Jump to content

Mating på Browning A-bolt SS


Grimm

Recommended Posts

Jeg holder på å klargjøre en Browning for salg, og i den forbindelse har den stått demontert en tid. Når jeg setter den sammen igjen er det vanskelig å få stålet på plass i plaststokken. Jeg får det til på et vis, men det er problemer med matingen. Problemet er at man skrur fast med en skrue helt foran på hengslet til magasinet og en skrue helt bak i avtrekkerbøylen. Magasinhengslet fester foran i avtrekkerbøylen, men de to delene henger ikke fast sammen på noe vis. Når jeg skrur til så spriker fremre del av avtrekkerbøylen og bakre det av magasinhengslet ut en 5-6 millimeter i forhold til sporet i stokken. Dette hindrer effektivt mating.

 

normal_IMG_02951.jpg

 

Hva kan gjøres for å få fremre del av avtrekkerbøylen til å sitte fast helt opp i sporet i stokken? Lim? Hvilken lim er i så fall best egnet til denne jobben? Hvordan kan jeg unngå at det løsner igjen når jeg skrur til bakre festeskrue?

Tips mottas med takk! :D

Link to comment
Share on other sites

Det høres høres ut som om du mangler den lille skruen fremst på avtrekkerbøylen. Der skal det sitte en liten skrue som går inn i stokken. Er denne borte vil du nok får problemer. Avtrekkerbøylen skal altså festes med to skruer, ikke en. (en 3,2mm karosseriskrue med senkehode??)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal for sikkerhets skyld sjekke grundig når jeg kommer hjem om jeg har oversett et skruehull, men jeg tviler litt på det. Det var uansett ikke noen skrue der når jeg demonterte. Jeg lurer litt på om det kan være noen form for shims/avstandsholder ved bakerste skrue som mangler?

 

Jeg kan jo gjerne legge turen fordi jerognal en dag, så kan jeg kikke på Browning mens han kikker på Western (ESS). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har du dratt til bakerste skrue før du setter inn den framme, kan det vel også dras skjevt. Sjekk at du ikke har byttett om skruene, sett i begge og skru dem til vekselvis, så kan jeg ikke skjønne at det skal bli skjevt.

 

Ingen skims under mine skruer. Men min er skikkelig beddet...

 

Kaffebesøk må bli på dagtid. Jegerprøve hver kveld framover... :?

Link to comment
Share on other sites

Er kun 1 skrue i avtrekkebøylen og en i magasinfeste.

...

Jeg har ikke vært borti de nyeste modellene, men på litt eldre modeller skal det i tillegg være en liten skrue under "utløserknappen" for underbeslaget- nettopp for å eliminere problemet som beskrives. Min SS er vel 2-3 år og har ihvertfall det.... Har en ikke hull i avtrekkerbøylen til en slik skrue, er det en løsning å lage det. (Skruen blir skjult av underbeslaget som magasinet er festet i.)

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er åpenbart ingen skruehull i fremkant av avtrekkerbøyle. De to skruene som finnes går ikke an å bytte om grunnet ulik dimensjon. Når jeg trekker til bakre skrue slik at bøylen sitter fast, så spriker det ut foran. Jeg kan neppe legge shims på undersiden (over metallet i avtrekkerbøylen), men jeg lurer på om det går an å legge inn litt på oversiden.

 

Men hva tror folk om lim? Verdt et forsøk.

Bør jeg heller traske til børsesmeden å få satt inn en skrue foran?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...