morpho Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Er det greit å trimme hylser med chamfer/deburring verktøyet? Blir kanskje lett å lage ujevne kanter, men så igjen finnes det jo mange håndholdte hylsetrimmere? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morpho Posted June 17, 2013 Author Share Posted June 17, 2013 har det forresten noe for seg og justere col på ferdigrulla ammo? kjøpte ei pakke med 50 norma skudd (30-06), der variasjonen var opptil 2,5 mm... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Nei. Hylsemunningen skal være rett, det gjøres med en egen trimmer. Lee Zip trim er den enkleste, og fungerer helt greit for de fleste selv om jeg foretrekker en mer dedikert sak som feks Lyman lager. Når det gjelder fabrikkammo kan man i teorien prøve å jevne den litt, men da ikke mer enn absolutt nødvendig. Setter man kula dypere risikerer man høyere trykk. Husk at tuppen på kuler kan være ujevn, særlig på blyspisser, isetteren skal berøre kula et stykke ned på nesen så jeg ville målt jevnhet med isetter-stempelet på kula før jeg begynte med slikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morpho Posted June 17, 2013 Author Share Posted June 17, 2013 takk for det. ja, like greit å sortere i serier. har hørt mauseren fort går varm uansett, så mange skudd går ikke om gangen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts