Jump to content

Hvor mye friflukt


olan

Recommended Posts

Har ladet noen 30-06 Lapura Mega 185 grains med 53 grains N160 til col 79,2mm i en Tikka M695.

 

Ser at i ladetabellen så opererer Vithtavouri med col 79,5mm. Også la jeg inn en kule i kammeret, "dunket" den forsiktig på plass og målte lengden til 83,6mm. Blir ikke dette forferdelig langt...? La en kule inne i en ikke presset hylse, og da kom kula veldig høyt i hylsa. Man kunne se den øverste rilla i kula.

 

olan

Link to comment
Share on other sites

Det er godt beskrevet i Ladeboken, men likevel. Helst kaliberhold, eller bedre på kula, patronen må ha litt klaring i magasinet, ikke dunke kula på plass, men holde den mot bommene når du måler, ellers får du et litt falskt mål. Får du dette med 1-2 mm. friflukt er det fint, og du er klar for å tilpasse kruttmengde fra en trygg startladning. Får du mer friflukt er det ikke viktig til å begynne med i hvert fall. Oppgitt col betyr ikke mye for en hjemme lader.

Link to comment
Share on other sites

Enig i at kula skal ha minst kaliberhold eller bedre, tror også at liten friflukt er av mindre betydning. testet selv en del ladninger i 243W for kort tid siden. Har ladet med 100 grs Remington kule, patronlengde 66,8 mm som gir friflukt på ca 1,5 mm i min rifle. Har også ladet en del skudd med 58 grs V-Max hvor jeg har friflukt på ca 4 mm og disse har gitt meg bedre samling.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Henter opp en eldre tråd her istedenfor å opprette en ny..

Jeg har frem til nå ladet en del i 308win og 30-06springfield.

Her har friflukten holdt seg på 1,5mm på begge ved å bruke den oppgitte totallengden i ladeboken.

 

Begynte nettopp med 223rem og oppdaget at der vil jeg få knappe 0,2mm friflukt hvis jeg bruker den oppgitte totallengden.

Jeg kommer til å sette kulen med større friflukt men er usikker på hvor mye jeg bør ha.

 

Finnes det en tabell eller oversikt som viser anbefalt friflukt pr kaliber eller har dere noen tommelfingerregler på dette.

 

Nå tenker kanskje noen «Les ladeboken»

Jeg har norma sin ladebok, og noen amerikanske, og de forklarer viktigheten og funksjonen til friflukt i detalj, men jeg finner ikke noe mer tall på hva jeg skal gjøre når den anbefalte totallengden ikke gir nok friflukt.

 

Takk for hjelpen!

Link to comment
Share on other sites

Anbefalt COL stemmer ikke alltid men det er sjelden at den er for lang. Tror ikke det er noen håndfast regel på hvor lang friflukten skal være. I ditt tilfelle ville jeg ha satt den slik at friflukten blir 1,5 mm. Men husk på at maksladning vil være lavere når du setter kula dypere pga mindre volum og høyere trykk i hylsa. Som alltid begynn på minimumsladning og jobb deg opp.

Link to comment
Share on other sites

På en kule som har tangent ogive, er ikke friflukt kjempe viktig, spesielt for en jaktkule. Jeg målte totallengde på de jeg lader ved å halspresse en egenskutt hylse litt slik at kulen sitter sånn passe fast, dvs jeg kan flytte på kulen med fingrene men kulen faller ikke ut dersom jeg holder patronen vertikalt. Håndmater kulen i kammeret(her kan det bli knotete med en mauser mekanisme med kontrollert mating) og tar ladegrep. Drar patronen forsiktig ut igjen og måler lengden. Soter også kulen for å se at den ikke tar for hardt i bommene. Gjør dette 5 ganger og regner ut snittlengden. Dette er min maks COL med den gitte kulen. Trekker fra 1mm og ser hvor jeg havner da på kulehold. Så langt har det vært innenfor en kaliber kulehold dermed har jeg ikke gjort noe mer ut av det. Lader og skyter, smiler og er glad mens jeg prøver å finne ut hvilken hastighet min børse liker. 165gr A-frame liker god hastighet i min 308W S&L pipe.

Link to comment
Share on other sites

Takk for utfyllende svar.

Jeg har nok kulehold allerede så da begynner jeg med en rolig ladning med 1mm friflukt.

Min logikk sier da at jeg begynner med lavere trykk, sammenlignet med å sette kulen til 1,5mm som Wolverine67 foreslår, og vil dermed ha mer å gå på etterhvert som jeg lader meg oppover. Korriger meg om dette ikke er riktig!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Hei, vithavuori tabell sier col 67,5 med 185 grs Mega SP i .308 WIN. I såfall blir friflukt i mitt kammer 3,5 mm. Synes det blir mye, burde være tilstrekkelig med Max 1,5 mm, synspunkter? Børsa er en 38 år gammel S&W mod 1500, nå Howa. Epoxybeddet fra dag 1, og går som en stråle med diverse annen ammo. Forøvrig har jeg tenkt å bytte fra n140 til n540 for litt mere «trøkk» i elgen, samt litt flatere kulebane, erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Antar du skal lade etter denne tabellen og at du har målt friflukt med col 67,5 mm. Hvis du tenker å lade deg opp mot maks med N540 ville jeg mye heller hatt litt ekstra friflukt, om det er 3,5 eller 1,5 mm spiller ingen rolle for presisjonens del. Mega er ei kule som fungerer godt i middels hastighet. Jeg har ladet med Mega 155 grs i 6,5x55, og med col fra Vvs ladetabell støtte faktisk kula mot bommene i mitt våpen (friflukt 0) så jeg måtte sette den dypere.

Link to comment
Share on other sites

Takker :-) Da forholder jeg meg til tabellen. Syntes det var i overkant mye med 3,5 mm friflukt, og i Ladeboken er det nevnt, i enkelte tilfeller, fare for økning av kammertrykk også ved for stor friflukt. Liker å bevege meg i trygt farvann, også ved hjemmelading! :-) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...