Jump to content

1911-tråden


Lunden

Recommended Posts

Gamle Erik:

 

Klarer ikke helt å dy meg men hvorfor ikke bruke en skikkelig børsemaker nå du skifter ekstraktor og ejektor? 8)

I hagleverden, på våpen i samme prisklasse, hadde det der vært "selvmord" for en børsemaker..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Jada, men har du sett en umbracoskrue i sidelåsen på en SO5 noengang?

Man bør jo vedlikeholde redskapen etter klasse. Tror neppe Harrfelt vedlikeholder sin McLaren på Snapdrive selv om de sikkert kunne skiftet bremseklosser der.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Det er mulig men da skjønner jeg ikke hvorfor ekstraktoren og ejektoren ikke er tilpasset finishen på et så flott våpen 8)

 

Nå har sikkert Gamle Erik orginaldelene liggende så det er sikkert ikke noe "problem".

 

På LesBaer vet jeg man kan få ekstra ekstraktorer og ejektorer ferdig tilpasset både funksjon og finish ved levering. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, AndersR skrev:

Imponerende bredde på sikringen!

Går den fremdeles i boksen?

 

Bredde er 40mm, boksen for Classic er 45mm  :)  Er forøvrig ikke børsemaker men verktøymaker. Har man levd av å svinge fila i over 20 år tidligere i livet så trenger man ikke børsemaker for å tilpasse ny sikring. Men er helt enig, fagfolk er fagfolk. Skulle jeg ha trengt nytt løp feks så hadde pistolen møtt borsemaker asap. Man skal kjenne sine begrensninger.  Ejector og ekstraktor er karbonstål. Ejektor er seigherdet 4140 og ekstraktor er fjærstål. Her går funksjon forann utseendet hver gang. Sleide og ramme er smidd AISI 416. :)  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Gamle Erik skrev:

 Men er helt enig, fagfolk er fagfolk. Skulle jeg ha trengt nytt løp feks så hadde pistolen møtt borsemaker asap. Man skal kjenne sine begrensninger. 

 

Og det er det dessverre mange norske "børsemakere" med fagbrev som ikke gjør.(kjenner begrensningene sine altså)

Det er ikke alle børsemakere som kan håndvåpen godt nok til å arbeide på konkurransevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Enhver børsemaker med mesterbrev hadde ikke hatt problemer med å installere både ekstraktor og ejektor med riktig finish slik at de ble "usynlige" og gikk i ett med serrateringen slik de opprinelige delene var. Det er en helt vanlig jobb i "hagleverden".

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at de ikke nødvendigvis vet hvordan utdrageren skal tunes for å funke bra, samme med utstøteren, som må tilpasses magasiner, og kanskje ammo for å få riktig vinkel osv på utstøtet

I file de flush og fint er det minste problemet.

 

"Bare" Fagbrev som børsis holder nok ikke lenge hvis man skal bygge en open 2011 eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Har merket under demontering for pussing etter skyting at ekstraktoren har virket litt lett å ledig. Ikke hatt noe tull med utkast så sånn sett har den fungert. Strammet den litt opp i dag for sikkerhetsskyld. Nå sitter dummy patronen fint når jeg rister på sleiden. Før dette så løsnet dummen etter 2-3 shake på nynorsk. Da regner jeg med at et potensielt kommende problem med utkast er forebygget. Slik går no dagan 🙂

573C719C-57F2-4ED3-85F8-AE1C6B891307.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det var vel en som hadde fluta kammer på sin open pistol (2011 med comp og rødpunkt), han merket at pistolen hadde endret utkastvinkel, men tenkte ikke mer på det, trente å konkurrerte, da han tok storrengjøring og dermed demonterte utdrager oppdaget han at den var knekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Her er er det en customsak fra gamledager, dengang vi lærte alt om pistolskyting ved å lese hva Erik Braathen og Vidar Nakling skrev om saken i bladet Våpen (senere Våpenjournalen) og den kuleste våpensjappa i byen het Armas, og den største helten var Ross Seyfried.

 

Hadde en Gold Cup serie 70 den gangen og vurderte å bruke denne som utgangspunkt i en customjobb, men det var mange fristelser der ute. Spesielt var den nye trenden med "double stack" rammer fristende. Det eneste tilgjengelige ferdigvåpnet var vel Para-Ordnance, men skjeftet ble litt i største laget for mine normalt store hender. Så dukket det plutselig opp et firma som kalte seg Strayer-Tripp som laget rammer i polymer og stål som hadde omtrent samme skjeftestørrelse / omkrets som en "singel stack" 1911-ramme. Denne ble selvfølgelig bestilt tvert. Det står TRI og Tripp Research på ramma, men dette var egentlig mens firmaet het Strayer-Tripp. Dette er den aller første ramma som Strayer designet og er etter min mening langt mer elegant enn de som kom senere.

 

Råsleide og matchpipe osv. ble bestilt fra Les Baer. Tror dette var før han begynte å bygge ferdige våpen. Det gikk mest i deler og drag-racing så det ut til. Fikk til og med en grønn t-skjorte sammen med delene. De fleste delene i toppen av pistolen kommer fra Les Baer hvis jeg husker rett. Resten av delene i rammen er Ed Brown, hane, beaver-tail, sikringsfløy, osv.

 

Mye tid og tålmodighet senere medførte en klaring mellom sleide og ramme på 0,05 mm vertikalt og horisontalt, og 0,03 mm mellom pipe og bushing. Den har egentlig ikke gått så veldig mange skudd i løpet av disse årene og er vel like tight og presis som for 25 år siden, og den ser vel også veldig bra ut fremdeles.

 

1.jpg

2.jpg

5.jpg

  • Like 16
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Det er sikkert blitt diskutert opp og ned, men er det noen som kunne komme med anbefalinger på hvilket løp det lønner seg å kjøpe. Og mer viktig, hvem produsenter skal en holde seg unna.. (nedre pris sjiktet.)

 

 Har en Renington 1911 skrivemaskin fra 1942 som sprer overraskende mye, og som kammeret nå begynner å bli litt romt på. 

Jeg skyter for det meste med 230grain bly kuler . 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det kommer veldig an på hvem som har produsert den.
Prisene varierer fra 2000.- og til flere hundre tusen.
Er det er Remington i fin stand burde du få 3-4,5oo.-
Har du en produsert av Singer så har du skutt gull og om det er en US&S så er det den med nest høyest pris.

Edited by NM149
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
11 hours ago, Alyssis said:

Det kommer en tid for de aller fleste, hvor en skjønner at en må ha en 1911. 

Det er noe eget med 1911, og særlig med .45 acp, jeg har hatt min siden førsten av 80-tallet og kommer aldri til å kvitte meg med en 1911 i .45 acp. Jeg har flere pistoler, 1911 skulle bli den siste om jeg måtte ha bare en pistol. Det er mye fint å se i denne tråden, mye lekkert å se og lese fra dere andre her. Min er en Colt Combat Elite som jeg kjøpte ny, siden den gangen har jeg byttet løp og montert litt nye deler her og der. 

I dag: Blir den brukt mye mindre, det er så mye lettere å ta med seg Tanfoglioen i 9mm. 9mm. er greit å skyte/billig fabrikk-ammo, hylser - skyt og kast. 1911 i .45 legger igjen hylser en helst ville plukke opp, på banen blir de tråkket ned i kaoset av folk. Min klubb er ganske "stor" og aktiv, en 1911 vekker i dag litt oppsikt, det er langt mellom hver gang en 1911 i .45 dukker opp blant folk. Ikke ofte å se en 1911, ingen skyter classik heller, ser nesten ut som "Classik" har mistet piffen. For tiden har jeg bra med kuler hylser og hetter, så nå blir det litt mer .45 i høst og vinter. Jeg skytter ikke spesielt godt lenger, men jeg skyter bedre med 1911en. 

Tidlig 80-tallet og 90 årene skjøt vi nesten bare med blykuler, Kulegrosisten og Klette var store og aktive innen støping. Jeg var med på NM i 1995 (Risør) og på den tiden var 1911 i 45acp mest vanlig våpen. Ang. blykuler og innendørs, et medlem i min klubb var i overkant aktiv, han og et par mann til skjøt opp mot 40 - 50.000 skudd i året, BLY. Blodprøvene deres senket aktiviteten deres. Jeg også dempet eksponeringen med blykuler den gangen. Dette var før vi fikk ventilasjon. Ting har blitt bedre.

 

1911 a.JPG

En 1911 kan brukes til annet enn bare Dynamisk, heldigvis.

 

1911 b.JPG

Dette hylsteret fungerer bra, men jeg må klage på belte som passer dårlig, det har krympet! Må nok kjøpe et nytt belte😁

1911 c.JPG

Jeg har dette settet i lær, denne kjøpte jeg for 40 år siden. Lær har sjarm.

 

1911 d.JPG

.45 acp har sin egen sjarm. Den kler Colt 1911.

 

1911 e.JPG

På 80 - 90 tallet var 1911 vanlig i dynamisk, særlig i 80 årene var 1911 nesten enerådende. Nesten uten unntak brukte vi disse blykulene.

Edited by Vaquero
  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 5/20/2020 at 1:40 PM, Rune75 said:

Viste ikke hva jeg hadde gått glipp av før jeg prøvde denne 👍

 

 

BUL 1911 Target 6'' er et våpen jeg vurderer nå til militærfelt og moro-skyting.

Hva er erfaringen din, er du fornøyd så langt?

Er det noe jeg bør være oppmerksom på, eller forberedt på å fikse/bytte/endre den første tiden? 

Link to comment
Share on other sites

Det er en produksjonsserie av BUL 1911 Trophy Match hvor mange pistoler har pipe som er "tilpasset" med grovfil i anlegget mot sleidestoppen. Jeg fikk en ny slik og returnerte pistolen og fikk pengene igjen. Snakket så med en annen forhandler, 2alfa, som fortalte at de måtte installere nye KKM-piper i pistolene de hadde. BUL tok kostnaden. Jeg kjøpte så en ny BUL 1911 6" Target av 2alfa og den er ok fra fabrikk. Det er nok bare den gamle prodserien med Trophy Match, fra et par tre år tilbake, som man må være obs på.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Torf said:

Det er en produksjonsserie av BUL 1911 Trophy Match hvor mange pistoler har pipe som er "tilpasset" med grovfil i anlegget mot sleidestoppen. Jeg fikk en ny slik og returnerte pistolen og fikk pengene igjen. Snakket så med en annen forhandler, 2alfa, som fortalte at de måtte installere nye KKM-piper i pistolene de hadde. BUL tok kostnaden. Jeg kjøpte så en ny BUL 1911 6" Target av 2alfa og den er ok fra fabrikk. Det er nok bare den gamle prodserien med Trophy Match, fra et par tre år tilbake, som man må være obs på.

 

Jeg har opplevd det samme selv og har hørt tilsvarende fra flere andre. 

 

Selv om noen skryter uhemmet av et fabrikat så er det ikke sikkert at akkurat ditt eksemplar når samme kvalitet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Think! said:

Sånn skal det låte, ærlige tilbakemeldinger som er til hjelp for andre, ikke kun lovprising av et våpen merkes fortreffelighet.

 

Jeg ser at dette kan tolkes på flere måter.

 

Erfaringen min gjelder flere fabrikater, noen ganske hi-profile.

 

Du får heller fjerne thumbs-up`en du gav meg...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Oi,oi,oi.

er disse på samme nivå som Svi infinity?

Tuklet litt på en Les Bear, men den var «billig» i forhold til Svi hva gjelder avtrekk.

( Dette kan sikkert variere etc.etc. Så vær så vennlig og ikke ta helt av 😉),

men spørsmålet går på om WC er på samme nivå som Svi?

trenger nemlig en 45 i disse dager...

 

mvh

 

Jonas Lunde 

Link to comment
Share on other sites

Får vel komme ut av 1911 skapet jeg og.

Kjøpte en Springfield armory A1 av en klubbkompis for ett par år siden.Etter å ha fått tak i en grei mengde 45 ammo fant jeg ut at nå var det faktisk på tide å prøve den(kremt,host osv).Ser for meg at det kan bli en del classic framover:-)

I den anledning,er det noen som har noen tips om gode magasinholdere?

 

Skille

 

Larry Vickers om Kongsberg colt:

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har en Colt/Walther 1911 .22LR som jeg egentlig kunne tenkt meg seg litt lettere avtrekk på (i området 1,5-2kg hadde vært fint). Har ikke målt det originale, men mistenker at det er rundt 3kg. Fins det noe "billig og brukbart"? Skal visst passe med standard 1911 avtrekksdeler i Walther 1911-en, såvidt jeg har forstått.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nå savner jeg normaltilstander uten Covid-19!

På grunn av denne pandemien har jeg ikke vært på en skytebane i hele 2021. Jeg savner den ukentlige kontakten med klubbkamerater og skyting med div. håndvåpen. Jeg har noen forskjellige pistoler å velge i. I helgen bestemte jeg meg for å børste litt støv av den jeg savnet mest, Colt 1911.

Jeg kunne ikke la være å ta den med til egen eiendom i familien, noen kiliometer unna folk og turstier. Jeg tok med meg noe hjemmeladet og en siste eske med god gammel årgang Winchester 230 grain FMJ, den har jeg spart på lenge. Noen feltskiver på forskjellige avsander, litt hurtigskyting og noen serier i bedagelig tempo. Ingen tvil om at skyteferdigheter er ferskvare, uansett var det trivelig. Nå må jeg holde igjen en stund, det er litt umusikalsk å sende lyden av skuddsalver over skog og hei når det hersker stor skogbrannfare. Håper skytebanene åpner snart. 

1911.JPG

Siden jeg hadde .45 ACP suget i helgen ble det et par magasiner med Kongsberg M/1914 fra året 1926, Den blir som regel tatt mest vare på. "Arbeidshesten" er Colt Combat Elite, noe modifisert siden jeg kjøpte den ny, tror det var i 1988. Den har noen tusen skudd og stevner på samvittigheten, nytt løp måtte til en gang.

Edited by Vaquero
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har vært på jakt etter en 1911 9mm en stund og nå dukka det opp en i nærheten. Ikke Gold Cup som jeg egentlig ville ha men en series 70 lettere modifisert av bakern. Men desverre med idiot scratch. Den er blånert så det synes jo. Er det noen måte jeg kan få dette til å bli mindre synlig? Jeg har liksom ikke lyst til å vise meg med en 1911 med den ripa der. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Hvilke modeller er det som anbefales ved kjøp av ny 1911 om dagen til Classic? Hadde tenkt litt på en BUL, etter å ha testet en 2011 klubben har fra de, som jeg likte godt. 

 

Tenkte også litt på Sig, men litt skeptisk til amerikansk Sig. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...