Jump to content

Skytterlagskrutt i 30-06


Vizla

Recommended Posts

I disse krutt tørke tider, har jeg seriøse planer om å benytte skytterlagskrutt i kal. 30-06.

 

Kulevektene mine ligger fra 168 til 180grs. foreløpig har jeg kommet frem til at disse tre muligens er de mest egnede:

 

Norma 19 ~ 203-B og Norma 204 ( Et sted i mellom disse, altså ~URP)

 

Norma 4 ( = RP 4) ~ Norma 204 og Vihta N-160

 

Norma 5 (= Raufoss NC 100) ~ Et sted mellom Vihta N-160, Norma 204 og MRP

 

Norma 15 (= RP 15) ~ Norma MRP

 

 

Noen som har erfaringer med dette i 30-06?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har brukt N15 til 150grs SMK og 180grs Oryx... da med Fed 210 hetter.

Ladevektne var da 57grs N15 til SMK og 59grs til oryx. Dette var ikke kraftige ladninger, da jeg var fersk hjemmelader når jeg brukte disse... Men start allikavell 2grs under mine data :!:

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Har brukt N15 til 150grs SMK og 180grs Oryx... da med Fed 210 hetter.

Ladevektne var da 57grs N15 til SMK og 59grs til oryx. Dette var ikke kraftige ladninger, da jeg var fersk hjemmelader når jeg brukte disse... Men start allikavell 2grs under mine data :!:

 

:wink:

 

Takk for svar :)

Hadde vært kjekt med noen tilleggsopplysninger som:

Hvilken Lot?

Ladedata på boksen du benyttet?

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler.

Når det gjelder 30-06, så er den en av de få (eller ganske mange, faktisk) kalibre hvor hele spektret av skyttelagskrutt kan brukes. Avhengig av kulevekt, selvsagt.

 

Bare å kjøre på det, Vizla. Du vet jo fra før fremgangsmåten på å konvertere kruttsorter. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor N-19 (ca Norma URP) ikke tas med når det diskuteres skytterlagskrutt

Det har ikke kommet fram i tråden, men N-19 er diskutert med trådstarter, på PM. Jeg har puslet så smått med N-19 bak 168gr SMK og har også visse forhåpninger til det bakom 155gr Palma Matchking. Problemet er at jeg har ladet for lite av det foreløpig til å kunne si noe fornuftig om saken i en tråd.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor N-19 (ca Norma URP) ikke tas med når det diskuteres skytterlagskrutt (dette gjelder ikke bare denne tråden). N-19/URP egner seg svært godt til 30-06, faktisk bedre enn Norma 204 i følge mine erfaringer.

 

La inn N19 i første innlegg, så da er vel alle fornøyd :D

Link to comment
Share on other sites

Har lada en del 30-06 med 180 grn Oryx og Norma 4. Prøver for øvrig å unngå Federal tennhetter i 30-06 og 308 da jeg har inntrykk av at disse går litt for lett i ift. CCI og andre. Husker ikke akkurat ladevekten og LOT-data (kan skaffes om ønskelig. Send PM), men det var hvertfall en grei ladning som jeg har brukt nå i noen år. Lite pølsekjøtt, god virkning og bra restvekt med normal fart (ca 800-820 m/s). Har brukt dem på både rådyr, rein og elg i alle størrelser.

Link to comment
Share on other sites

Som fersk heimeladar så kjøpte eg inn N4 og Partizan 168gr match, og 165gr accubond i 30.06. Så langt som eg kan sjå så har eg same treffpunkt på begge.

 

Begynte på 54grain N4 og har eigentlig haldt meg til det sidan jakta nærmar seg med stormskritt. Vart brått litt usikker på om denne ladningen var litt veik. Nokon som har formeining om hastighet og ekspansjon på accubond i denne ladningen? (ca 60cm løp)

 

Njål

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...