Linduvarri Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 Hei, har sjølv dette kaliberet og har felt ein elg med det, brukte 10,1 G Oryx og det verka bra. Elgen, som var påskoten frå før, sprang 150 meter med eit treff inn bog og ut bak bog. Kula stod i skinnet på utg sida. Moderat kjøtskade, Kluge 133 kg. 100 m avstand. 260' en gjev faktisk litt om enn marginalt meir fart på tunge kuler enn 6,5x 55. Andre med røynsle frå elgjakt med 260 ? Mvh Lindu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peders Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 Jepp. Gjennom 15 år med en del fellinger, og stort sett med samme utfall som med hvilket som helst annet kaliber. Jeg har brukt mye Partition for å få gjennomskyting. Slaktene blir så som så, men jeg trives best med dau elg på bakken når jeg først har dratt i avtrekkeren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolverine67 Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 Har ingen erfaring med kaliberet, men ser jo at det er på høyde med 6,5x55. Tror du får problemer med tunge kuler pga kapasiteten, men den sender jo ut 140 grains kuler i respektabel hastighet (høyere enn 6,5) Så ei solid lodda, eller homogen kule i 140 grains, skulle gjøre susen. edit: ser jo at du har brukt 10,1 gr. kule med hell! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linduvarri Posted July 2, 2013 Author Share Posted July 2, 2013 (edited) Takk for svar. Eg har ikkje hatt problem med tung kule som Oryx, men har og brukt Mega (på hjort), men den måtte setjast djupt grunna null friflukt i normal lengde på 69-70 mm. Oryx gjev 750 m sek med 41,5 grains Mrp som er under maks. Har og brukt nosler partition på hjort og rådyr med 9,1 grams utgave og 44 grains n160 . Gav 840 m sek og effektiv nok. Edited July 19, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
icecool Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 Har ikke skutt elg men har brukt det på hjort. 160grain woodleigh og en god dose n560 (komprimert knaser når kula settes. Meget presis ladning i ruger m77 compact. Ingen problemer med tunge kuler. Avlivet noen spylervæskekanner med den http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=89972&p=946852#p946852 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oysteinlarsen Posted July 18, 2013 Share Posted July 18, 2013 Er du viljug til å dela ei sakleg startladning for den Woodleigh-kula? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
icecool Posted July 18, 2013 Share Posted July 18, 2013 Gikk ut fra startladninger for oryx. Start rundt 40-41 grain n560 Se ladeboken nr6. Min ladning er nok i øvre enden av skalaen... Edit: sjekk maks col i børsa di kyla er laaang Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts