Jump to content

Kronograf på bærtur?

Mastodon

Recommended Posts

Kom akkurat hjem fra skytebanen hvor jeg har kronografert noen skudd til min 6,5x55

Blaser R93 med 50cm langt løp og A-Tec Maxim demper.

Kronoen er er Superchrony F1 som måler ft/sec

Først skjøt jeg noen 140grs Sierra MK ladet med 46grs Norma N15 (47,7 max på boksen)

5 skudd kronografert til snitt på 770m/s. Dette virker helt normalt.

(Forrige gang på banen kronograferte jeg min .338 Win Mag i ladestige fra 760m/s opp til 820m/s med 69 til 73grs Norma N15 krutt og 250grs AccuBond. Dette virker også helt normalt.)

Med ladingen under har jeg ikke endret skytestilling eller noen andre faktorer. De ble skutt etter de fem første med 140grs MK. Vær og lysforhold var stabile. Det var overskyet, 17 grader og regn, men standplass og 5 meter foran er under tak. Chronyen stod på 3 meters avstand

Jeg har kun lagt inn 3 patroner i magasinet og skutt. Sjekket med retikkelet på kikkerten at jeg skjøt over senter av kronografen i ca 3-4 tommers høyde hver gang.

Hylse: Lapua engangsskutt, helpresset, tromlet og trimmet til 54,8mm

Primer: Remington LR 9 1/2

Krutt: Norma N19

Kule: Scirocco II 130grs

COL: 78mm

Ladet en stige på 43, 44, 45, og 45,5 for å se hastigheter og presisjon. På boksen er min 41,7 og max 45,8.

Første tre skuddene med 43 grs N19 ble kronografert til:

2718 - 2721 - 2733 = 8172/3=2724*0,3048=830m/s

De neste tre på 44grs med samme regnestykke ble snitt på 850m/s

Jeg stoppet etter serie nr to, ble skeptisk til hastigheten som jeg regnet ut mellom hver 3-skudd serie for å la demper/løp kjøle seg litt.

Jeg hadde tre Norma Diamond Line Felt fabrikkladet og skjøt de tre til slutt. Der ble snitt på tre skudd 865m/s.

Er dette i det hele tatt mulig i et Blaser løp på 50cm??

Jeg fikk landlov av fruen i dag da ho hadde fri på turnus og tok seg av minstemann mens jeg dro på jakthytta og rigget meg til en ny skyteøkt. (Jeg har egentlig pappaperm om dagen)

Jeg har gjort en modifikasjon siden forrige skyting og det er at jeg har redusert COL fra 78 til 77 mm. Friflukt var 1,3 og er nå 2,3mm.

Jeg gjorde det samme med de 140grs Sierra jeg har fått 770m/s med.

Ladet også opp 2x3 patroner med 130grs Scirocco II med hhv 43grs og 44grs N19 krutt or å få en komplett stige igjen. Alle patronene har nå 2,3mm friflukt.

Kronografen fikk nytt batteri etter jeg hadde skutt noen 140grs Sierra og målingen var lik før og etter.

Nå med 1 mm mer friflukt på Sierra kulene ble farten redusert med 5m/s til 765m/s i snitt.

Så over til Scirocco II kulene.

Meget god presisjon, bedre enn jeg klarte å utnytte i felt...

Kruttvekt: Snitt:

43grs 816m/s

44grs 832m/s

45grs 858m/s.

Hettene i 43grs er like de hettene som er i de fabrikkrulla. Men de er en anelse skarpere i kanten og har et litt større areal på 44 og 45 grs lading. Så 43 grs er nok ser det ut som.

Det store spørsmålet jeg sitter igjen med nå er om de hastighetene kronografen rapporterer i det hele tatt er mulig? Er det noen erfarne hjemmeladere som kan svare meg på dette?

Uansett er det jo presisjon en lader etter. Og ladingen på 43grs gav like god presisjon som de andre. I og med hettene blir flatere på 44 og oppover, kommer jeg til å gå for 43grs som jaktlading. (Skal testes på bane uten vind så kanskje den krymper ytterligere) Og med en 130grs Scirocco II i 816m/s bør jeg være godt rustet til Rådyrjakta...

Temperaturen lå på ca 20grader og jeg hadde litt vind utpå myra som dro samlingene litt til venstre.

Skiftende skydekke men ingen sol på kronografen.

Skjøt tre skudd fabrikkrulla Odin 9,3g FMJ over kronografen til slutt og den viste 787m/s.