Jump to content

Tønsbergpolitiker vil ta lokalene våre!


OIH

Recommended Posts

For kort tid siden ble formann og to styremedlemmer innkalt til møte med en representant for et utvalg (skal skaffe det eksakte navnet i kveld.).

 

Brevet var kort, og uttrykte enkelt at andre brukere av fjellanlegget "Haugar" trenger mer plass, og at de ønsket å ta i bruk våre lokaler gjennom snart 20 år.

 

På møtet fikk de tilstedeværende vite at initiativet ikke kommer fra Rockeklubben, men fra politisk hold. Det er snart valg, og man vil vise at man satser på ungdom (Rockeklubben er et rusfritt tilbud til ungdom under 18).

 

Argumentet var også at vi ikke trengte lokalene når vi bare var der 2 ganger i uken (Ref vår egen hjemmeside - vokt dere for hva dere pubilserer!). De fremmøttet dokumenterte da at anlegget er i bruk fast 4 dager i uken, hvorav fredagene er avstått til rockeklubben, slik at de kan ha konserter (konsertlokalet har rømningsvei via en av skytebanene våre.), og at søndager blir benyttet til sikkerhetskurs og stevner.

 

Når jeg vet mer kommer jeg til å publisere både initiativtaker og detaljer i denne tråden.

 

Regner også med at medlemmer i Tønsberg og Omegn Pistolklubb er oftere på kammeret enn på hjemmesidene til TOP. Derfor appellerer jeg til medlemmene våre:

 

- Har dere noen som helst politisk innflytelse, så bruk den nå, ellers så står vi i fare for å miste det flotte innendørsanlegget vårt.

 

Øivind Hantho

Sekretær,

Tønsberg og Omegn Pistolklubb

Link to comment
Share on other sites

Dette høres jo helt horribelt ut :x

 

Men klarer ikke helt å forstå argumentasjonen til kommunen her. Driver ikke TOP også ungdomsaktiviteter da?

Har ikke dere kurs og opplegg for rekrutter og juniorer? Hvordan kan man "ta" lokalene fra en ungdomsgrupp og "gi" den til en annen?

 

Dette høres som sagt helt horribelt ut !

 

Hold oss oppdater på hva som skjer her da?

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

ÅÅHH, blir helt matt når jeg leser slike ting, blir nesten stum.

Kjemp i mot med nebb og klør, men på en saklig måte selvfølgelig. Og bruk eventuellt ungdomsarbeide for allt det er verdt. I min pistolklubb har det også vært konflikt med en rockeklubb. Vi ble kasta ut, rockerne er der fremdeles.. Når det var utført herverk i lokalene, fikk vi i pistolklubben skylda, englebarnrockerne var heelt uskyldige. Men nå har de tømt flere brannslukningsapparat der, de er på tur ut, vi på tur inn :twisted:

Men dere i TOP, stå på.

Link to comment
Share on other sites

Vi har en advokat i styret som også deltok på møtet. Problemet er at vi har ingen kontrakt. Vi betaler ingen leie, og har vært der på kommunens nåde. Har vel vært naive og ikke tenkt oss noen annen bruk av fjellanlegget.

 

Vi har en del ungdomssatsing, hovedsaklig forsøke vi å rekruttere luftskyttere fra 12 og oppover. Problemet er at vi ikke har trenere til å ta seg av dem etter avviklede kurs. Vi klarer å holde på dem et halvt års tid, og deretter slutter de (Forstår dem godt; det finnes ungdomstilbud med en mer sosial profil og hvor de blir tatt bedre vare på, der er nok Haugarrock flinkere). Det hadde vært gull med en foreldregruppe som tok seg av trening og stevner, men vi har ikke tradisjon for det. Pistolskyttere er stort sett individualistiske middelaldrende menn, ihvertfall i vår klubb... Hvilket er helt greit, vi fanger opp en gruppe mennesker som faller utenfor andre steder. Passer mange greit å skyte, drikke kaffe og prate litt uten å forplikte seg til resultater og oppmøte. Vi har selvsagt idrettfolk hos oss også, Øyvind Sundet vant NM Militærfelt, men det var hans fortjeneste alene. Mye trening bak den prestasjonen.

