Jump to content

Duejakt, hvilken hagleammo?


Kjetil-A

Recommended Posts

jeg har og vært heldig å skutt fugler som er sett på som hard skutte rett ned fra himmelen på 20meter. men det holder ikke at 1 av 50 faller ned fra himmelen. værtfall ikke når det bare koster 1kr mer for skudd som dreper langt bedre.

 

Så lenge du skyter på 20 m så er vel selv leirdueammo relativt dødlig..

Link to comment
Share on other sites

jeg har og vært heldig å skutt fugler som er sett på som hard skutte rett ned fra himmelen på 20meter. men det holder ikke at 1 av 50 faller ned fra himmelen. værtfall ikke når det bare koster 1kr mer for skudd som dreper langt bedre.

 

Så lenge du skyter på 20 m så er vel selv leirdueammo relativt dødlig..

 

relativt er for meg ikke nok ;) jeg liker å være værtfall 98% sikker på at det faller i smellen.

Link to comment
Share on other sites

jeg har og vært heldig å skutt fugler som er sett på som hard skutte rett ned fra himmelen på 20meter. men det holder ikke at 1 av 50 faller ned fra himmelen. værtfall ikke når det bare koster 1kr mer for skudd som dreper langt bedre.

 

Så lenge du skyter på 20 m så er vel selv leirdueammo relativt dødlig..

 

relativt er for meg ikke nok ;) jeg liker å være værtfall 98% sikker på at det faller i smellen.

 

Da kan det ikke bli mange skuddene i sesongen :wink::)

Link to comment
Share on other sites

å joda. bare å jakte nok så får man gode situasjoner ;)

var nok kanskje å overdrive å si at jeg må være værtfall 98% sikker på at det faller i smellen, men jeg foretrekker mer enn relativt. trossalt en grunn for at folk kjøper jakt skudd. for om det holdt med relativt kunne vi jo likeså godt ha jakta alt mulig med leirdue skudd?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt mi første due på litt over 40 meter, hadde 12/76 nr 1 i kammeret da så jeg mente det gikk bra. Dua datt i smellen, treff i høyre vinge og litt i siden. Men den daua ikke. løp litt forkvaklet når jeg kom fram. avlivet den fort da. Tåler litt likevel de rottene. Men det var en utrolig morsom jakt som jeg skal gjøre mye mer av.

Link to comment
Share on other sites

Var på duejakt i dag, så sikkert 200 duer, men bare 4-5 kom på skuddhold.

Likevel fikk vi to stykker :D

 

Ammunisjonen jeg brukte var Venatum Bi 4`er.

Fungerte veldig greit på den første dua.

Den andre dua fløy fint på skrått på 20 meters hold, jeg skøyt et skudd og så at det spruta fjær og regna med at den var ferdig, men likevel så fløy den vidre med brukket vinge og sikkert flere hagl i kroppen. Kameraten min gikk så opp for å se etter den, og skremte den ut igjen til meg.

 

Fikk god sving i hagla og skøyt to skudd mot den så fjæra spruta, men likevel fløy den vidre. Uvanlig hardskutt due.!!!! :x

Etter å ha gått å leita en stund finner vi den i gresset 50 meter fra skuddstedet, fremdeles i live.!!

Når vi til slutt fikk tatt livet av dua ser vi at den har flere hagl i kroppen og knekt vinge.

 

Folk sier jo at dua er relativt lettskutte, men etter det jeg har sett i dag så er jeg ikke sikker lenger. :?

 

Men for all del en kjempeflott tur :D:wink:

Link to comment
Share on other sites

Fløy den videre med knekt vinge? da er den jaggu hardskutt. Som regel når de er vingeskutt, så er det bare å løpe ut å enten vri nakken eller å kakke den i hodet. Jeg bruker forskjeftet mitt til å kakke de i hodet med. Har enda ikke rekki å kommet meg ut på duejakt, men ser det trekker mye duer rundt omkring her enda, men de kommer i store flokker, holder sammen. Så der er nok vanskeligere å få ned på duene nå enn tidligere i jakta. Et tips kan være å finne ut hvor de setter seg, om de har en fast plass så setter du deg ut der. Og tar de når de går inn for landing i buskene.

Link to comment
Share on other sites

Ja, sist gang jeg skjøt duer brukte jeg Nittedal Spesial post mortem i papp versjon norsk nr 6. Er nok den partronen jeg har hatt mest glede av gjennom årene. Den var for meg synnonymt med norsk kultur og jakttradisjon. Den har på en måte alltid vært der. Noe av den samme ærbødighet kan man oppleve med Rotweill Waidmansheil også i pappversjon. Men nå er jo dette ikke alternativer lenger å bruke etter blyforbudet kom. Så Jeg må si jakta er ikke helt den samme lenger. Det er jo ikke det samme å putte inn en plastikk partron av nymodens art. Jeg er heldig stillt og har mulighet til å jakte en del i Tyskland. Da har jeg inntil nylig nettopp brukt gode gamle Nittedal Spesial post mortem. Jeg gikk tom for den i Høst og kunne tenke meg å kjøpe noen av den i nr 6 eller 7, i Cal. 16/70 eller 16/65, om noen skulle ligge inne med en kasse eller to(til utenlands jakt). Etter blyforbudet har jeg ikke jaktet duer her hjemme. Det Faktum at den ovennevnte partronen er ute av arsenalet er ikke grunnen alene. Bøndene driver ikke med korn-produksjon lenger så det er lengre mellom duene. Skulle likt å fått produksjonen i gang av Nittedals Spesial post mortem med wismuth. Det hadde vært et kompromiss jeg tror ville vært en trøst for mange.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...