Jump to content

Sære interesser for Puntgunning og plutselige oppdagelser...


Flashman

Recommended Posts

Har sittet å tittet litt på Puntgunningsider og tenkt litt om dette å hint i forbindelse med sjøfulgjakt osv...

 

Og brått finner jeg via omveier og "jakt" på noe helt annet en dansk side som burde være av interesse for flere. http://www.strandoghavjagt.dk og det ledet videre til denne: http://www.strandoghavjagt.dk/readarticle.php?article_id=61 Om dette ikke er "punts" så vet ikke jeg - uansett er det interesant å se andre lands tradisjonelle jaktbåter.

 

061015_chc_Jaco3.jpg

 

Bildet viser en type av disse prammene - de variere i stor grad, noen er endog satt opp for motor (jadajad - jeg vet at det ikke er Kosher her hjemme) men de ser mer ut som "oversized" kajakker og ros med årer som vanlige båter..

 

Jeg kan ikke med mine beste evner fatte at tilvarende båttyper ikke skulle ha vært i drift f.eks på Sørlandet..

 

Er det noen av Sørlandets blide sønner og døtre som har noen informasjon/rykter/gamle bilder et al om tilsvarende båttyper...

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo en genial ide! Men hvorfor kaller du det punting? En Punt er vel en hagle i størrelse xxxxxxl som fastmonteres i baugen på en puntingbåt? Så padler man båten innti en flokk med andefugl, løfter knærne fra dørken for å ikke knuse knesskålene i rekylen, og sender avgårde en neve hagl med snortrekk?

Jeg husker jeg leste om punting i James Michigan sin bok Chesapeake, der var det beskrevet slik. Han driver mye research, og er kjent for å skrive nært opp til historisk korrekt så vidt jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

Punts er såvidt jeg har forstått prammene/båtene som benyttes, puntguns er de store haglene.

 

Spennende er det uansett hva barnet heter, jeg skal forsøke å få tittet på, eventuellt prøvd båtene når jeg skal på ferie til danmark sommeren 08, der vi pleier å leie sommerhus har det ligget slike farkoster på stranden uten at jeg har vært klar over hva det har vært, men jeg har jo lurt fælt... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...