Jump to content

Duejakt, hvilken hagleammo?


Kjetil-A

Recommended Posts

Flere jeg kjenner bruker vanlige lerdueskudd i US 6.

Personlig har jeg mer trua på, og god erfaring med Gyttorps 12/70 32 gr. stål US 5.

Lokale pusheren her selger de for 149,- for 25 skudd. De er ikke kjent for å være billig. Hehe!

 

Jaktdepotet har vel noen US 5 stål til 250,- spenn for 100 skudd. Det er28g ladninger... Nordic Pigeon.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat, så her spanderer man ikke den dyreste ammunisjonen på skogsduene? De faller så å si uansett? Hehe.

Bruker ikke ammo på skogsduer i det hele tatt, og håper ikke du gjør det heller... De er tross alt fredet.

Ringduene derimot... :wink: Trenger ikke den dyreste ammoen akkurat, nei.

Faller ganske greit de :)

Link to comment
Share on other sites

Bismuth nr 5 . Eley Grand Prix eller Rype får du for rundt 11 kr smellen. Ikke bare er det mer humant men duene går an å spise etterpå . Det går hardt utover tennene hvis du tygger stålhagl. Ville kanskje også prøvd sink eller tinn men de dreper ikke bedre enn stål .

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant en eske med noen saga heavy 34 steel som jeg kjøpte for noen år siden. De er i nr 4. Og ellers så kjøpte jeg 3 esker med 10 i hver eske av Gyttorp steel high performance (vet ikke im high performace er endel av navnet, men det står der hvertfall) og disse er i nr. 5. Og skulle jeg mot slutten av dagen gå tom for ammo så har jeg to pakker med Gyttorp steel max sport som jeg kan bruke.

 

Jeg har altså 49 paroner i jakt ammo og 50 i leirdue. Dette burde vel holde?

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro det holder ja...

Kommer selvfølgelig an på hvor mange skuddsjanser du får, og hvor god du er til å skyte :wink:

 

Selv liker jeg å ha litt is i magen, og la duene nesten lande før det smeller. Da kan man ofte rekke å skyte 2 før de forsvinner ut av skuddhold. Han ene jeg jakter med innimellom har det med å skyte når de er på 25-30 m. Noe som selvfølgelig gjenspeiler resultatet på slutten av dagen. :?

Bommer han på første, så er de som oftest langt utenfor haglehold innen neste skudd går av. Dessuten ødelegges en del av andres skuddsjanser...

Link to comment
Share on other sites

Kommer selvfølgelig an på hvor mange skuddsjanser du får, og hvor god du er til å skyte :wink:

 

Ehm, skal jo ikke påstå at jeg er verdens mester i å skyte :lol: Men håper jo jeg treffer noen likevel. Har aldri jakta duer før, så blir spennede å se.

 

Noen andre tips jeg bør få med meg? :P

Link to comment
Share on other sites

70 meter!?

Holder meg under 35 meter jeg men.

Sink er som nevnt en god mulighet. Bruker selv sink rype 5er.

Koster vel noen flere kroner, men du slipper ihvertfall å herpe tenna.

Hvis du er skjult av noen annet, er ikke kamonett et must.

Kan nok være greit å bruke en litt åpen choke i første.

Bruker 1/4 og 1/2 eller 1/4 og 3/4.

Husk at det ikke er så lurt å bruke mere enn 1/2 hvis du bruker stål.

Link to comment
Share on other sites

Fjernet av hansen deluxe

 

Jeg er også enig at det er både dumt og tragisk å skrive dette. Selv om en kan argumentere for at det gir en sikrere og bedre avlivning så har norske politikere til tross for dette bestemt at det ikke skal være lov å bruke lenger. Mange som ikke liker jakt å skyting kan da lese her på forumet at endel jegere ikke følger norsk lov å bruke det i saken mot jegere og skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Har tatt ned flere på 60-70 meter med lerdue ammo.

Pøh! Dette er mer en løgn enn en sannhet !

Hvis du har tatt ned flere på 60-70 meter med lerdueammo, hvor mange har du så skadeskutt på 60-70 meter med den samme ammoen? FY SKAM DEG, og stakkars duer.

Se på ditt eget utsagn og vurder din egen dobbeltmoral: "Jeg foretrekker å avlive det jeg skyter på best mulig måte"

Link to comment
Share on other sites

Fjernet av hansen deluxe

 

Jeg er også enig at det er både dumt og tragisk å skrive dette. Selv om en kan argumentere for at det gir en sikrere og bedre avlivning så har norske politikere til tross for dette bestemt at det ikke skal være lov å bruke lenger. Mange som ikke liker jakt å skyting kan da lese her på forumet at endel jegere ikke følger norsk lov å bruke det i saken mot jegere og skyttere.

 

Ryddet i tråden og som du påpeker... Lover og regler skal etterfølges.

Link to comment
Share on other sites

Pøh! Dette er mer en løgn enn en sannhet !

Hvis du har tatt ned flere på 60-70 meter med lerdueammo, hvor mange har du så skadeskutt på 60-70 meter med den samme ammoen? FY SKAM DEG, og stakkars duer.

Se på ditt eget utsagn og vurder din egen dobbeltmoral: "Jeg foretrekker å avlive det jeg skyter på best mulig måte"

 

Ja jeg får ekstremt mye ut av å lyve om avstand og type ammo. Jeg prøvde å fortelle at det ikke er noe problem å bruke lerdueammo på duer, derfor sa jeg at de detter fint på det holdet. Det er ikke slik at jeg går inn for å skyte på de som er lengst unna, men har jeg hatt en fin mulighet så har jeg benyttet meg av de og tatt ned fugl. Fin mulighet betyr at de sitter i et tre eller på jordet. Alle jeg har skutt etter på det holdet har klappet sammen momentant.

Link to comment
Share on other sites

Har du målt avstanden Flopp? Eller er de slik at du har skutt mot fugl som du synes er "langt borte"? Duer mot klar himmel kan synes laaaangt borte, men er det egentlig ikke. Du skjønner, 70 meter er helt sinnsykt langt hold....! Tviler på om de små stålhaglene drar gjennom en vanlig pappskive en gang på det holdet.

En annen ting er at sittende fugl er mye mer hardskutt enn flyvende. Når fuglen sitter dekker vingene, med de harde fjærene, det meste av vitale deler. Når fuglen flyr slipper ofte haglene under vingene, og da er det ikke rare beskyttelsen mot hagl! Kun litt dun, hud og noen pinglete ribber.

Så, jeg tviler også på dette. Tviler ikke på at du har skutt på langt hold, men jeg tviler på at du har skutt mange sittende duer på 70 meter med leridueammo i stål.

Til trådstarter: Ikke tenk på å forsøke på det der en gang!

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut :mrgreen:

 

Camonett har jeg ikke :( Håper ikke det er krise?

Hvilken choker bør jeg bruke? Full åpning?

Du kjetil, Jeg er hjemme torsdag kveld etter 8, og har et ekstra camonett liggende som du kan bruke, tenker jeg. Jobber du tordag? Kommer du innom etter jobb? Dersom du skyter på vanlige hold er full åpning helt greit. Går i full og halv for min del.

Link to comment
Share on other sites

For moroskyld satte vi opp 8 - 10 ballonger i en klynge på ca 100 meters hold for å se om vi fikk hull på dem med 24g stålammo. Etter 25 skudd fra 2 forskjellige hagler og med forskjellig elevasjon for å få haglene dit ballongene lå så ga vi opp. Fikk ikke hull på en eneste en. Når noen påstår å skyte duer på 70 meter med stål lerdueammo har jeg veldig lyst til å kalle det bullshit. :wink:

Link to comment
Share on other sites

For moroskyld satte vi opp 8 - 10 ballonger i en klynge på ca 100 meters hold for å se om vi fikk hull på dem med 24g stålammo. Etter 25 skudd fra 2 forskjellige hagler og med forskjellig elevasjon for å få haglene dit ballongene lå så ga vi opp. Fikk ikke hull på en eneste en. Når noen påstår å skyte duer på 70 meter med stål lerdueammo har jeg veldig lyst til å kalle det bullshit. :wink:

 

 

Enig. Jeg jaktet med Leridue ammo Steel Max i går og enkelte av duene mått pepres med 2 skudd. Gikk raskt over til vismuth 6 og det var stor forskjell.

Link to comment
Share on other sites

jeg har skutt litt med den noric pidgeon stålet og jeg kan si at det er ikke noe bedre enn leirdue skudd. og leirdue skudd er som sagt kun brukende på leirduer. skal man ha billige skudd med noen effekt på dua så kjøp 4`er stål eller 6er vismut, tungstein, HS. alt annet blir for pysete. de er trossalt ikke pysete at det holder med at det smeller :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker bare leirdueskudd og syns det fungerer bra. de detter bra opp til 30 meter. Dua er veldig lettskutt bare man treffer, er kanskje der noe av problemet er

 

da må duene nede på østlandet være ekstremt lett skutte. for samtlige duer jeg har skutt på med nordic pidgeon, steel max, norma sport og fox sporting har bare letta på huet og gliset til meg. ALLE duene var på fornuftig hagle hold og jeg tenkte hele tiden på at jeg skjøt med leirdue skudd. så fort jeg bytta til nitro steel i str 4 så datt de som sekker. leirdue skudd er som i navnet for å skyte på leirduer! ikke levende vesen.

