Jump to content

Hvem er denne karen?

Nilsen308

Recommended Posts

Vil det si at det er tidspunktet for befruktning som bestemmer tidspunktet for fødselen? Eller mener du at det er størrelsen på bukken som avgjør tidspunktet?

Rent logisk virker det som om tidspunktet er det viktige. Utfra det burde det være brunsttidspunktet for kolla som bestemmer når kalven blir født? Det leder direkte til neste spørsmål, hvorfor kommer kolla senere i brunst slik at det blir "sommerkalv".

Naboene gjør sikkert det han mener er best :)

Vil det si at det er tidspunktet for befruktning som bestemmer tidspunktet for fødselen? Eller mener du at det er størrelsen på bukken som avgjør tidspunktet?

Begge deler; store bukker kommer tidligere i brunst (enn små/yngre); kolla går drektig de 8 månedene hun skal så sen bedekning gir sen kalving.

Jeg mener å ha oppfattet at brunstene på bukkene varer lenge utover høsten, men at perioden kollene er tilgjengelige for parring er svært begrenset. Derfor flyr bukkene villmann utover høsten for å holde kontroll på "sine" koller. Det må i så fall være kollenes tilgjengelighet som bestemmer tidspunktet for befruktning.

Derav spørsmålet om hva som bestemmer kollenes "brunst" for å kalle det noe.

Noen teorier er vel at det er hjortenes brunst som utløser kollenes brunst og dermed er sirkelen både komplett og forklart. Merkelig hvordan ett spørsmål leder til ti nye. En vismann og ti dårer og slik :)

Det er korrekt. Bukkens brunst utløser kollas brunst. Her er lukt vesentlig. Det som for oss er en helv.....stank fra bukken er feromoner som kollene finner svært så sexy... :mrgreen:

Så hvis det er bare ungbukker i et område, som vanligvis kommer sent i brunst, blir det sen parring og ergo sent fødte kalver. En annen ting er at ungkollers første brunst også gjerne er sen, med sent født kalv som resultat.

Begge deler; store bukker kommer tidligere i brunst (enn små/yngre); kolla går drektig de 8 månedene hun skal så sen bedekning gir sen kalving.

Gjelder det bare for hjort?

Hos renen er småbukkene tidligere ute enn de store.

Nå har jeg bare jaktet i drøyt 20 år, men har en klar oppfattning om at ungbukkene feier først!?

Jeg har i og for seg ikke ført statistikk, så det er bare følelsen jeg sitter med...

Brunstadferden har jeg mindre kontroll på siden jeg oftest er ferdig med jakten første halvdel av september.