Jump to content

Hjelp til zeiss compact point?


Smokke

Recommended Posts

Hallo!

 

Jeg har gått til annskaffelse av en zeiss compact point på min blaser r93 i 9,3x62.

Problem er at jeg ikke får skutt den inn... nå har jeg lest bruksanvisningen opp,ned og baklengs uten å løse problemet.

Første gang jeg sjøt med den så gikk den ca 40cm høyt på 100m,da prøvde jeg å skru den ned til senter. Resultatet var treff langt ned og til venstre. Etter gjentatte forsøk skyter jeg nå hull i hull. høyt i skiva på 100m. Problemet nå er at det ikke virker som om det går ann å justere den ned? jeg følger det som står i boka etter punkt og prikke, men fremdelses samme resultat! Er det noen som kan komme med noen tips til hva jeg burde prøve?? skulle ikke tro det var noen heksekunst å skyte inn ett sånn sikte...

Link to comment
Share on other sites

Har samme problem selv. Vanskelig å skyte inn, og er egentlig ment for kortere hold en 100 meter tydeligvis.

Men er vel mulig man kan låse rifla fast. Så finne ett punkt på laaang avstand med kikkertsikte som er ferdig innskutt, ta av kikkerten, og sette på compactpointen. Deretter justere til "prikken" er i senter.. bare en løsning jeg vurderer til neste innskyting.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Har ingen erfaring med disse rødpunktene fra Zeiss. De er vel av en eller annen grunn ute av produksjon nå. Uansett, om justeringsområdet ikke strekker til, bør man vel kontrollere om justering faktisk virker som den skal. Legg rifla i stabilt anlegg, slik at den ikke beveger seg. Skru justeringer fra ende til ende, og se om prikk beveger seg jevnt den avstand den skal ihht spec. Om det er greit må man vel mistenke at noe annet er feil, enten med våpen eller montering av sikte. 

Link to comment
Share on other sites

Tråden er fra 2013..

Det enkle er ofte det beste, sett rifla så stødig som mulig (tofot og pose, ev. stativ/trefot, ev. pussestativ e.l.), sikt gjennom pipa på senter av blinken, skru siktet så nær senter som mulig mens du sjekker at pipa står pekt på samme mål hele tiden.

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...