Nilsen308 Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Hvem er denne karen? Uten sekk og lue, men med tegninger på siden. Det skal være en hjortekalv, men den er så knøtte liten.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
predasjon Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Sommer hjortekalv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsen308 Posted July 1, 2013 Author Share Posted July 1, 2013 Sommerkalv, dvs en kalv som er født sent? Går det an si noe om hvorfor kalver fødes sent evt.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
predasjon Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Ungbukk som har fått sjangsen etter de største er ferdig med brunsten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Naboene har skutt alle storbukkene fordi "spissbukkene klarer det de og"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsen308 Posted July 1, 2013 Author Share Posted July 1, 2013 Vil det si at det er tidspunktet for befruktning som bestemmer tidspunktet for fødselen? Eller mener du at det er størrelsen på bukken som avgjør tidspunktet? Rent logisk virker det som om tidspunktet er det viktige. Utfra det burde det være brunsttidspunktet for kolla som bestemmer når kalven blir født? Det leder direkte til neste spørsmål, hvorfor kommer kolla senere i brunst slik at det blir "sommerkalv". Naboene gjør sikkert det han mener er best Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Vil det si at det er tidspunktet for befruktning som bestemmer tidspunktet for fødselen? Eller mener du at det er størrelsen på bukken som avgjør tidspunktet? Begge deler; store bukker kommer tidligere i brunst (enn små/yngre); kolla går drektig de 8 månedene hun skal så sen bedekning gir sen kalving. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsen308 Posted July 1, 2013 Author Share Posted July 1, 2013 Jeg mener å ha oppfattet at brunstene på bukkene varer lenge utover høsten, men at perioden kollene er tilgjengelige for parring er svært begrenset. Derfor flyr bukkene villmann utover høsten for å holde kontroll på "sine" koller. Det må i så fall være kollenes tilgjengelighet som bestemmer tidspunktet for befruktning. Derav spørsmålet om hva som bestemmer kollenes "brunst" for å kalle det noe. Noen teorier er vel at det er hjortenes brunst som utløser kollenes brunst og dermed er sirkelen både komplett og forklart. Merkelig hvordan ett spørsmål leder til ti nye. En vismann og ti dårer og slik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolverine67 Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Det er korrekt. Bukkens brunst utløser kollas brunst. Her er lukt vesentlig. Det som for oss er en helv.....stank fra bukken er feromoner som kollene finner svært så sexy... Så hvis det er bare ungbukker i et område, som vanligvis kommer sent i brunst, blir det sen parring og ergo sent fødte kalver. En annen ting er at ungkollers første brunst også gjerne er sen, med sent født kalv som resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsen308 Posted July 1, 2013 Author Share Posted July 1, 2013 Da konkluderer jeg veldig kjapt og overforenklet med at det enten er første kalven til ei kolle vi ser på bildet eller det er for få store bukker i terrenget. Dette var et lærerikt bilde. Viltkamera er gode greier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haavard Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 Vil det si at det er tidspunktet for befruktning som bestemmer tidspunktet for fødselen? Eller mener du at det er størrelsen på bukken som avgjør tidspunktet? Begge deler; store bukker kommer tidligere i brunst (enn små/yngre); kolla går drektig de 8 månedene hun skal så sen bedekning gir sen kalving. Gjelder det bare for hjort? Hos renen er småbukkene tidligere ute enn de store. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mork Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 Det er jo ikke sikkert kalven er såååå liten. Hovedtyngden av kalving skjer jo først første uka i juni. Tror vi gir den et år eller to før vi kaller den småvokst..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolverine67 Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 Haavard: Det tror jeg ikke er riktig. Har jaktet rein i 30 år, og såvidt jeg kan se feier storbukkene lenge før ungbukkene, gjerne rundt jaktstart. Tidligere typisk brunstadferd også (rundt 15 sept.) Men småbukkene kan vel i ungdommelig iver "tørrtrene".. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haavard Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 Nå har jeg bare jaktet i drøyt 20 år, men har en klar oppfattning om at ungbukkene feier først!? Jeg har i og for seg ikke ført statistikk, så det er bare følelsen jeg sitter med... Brunstadferden har jeg mindre kontroll på siden jeg oftest er ferdig med jakten første halvdel av september. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VestlandsJeger Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 Mork nevner noko her. Kalven er då ikkje so liten. Den er jo greit oppe og går i slutten av juni. Det er verre med dei kalvane som ikkje er født enno. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
predasjon Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 Tror det er mer i hvilket kondisjon reinen er i det med når de feier. Har opplevd at en kalv ble født i september, og det er sikkert 1,5åring som har vært heldig langt ut i januar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts