Jump to content

1911-tråden


Lunden

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Var litt usikker på om jeg skulle starte egen tråd, men jeg slenger det på her ettersom det sikkert er mange 1911-folk som leser her.

 

Jeg har en 80-serie Colt som ikke går spesielt bra. Den samler type 15 cm på 25 meter, selv med langt bedre skyttere enn meg bak rattet. Det enkleste er selvsagt å kaste den på dynga og kjøpe noe annet som funker, men jeg er jo glad i den da, og ønsker den alt vel.

 

Identifiserte problemer:

 

1. Avtrekket er tungt og kryper, det er en ganske grei sak å gjøre noe med, og ikke noe som teknisk sett påvirker presisjonen.

 

2. Dette er modellen med fire "fjærer" i løpsbushingen, men den sitter så slarkete i sleiden at jeg har bytta den ut med en vanlig bushing. Det er snakk om sikkert 3/4 mm slark, så den gamle bushingen er nok ferdig, eller kommer opprinnelig fra et annet våpen og har aldri passet. Løpet sitter tight og fint i den, men det hjelper jo lite så lenge den knapt sitter fast i sleiden.

 

I den nye bushingen sitter løpet overraskende tight, ingen følbar slark, og selve bushingen sitter også veldig godt i sleiden. Så dette ga faktisk en liten forbedring, men overraskende lite, tatt i betraktning hvor ekstremt slarkete den gamle bushingen var. Løpet er jo av typen som er noe tynnere bakover, slik at det skal låse i bushingen med fjærer, jeg kan ikke se at det kan ha noen betydning, så lenge det sitter stramt når sleiden er sluppet fram? Noen som har erfaringer med dette?

 

3. Løpet er dårlig tilpasset også, kammeret slarker i alle retninger når sleiden er sluppet fram, kan dytte det både opp og ned og sidelengs. Jeg vil anta at dette er hovedproblemet mitt, og den enkleste løsningen der er vel å kjøpe et nytt løp og få tilpassa dette skikkelig. Det er også en grei sak, og løpet er uansett gammalt og sikkert ikke veldig bra i seg selv, i tillegg til den slarkete tilpasninga.

 

4. Så det jeg egentlig lurer mest på er dette siste problemet: Sleiden er selvsagt også dårlig tilpassa ramma. Det har jeg forståelsen av at i utgangspunktet er et marginalt problem, så lenge løpet er riktig tilpassa, noe som er logisk. Det er jo ikke kritisk hvordan sleiden sitter på ramma, så lenge løpet sitter likt i sleiden hver gang vil det jo også nødvendigvis stå likt i forhold til siktene. Problemet er at når jeg trekker av på tomt kammer, ser jeg at bakenden av sleiden flytter seg sidelengs. Litt avhengig av hvordan den står i utgangspunktet kan den i verste fall flytte seg så mye at siktebildet går fra helt rent til klemt korn.

 

Jeg har sjekka om hanen går trangt i sleiden, det gjør den ikke så vidt jeg kan se. Men den har noen slitemerker på begge sidene, spesielt der utdrageren sitter. Utdrageren kjennes imidlertid ut til å gå i kant med sleiden uten å stikke ut.

 

Med magasinet satt inn er problemet i praksis tilsynelatende fraværende, da magasinfjæra tydeligvis presser alt på plass slik at det blir litt stødigere inni der.

 

Det jeg da lurer på er om noen har noen formening om betydningen av dette i praksis. Det er jo naturlig nok vanskelig å se hvordan sleiden oppfører seg når jeg faktisk skyter.

 

Å få strammet opp sleide/ramme har jeg en anelse om at vil koste langt mer enn jeg er interessert i å bruke på denne. Men bytte av løp tror jeg er innafor rekkevidde. Så jeg sitter litt på gjerdet når det gjelder akkurat dette, fordi jeg gidder jo ikke å bytte løpet hvis denne slarken i sleiden uansett kommer til å ødelegge alt. Kan det være at problemet også blir eliminert, eller i hvert fall redusert, med et bedre tilpassa løp?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ved nærmere undersøkelse viste det seg at utkasteren ikke var helt jevn. Jeg slipte den jevn, og nå står sleiden i stoisk ro ved tørravtrekk, både med og uten magasin i. Tommel opp, og et problem mindre i hvert fall.

 

Men pistolen er jo vrak.

 

Har fått filt fram et ok avtrekk på rett oppunder 5 lbs og uten alt for mye kryp, men sear og disconnector er synlig slitt, så jeg tenker jeg bytter det ut. Sikringa virker heller ikke, den må sveises opp. Med mindre den virker igjen med nytt sear, det kan jo hende.

 

Det er også nesten 0,5 mm åpning mellom den øvre låseluggen på løpet og sleiden. Både i lengde- og bredderetningen. Så det blir nytt løp etter hvert også, ser for meg Kart EZ-fit. Noen som har erfaring med disse?

Edited by fleskebacon
Link to comment
Share on other sites

En særs trivelig syssel på en selskapsfri 1 juledag.

 

Har hatt et større sortiment deler fra Wilson Combat og Wolff Springs liggende i et par måneder nå i vente på en sjelden fridag.

 

Pistolen er en Ruger SR 1911 i (selvfølgelig) 45 ACP i original utførelse.

 

Har hatt pistolen i noen år nå, og den går som bare juling den rett fra produsenten. Har skutt en haug med felt og hurtigstevner med både hjemmeladet og fabrikk selv om jeg har hatt bedre egnede 9mm liggende for Militærklassen.

 

Men har hatt lyst til å gjøre den litt mer egnet for konkurranseskytingen.

Plukket den 100% fullstendig fra hverandre i dag for en skikkelig rens først.

Så ble det satt i Wilson Combat Ultralight Match avtrekk, ny light pull sear spring. Ny extra power firing pin, og lettere recoil og hammer spring m.m.

Dremmelen var også fremme og pusset kontaktflater der det var fornuftig.

Blir litt prøving og feiling på hvilke fjærstyrker som fungerer best.

Men selve avtrekket var ultra-smooth og akkurat passe lett nå.

Får ta meg en tur på pistolbanen i morgen og teste litt.

94090905-1D5B-4513-BB4F-F06F2F24C838.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@torulf Har samme problemet sjøl. Jeg spurte Brownells om hva som har skjedd, ettersom de jo var tilgjengelige for kun kort tid sida. De sa at det er noen tillatelser fra USA som må ordnes pga. endringer i eksportregelverket. De mente at dette burde ordne seg innen rimelig tid. Om det stemmer vil vel bare tida vise...

Link to comment
Share on other sites

Har den kjekke saken her. Les Baer concept V. Den har ikkje fibersikte forran eller full lengde guide rod som eg syns er greit. Sett på brownells att der er flat rekylfjær og vanlig fjær, og Guide rod som hører til flat rekylfjær. Någen som har prøvd flat fjær? Den rekylfjæren som står i er litt tung. 

20171230_132626.jpg

Edited by keevinslotten
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Drikker whisky fra cognac glass alltid :D Og det lukter ikke kreosot, men stavkirke pleier jeg å si. Laphroaig er ikke så full av røyk, prøv en gammel Caol Ila, da snakker vi røyk. Helt hærlig. Forøvrig er jeg kjempe fornøyd med Ed Brown’n. Skulle ønske jeg kunne godtgjøre behov for en til :P

Edited by Gamle Erik
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg spør her fremfor å lage egen tråd, det omhandler jo seff en 1911 😉

Jeg har sett på en Sig Sauer 1911 tac ops i 9mm ( kun bilder foreløpig ) som virker interessant, men lurer litt på grepet på desse mht størrelse.

 

Jeg har en Tanfo P19 CS i 9mm som passer meg grepsmessig men avtrekket er grusomt! Lurer derfor på å bytte denne ut.

Er "alle" 1911 like i grepsstørrelse uavhengig om de er i .45acp eller 9mm ?

( Har en plombert Kongsberg Colt til å kjenne på og event. sammenligne med ).

 

Får neppe tid og anledning til å reise og kjenne på en slik, så lurte på om overnevnte Colt vil gi en pekepinn mht grep.

 

Noen som har personlig erfaring med pistolen jeg vurderer ??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med den spesifikke pistolen, derimot har jeg på hendene to 1911er; den ene er en STI Trojan i 9mm, den andre en kommersielt produsert 1911A1 fra 1937, naturligvis i 45 ACP. Med unntak av at grepsplatene er noe forskjellige, og at det er forskjeller på mainspring housing og utfresinger foran på grepet ligger de dønn likt i hånda.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hei,

 

Har nylig havna på DSSN-kjøret og fant ut at det finnes noe som heter Classic Division. Jeg eier en Remington R1 Enhanced men for at jeg skal kunne bruke den må jeg ha ambi sikring. (jeg er venstrehendt) Så spørsmålet blir har noen tips om børsemaker i Mjøsområdet som kan montere dette, og hva må en regne med at noe slikt koster?

 

Alternativet er å bytte pistolen til en som har ambi sikring, men jeg vil gjerne beholde R1'en da jeg er veldig fornøyd med den. Jeg ser at noen gjør dette selv, men anser at min kunnskap om mekanikk på 1911 ikke strekker til.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
På 6.8.2018 den 12.47, Nittenølløv skrev:

Hei! Er det noen som har erfaring med STP Sparta 9mm med 6 tommers løp? Ser ut til å være mye våpen for penga. Tenker å bruke til felt og hurtig militær.

Er takknemmlig for alle svar, både positive og negative.

 

Sitter også å ser på denne.

 

https://www.pvas.no/produkter/vaapen/haandvaapen/stp-sparta-6.0-9x19

 

Tenker meg samme bruksområde, felt og hurtig.

 

Når det kommer til andres erfaringer så fant jeg noe fra tysk presse:

 

https://www.stpgun.de/e-presse-stp-Prommersberger-sportpistolen.html

 

http://bit.ly/2Nudm8r

 

kundeomtaler:

https://www.frankonia.de/p/stp-sport-target-pistol/pistole-spartan-5-0/192021

 

Noen instagrambrukere, men ikke stort å hente

https://www.instagram.com/explore/tags/prommersberger/

https://www.instagram.com/explore/tags/stieurope/

 

Nei, jeg må vel ta en tur innom PVAS og "klå" litt :)

Edited by mteinum
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Mye herlig 1911-lesning her  :-)

Men hva er det som gjør at noen nærmest uttrykker en form for hat mot pistoler av 1911-design? :-( 

 

Dette lurer jeg fært på. Når diskusjon om pistoler går, så er det Pardini GT9. Til nød SIG. Men så aldeles ikke en 1911…det frarådes…hmmm… Mon tro hva motiv som ligger bak slikt no`?

Pancho Villa brukte den. WWI og WWII. Historisk i filmer. Og Fantomet (for oss som husker ham), han hadde til og med to. Og du verden som han traff - absolutt alt han sikta på!

1911 konstruksjonen har nok levd lenge – men dør aldri. Udødelig, kalles det.

 

Deler finnes overalt, med mange muligheter for tuning og ombygging. Presisjon finnes jo, selv om den er bygd for funksjonalitet. Ikke mange forkilinger eller klikk forekommer heller. Og om man er ute etter topp presisjon, så la en kompetent børsemaker tune pistolen. Om du bruker en som vet hva han gjør, så får du en skikkelig custom pistol. Tro meg, jeg vet. Herlig pistol, deilig rekyl, god presisjon, godt grep for å nevne noe. ikke gjør noe sjøl om du ikke vet hva du gjør. Lett å file feil og skylde på designet - drittpistol.

 

Så hva er egentlig greia? Jeg opplever det som litt sånn «negativt» å skulle benytte en 1911, spesielt i 9mm. Blir av noen møtt med: «Nei, du skulle hatt en Pard…» Mens mange andre sånn litt forsiktig har lyst til å kjenne, prøve.. «Går den bra, eller..?» Sånn litt undrende. Ja, visst pokker går den bra! Selv en Les Baer til femogtredvetusen får nedsettende blikk. Kjernelinja er ikke høyere enn på SIG, forresten. Joda, vet at såkalte «nye» pistoler er konstruert for baneskyting og presisjon, og "bedre" å skyte med. Men liiikevel…sukk…

 

Jeg synes det er artig å se på en nyanskaffelse, og se gleden i øya på den nye eier. Samme hva våpen han kommer med. Heldigvis er de fleste pistolskyttere åpne og inkluderende. Veldig mange er interesserte i både å se på andres revolvere og pistoler, og vise fram egne. Miljøbyggere, som dyrker sin hobby sammen med andre.

 

Men noen rakrygga grinebitere finnes, og de lar absolutt ingen muligheter gå fra seg. Kanskje de er litt avundsjuke på oss som finner glede i en god og gammal konstruksjon? Kanskje de simpelthen ikke ser seg råd til å kjøpe en 1911, for så tune den? Kan det ha noe med kostholdet å gjøre, eller er det bare deilig å være sur, rett og slett? Kjenner jeg må ha en ny 1911 no.

 

Er de født slik – eller blitt sånn? Lurer nå jeg litt på i en sein kveldstime her ved kjøkkenbordet.

Etter å ha pussa min tuna 1911 Para-Ordnance .45acp. 

Link to comment
Share on other sites

Hat mot 1911... når man liker pardini? hmmmm lukter feltskytter, neppe kl A i milfelt ;) 

 

1911/2011 er og blir den mest prefererte og beste plattformen for konkurranse våpen, as of slutten av 2018, i de divisjonene/konkurranseformene den er tillatt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå må dere slutte å rakke ned på Pardini, i alle fall hvis det henvises til GT. Jeg har en Pardini GT45 (i 9mm) og har vel skutt 20.000 med den. UTEN matefeil OVERHODET. Vel, bortsett fra at et magasin falt ut under en PPC match, men skyldes en bøyd bunnplate.

 

Jeg har også en kliss standard umodifisert Para SSP med faste sikter, som jeg av og til skyter bedre med enn Pardinien. Veldig hard rekylfjær som standard, så med hjemmeladet 200 gn SWC og temp ned mot null og under må jeg bytte til en lettere (15 lbs). Bruker gode magasiner fra Wilson Combat og Chip McCormick, og har ALDRI matefeil. De som låner den og får matefeil "limp wrist"er.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@dagvt: Som pistolskyttere skal vi ha respekt for andres valg av våpen og skytegrener. Det kan hver og èn ta innover seg, og forsøke å leve etter.

De fleste gjør også akkurat dèt, men unntak finnes. Og er det noe design som rakkes ned på, så er fellesnevneren: 1911.

Les gjerne diverse tråder og innlegg her på Kammeret, så er det rett så tydelig.

Jeg har skutt litt med forskjellige håndvåpen, og er åpen for at skyttere liker Ruger, Astra, Manurhin, Colt , Uberti - med mange flere.

 

Vi skal dyrke selve skyttergleden, og både oppfordre og akseptere utradisjonelle valg. Først da har vi et godt skyttermiljø.

En kar fra "gamleklubben" min likte i ung alder kortløpa revolvere, men han ble litt ledd av. Useriøs, var ord som ble brukt om ham.

I dag er han en av Norges aller, aller beste skyttere i flere klasser. Med kort løp er han proff. Han er fremdeles en utrolig grepa og omgjengelig kar.

 

Mitt poeng: Framsnakk mangfoldet, dyrk skyttergleden.

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det var da sterke ord som ble brukt. Hat er en av de sterkeste jeg vet om.

Kammeret er nyttig for å spørre om råd. Da må det være lov å komme med de råd en synes er best. Jeg har hatt en 1911 (egentlig 2011) fra STI som også var hos den beste børsemakeren (bakeren). Tross dette hadde den stadige funkfeil. En gang glemte jeg den til et stevne på Oppdal. Da fikk jeg låne en Pardini GT9 av en venn. Skjøt A-kravet for første gang og bestilte Pardini fra Børselars dagen etter. Jeg tror det er en sammenheng mellom utbredelse og kvalitet. I alle finaler jeg har sett i VM og WC silhuett (menn) og sportspistol (kvinner), har det vært 100% Pardini. Det sier meg at det sannsynligvis er den beste .22-pistolen. I feltløypa er Pardini GT i stort flertall. Det sier meg også noe. Så er vi ulike og vektlegger ulike ting. Noen er mest happy med 1911, og de må jo få argumentere for den. Noen foretrekker dattera og noen foretrekker mora. Sånn er det.

Link to comment
Share on other sites

På 10.10.2018 den 9.38, Think! skrev:

....Min erfaring tilsier at er det en pistol som har driftsstans så er det tett på 90% tjangs på at det er en Pardini.

 

Kan like gjerne være Pardini-eiere som Pardinier det er noe galt med ;-)

Litt som at det ofte er 1911-eieren det er noe galt med, og ikke 1911'en.....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje noen som ikke vet hva en Para SSP er, men det er altså en Para Ordnance Single Stack Pistol, en ujålete 1911 i .45 ACP.

 

Mitt innlegg var egentlig svar til Think!, som hevdet "er det en pistol som har driftsstans så er det tett på 90% tjangs på at det er en Pardini". Kan hende vedkommende referer til .22 LR, men det er i så fall i feil tråd.

 

Og jeg har absolutt respekt for andres valg av våpen og skytegrener, og dyrker selv skytegleden. Så jeg har litt forskjellig fra .45 ACP til 22. LR i auto, og revolvere fra 6" til 2". Jeg er happy både med 1911 og Pardini GT, liker begge ganske godt. Selv om jeg må inrømme at det blir som oftest Pardini GT på stevner.

 

Av og til må jeg ta fram Colt Detective Special'en fordi det er så himla moro, og av og til treffer jeg greit med den også. Det var en som en gang himla med øya og sa "hva skal du med sånt tøys, du treffer ikke en låve med den tullete greia der selv om du står inne i'n!". Så jeg satte fem raske skudd i svarten på 25m double action. "Bare flaks!" Så jeg gjorde det igjen, og da ble det stille...

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...