Jump to content

Turøks og tursag


Gullars

Recommended Posts

Et lite anti-tips:

 

Ikke kjøp slike snorsager. Jeg ha selv blitt lurt, og venner har gitt meg slike i gaver. Felles er at de kun virker på tørr ved. Og at de ryker før treet er felt.

 

Ellers er det den største øksen du gidder å bære som redder bålet. Den er også hammer om nødvendig.

 

En sag er "lettere" men, noe mer begrenset i bruksområde. Du kan felle et stort tre med en liten øks, men ikke med en liten sag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik liten sammenfellbar sag som veier svært lite. Har hatt et par stykker, men den jeg har nå (fra Buck) er jeg veldig godt fornøyd med. Har ei lita øks også, men bruker saga mer. Siden den er så lett er det uproblematisk å ha med begge deler. Skal man ha snorsag, vil jeg anbefale å ta en kikk på kjedevarianten. Den er holdbar og ganske anvendelig - spesielt om man forlenger snorene på hver side av kjedet. Da kan den ene snora kastes over tørrgreiner i utilgjengelige høyder, og vips; får man tak i tørr ved. Ulempen er at de veier en del.

Link to comment
Share on other sites

Øks er utvilsomt det mest anvendelige og praktiske verktøyet man kan ha med seg på tur, ved siden av en skikkelig kniv! I tillegg er det selfølgelig veldig praktisk med en god sag, til å kappe opp den felte tørrgrana med. Det sparer tid og krefter.

 

Når det gjelder øks, har jeg bare en ting å si: Granfors! Svensk kvalitetsøks som blir motbydelig skarp, og har hickoryskaft som virkelig er laget for å hjelpe brukeren med å få mest mulig kraft i tilslaget. Styr unna slike plastleker når det gjelder øks, er min anbefaling. Øks skal være håndsmidd, skaftet i tre og beskyttelsen i lær.

 

MTP tursag er jeg ikke like bastant, men bruker nå en sag som det står "Bondebladet" på. Tror det er den samme som Buck har, konstruksjonen tyder på det. Den sager fort og greit over en trestamme på inntil 20-25 cm, og kløyver brystbenet på en elgokse uten nevneverdig anstrengelse. Snorsag har jeg prøvd en gang, og da bruker jeg heller saga på Leatherman Wave'n min :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Øks fra Fiskars og sammenleggbar sag fra Sandvik (Laplander).

Har brukt disse i mange år og er meget fornøyd.

Nå har ungene også fått.

 

Samme øks og sag ligger i sekken min også.....og er veldig fornøyd med det.

Bruker de mye og de er like bra enda.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ei vanlig utrangert gammal øks fra Jernia. Sånn som er rød ytterst på skaftet. Den veier rundt 1 kg. Og saga jeg bruker er nesten samme size som Monsen brukte på Nordkalotten eller i Canada. Husker ikke helt hvem av filma, men han brukte ihvertfall borrelås over bladet. Jeg bruker bare den plasten som følger med saga i butikken. Saga kosta meg 50,- på Ting og Tang, og funker gull hver gang. Øksa var vel dyr i sin tid, men det er så mange år siden at det tar jeg ikke med i budsjettet her.

 

Jeg trives godt med valg av utstyr, men jeg går sjelden mer enn 2-3 timer, så da går det greit. Skulle jeg hatt alt på ryggen hele dagen, så hadde jeg nok prioritert anderledes gitt. Man skal jo ha litt andre ting i sekken også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en fiskars. Den minste. Går like fint i tre og kjøtt. Noe låret mitt smertelig fikk smake på en jakt tur. 8 sting og tre uker uten jakt :lol:

Skaftet er litt kort noe som gjør at bladet kommer stygt nære kroppen. Men er lett og grei.

 

Saga jeg bruker er en karlsson tursag. Mest geniale saga jeg har hatt noen gang.

 

P9042120.JPG

 

Ferdig slått opp får jeg 36 cm sagblad. Det er mere enn hva jeg har greid å finne på noen av de andre tursagene. Plus at det er tre blader. Grovt, fint og baufil.

 

P9042119.JPG

Sammenslått er den bare 42 cm og veier ingen ting. Laget av aluminium

.

 

Genial :lol:

Link to comment
Share on other sites

Bruker Granfors håndsmidd øks med lær-beskytter. Jeg har også en Sandvik Lappland sag. Den er helt grei, men jeg synes Eagle er bedre. Jeg prøvde kameraten sin, og ble frelst. Jeg liker ikke at Sandvik Lappland har tennene vinklet slik at den bare sager når du trekker saga MOT deg. På Eagle - sagen, er tennene vinklet slik at de sager begge veger.

 

Fiskars er lett, solid, sterk, bra egg ...... og personlighets-løs. Den gir hva du trenger, men har ingen stil. Så får det være opp til hver enkelt om man vektlegger det siste.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Øks fra Fiskars og sammenleggbar sag fra Sandvik (Laplander).

Har brukt disse i mange år og er meget fornøyd.

Nå har ungene også fått.

 

Samme kombinasjonen her. Fiskarsøksa er av plast, og har kansje ikke den store nostalgien over seg, men du verden for ett effektivt og uslitelig redskap. Saga fra Sandvik er forøvrig den eneste saga jeg er fornøyd med av de jeg har prøvd. Forøvrig bruker jeg gjerne en Sthil 026, den har gått som ei kule siden 1994 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en fiskars. Den minste. Går like fint i tre og kjøtt. Noe låret mitt smertelig fikk smake på en jakt tur. 8 sting og tre uker uten jakt :lol:

Skaftet er litt kort noe som gjør at bladet kommer stygt nære kroppen. Men er lett og grei.

 

Saga jeg bruker er en karlsson tursag. Mest geniale saga jeg har hatt noen gang.

 

P9042120.JPG

 

Ferdig slått opp får jeg 36 cm sagblad. Det er mere enn hva jeg har greid å finne på noen av de andre tursagene. Plus at det er tre blader. Grovt, fint og baufil.

 

P9042119.JPG

Sammenslått er den bare 42 cm og veier ingen ting. Laget av aluminium

.

 

Genial :lol:

 

Kjøper denne, har den sjøl :D

Link to comment
Share on other sites

Sikkert masse som fungerer her, men dette er det jeg har endt opp med.

Istedet for øks, en Swamp Rat Chopweiler og Sandvik Lapplander tursag.

 

(det ser ut som om det er hakk i eggen på kniven, men dette skyldes kun en klønete fotograf.

eggen er kvass og fin, takler alt fra rydding av teltplass, vedhugging til skjæring av brød :) )

 

Feltutstyr.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har brukt Fiskars øks, og den var grei intill jeg glemte den i skauen ett sted :oops:

Jeg kjøpte meg ei Wetterlings øks på Biltema, og har vært fornøyd med den....

http://www.biltema.no/products/productimage.asp?iItemId=85211

Når det gjelder sag så har jeg som uforbederlig "kotejeger" flere sager, men den jeg har landa på til det bruket er Frisport saga, den er alltid med selv om den har sine klare begrensninger når det gjelder kuttedybde og slaglengde.

Til mitt bruk er den grei nok, skulle av og til ønske at bladet var lengre og saga større, men da hadde jeg nok ikke dratt den med meg.

Har også Fiskars, Laplander saga og noen grensager i forskjellig kvalitet, men som sagt så er det Frisport saga som blir med i sekken. Den blir som ett rør sammenslått, og tåler en del juling på tross av lett og litt spinkel konstruksjon.

http://www.frisport.net/sites/produkter.asp?id=52&sitemod=emne&myActive=28

 

Nofish

 

Edit: stavefeil

Link to comment
Share on other sites

Hvem i området oslo/romerike selger Granforss øksene ??.

 

Etter å ha googlet kommer bare Jakt&Friluft samt Winge våpen opp, og jeg kunne ha tenkt meg en titt på de i forhold til størrelser ol før jeg svir av kroner.

 

Landrø i Lillestrøm har Granfors. Se side 208 her.

 

Selv bruker jeg plastøksa til Fiskars. Ikke fordi den er så god, men fordi det er den eneste øksa som jeg eier.

Link to comment
Share on other sites

Av øks bruker jeg en hvor hele øksa er smidd ut av et stykke og med godt gummigrep på. Vet ikke hva slags merke det er bare at det står "made in USSR " på den. Denne øksa har jeg hatt i over 20 år. Har i tillegg en sammenleggbar sag som jeg sjelden bruker

Link to comment
Share on other sites

http://www.jernia.no/page?id=1053&key=73682

 

Skal bli morosamt å høre hva du synes om den. Jeg har en slik en, og har etter diverse forsøk konkludert med at Vikingene sikkert var gode på mange ting. Men økseskaft kunne de ikke lage! Fullstendig ubrukelig er min mening. Men hodet er fint, har vurdert å montere det på et annet skaft.

 

Bruker idag en turøks fra Fiskars. En fantastisk god øks! Ulempen er at skaftet blir veldig glatt når det blir vått, men det problemet løste jeg ved å sette på skateboardtape på håndtaket. Anbefales!

 

Fungerer knall den! Skaftet er helt supert å holde i :) god sving!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har testet ut ei kløyvøks fra fiskars nå i det siste, denne kan virkelig anbefales på det sterkeste.

Peisa laus på vedkubber av tørgran i str magnum, 50-60 cm lange kubber på opp til 45 cm i diameter, gikk utrolig godt å klyve med denne.

Øksa har plastbeskyttelse over hodet, og er ikke lengre enn at den får plass i en liten tursekk på 30-40 L

Den er 45 cm lang og vekta sier 1065 gram uten beskyttelsen.

Prisen? Husker ikke, men den er verdt hver krone, løp og kjøp! :D

Min karakter! 9 av 10 mulige.

 

122170_P.jpg?MOD=AJPERES

Link to comment
Share on other sites

Shadob! Den fiskarsøksa her er ikke lik den som er mindre, denne er laget for å kløyve ved med, og den er den minste til kløyving.

Den som er mindre heter fritidsøks og er smalere i fra eggen og opp.

Her ser en de forsjellige modellene. http://www.fiskars.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?storeId=10001&langId=10451&catalogId=11251&categoryId=10874

Link to comment
Share on other sites

Hvem i området oslo/romerike selger Granforss øksene ??.

 

Etter å ha googlet kommer bare Jakt&Friluft samt Winge våpen opp, og jeg kunne ha tenkt meg en titt på de i forhold til størrelser ol før jeg svir av kroner.

 

www.gransfors.com så er alle modellene oppført med mål og info

kunne tenkt meg en slik vildmarksyxa, siden jeg ikke finner tak i hylster for å henge fiskarsøksa i beltet

Link to comment
Share on other sites

Har en øks fra husqvarna som en kan henge i beltet, helt grei sak dette men har vert litt nært varmen en gang...

Burde ikke være alt for vanskelig å sy denne type slire heller, prat med en som syr knivslirer da lager han sikkert ei for hvilken som helst øks også.

Dette er forøvrig ei helt super turøks kjøpt på den lokale motorsagsjappa.

 

image0-1-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sikkert masse som fungerer her, men dette er det jeg har endt opp med.

Istedet for øks, en Swamp Rat Chopweiler og Sandvik Lapplander tursag.

 

Har samme saga "sandvik lapplander" er utmerket til å skjære ved med men er for grove tenner til skjære i ben, har søkt på nett etter blad til denne med finere tenner men finner ikkje -noen som har tips til løse blad til denne spesifikke sagen?

Link to comment
Share on other sites

Etter mer evaluering så har jeg funnet at den ØYO viking øksen er ikke noe spesielt.. vurderer å fjerne skaftet å erstatte det med et annet skaft.

 

Øksen jeg bruker for tiden er Strømeng Samekniv nr 9 og den fantastiske Buck Foldesagen jeg en gang kjøpte for 120 spenn på XXL. Tror prisen er 300 noe nå! :mrgreen:

 

Den Fiskars øksen virket meget fornuftig!

Link to comment
Share on other sites

Jeg drar vanligvis ikke på øks, men har lyst på en lett en til jaktbruk slik at jeg gidder å drasse på den. Det som slår meg er at de fleste vanlige tur-og jaktøkser har for tungt hode i forhold til skaftlengden. Finnes det noen øks på markedet med lett hode og ca 45 cm skaft? Har noen brukererfaringer med Gränsfors tomahawk-modeller?

Link to comment
Share on other sites

Fiskars er tingen.

 

Sammenleggbar sag (lang) 195 gram, 30 cm lang sammenslått.

Øks. Ikke kjøp turøksa, fordi hånda kommer for nær eggen, og da er du litt mer forsiktig før du dæljer til en kubbe :mrgreen: Altså kjøp den som er litt lenger. Veier kun noen få gram mer.

 

Eller fungerer vel det meste ...

 

En vanlig liten buesag er helt topp, det, men litt klumsete i sekken og litt tyngre.

Link to comment
Share on other sites

En tidligere kollega hadde ei øks maken til den som Egil har bilde av, tror jeg, som han hadde byttet til ett ca. 10 cm lengre skaft på. Det var ei glimrende turøks til en rimelig penge og med ei høyst levelig vekt.

 

Selv har jeg Jeger-øksa til Hults bruk. Den er strålende, men for tung å dra på hvis en skal langt av lei, etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Har en øks fra husqvarna som en kan henge i beltet, helt grei sak dette men har vert litt nært varmen en gang...

Burde ikke være alt for vanskelig å sy denne type slire heller, prat med en som syr knivslirer da lager han sikkert ei for hvilken som helst øks også.

Dette er forøvrig ei helt super turøks kjøpt på den lokale motorsagsjappa.

 

image0-1-2.jpg

Hva slags snusboks er det der? :oops::mrgreen: Var vanskelig å se i gjenskinnet fra blitzen! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

He he... Snusboksen min ja, den er laget av stål og ble kjøpt på landsskytterstevnet på en stand.

Tipper det kan være ca 10-15 år siden det nå.

Funker sånn at pappdåsen puttes rett ned uten lokk, genial for røff behandling og da jeg jobber i skogen er det ett must!

 

NEI, den er ikke til salgs enda (har ikke slutta), men mener jeg har sett lignende på sidene til "top secret" (tror jeg)

 

Fant en som ligner styggelig når jeg googlet.

http://www.gavegravering.no/netthandel.asp?work=details&action=29&pid=262

Og her kan en få gravert inn det en vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Fiskars er tingen.

 

Sammenleggbar sag (lang) 195 gram, 30 cm lang sammenslått.

Øks. Ikke kjøp turøksa, fordi hånda kommer for nær eggen, og da er du litt mer forsiktig før du dæljer til en kubbe Altså kjøp den som er litt lenger. Veier kun noen få gram mer.

 

Helt enig. Bruker fiskars øks type liten, men ikke minste. Saga er og fiskars men av lang type, noe som gir mer effektivitet over arbeidet og ikke fult så mange bøyde sager...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...