Jump to content

Regel for komprimering av backrest?


300kongen

Recommended Posts

Kanskje litt flisspikking, men jeg har nå endelig fått fylt en backrst med zirkonsand og stappet den etter alle kunstens regler. Så ser jeg i regelverket at det står at man skal kunne komprimere sekkene 0,25''. Men gjelder dette pr. "øre" på backresten eller er det bare "hovedkroppen" på backresten dette gjelder?

Link to comment
Share on other sites

På baksekk er de-- du kan dytte inn finger så du ser de men de har jeg alldri sett på noen skytting hverken her hjemme eller ute noen har kontrulert.

Det var vel ikke "om noen har kontrollert" - eller ikke - som var spørsmålet. At du skal kunne trykke inn 0,25" (6mm) gjelder både framsekk og baksekk, men "ørene" på sekken er ikke spesifisert i regelverket.

Her er gjeldene regler for dette. ref. NBSF hjemmeside.

3.5.2 Sandsekker og støtter

Fremre støtte skal støtte forstokken og det bakre skal støtte kolben. Støttene skal ikke

være festet til hverandre eller til våpenet. Våpenet skal kunne løftes ut av støttene uten

at disse løftes fra benken. Fremre støtte skal i tverrsnitt sett ha anlegg mot hele

forskjeftets underside. Sekkene skal kun være fylt med sand og være minst 13 mm

(0,5") høye og det skal være mulig å komprimere sekkene 6 mm (0,25") i siden med

fingerkraft. Støttene skal ikke være mekanisk festet til benken. Plant underlag under

den bakre sekken er tillatt, hvis det ikke inneholder justeringsmuligheter, har anordning

for forankring i sekken eller i benken eller i noen del omslutter sekken.

Styreanordninger eller rekyldempende anordninger er ikke tillatt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...