jeg skyter med. (kommer selvsakt et ekstra smil de gangene jeg har skutt med 12.7x99)

Link to comment
Share on other sites

"Setter du en demper på en lett kort rifle, så er jo hele prinsippet med den korte lette rifla borte."

 

Uenig :!:

Trådstarter kan gjerne kjøpe 9,3x62 som er et flott kaliber til elg. Kappe løpet på 40 cm og sette på en sonic 45 som bygger kun 11 cm.

Ei rifle med totalt 51 cm løp når demper er montert er kort og hendig for alle!

Super lett rifle, super kort pipe, "gromt" kaliber, uten lyddemper.....oppskrifta på ei skikkelig møkka rifle :!:

Link to comment
Share on other sites

Hva med en Rem Seven i 350RM?

Lett rifle, som har utmerket ballistikk med kort pipe.

Hvordan er det med fabrikkammo til 350 og 358 ?

Er dette bare for hjemmeladere?

Kan noen fortelle kort om disse kaliberene? Kort kasse? Går ut ifra at dette er " lavhastighets patroner" med tunge kuler...

Rekyl? ( med en bitteliten demper så går det vel greit..?)

Runar.

En 350RM skyter 250grs kuler til 2500fps

225grs kuler til 2600-2700fps

200grs kuler til 2800+

 

Det er kun remington som leverer fabrikk ammo med 200grs kule.

Så, dette er kun en patron for hjemmeladedren.

Maks patronlengde er 71mm i en Seven.

 

Rekyl: Ganske kontant og en del over en 30-06. Men ingen ting å grue seg over.

Link to comment
Share on other sites

"Setter du en demper på en lett kort rifle, så er jo hele prinsippet med den korte lette rifla borte."

 

Uenig :!:

Trådstarter kan gjerne kjøpe 9,3x62 som er et flott kaliber til elg. Kappe løpet på 40 cm og sette på en sonic 45 som bygger kun 11 cm.

Ei rifle med totalt 51 cm løp når demper er montert er kort og hendig for alle!

Super lett rifle, super kort pipe, "gromt" kaliber, uten lyddemper.....oppskrifta på ei skikkelig møkka rifle :!:

 

Og enda er den da både lengre og tyngre enn samme børsa ville vært med 50cm pipe, som da er helt problemfri å skyte med.

Om børsa skal være lettest mulig, så bør man jo gå for noe man klarer å skyte med uten en halv kg demper på toppen.

Og hvorfor må kaliberet være så gromt? Elgen ramler jo for 6.5x55 også...

Link to comment
Share on other sites

Om børsa skal være lettest mulig, så bør man jo gå for noe man klarer å skyte med uten en halv kg demper på toppen.

En helt vanlig Sonic 35 veier såvidt over 300gram, og det finnes vel lettere dempere? Demper ikke så mye for rekyldemping som får å spare hørselen; selv en 308 lager plenty lyd fra en 40cm pipe!
Link to comment
Share on other sites

Skal ikke si meg veldig uenig med gobørsa :wink:

I tett skog og når jeg går med hund bruker jeg dette oppsettet:

r93hf.jpg

 

R93 Professional, 47cm løp, A-Tec Maxim med to moduler, Zeiss Compact Point. Kaliber etter ønske, jeg gikk for 9,3x62. Herligheten har totallengde på 100,5cm og veier 3,3kg.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer for lett og kort hendig rifle i kaliber 8x57 IS, bruker selv en Blaser R8 med 43,5 cm løp i 8x57 IS og enten en swarovski z6i 1-6x24 eller aimpoint H1 2 moa sikte på elg eller i tett og bratt hjorte terreng på Vestlandet, dette er en kombinasjon som hvertfall jeg er strålende fornøyd med...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...