Jump to content

12/76 hagle med 12/89 patroner?


Gisker

Recommended Posts

Bedre???

:shock:

12/76 holder til det meste, for det er ikke bare mengde hagl i patronen som avgjør hvor kraftig den er.

Fart og haglmatiell er nøkkelord i denne sammenheng, og i enkelte sammenheng kan en 12/70 patron være "kraftigere" enn 12/89.

Dette pga. trykket psi. øker som regel med tyngre ladninger og da må farten ned. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå finnes det 89mm patroner med 36gram med hagel og da er farten mye høyere pga større volum i hylsa. Og 89mm patronene er ladet til høyere trykk pga de skal kunne gi høye hastigheter med store ladninger.(enda en grunn til ikke å skyte de i 70 eller 76mm kammer våpen)

Link to comment
Share on other sites

Hvor stor hastighet er det på disse, er det over 1650 fps. / 503 ms. ?

For det er hastigheter jeg får med 12/70 Nitedal sport hylser og 32 g. hagl når jeg lader selv. :)

Denne ladningen er min favoritt til hurtige fluktskudd.

Har også ett alternativ til rev/rådyr på i Federal 12/76 hylser med 39 g. BB. hagl(Nice Shot, samme egenskaper som bly) i 1450 fps. / 442 ms.

Og etter å ha testet disse, har jeg kommet til at 12/89, ikke er nødvendig :wink:

Har mine tvil att noen stålpatroner er kraftigere enn disse to ladningene om det er snakk om 12/89 kaliber eller kaliber 10. ladet med anbefalt trykk.

Link to comment
Share on other sites

1650 fps. / 503 ms. ?For det er hastigheter jeg får med 12/70 Nitedal sport hylser og 32 g. hagl når jeg lader selv. Denne ladningen er min favoritt til hurtige fluktskudd.

 

Virker interessant denne

Leker litt med tanken å begynne å lade hagelpatroner (prøveprosjekt) :) , --- ser jo ikke ut til at blyet blir lovlig igjen.

Ønsker i første omgang en "lett" patron for fugl med hagelvekt 28-32gram us 6 ell 7, tror ikke jeg vil ha riktig så høg fart som du skisserer,..men litt over 400 m/s tror jeg blir bra.

Så,.. Nittedal hylser, .. Krutt,.. er Red Dot eller VV 320 "bra" alternativer for "lette" ladninger?

Tenkte også på å buke rullcrimp,. ev i kombinasjon med Wads som forladning,.. eller bør jeg da ha filt eller kork ? -- Kan jo fint klare meg uten presse med denne fremgangsmåten, eller va tror du ?

 

Beklager litt OT.

Link to comment
Share on other sites

Har mine tvil att noen stålpatroner er kraftigere enn disse to ladningene om det er snakk om 12/89 kaliber eller kaliber 10. ladet med anbefalt trykk.

Det er alltid mulig å lade til høyere ytelse i et større kammer enn i et mindre, maksladning for en gitt haglmengde vil være høyere for et større kammer enn for et mindre, og hastigheten kan bli større, trykkstandarden er også tilsvarende.

Om det er verdt det, og hvordan skuddbildet blir er en annen sak.

Spesielt i kal 10 er det nok mye å hente i forhold til 12-76, men det kan nok kreve hjemmelading.

Link to comment
Share on other sites

Tette fine skuddbilder ut til 25 m. ok ut til 30 m. med 6 hagl.

Og hastigheten, gjør att marginene er på din side ved hurtige fluktskudd. :wink:

Vil nok anbefale presse og kruttvekt hvis du skal begynne å lade, du får vekt, presse og LADEBOK for litt over en tusenlapp, å det blir garantert det "billigste" kjøpet :lol: Mye "må ha" og "har lyst på"

Tror nok kvaliteten på hjemmelaga er bedre enn mye av det som er på markedet i dag.(hvis man er nøyaktig, bruker kruttvekt o.l.) Kvalitet fremfor kvantitet :P

Hjemmelading.no og Midway.no har det meste du trenger av komponenter.

Link to comment
Share on other sites

Hvor stor hastighet er det på disse, er det over 1650 fps. / 503 ms. ?

For det er hastigheter jeg får med 12/70 Nitedal sport hylser og 32 g. hagl når jeg lader selv. :)

Denne ladningen er min favoritt til hurtige fluktskudd.

Har også ett alternativ til rev/rådyr på i Federal 12/76 hylser med 39 g. BB. hagl(Nice Shot, samme egenskaper som bly) i 1450 fps. / 442 ms.

Og etter å ha testet disse, har jeg kommet til at 12/89, ikke er nødvendig :wink:

Har mine tvil att noen stålpatroner er kraftigere enn disse to ladningene om det er snakk om 12/89 kaliber eller kaliber 10. ladet med anbefalt trykk.

 

Bare for å svare deg på hastighet, så har Remington 39g ladning med 1700 fps i 12/89

 

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=21229

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...