Jump to content

Blink til compound bue.


olepolet

Recommended Posts

+ slitestyrke

- vekt, pilene setter seg noe i h...., kan ikke bruke jaktspisser, bør stå under tak...

 

Mye greiere med ei skyteblokk. Jeg kjøpte ei pakke markplater til 600 kr. Har skutt tusenvis av piler i den nå. Den blir hullet og slitt etter hvert, men fungerer fint og jeg kan skyte jaktspisser i den.

 

edit: tror den tåler mye, men pilene går delvis igjennom og setter seg noe for jævlig...

Link to comment
Share on other sites

En dekkbag fra Ikea med masse klær i funker supert. Stopper fint min DNA på 67# og kjempe lett å dra ut!

Stråmatte er et h....... å dra ut når du skyter med kraftig compound, men går kanskje bra med 50#. Stråmattene tåler ganske mye skyting før de blir så myke at pila går rett igjennom.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har diverse blinker/skyteblokker.

 

Ingen av de fungerer helt optimalt med mitt oppsett.

Jeg skyter 615 grains piler i 260 fps og det merkes på det jeg skyter pilene mine inn i.

 

Jeg har en blink lagd av en form for hard celleplast, og den er ikke tøff nok for pilene mine etter noen skudd. Ofte går pilene inn til vansene og noen ganger går de helt gjennom. Helt ut til 30 meter, går de noen ganger gjennom.

 

Jeg har også en 3D blink fra Cabelas, og i den går pilene langt inn og sitter veldig godt fast. Jeg burde kanskje en dag koste på meg en dyrere variant om jeg med sikkerhet kan vite at den holder lenge og hvor pilene er lette å dra ut.

 

Jeg bruker også en pakke med markplater når jeg skal skyte med jaktspisser.

 

De tåler mye juling, men de medfører et annet problem.

Pgs friksjonen når platene stopper pilene, blir det så varmt at materiale fra platene smelter fast på fremste del av pilskaftene mine.

Jeg får da for det første en jævlig jobb med å dra ut pilene, da de nærmest er plastsveiset fast i ei plate og i tillegg får jeg et plastbelegg lengst frem på pilene som jeg må fjerne ellers så blir det et sant helvete å dra dem ut av 3D blinken min.

 

Heldigvis er det ikke så ofte jeg skyter med jaktspisser på blink :)

 

Jeg har vurdert å lage en stor bag fyllt med klær og se om det kan fungere bedre med mitt oppsett.

 

Stråmatter er noe dritt og du er helt avhengig av å ha den under tak.

En stråmatte som ikke er helt tørr når du skyter om vinteren vil du helst slippe da du risikerer å måtte vente på våren før du får ut pilene dine igjen.

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale en "Rag Bag" til variert skytetrening, dog ikke med jaktspisser.

 

http://www.tradbow.no/blinker/skytematt ... ml?start=8" target="_blank

 

Denne kan fylles med gratis stoppmateriale, både gamle klær(husk å fjærne knapper og glidelåser) og ymse plastmaterialer.

Ulempen med gamle klær er at de trekker vann og skytesekken dermed blir våt og tung.

Ulempen med plast er at det grunnet friksjonen lett blir plastbelegg på pilene.

 

Etter forsøk med ymse materialer, har jeg valgt å fylle min skytesekk med tomme 60l vedsekker fra Felleskjøpet.

Disse nettingsekkene trekker ikke vann og legger igjen minimalt med belegg på pilene mine.

 

Jeg får ikke gjennomskyting med 650 grain Gold Tip karbonpiler skutt fra min #75 Hill langbue og pilene kan trekkes ut igjen med tommel og pekefinger.

Link to comment
Share on other sites

Tipset er å smøre pilene når de sitter godt i 3D figurene: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrig/Liststift-silikon-361902/ ;-)

 

Hvordan er denne i forhold til å få bøss og sand på pilhylla?

Jeg har prøvd å smøre med andre remedier og resultatet har vært at det har smittet over fra pilene til moleskinnet på pilhylla mi og har medført at ting lett heftet seg til moleskinnet som jeg måtte bytte ut.

 

Jeg får evt teste den ut etter at jeg kommer hjem fra Africa.

Har lite lyst til å gjøre noe mekking/forandring på oppsettet mitt under 3 uker til avreise :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Eg bruker dei store kvite sekkene du får kjøpt som inneheld gammalt tøy oppdelt til filler (knapper,glidelåser o.l. er fjerna) som er maskinpressa saman. Får dei kanskje i forskjellige størrelser også. Har enda ikkje skote gjennom ein slik, og pilene kjem lett ut att. Har heller ikkje prøvd jaktspiss på dei.

Link to comment
Share on other sites

Et par tips. Kjøp Gorilla grease for å smøre pilspiss/skaft. Hjelper utrolig på problemet med piler som setter seg. I tillegg er plastbelegg ikke noe problem, da man bare skraper det bort med neglen av og til.

 

http://vestgard.no/butikk/index.php?mai ... cts_id=308

 

Dersom det allikevel setter seg, er ei fille fuktet med negllakkfjerner rene trolldommen... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Bruker opp igjen en tråd^^

Har kjøpt meg et recurve buesett, det er Optimo 24 tomms midstykke og Optimo 28 pund og hele buen er 70 tommer.

Pilene er Beman carbon flash 570 og bearpaw pilhylle, den enkle i plastikk.

Begynte med å skyte på 6 meter for å stille inn siktet, men pilene går inn i blinken skeivt,prøvde også på 12-13 meter for å se om det var samme problemet der, og det var det. i følge min internett og youtube research så er det mulig at spinen på pilene ikke er stiv nok.

For de går nock left, sendte mail til der jeg kjøpte buen å spurte. Han trudde at det kunne være pilhyllen som var problemet.,men at det ikke var så mye å bry seg om viss samlingene var bra.

Jeg vil gjerne stille inn alt rett før jeg begynner å skyte :)

Noen andre som har noen inspill?

Legger ved 2 bilder som er tatt i samme vinkel som jeg skjøt i.

 

IMG_0141_zpsuzopbern.jpg

 

IMG_0140_zpsuao1umdb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da kan også være måten du slipper strengen på. Eg veit ikkje kor masse erfaring du har med recurve, så da er ikkje så lett å hjelpe via nettet. Men prøv noen piler der du fokuserer 100% på slippet, og ikkje på siktinga.

Hvis du har over 30" dralengde, så er spinen på pilene i grenseland.

 

Ved flash pilene finner du spine tabellen

http://beman.com/wp-content/uploads/Bem ... _21_13.pdf

Link to comment
Share on other sites

Optimo 24 tomms midstykke og Optimo 28 pund og hele buen er 70 tommer.

Pilene er Beman carbon flash 570

28 punds recurve krever veldig myke piler, veeeeldig myke piler, og jeg mistenker at pilene dine er for stive. Evt. kan tyngre spisser "gjøre dem mykere" - de oppfører seg mykere da.

Med så små fjør/vanes kan du ikke forvente paradox-fri flukt på 6m. Og knapt da, med recurve, en nybegynner bør uansett ha større fjær, for å ordne opp i slipp-problematikken. Inkonsistent dralengde, og "svakt" slipp, at du følger strengen i slipper (en dødssynd) vil også få pilene til å oppføre seg stive, det er lite skyv i strengen, og du får "svake" skudd.

Store fjær ordner mye på kort hold. På langt hold lager de for mye drag - men du skyter ikke 90m med 28# uansett.

 

Det minner meg om at det er lenge siden vi har sett på Erika:

, hun har mye lurt på videoene sine.

 

Sun Hyun, : https://www.youtube.com/watch?v=XCd7YBiV1U8, se på slippet.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk M67!

de youtube linkene var veldig bra. Grunnen til at buen er bare 28# er for jeg vil trene inn skyteteknikk og når jeg føler at ting er godt på vei,så kjøper jeg nok lemmer som er tyngre.

Nå vil jeg fokusere på å få øvd inn basics, er en bueskytterklubb i nabolaget også, kunne tatt meg en tur dit. Men virker som om det var mest for unger,men kan da ta en titt ;)

Jeg prøvde også på 12-13 meter ikke bare 6 meter,men det er jo ikke så langt uansett.

Jeg bruker tab når jeg skyter, er dette en fordel fremfor 3 finger hanske for en nybegynner?

Link to comment
Share on other sites

Tab eller hanske er vel ein smakssak, men du ser ikkje mange topp konkuranse skyttere med hanske. Eg personlig klarer ikkje å skyte godt med hanske, mens kompisen min klarer ikkje å skyte med tab. Her må du nok bare prøve deg frem.

Eg anbefaler deg sterkt å oppsøke ein klubb.

Anbefaler også at du kjøper "Masters of the barebow" serien, og ikkje mist skyt masse og ha da moro.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at buen er bare 28# er for jeg vil trene inn skyteteknikk

Det er lurt. Men det er en utfordring å få piler til å gå til så lette buer uansett, men bedre med piler som slenger litt enn dårlig teknikk.

Tab eller hanske, eller bare fingre, eller en avansert tab eller what ever, tommelring for den del - det er bare smak og behag - ingenting for en begynner å tenke på.

Den boka jeg har lært mest, konkret, av - er "Precision Archery", C. Ruis, S. Stevenson, http://www.humankinetics.com/products/all-products/precision-archery.

Ellers har en en viss nytte av å lese mye forskjellig, og se at alt egentlig er likt, enten det er Kyodo eller Compound...

 

The true science of martial arts means practicing them in such a way that they will be useful at any time, and to teach them in such a way that they will be useful in all things.”, Miyamoto Musashi, "The Book of Five Rings"

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips x-force og M67 :)

skal se om jeg kan bestille meg de bøkene.

Er bare litt fanatisk med å ha ting i orden! at pilene går skeivt blir litt som om å skyte med et sikte på ei rifle som ikke er skutt helt inn, går fint an å skyte med, men er litt irriterende ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...