 

En annen ting: Har fått en støtteerklæring på e-post. Innholdet var harmløst og helt greit, men den var fra en pseudonym g-mailkonto og undertegnet med pseudonym. Tanken er god, men hvilken verdi har en anonym støtteerklæring? Har heller ikke lyst til å besvare en slik melding med mine saksopplysninger da jeg ikke kjenner motivene til vedkommende.

 

- Øivind Hantho, sekretær TOP

Link to comment
Share on other sites

Synd. Jeg vurderer å bli medlem i tønsberg eller horten pistolklubb (tidligere medlem) og kjenner jo til begge klubbene og tønsberg er blitt mere aktive med praktisk skyting (iflg Youtube film). Hva med å slå sammen begge klubbene. Horten har "sikker" innebane men har/hadde problem med å skaffe utebane. Så vidt jeg vet har ikke dere heller utebane, så hvorfor ikke samarbeide.

Link to comment
Share on other sites

Synd. Jeg vurderer å bli medlem i tønsberg eller horten pistolklubb (tidligere medlem) og kjenner jo til begge klubbene og tønsberg er blitt mere aktive med praktisk skyting (iflg Youtube film). Hva med å slå sammen begge klubbene. Horten har "sikker" innebane men har/hadde problem med å skaffe utebane. Så vidt jeg vet har ikke dere heller utebane, så hvorfor ikke samarbeide.

 

Dette blir off topic, men vi har allerede en samtale gående for å samarbeide om et uteanlegg. Mht innebanen i Tønsberg, så har vi ikke tenkt å legge oss flate med en gang. Vi gir ikke opp 12 innendørs standplasser + luftbane uten videre. Å slå sammen klubbene ser jeg ikke for meg blir noen løsning, TOP er rundt 4 ganger større enn HOP, og da blir det fort anti-EU-type argumentasjon. Innebanen til HOP er heller ikke så stor.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke gi meg ut på noen juridiske formuleringer, der har jeg ingenting å komme med. Men det foresvever meg at dere som har brukt dette anlegget over en så lang periode, nærmere 20 år, kan argumentere med at dere har hevd på anlegget.

Hvor lenge har Rockeklubben brukt lokalene, i forhold til dere ? Hvilke investeringer har pistolklubben deres gjort ? Hvilke utbedringer er gjort av dere ?

Jeg kan ikke se noe problem i at en pistolklubb og en rockeklubb skal kunne eksistere i de samme lokalene, til forskjellige tider. Her er det nok en lokalpolitiker som prøver å vinne stemmer ved å innta en "ansvarlig" holdning.

Link to comment
Share on other sites

Å øve med rockeband på skytebanene våre er ikke lurt mht forurensing. Selv med blyforbud, så er det bly i luften der inne, og rockemusikere vil nødvendigvis virvle opp støv på en helt annen måte enn skyttere (Som ikke tilbringer timesvis på banen i strekk). Akustikken i fjellhallene er også ganske dårlig, så de ville måtte bygge om en del som vil kunne være i konflikt med skytebanen. Det er heller ikke snakk om et stort rom, men et antall huler med variabel takhøyde og fuktighet.

 

Rockeklubben har ved flere anledninger benyttet oppholdsrommet vårt til backstage etter å ha spurt først, og inntil nylig var vi positive til det. Sist de lånte oppholdsrommet hadde en eller flere av rockerne pisset (!) i flere kroker slik at det skikkelig stinket. I tillegg var de smurt avføring opp etter dolokket på et av toalettene. Vi har også funnet øl-flasker etter slike alkoholfrie arrangenmenter.

 

Mht tidspunkt, så er overlapper dette, ingen er der på dagtid, men det er fullt på kvelden. Vi benytter ikke lokalene fredager slik at en eventuell evakuering av konsertpublikum skal kunne foregå uproblematisk vi grovbanen vår.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...