Jump to content

Kjøp av spets


larsakre

Recommended Posts

Hei.

Etter flere turer/år på skogsfugl med gordonsetteren min, siste turen min var no i år i Sverige, har eg no skjønt at en stående fuglehund på voksne tiurer (såg veldig mye av dette på turen)ikke er noe særlig god kombinasjon. Tenker da på hvor vanskelig det er for hunden og "spikre" disse fuglene. Da har eg begynt og tenke på spets. Er det noen her som har erfaring med denne hunderasen, krever det mye trening på fugl osv?

Eg har ikke særlig god tilgang på fuglerike områder utenom jaktsesong, er dette et "must" med tanke på utvikling av hunden eller er det mye instinkter i den?

Link to comment
Share on other sites

Hei du,,,,Det er helt klart en fordel at du har tilgang på fuglerike områder,men for min egendel så var det lite fugl der jeg jakter når jeg skulle jage inn min første spets,men dette kommer seg etterhvert,det som er viktigst er å være mye ute i skogen så hunden lærer seg og jakte og blir trygg sammen med deg,en får ikke vært nok timer i skogen for å si det sånn,men jeg forholdt meg til båndtvangen å fikk ganske mange turer ut av det og sånt hjelper på,det er og ingen bakdel og få felt fugl tidlig for hunden så den blir preget på fugl så tidlig som mulig,for jaktiveren er stor på disse hundene,alt er innteresant.

Det en spets gjør i skogen får du ikke lært den for det er så sterke innstinkter i denne rasen at det viktigste du får lært hunden er innkalling og felt fugl for den,ellers løser det seg sjøl med å være i skogen så hunden får ufolde seg fritt,noen er litt seinere en andre,men sånn er det med di fleste, oppsøk områder som hunden har størst mulighet til og treffe på fugl,et eksempel,når min nye valp var 12 uker så traff vi på ei røy som vi støkka og hunden forfulgte og ble borte i 1 min,jeg sa ikke hun skulle gjøre det :D ....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

hei, jeg sitter også med et stort ønske om en jaktkompis, og da spesielt finskspets. men jeg lurer endel på hvordan disse hundene er utenom jakta, er de gneldrete og masete i heimen, hvordan er de i forhold til event. barn? har vært endel på jakt med spets, og de virker på meg nokså egenrådige, men de er vel som andre hunder til syvende og sist.... at det er eieren som former de til en viss grad? min fremtidige spets vil være med meg hver dag på jobb, i bilen o.s.v. så sosialiseringen skal bli rimelig bra, men lurer fælt.... noen med erfaringer som vil svare? Hilsen Thomas.

Link to comment
Share on other sites

Har selv hatt spets i mange år og kan bare underskrive på at disse hundene er det herligste av det herlige, men relativt lydhøre :D

En spets skjeller så fort de finner en grunn til å gjøre det, og en grunn finnes nesten alltid :lol:

Bodde litt over ett år i blokk med rødpelsen, og du verden jeg fikk god kontakt med naboene. En urban tilværelse med disse hundene anbefales ikke.

 

Bodde senere på et boligfelt med litt plass rundt husene, og det gikk greit, men det kreves litt tålmodige naboer og dette er viktig å huske på.

 

Jakta med spets er kanskje den vanskeligste du kan begi deg ut på, men får du et godt emne av en hund, så lærer den deg like mye som den lærer seg selv. Preg den på fugl og eventuelt mår. Ekorn kommer du raskt på fornavn med :lol:

Finskspets oppga linken til hjemmesiden til raseklubben, og gå alltid igjennom dem for å være sikret en valp du vil ha glede av.

Det virker som om etterspørselen etter dissen hundene øker, og da kommer Jallaoppdretterne fram i dagen med alle mulige kombinasjoner.

 

Sist men ikke minst...ha tid til å vente på en valp fra en anbefalt paring.

Link to comment
Share on other sites

Eneste rette hunden til skogsfugl er spets (Finsk spets).

Har hatt en Finsk spets selv ,som ble fjorten år før den gikk bort.

Send ut nabovarsel før du henter valpen,min var iallefall ganske glad i å bjeffe på alt som både rørte på seg og rørte det seg ikke,så bjeffet den for sikkerhetskyld :wink:

Finsk spetsen er en meget klok og pen hund som krever sin eier.

Link to comment
Share on other sites

Send ut nabovarsel før du henter valpen,min var iallefall ganske glad i å bjeffe på alt som både rørte på seg og rørte det seg ikke,så bjeffet den for sikkerhetskyld :wink:

 

Kan være lurt ja :lol::lol::lol::lol:

Men sånn er spetsen og sånn skal den for alltid være. Ingen sarte sjeler med lav toleranseterskel for bjeffing skal ha en slik hund.

:D Minnes lydreportoaret om morgenen.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Finsk spetsen min (ca 1 år) er er ganske stille.

Jeg hadde svart elghund før, det bråkte mer.

Men typisk nok fikk spetsen min sin første løpetid nå! men men.

Også må jeg gratulere Vit Mossens Birk med NM seieren i helgen. :D

Kjøp deg spets, det finnes ikke mer trivelig hund :!:

 

Eneste rette hunden til skogsfugl er spets (Finsk spets).

Har hatt en Finsk spets selv ,som ble fjorten år før den gikk bort.

Send ut nabovarsel før du henter valpen,min var iallefall ganske glad i å bjeffe på alt som både rørte på seg og rørte det seg ikke,så bjeffet den for sikkerhetskyld :wink:

Finsk spetsen er en meget klok og pen hund som krever sin eier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...