Jump to content

Egen kutting og gjenging av løp

Recommended Posts

Hei Hei!

Jeg har begynt prossesen for å skaffe meg min første storvilt rifle, valget falt på en brukt M67 til en busjettsvennelig pris. Jeg har tenkt å gjøre diverse med den, men to av tingene er å få kuttet løpet til 50 cm og gjenget den opp til en hausken standard eller A-tech MAXIM demper.

Men idag fant jeg ut at på faren min sin jobb har de litt diverse store verktøy som både kan kutte og gjenge, husker ikke hva alt het men det var noe cnc-maskin greier og metalkuttere. Så spørsmålet er; er det OK å kutte og gjenge opp løp selv? altså ikke hos børsemaker.

er det OK å kutte og gjenge opp løp selv

Ja, hvis man vet hva man gjør. Det er ikke bare å gjenge, man må rette munningen etter borringen og sørge for rett skulder og en grei kroning etterpå, godt innenfor hva en maskinarbeider kan gjøre så lenge han forstår kravene. Faktisk er en erfaren maskinarbeider teknisk sett gjerne mer kompetent til slike jobber enn en børsemaker, men man må som sagt forstå kravene til jobben som kan være litt forskjellige fra det en er vant til.

Det er ingenting i veien for å gjøre dette selv. Men den som gjør jobben må vite hva han holder på med. Hvis du tenker å stikke innom dette arbeidsstedet en ettermiddag og låne "cnc-maskin greier og metalkuttere" så tipper jeg du ender opp med et heller dårlig resultat. Men de som har dette utstyret kan kanskje nok til å hjelpe deg?

Bruk youtube. Selv pleier jeg å

kutte pipa med baufil

rette opp kuttet i benken

Spenne opp pipa ved kammeret med senterspiss i munning

Gjenge opp 15 mm parti med et par mm frispor

Spenne opp pipa med munning nær chucken og ta kroninga med 400 grit sandpapir på en fil.

Tar ca. 30 min hvis jeg er nøye.

Fra iPhone

Bruk youtube. Selv pleier jeg å

kutte pipa med baufil

rette opp kuttet i benken

Spenne opp pipa ved kammeret med senterspiss i munning

Gjenge opp 15 mm parti med et par mm frispor

Spenne opp pipa med munning nær chucken og ta kroninga med 400 grit sandpapir på en fil.

Har brukt samme prosedyre fram til kroning, bare at jeg gjør alt på spiss eller i støttebrille. Føler det er best slik hvis man jobber med løp med konisk løpsprofil.

Jeg setter en messingmutter innpå gjengene og dreier denne med senterspiss i løpet, da løper denne likt med boring. Så bruker jeg støttebrille på messingmutteren og kroner løpet med et stål som går inn i løpet, skjærer kronen fra senter og ut for å legge gradene igjen utenfor løpet.

Er herlig å sette baufilen på løpet å føle seg som en vandal. :D

Skjærer du ikke kronen med dreiestål? Kun puss med smergel?

Skjærer du ikke kronen med dreiestål? Kun puss med smergel?

Jeg forsenker kroningen en mm ca., og etter det kun sandpapir. Blir et veldig fint resultat, men din løsning må jo bli bedre, selv om det tar litt tid. Om man merker forskjell i normale rifler er et annet spørsmål.

Kan også legge til at jeg ikke er børsemaker, og som regel bare gjenger egne piper...

Er ikke børsemaker jeg heller, bare maskinist med dreiebenk i verkstedet ombord :) Tatt mine egne piper pluss en for en kompis og alle har vært med godt resultat. Men om man ser forskjell slik du nevner ang. kroning aner jeg ikke. Prøver bare å gjøre det mest mulig nøyaktig for å være sikker på bra resultat :)

Synes forresten ikke det er dyrt med 1000 til 1500 kroner for en gjengejobb hos børsemaker når jeg selv har erfart hvor mye arbeid det er.