Link to comment
Share on other sites

Må bare si ..... er flott med et forum som dette for å dele informasjon og erfaringer

 

MEN er alltid en haug med ......ja mindre smarte inlegg.

 

Jeg har gjort ditt og testa datt .... mye av detta er kun bullshitt

 

Balonger på hundre meter som ikke sprekker...ja da vil jeg foreslå at du blåser de opp neste gang.

 

Er ikke no problem å ta liv av fugl på drøye hold selv med stål lerdue ammo ...men man må selvsagt treffe og ha en viss porsjon flaks, som alltid i min mening når det gjelder hagle skyting

 

Hører ingen her snakke om foranhold noe som er ekstremt viktig når det gjelder hagle skyting, og man må forandre foranhold etter amunisjon og avstand hvis du vanlighvis bruker nitro 4 vil denne holde hastigheten lengre enn lerdue ammo noe som gjør at du må forandre foranholdet dertil

 

Og mye er her sagt om hva som funker og ikke funker og at duer er lettskutte, i min erfaring er ikke due spesielt lettskutt men jeg merker forskjell på ungduer og de godt voksne jeg vil si at ungdue er omtrent like lett å få i bakken som rype mens de voksne er litt hardere,

 

Ja ja fikk vi blåst ut litt

 

Mitt råd derimot er å ta med litt forskjellig, er du stinn a gryn så kjøp fo all del 6er tunsten matrix men det er jo litt bortkasta

Får du fugl som setter seg på lokke duene putter du lerdue ammo i den åpne pipe og 5er stål i den andre(gjerne en du vet har litt god hastighet da dette er alfa når det gjelder stål), får du ikke fugl ned kan du jo bruke 5er hele veien.

Men husk foranhold og til alle som er litt usikre har jeg brukt en god regel under trening....bommer du dobbler du foranholdet på neste lignende skudd

 

Når det gjelder stål i maten :D er det jo sant det blir noe hagl igjen i biffen men jeg har spist og servert mye due nå og det har aldri vært et problem, heller bare litt smil

Men det er jo ikke no garanti. Tenner er dyrt

Link to comment
Share on other sites

Er ikke no problem å ta liv av fugl på drøye hold

Jo, det er et problem med å prøve å "ta liv av fugl på drøye hold": Faren for skadeskyting øker dramatisk med avstanden, særlig hvis man bruker stål.

 

Hagla er og blir et kortholdsvåpen, og å skyte på for lang avstand vil med stor sannsynlighet føre til en uakseptabel andel skadeskyting. Hvis du ikke har problemer med at fugl flyr videre med hagl i kroppen, er det selvsagt ikke noe problem for deg å spille bingo med avlivingen.

 

Men da er du i mine øyne ikke en jeger! En jeger skylder å påse at de dyrene han skyter på avlives på mest mulig forsvarlig vis og med minst mulig lidelse.

 

Jeg kan ærlig talt ikke forstå hvorfor noen, især når man bedriver en jaktform som til de grader legger til rette for korte og forsvarlige skuddhold, absolutt skal strekke holdene utover 25-30 meter :evil: For "drøye" hold finnes det mer egnete våpen. De kalles rifler.

 

Jeg stopper her, før jeg skriver ting som ikke egner seg på trykk. Som for eksempel noe om "mindre smarte innlegg" :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ja ja skal missforstås litt skjønner jeg....Jeg sa IKKE at jeg anbefaler å skyte due på hundre meter med lerdue ammo!!!!!

Det jeg mente var at om du treffer godt vil dua dette selv om holdene er LITT drøye (les noe over 30 meter og ja også over 35)

 

Og når det gjelder om du vil kalle meg en jeger eller ei er ett fett, når jeg skyter duer er det flere grunner til det, en av de er skadedyr bekjempelse for bonden. Og da må jeg si at jeg har lavere terskel for å fyre a mot duene en la oss si mot rype ( og ja nå blir jeg vel slakta for den komentaren men før dere gjør det vit at jeg har ett snitt på under 2 skudd per fugl jeg feller og har skutt flere hundre duer)

 

Og til Kjell Olav ...jeg veit men det ble vel svar til mange rare komentarer skrev jo også hva jeg ville foreslå a ammo

Link to comment
Share on other sites

 

Det virker heller som det er DIN innstilling det er noe riv ruskende galt med. Med forbehold om at jeg skjønner deg rett, og at det er ett fett om du skadeskyter eller ikke.

Og ja, klart du kan skyte duer på mer enn 35 meter. Men jeg kan vedde en månedslønn på at for hver fugl du klarer felle på lange hold, er det et større antall som flyr vekk med hagl i kroppen.

At du velger å ignorere det, at det overhodet ikke plager deg, vel, det for bli ditt problem. Men hold deg ihvertfall for god til å komme med utsagn som du nå har gjort på et offentlig forum :evil:

 

 

 

Edit: Da jeg ser Hansen har fjernet innlegget jeg quota, fjernet jeg det jeg hadde quotert.

Link to comment
Share on other sites

Er man så desperat på å få due at man skyter på for lange hold bør man prøve noe annet mener jeg. Skadeskyting bør og må unngås. Er så klart umulig å unngå i det lange løp, alle gjør det før eller siden, men korter man ned avstanden unngår man i hvertfall en del av dem.

 

Sjøl skyter jeg aldri på hold over 30 meter. Da lar jeg heller være. Har klart å skade noen duer sjøl, sjøl på korte hold, og det er ingen god følelse å se dem vingle av gårde og bli borte.

 

Holder man seg under 30 meter holder 5'er stål lenge. Det kan fort bli mange skudd på en dag, og har man ikke verdens beste råd, kan man prøve stål da det er billigst. Duejakt er en glimrende start på jakta for veldig mange, og det drives ofte av unge jegere som ikke har råd til 15 - 20 kroner smellen.

 

Ha tålmodighet og vent til det er kort hold så du er så sikker som mulig på dødelig treff. Da går stål og. Prøv eventuelt vismuth rypeskudd (5 til 6) om du ikke har trua på stål. Koster mer, men da holder en gjerne tilbake usikre skudd og.

Link to comment
Share on other sites

Det nytter ikke å prøve å prate fornuft til sånne folk som Flopp. Er det mørkt så er det mørkt. Den tråden her minner litt om Sluttstykkets siste dager, det var noen flopper der..

 

Tydelig at det er mange som kom hit fra sluttstykket ja. Ignorante bedrevitere som prater i vei om ting de ikke har peiling på. Av den grunn prøvde jeg å unngå sluttstykket. Det ble for dumt, akkurat som dette begynner å bli. At noen slenger dritt så fort de får en mulighet sier jo litt om den mentale utviklingen til en del her.

Link to comment
Share on other sites

Ignorante bedrevitere som prater i vei om ting de ikke har peiling på.

 

Hvem har ikke peiling på hva? -Du bommer, alle de andre bedreviterne treffer ganske godt.

Flopp, ta imot et godt råd: Slutt å svare i denne tråden, du klarer uansett ALDRI å ro deg bort fra det hjørnet du selv forlengst har kjørt deg inn i. Jeg har selv blitt skutt i ryggen av 24 grams stål lerdueammunisjon på ca 75 meters hold. Det prikket meg i ryggen, mer var det ikke :roll: Ihvertfall ikke nok til å få en ringdue til å klappe sammen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

MORRO :mrgreen:

 

Det var akkurat det duajakta var, kjempemorro! Vi fikk ikke mer enn to duer, og jeg traff ingen. Men det gjør meg ingenting, for gøy var det uansett. Skudd jeg skjøt? Ikke mer enn 3. Skuddsjangser? Noen, men klarte ikke få hagla fort nok opp i skuldera før duene fløy sin vei igjen. Så vi mange duer? Ja, igrunnen. Men de fløy ikke bort til oss.

Han vi jakta med mente også på at det var litt for vindstille igår slik at duene ikke var villige til å fly som de er med litt mer vind. Måten vi jakta på? Satt stille på en "topp" og venta på at duene skulle komme flygende inn å sette seg i tretoppene.

 

Dette håper jeg det blir mer av altså :mrgreen: Kansje tilogmed jeg kan få skutt en due aller to :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

har for første gang i år prøvd lerdueskudd på due, jeg har skutt 5 stk med lerdueammo, 4 av 5 datt ned, men levde fortsatt, den sista skjøt jeg på ca 15-20m da den kom rett imot meg, så ut som om den mista fjærdrakten, så bare fjæra føk bakover, men dua fortsatte bortover :evil:

 

har også brukt litt lerdueammo på kråke og trost, en ting slår meg:

fuglene kan fly fra 30-100m for så å stupe stein død, skjøt en trost i helga som fløy videre etter flokken, men plutselig snudde den å kom tilbake å begynte å fly i ring og plutselig så stupte den rett ned, stein død :roll:

 

jeg skyter på maks 30m

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...