2alfa Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Har sett at det er nå kommet bla.a. heldempet 10/22 take-down variant, som sliter med samme problemet som den "gamle" heldempede 10/22'en, nemlig at den sprer kuler som ei hagle uten choke Testet nylig ut en hel haug forskjellig ammo og kommet til den konklusjonen at INGEN subsonisk ammo kan være særlig presis i den, dvs den vil spre ganske jevnt over en standard DFS blink på 100 meter... de som har peiling på hvor stor en standard DFS blink er kan selvfølgelig kommentere hvor mye det betyr i cm/MOA for jeg har ikke fjerneste anelse.... Men to ammo typer fikk jeg til å samle seg forholdsvis bra innenfor "femmeren-sekseren" sånn ca, det er CCI sitt HP Hornet og Lapua/SK High Velocity HP. Den første er egentlig ikke anbefalt av Ruger siden den ".22 stinger", men uansett begge to har BETYDELIG mindre kulefall på 100m og samler seg i mye tettere grupper. Ulempen er selvfølgelig at kulene er supersoniske og støyer som noen jagerfly. Verst av alt var forresten Remington, som ga en spredning utenfor blinken samt var både sub,- og supersonisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranger#44 Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 Jeg har gjort en test med nevnte rifle: http://hjortefall.com/2013/03/15/test-av-heldempet-ruger-1022-take-down/ Det blir forhåpentligvis litt mer testing til høsten om jeg får smisket litt med MorganKane her på forumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MorganKane Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 Ja, det må la seg gjøre Har forresten tuklet litt mer med den rifla. Den er nå i minste lovlige lengde. Ble vel ca 10 cm kortere.. Selve stokken er uendret, altså den samme håpløst korte orginalstokken. Ble en fiffig liten sak som lett går i sidelomma på sekken når jeg trør etter noe fjærkledd med hagla. Fikk lekt meg litt med den på hytta forrige helg, må si meg godt fornøyd.. Kan fortsatt stå på verandaen og skyte på gong mens ungene sover inne. Smellene av kulene som traff våt myr bak gongen på 50m var betydelig høyere ved øret mitt enn smellen fra rifla. Merkelig nok syntes jeg presisjonen ble bedre, men det er nok heller at jeg hadde en god dag. Traff konsekvent innenfor liggende blinken man bruker på skiskyting, mener å huske den spredte mye mer enn det under testing på Jonsvannet. Altså fortsatt en ganske så lydløs heldempet TakeDown, bare kortere.. og litt morsomere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MorganKane Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 2alfa; Jeg skiftet ut hele avtrekker mekanismen, noe som gjorde den lettere å skyte presis med. Men det plast avtrekket som fulgte med var faktisk ikke så forferdelig ille. Bedre enn de tidligere av metall, likevel ingen høydare for en revolvermann som liker det fjærlett og glatt. Merkelig det der at jeg følte presisjonen var bedre nå til helga når jeg skjøt på 50m enn da jeg og Ranger#44 lekte oss med den på 100m. Lengre avstand.. men dog.. Mulig nedkorting minsker turbilens rundt kula og gjør den mer stabil eller noe. Mer testing må til. (Ranger#44-neste uke?) Den kan i allefall med grei margin skyte en pip-pip eller gakk-gakk opp mot 75m. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2alfa Posted June 27, 2013 Author Share Posted June 27, 2013 Vurderte en ny avtrekkergruppe selv, men gjorde ingenting med det til slutt. Testen min ble gjort liggende med støtte under forskjeftet og kolben, så der har ikke disse plastgreiene noe å si uansett. Ang forkorte demperen - aner jeg ikke. Selv synes jeg at å bore hull midt på den lille stumpen av et løp som er igjen etter Alm sitt mod er det verste, pluss at løpet er skrudd fast i ekspansjonskammeret og er ikke frittflytende. Surte Alm en stund siden om det var lurt - de mente ja. Og treffpunktet VIL forandre seg da den kommer opp i temperatur, og begge disse patronene jeg anbefalte i første medling VIL varme den opp fort som f. En annen grunn til den ammoen jeg anbefaler er som tidligere skrevet at den har betydelig mindre kulefall, tror 10cm i alle fall, pluss at man ikke trenger å ta så mye høyde for avstanden innenfor 100m der banen er noenlunde flat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MorganKane Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 Hmm.. løpet er ikke skrudd fast annet sted enn i kammeret. I ekspansjonskammeret (om jeg har forstått riktig hva det er) så er det en sylinder som holder karbonrøret på plass med noen millimeters slingringsmonn. Likte ikke helt patenten når jeg først så på det, men har fått litt mer sansen for den etterhvert. Sitter med en gryende følelse av at ALM vet hva de gjør når de lager heldemper. Men det er viktig å pusse etter ca 200 skudd, ellers vil det slingringsmonnet jeg nevnte over tettes med hard slagg og røret bli veldig vanskelig å få av. Om jeg har forstått ALM riktig, så er ytterrøret "selvrensende" ved at denne klossen da skraper vekk slagg i rørets innervegg ved demontering. Problemet er at denne slagg'en er veldig hard, noe de fleste som har rengjort en velbrukt halvauto smertelig har fått erfare. Men ble vel litt digresjon dette.. Flattskytende ammunisjon til .22lr. vel.. Kaliberet er uansett såppas potetkanon at jeg foretrekker heller presisjon, noe som erfaringsmessig vanskelig lar seg forene med Stinger o.l. med høy utgangshastighet. Testen til Ranger#44 burde gi noen indikasjoner på hva som fungerer og ikke til heldempet TD. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2alfa Posted June 27, 2013 Author Share Posted June 27, 2013 "originale" (så vidt jeg vet den første designet til Alm) 10/22 med heldemping er slik at løpet er festet som vanlig i låsekassen, og den første delen av demperen - ekspansjonskammeret - har en gjenget parti som skrur seg opp på løpet, dvs at løpet "presser" ekspansjonskammeret bakover mot låsekassen. Ingen fancy karbon her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MorganKane Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 Hmm.. jo, demper "innmaten" er skrudd fast i pipa. Gjenget på noe tilsvarende vis som vanlig demper, bare gjort permanent. Litt usikker på hvordan det ødelegger presisjonen, men mulig du har rett. Kjempe presis er den jo ikke, men grei nok "normal" jakt. Verst samling har vært med TopShot, var gjerrig nok til å kjøpe uvettig mye av den ammunisjonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2alfa Posted June 27, 2013 Author Share Posted June 27, 2013 Vet ikke helt om den du har er "versjon 2.0" av det jeg har, jeg har ikke fulgt med utviklingen. På min 10/22 er dempren skrudd direkte i ekspanskjonskammeret. Så den tekniske rekkefølgen er slik: Gjenger på løpet>ekspasnjonskammer>demper oppå gjengene på utsiden av ekspansjonskammeret. Min ser mye finere ut da, som et lang, blank, rustfri "bull løp" så å si he he Men ser da at det er 10x lettere å rengjøre din... jeg må ta ut disse plast-segmentene av demperen, en etter en, vaske de hver for seg, for å sette alt sammen i motsatt rekkefølge. Ang for mye ammo - har Win Sub HP som Alm selv solgte... i store mengder, med like stor mangel av presisjon. Men som sagt med "hot" ammo som Stinger og kvalitetsammo som SK er denne riflen helt OK. Gjelder kanskje for den nye takedown-varianten også. Kan være at flere har bare gitt opp i å finne rett ammo og sa "ok, 50 meter max", mens jeg betalte ca 1000 NOK for ørten esker av hver helvetes .22LR variant jeg fant til salgs for å finne de beste... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MorganKane Posted June 28, 2013 Share Posted June 28, 2013 Det har vært en utvikling ja, mye p.g.a det styret med restriksjoner angående at bafflene må være permanent fastmontert i pipa. Men det er i følge ALM en del forbedringer. Du nevner plast, på denne denne er de av aluminium. Utseende.. ja, enig i det. Vakker er den ikke. Men den er lett, veldig lett. Derfor falt det seg veldig logisk for meg å redusere lengden og gjøre den enda ett hakk hendigere/lettere. Skal jeg jakte småvilt med rifle, velger jeg en bedre og mer presis rifle som sender ut .22 kuler med mer krutt. Men skal jeg skal jakte med hagle i nærheten av Andeby, tror jeg det er genialt å ha denne i sekken. Uansett hvor mange typer ammunisjon man prøver, så vil vil man neppe juble over presisjonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts