Jump to content

samskyting i drilling


Bluto

Recommended Posts

Har prøvd å finne svar med å søke her på kammeret uten å finne noe svar.

Har bestilt en drilling i 20/76-7x57R og er justert med slug. Når jeg får den får jeg finne ut hvor bra samskytinga er mellom de 2 hagle løpene med slug, hva mener dere er maks spredning til bruk på rådyr? Ser på jakt-felt blinken for rådyr at innertreff er 130mm (en god håndflate ca) er alt under dette godt nokk til rådyr? Blir jo ikke å bruke slug på lengre hold, der har jeg rifle-pipa. Men de som har jaktet her i kratt junglene i vest-agder som det har blitt i de siste årene skjønner kansje hva jeg mener (blir det varmere ute så flytter det vell inn aper og andre jungel dyr inn her også, har allerede startet å bli en god stamme i Kr.Sand) kommer ganske nærme dyra her på å kombinere smyg og posting, og med litt kratt mellom meg og rådyret så tror jeg slug kan være medisinen. Kan selvfølgelig bruke hagl på rådyret men kunne tenkt med å ikke fylle bogen med små hagl. Har ikke tenkt å skytte gjennom busker og trær bare sån at det er sagt.

Så det jeg egentlig spør om er hva dere mener er maks spredning jeg burde akseptere til rådyr? De som vil diskutere om slug er brukende får starte sin egen tråd eller bruke en som allerede eksisterer :winke1: vist noen har noen erfaringer med bruk av slug på jakt så er det greit å høre fra dere.

 

Skriver slug å da mener jeg fyllingskule/slugs/breneke osv

Link to comment
Share on other sites

Du bør kunne treffe innersirkelen på 50 meter på den figuren du nevnte (rådyr), uansett kompenserer ikke slug for ureint skuddbilde, dvs selv små vekster kan få en slugs til å endre rettning.

 

Hagle er et meget effektivt og bra våpen på rådyr og du fyller ikke bogen på dyret med hagl, noe av poenget med hagle er å ha god spredning/dekning på haglesvermen. Ser at tendensen i dag med politisk riktig haglmateriale er tette skuddbilder og i min verden er dette feil vei å gå ang jakt med hagle.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel egentlig viktigst at du veit hvor den ene sluggen treffer, samskyting mellom den og rifleløpet, og egenspredningen. Sett opp skiver og test så ser du hvilke avstander dette fungerer i din drilling. Du bør kunne sette 5 av 5 skudd innenfor aktuell treffsone. Hvis det andre hagle løpet samskuter sånn noenlunde så er jo det bra det., men treffer du med en slug så er nok jobben gjordt. Du kan jo ha hagl i det siste løpet hvis du ikke er fornøyd med samskytinga, da er du vel rusta for det meste. Lykke til, skriv gjærne test rapport og legg ut.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar :D skal ikke rydde skogen med slug så den er grei, men den er litt mindre kresen en rifle kula.

@8x68s jeg har bestilt det jeg kan finne av slug i 20 så skal kjøre noen tester før jeg skal bruke den på rådyr. Drillingen skal være justert fra fabrikk, men er ikke sikker på hva de satte som godkjent. Satser på å få fin justert sammskytinga vist den ikke er i mine øyne bra nokk. Er vel som du sier mest realistisk at jeg bare får grei samling med et av løpene og rifle løpet. Må nokk også som du sier se max hold utifra hvordan samlingene ser ut, kan jo være bra på 20m og helt borte fra 25-30m. Blir spennende å se når jeg endelig får drillingen hjem og skutt noen papp-figurer. Skal prøve å få tatt bilder og laget en liten rapport når den tid kommer.

 

Er det foresten noen som har bestilt ammo fra jakt og friluft og fått det hjem i posten? Spør siden det er en stund siden (mars) jeg bestilte og ikke får noe svar på hvor lang tid det faktisk tar.

Link to comment
Share on other sites

Er det foresten noen som har bestilt ammo fra jakt og friluft og fått det hjem i posten? Spør siden det er en stund siden (mars) jeg bestilte og ikke får noe svar på hvor lang tid det faktisk tar.

 

Jeg har bare bestilt ammo derfra en gang etter at de fikk lov å sende det med vanlig post. Bestilte da både ammo og en pakke med kuler, og jeg mener det tok ca 1 1/2 uke fra jeg bestilte til jeg fikk pakken på døra. Og jeg bor innerst i gokk i Finnmark, så da tar det vanligvis et par dager lengere enn det gjør til mer siviliserte strøk ;)

Link to comment
Share on other sites

Fikk ikke med meg at du har bestilt ny drilling som er regulert med slug. Da følger det vel med en prøveskive og info om regulerings ammo. Sjekk ut tråden til @skaubjønn om drillingen sulfina. Sansne samlinger med slug og riflekule.

Link to comment
Share on other sites

Man skal ha litt flaks, eller som du bestille fabrikkregulert for slugs, dersom man skal håpe på at begge hagleløpene samskyter med slugs.... De fleste kan håpe på at et av løpene samskyter med rifleløpet. Og det er da evig nok, som oftes. Her er et bilde av samling med frøken Sulfina

Brenneke.jpg

 

(mer i denne tråden, om du er interessert: viewtopic.php?f=49&t=66125&p=935651&hilit=sulfina#p935651)

 

for øvrig: Ikke bruk slugs! Bruk Brenneke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...