Vizla Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 (edited) I disse krutt tørke tider, har jeg seriøse planer om å benytte skytterlagskrutt i kal. 30-06. Kulevektene mine ligger fra 168 til 180grs. foreløpig har jeg kommet frem til at disse tre muligens er de mest egnede: Norma 19 ~ 203-B og Norma 204 ( Et sted i mellom disse, altså ~URP) Norma 4 ( = RP 4) ~ Norma 204 og Vihta N-160 Norma 5 (= Raufoss NC 100) ~ Et sted mellom Vihta N-160, Norma 204 og MRP Norma 15 (= RP 15) ~ Norma MRP Noen som har erfaringer med dette i 30-06? Edited September 9, 2008 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Litt data med 168gr. MK og N.4 her : http://www.skytesport.no/default.asp?su ... 1&root=118 raudnakke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
storm Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Har brukt N15 til 150grs SMK og 180grs Oryx... da med Fed 210 hetter. Ladevektne var da 57grs N15 til SMK og 59grs til oryx. Dette var ikke kraftige ladninger, da jeg var fersk hjemmelader når jeg brukte disse... Men start allikavell 2grs under mine data Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako 30-06 Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Du har PM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goatboy Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Beklager litt OT, men vet noen hvor man får kjøpt skytterlagskrutt i Oslo? Tenker først og fremst på Norma/RP 15. Send gjerne en PM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vizla Posted September 2, 2008 Author Share Posted September 2, 2008 Har brukt N15 til 150grs SMK og 180grs Oryx... da med Fed 210 hetter. Ladevektne var da 57grs N15 til SMK og 59grs til oryx. Dette var ikke kraftige ladninger, da jeg var fersk hjemmelader når jeg brukte disse... Men start allikavell 2grs under mine data Takk for svar Hadde vært kjekt med noen tilleggsopplysninger som: Hvilken Lot? Ladedata på boksen du benyttet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavian Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Skjønner ikke hvorfor N-19 (ca Norma URP) ikke tas med når det diskuteres skytterlagskrutt (dette gjelder ikke bare denne tråden). N-19/URP egner seg svært godt til 30-06, faktisk bedre enn Norma 204 i følge mine erfaringer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamrud Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Enig med siste taler. Når det gjelder 30-06, så er den en av de få (eller ganske mange, faktisk) kalibre hvor hele spektret av skyttelagskrutt kan brukes. Avhengig av kulevekt, selvsagt. Bare å kjøre på det, Vizla. Du vet jo fra før fremgangsmåten på å konvertere kruttsorter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako 30-06 Posted September 3, 2008 Share Posted September 3, 2008 Skjønner ikke hvorfor N-19 (ca Norma URP) ikke tas med når det diskuteres skytterlagskrutt Det har ikke kommet fram i tråden, men N-19 er diskutert med trådstarter, på PM. Jeg har puslet så smått med N-19 bak 168gr SMK og har også visse forhåpninger til det bakom 155gr Palma Matchking. Problemet er at jeg har ladet for lite av det foreløpig til å kunne si noe fornuftig om saken i en tråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vizla Posted September 3, 2008 Author Share Posted September 3, 2008 Takk for gode svar Skal dra på kaffebesøk til naboen (3,5 mil unna) å smiske til meg en boks N19. Tror han har alt for mye av kruttet liggende Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vizla Posted September 3, 2008 Author Share Posted September 3, 2008 Skjønner ikke hvorfor N-19 (ca Norma URP) ikke tas med når det diskuteres skytterlagskrutt (dette gjelder ikke bare denne tråden). N-19/URP egner seg svært godt til 30-06, faktisk bedre enn Norma 204 i følge mine erfaringer. La inn N19 i første innlegg, så da er vel alle fornøyd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaktfeber Posted September 3, 2008 Share Posted September 3, 2008 Har lada en del 30-06 med 180 grn Oryx og Norma 4. Prøver for øvrig å unngå Federal tennhetter i 30-06 og 308 da jeg har inntrykk av at disse går litt for lett i ift. CCI og andre. Husker ikke akkurat ladevekten og LOT-data (kan skaffes om ønskelig. Send PM), men det var hvertfall en grei ladning som jeg har brukt nå i noen år. Lite pølsekjøtt, god virkning og bra restvekt med normal fart (ca 800-820 m/s). Har brukt dem på både rådyr, rein og elg i alle størrelser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fjant Posted September 3, 2008 Share Posted September 3, 2008 Som fersk heimeladar så kjøpte eg inn N4 og Partizan 168gr match, og 165gr accubond i 30.06. Så langt som eg kan sjå så har eg same treffpunkt på begge. Begynte på 54grain N4 og har eigentlig haldt meg til det sidan jakta nærmar seg med stormskritt. Vart brått litt usikker på om denne ladningen var litt veik. Nokon som har formeining om hastighet og ekspansjon på accubond i denne ladningen? (ca 60cm løp) Njål Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted September 3, 2008 Share Posted September 3, 2008 @ fjant: En snill og grei 3000 bars ladning som i 60 cm. pipe skal gi ca. 800 m/s ved en patronlengde på 83 mm, alt i.h.h.t Quickload..... Det ligger vel innenfor de hastighetene Nosler selv oppgir i sine ladedata raudnakke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts