Jump to content

1911-tråden


Lunden

Recommended Posts

19 timer siden, aps skrev:

På NSF felt våpen har jeg 45 til milfelt, 9mm til grovfelt, disse er satt opp med respektive avtrekk, og veldig lite lysåpning da jeg foretrekker dette til vanskelige skudd, med god tid. 

 

Hvilke type sikter, @aps?

For type Bomar sikte må vel sliden være egnet for det? En ekstra utfresing helt i bakkant? 

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet var noe annet...siktets innfesting på sleiden ser ut til å være annerledes på de som leveres med type Bo-Mar/«target» sikte? Ja, nei, warum ist die banane krumm? Noe å bry seg om?

 

Ser det finnes noen justerbare med Novak feste også, men er de egnet? Etter mer enn 100 år burde de klart å standardisere 🙈

 

Aristocrat sikter ser overkomplisert ut, men for PPC har de sikkert sin funksjon...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
På 9.1.2020 den 13.51, Skjøttarstuggun skrev:

Fordi jeg har hatt begge deler. BUL var fantastisk rett ut av kassen. Amerikansk vil jeg kalle halvfabrikata - noe som kunne bli bra etter en noen turer til børsemaker/ evt en tur til Bakern.

Synes også det var greit at BUL kostet ca halvparten.

Det er da ganske mye variasjon i "Amerikansk" ?

 

Min er Springfield, dette er en av de billige, som jeg har brukt litt penger på å oppgradere. Men merker som Kimber og Les Baer er vel kvalitet 1911 rett fra boksen, eller tar jeg helt feil?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke inntrykk av at så mye må gjøres med 1911, men 2011 er det mere mikk, men det kommer litt av at typiske 2011brukere også bruker de mer variert ift. ladninger, patronlengde og alt mulig, som gjør at det ofte må børsemakerarbeid til. Folk som kjøper 2011 vet som regel også at de kjøper noe som krever litt arbeid for å fungere nesten 100% 😆

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, m00se skrev:

Men merker som Kimber og Les Baer er vel kvalitet 1911 rett fra boksen, eller tar jeg helt feil?

 

Vet ikke med Kimber, men Les Baer er så bra som det kan få blitt rett fra produsenten. Kan egentlig ikke se for meg hvordan en plain 70-serie 1911 kan bli så mye bedre enn hva Les Baer leverer. Alle Les Baer leveres med 3,5 - 4,0 pund avtrekk som standard, så det eneste man eventuelt kan trenge å få gjort er å lette avtrekket for å komme litt nærmere 1360. Hvis man bestiller pistolen gjennom norsk importør kan man spesifisere ønsket avtrekksvekt rett fra fabrikken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Skjøttarstuggun skrev:

Med det mener jeg at de verken fungerer skikkelig (mye funksjonsfeil) eller treffer der du sikter før de har vært hos børsemaker.

Dette er litt min erfaring også. Jeg kjøpte min Springfield brukt, så muligens var den litt fikla med allerede. Men uansett, den gikk helt OK, god presisjon, men hadde mateproblemer av og til på siste skudd. Riktignok bare med originalmagasinet da. Men så etter en stund begynte jeg å få hanefall når jeg slapp sliden (og det var en patron i kammeret, så jeg sendte en kule rett i gulvet på banen). Da leverte jeg den til Lars i Sandvika. Han horet den opp med ny hane, avtrekk, og sear. I tillegg fikk jeg ny beavertail siden min milspec hadde begynt å bite meg til blods hver gang jeg skjøt. Nå går den fint, men hadde jeg hatt penger til en av de dyrere 1911 ville jeg nok kjøpt det.

Link to comment
Share on other sites

For mange år siden så jeg prinsipptegninger av en 1911 i 9mm som var ment bygd på HK P7-prinsipp.

Pipe fastskrudd i ramme, lavere kjernelinje, og P7 gassystem. Så veldig interessant ut.

 

Jeg lurer også egentlig på hvor tung en sleide trenger å være, i tillegg til ei hard slagfjær, for å kunne skyte 9mm i ren blowback med fullstendig frittflytende fast pipe skrudd i ramma for max presisjon. Dette ville antagelig kunne fungert helt fint med 38ACP(lavtrykk 38super) ladet til faktorkravet til milfelt. Dette kan sikkert testes i en Hq07 med ekstra vekt på sleiden. I slike oppsett er det ingen sleidetilpasninger, og slitasje på disse, som innvirker på presisjonen. Og da snakker vi TC Contenderpresisjon.

 

Jeg har skutt med HK VP70, som er ren blowback i 9mmpara, så det lar seg gjøre    

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

En 1911 i 10-20.000 kr klassen er normalt halvfabrikata uansett fabrikant slik jeg ser det.

Kan funke helt OK og smelle hver gang du drar i avtrekkeren men er som oftest ikke konsistent i presisjon og funksjonering.

Har sett nye pistoler fra flere produsenter (inkludert BUL) de siste årene som funker bra men også eksemplarer fra akkurat samme produsent som ikke er i nærheten presisjonsmessig.

 

Mulig folket mener jeg er litt lite objektiv ettersom 3 av mine 5 1911'er er Les Baer's.

De to 9mm Premier II jeg har går 10-15.000 skudd i året uten noen problemer hittil (fikk ladeproblemer på en match før jul hvor jeg hadde skiftet til litt lettere fjærer i DPM rekylsystemet kombinert med tykk olje og minusgrader - det tar jeg på min kappe og ikke pistolens...).

Presisjonen er utmerket på hold opp til 70 meter som er det lengste jeg møter i matcher.

Var selv heldig og fikk kjøpt to av dem før prisene (og dollaren) føk i været. Den siste kostet vel 35.000 - og er verdt det.

 

Er ikke noe galt i å kjøpe en billig 1911 bare en ikke forventer å få det samme som fra topp leverandørene. Om det du får er verdt ekstraregningen er en vurdering den enkelte får ta med seg selv.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Torf skrev:

 

Jeg har skutt med HK VP70, som er ren blowback i 9mmpara, så det lar seg gjøre    

 

 

Hvis jeg husker riktig har VP70 overdimensjonert løp, for å redusere trykkoppbyggingen, og dermed redusere sleidehastigheten...

Så det som kommer ut av munningen er egentlig "9mm redusert", og jeg vil tro at overdimensjonerte piper ikke leverer den presisjonen man ønsker seg ut av et konkurransevåpen..

 

Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, Eddy1212 skrev:

En 1911 i 10-20.000 kr klassen er normalt halvfabrikata uansett fabrikant slik jeg ser det.

 

Ja, ofte behov for litt småjusteringer, men det gelder også ting over 20.000 i dagens marked.

For eksempel STI har titt og ofte behov for avtrekksjustering, justering av linklengde og tilpasning av utdrager for å bli funksjonssikre konkurransevåpen. Mange eksemplarer er bra utav esken, men det dukker opp småplukk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Pusset og polerte mate-rampa  for hånd idag. Nå veksler den tomme hylser fra magasinet uten problem 🙂 Tidligere stoppet det opp på sidene i rammeveggen, overgangen til mate-rampa. 

Har aldri hatt problemer med matingen, det var mest for å gjøre det, med tanke på at jeg har SWC kuler på vei fra Kulegrossisten. 

 

 

Edited by Gamle Erik
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt to Les Baer. Den jeg har nå er en 6 tommer i 9mm, og den mater ikke tomhylser. Har ikke polert rampa, så kanskje burde jeg prøve det. Bare for moro skyld.

 

Hadde tidligere en Premier II i 45ACP. Den matet tomhylser. Mange trodde ikke det var sant, før de fikk se det selv 🙂

Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, FredrikW skrev:

Jeg har hatt to Les Baer. Den jeg har nå er en 6 tommer i 9mm, og den mater ikke tomhylser. Har ikke polert rampa, så kanskje burde jeg prøve det. Bare for moro skyld.

 

Hadde tidligere en Premier II i 45ACP. Den matet tomhylser. Mange trodde ikke det var sant, før de fikk se det selv 🙂

 

Polering av materampe er ikke noe vidnudermiddel... men det skader ikke, dersom man veit hvordan det skal gjøres. Nøkkelen er å IKKE avrunde hjørner, eller å lage buet rampe, men kun skape en bedre overflate. Svært mange "poleringsjobber" gjør mer skade enn nytte.

Link to comment
Share on other sites

Som gammel Verktøymaker har jeg noen tusen timer med polering av stål med smergel og diamantpasta for hånd. Men klart, det er fort gjort å gjøre skade for ukyndige som går løs på jobben med Dremel og slipestein. Mange "proffer" på Youtube som det gjør direkte vondt å se på. 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På 4.2.2020 den 21.11, Gamle Erik skrev:

Som gammel Verktøymaker har jeg noen tusen timer med polering av stål med smergel og diamantpasta for hånd. Men klart, det er fort gjort å gjøre skade for ukyndige som går løs på jobben med Dremel og slipestein. Mange "proffer" på Youtube som det gjør direkte vondt å se på. 

 

 

Kunne du laget eller henvist oss amatører til Youtube videoer  som viser hvordan dette bør gjøres? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis man vil ha en 45acp som mater tomhylser bør man sjekke ut en av de fineste 1911'ene som ikke er en 1911, S&W 945. En klassisk VHS/BETA-episode:

https://www.youtube.com/watch?v=5efBLtnXAt8

 

Jeg har hatt gleden av å teste en slik i gamledager så det finnes noen få i Norge.

 

Nå har jeg en S&W 1911 i 45ACP..

 

 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, tiders skrev:

"...Kunne du laget eller henvist oss amatører til Youtube videoer  som viser hvordan dette bør gjøres?..."

Nei, det bør så aldeles ingen gjøre!

Om Youtube er din "læremester", så styr unna.

 

Bruk børsemaker som kan faget, det er faktisk en grunn til at noen bruker flere år på en slik utdanning.

Har sjøl en nydelig Para P-14/45 som er tuna av en proff. Veksler tomhylser - prøvde i går for moro skyld.

 

1911 pistoler er fine våpen, men med amatørmekking/-ødelegging, påfølgende funk feil og irritasjon: Gir bare de uinnvidde 1911 haterne grunn til å snakke ned pistolen. Ikke gi dem den muligheten. Bruk en proff, få våpenet fiksa, gled deg i mange år. 

Link to comment
Share on other sites

Som  jeg skrev for noen dager siden ...

På 4.2.2020 den 21.11, Gamle Erik skrev:

Mange "proffer" på Youtube som det gjør direkte vondt å se på. 

 

Så blant annet en "hobbyproff" som anbefalte dremel med roterende fil for polering av materampe før han gikk over til små slipeskiver 😳 Det viktigste her er å bruke god tid med smale striper smergelpapir, og kun for hånd. Litt etter litt går du ned på korningen. Roterende verktøy kan lett grave en grop og da er det gjort. Man skal ikke fjerne noe gods eller endre vinkler. Kun blanke opp overflaten. 

 

Link to comment
Share on other sites

Mitt forhold til dremel er at ja endel ting er gull men den, ellers holder jeg fast på at tør du ikke bruke vinkelsliper, bør du ikke bruke dremel 😛 

Jeg er forøvrig observert med slegge og øks under noe nødfix... forskjellige ting over forskjellige år på bane under ymse mesterskaper. 

Med tiden er jeg mer der at jeg bare tar frem ny pistol, mye mindre stress. 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, aps skrev:

Jeg er forøvrig observert med slegge og øks under noe nødfix... forskjellige ting over forskjellige år på bane under ymse mesterskaper. 

 

Ok, du slår min "klinke fast forsikte på commanderen med snekkerhammer og spiker under feltstevne" 😂

 

..men siktet sitter fortsatt ;-)

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Torf skrev:

Hvis man vil ha en 45acp som mater tomhylser 

 

 

 

 

Gjør ikke standard milspec 1911 det hvis de er riktig satt opp?

 

Min rustpitrede Kongsberg Colt mater tomhylser helt fint. Har ikke polert materampe eller noe annet, men jeg sveiset opp "krokene" under pipa for å kompensere for slitasje og tilpasset pipa på nytt så låsegeometrien er helt riktig. Da havner kammeret på rett sted i forhold til materampa også.

Link to comment
Share on other sites

På 7.2.2020 den 15.18, BC.Airn skrev:

Nei, det bør så aldeles ingen gjøre!

Om Youtube er din "læremester", så styr unna.

 

Bruk børsemaker som kan faget, det er faktisk en grunn til at noen bruker flere år på en slik utdanning.

Har sjøl en nydelig Para P-14/45 som er tuna av en proff. Veksler tomhylser - prøvde i går for moro skyld.

 

1911 pistoler er fine våpen, men med amatørmekking/-ødelegging, påfølgende funk feil og irritasjon: Gir bare de uinnvidde 1911 haterne grunn til å snakke ned pistolen. Ikke gi dem den muligheten. Bruk en proff, få våpenet fiksa, gled deg i mange år. 

 

Jeg skrev først noe ironisk og ganske spottende, men tok meg i det og lot være. 

 

Jeg forstår hvor du kommer fra, og jeg forstår hvor du vil, men faktum er at mange av oss kommer til dette kammeret for å lære å flikke og fikse på egne våpen. Mange av oss gjør feil og må be børsemakere om hjelp for å rette opp feilen men det forekommer også at vi gjør noe rett og lærer av det. Jeg har opplevd begge delene. Jeg har stor respekt for folk som kan sitt fag og er heldig som har flere dyktige børsemakere i min klubb og bruker dem gjerne, men jeg har også lyst til å lære og opplever en glede i å beherske nye ting. Jeg har lært mye av YouTube og kan ikke se at å gi et råd skulle føre til at flere feil oppstår. 

 

Å tro at en person lar være å flikke på egne våpen fordi noen her inne ikke vil anbefale videoer er ganske naivt. Litt som at fravær av seksualundervisning bidrar til at færre ungdom har sex og blir uønsket gravide. 

 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, tiders skrev:

Jeg skrev først noe ironisk og ganske spottende, men tok meg i det og lot være. 

 

Jeg forstår hvor du kommer fra, og jeg forstår hvor du vil, men faktum er at mange av oss kommer til dette kammeret for å lære å flikke og fikse på egne våpen. Mange av oss gjør feil og må be børsemakere om hjelp for å rette opp feilen men det forekommer også at vi gjør noe rett og lærer av det. Jeg har opplevd begge delene. Jeg har stor respekt for folk som kan sitt fag og er heldig som har flere dyktige børsemakere i min klubb og bruker dem gjerne, men jeg har også lyst til å lære og opplever en glede i å beherske nye ting. Jeg har lært mye av YouTube og kan ikke se at å gi et råd skulle føre til at flere feil oppstår. 

 

Å tro at en person lar være å flikke på egne våpen fordi noen her inne ikke vil anbefale videoer er ganske naivt. Litt som at fravær av seksualundervisning bidrar til at færre ungdom har sex og blir uønsket gravide. 

Jeg har brukt Youtube i flere tilfeller, man kan finne mye interessant og nyttig der. Sist for å demontere ei delbar gammal Winchester hagle. Og før det hvordan enklest plukke ifra hverandre en pistol. Helt greitt, og til nytte. Helt innafor hva jeg sjøl kan tenke meg å gjøre. Slik også med mange andre. Her kommer jeg fra.

 

Så lenge man kjenner sine egne begrensninger (ikke alle som gjør det, dessverre), så finner man mye interessant og nyttig på diverse nettsteder, Youtube inkludert. Men når det gjelder justering av avtrekk, mating og andre helt viktige sikkerhetsmessige affærer, så bør man være ytterst forsiktig. Dét er mitt poeng. Hvilket jeg står ved. Altfor mange «mekker» sjøl, og setter med det både egne og andres sikkerhet i fare. Bruk børsemakerne, om du ikke er helt trygg på hva du gjør. Hit vil jeg.

 

Sto for noen år siden ved sida av en kar som sjøl hadde «tuna» sin Colt 1911. Uhyggelig når den gikk på helauto og sendte magasininnholdet til værs. Uvettig tro på egne ferdigheter og mestringsfølelse kan være direkte farlig. Mata godt gjorde den, avtrekket var sikkert også lett. Her vil jeg absolutt ikke være.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 10.2.2020 den 12.20, BC.Airn skrev:

Jeg har brukt Youtube i flere tilfeller, man kan finne mye interessant og nyttig der. Sist for å demontere ei delbar gammal Winchester hagle. Og før det hvordan enklest plukke ifra hverandre en pistol. Helt greitt, og til nytte. Helt innafor hva jeg sjøl kan tenke meg å gjøre. Slik også med mange andre. Her kommer jeg fra.

 

Så lenge man kjenner sine egne begrensninger (ikke alle som gjør det, dessverre), så finner man mye interessant og nyttig på diverse nettsteder, Youtube inkludert. Men når det gjelder justering av avtrekk, mating og andre helt viktige sikkerhetsmessige affærer, så bør man være ytterst forsiktig. Dét er mitt poeng. Hvilket jeg står ved. Altfor mange «mekker» sjøl, og setter med det både egne og andres sikkerhet i fare. Bruk børsemakerne, om du ikke er helt trygg på hva du gjør. Hit vil jeg.

 

Sto for noen år siden ved sida av en kar som sjøl hadde «tuna» sin Colt 1911. Uhyggelig når den gikk på helauto og sendte magasininnholdet til værs. Uvettig tro på egne ferdigheter og mestringsfølelse kan være direkte farlig. Mata godt gjorde den, avtrekket var sikkert også lett. Her vil jeg absolutt ikke være.

 

Det hørtes veldig ubehagelig ut. Men mot sånt uvenn nytter lite. Mitt poeng var at dersom man ser gode videoer er det lettere å vurdere egne begrensninger. 

Link to comment
Share on other sites

OT: Jeg fatter faen ikke hvorfor det skal være nødvendig å sitere hele innlegg, for så å skrive et par nye betraktninger?
De fleste av oss er lesekyndige, og skjønner sammenhenger selv om en ikke siterer på denne måten.
Er vi på vei mot siteringstilstandene på Accuratereloading?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, seawolf skrev:

OT: Jeg fatter faen ikke hvorfor det skal være nødvendig å sitere hele innlegg, for så å skrive et par nye betraktninger?
De fleste av oss er lesekyndige, og skjønner sammenhenger selv om en ikke siterer på denne måten.
Er vi på vei mot siteringstilstandene på Accuratereloading?

Ja, kan se den. Men med enkeltes iver etter å stadig redigere innlegg, så kan fort svar/innlegg bli noe meningsløse. Viktige poeng man svarer på, diskuterer, blir redigert/endret/fjernet. Kanskje "angermann" dukker opp, etter noen har latt tastaturleken få utløp...er jo internett detta...Så en slik "sitering" kan gjerne være en kvalitetssikring. Så kan man ha mange artige uttalelser om akkurat dét, om man er i slikt lune 😏

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, tiders skrev:

"...Det hørtes veldig ubehagelig ut. Men mot sånt uvenn nytter lite. Mitt poeng var at dersom man ser gode videoer er det lettere å vurdere egne begrensninger..."

Ja, var noe uforberedt på den fullautosalven. Og enig med deg - med en sunn porsjon bondevett, så går det stort sett bra. Og når man vet hva man gjør, så kan en fin stund med gode instruksjonsvideoer være veldig nyttig. Og så er jo slikt med på å øke kunnskapsnivået, sant. Og gjerne økt skytteraktivitet som følge 🤠

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...