Jump to content

1911-tråden


Lunden

Recommended Posts

Monolog update

Drar på banen straks, har med 4 typer 9mm ammo , 124gr ipsc geco, 115gr hollowpoint geco, hjemmelada med alsa pro, og frontier match/n320. og 3 typer 45acp.

 

4stk 1911 med

short/longslide singel stack 9 mm

short/longslide singel stack 45 acp

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Etter å ha vært gjennom en fase med litt eksotiske idèer, så holder fornuften på sige inn. Nå heller jeg mer og mer mot noe så u-eksotisk som STI Trojan. Av det som går å få tak i på en enkel måte, så føles dette fortsatt som en grei deal. Har vurdert Les Baer, men dollarkursen har gjort at dette ikke føles som en like god deal for øyeblikket. Er Trojan et trygt valg? Noe annet i den prisklssen som kan hevde seg mot Trojan?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville sett etter en Lawman isteden. Tror den er litt dyrere, men ikke så veldig mye. Det er litt forskjell på hvordan de er støpt. Trojanen var ikke like god å holde i, som sentinellen jeg kjøpte.. Lawman og Sentinel er bygget omtrent likt.. Jeg har skutt med en lawman, og eier sentinel selv, og begge deler er veldig gode våpen. Lawman har kanskje behov for en liten fiks på avtrekket, det trengte ikke sentinelen min.

 

Men har hørt mye bra om trojan og.. veldig mange som er fornøyd med den..

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset Alyssis,

Lawman ser ut til å koste minimalt ekstra hvis man handler på rett plass. Skal se om jeg får prøvd begge før jeg bestemmer meg. Selv om Lawman fenget litt interesse i starten pga. muligens bedre ramme (smidd), så falt den litt bort da den så ut til å være mer rettet mot å være tjenestevåpen enn konkurransevåpen. Vet du om de justerbare TAS siktene duger, eller bør jeg budsjettere med nye sikter også? Planen er å bruke den både til militærfelt og ipsc classic.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

STI produserer mest våpen rettet mot konkurranse. At den er beregnet for carry og duty service er en ting, men det er fortsatt et godt våpen til konkurranse og.

 

Jeg har TAS tritium sikte på sentinellen, og er fornøyd med det. Tror ikke det skal være dårlig det som er på Lawman heller, men iså tilfelle så er det bare å bytte det etterhvert. Det er det som er så fint med 1911 pistoler, det finnes utallige deler å bytte ut med.

 

Jeg ville iallefall anbefalt deg å få holdt i begge våpen før du bestemmer deg.. For meg var det iallefall veldig stor forskjell.

Link to comment
Share on other sites

1911 pistol i 9mm.

 

Hva anbefaler dere?

 

Følgende kriterier bør være møtt:

- 5-tommer.

- God å skyte rett fra fabrikk, godt avtrekk og feilfri i forhold til klikk..

- Helst svart. (Må være svart) o.O

 

Ønsker helst ikke å kjøpe noe jeg må jobbe litt med, for å kunne bruke.. Og den må være et alternativ til p210 super target, da det er det fornuften sier at jeg bør skaffe.. Hjertet vil ha en 1911, men fornuften trenger å overbevises..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har holdt på trojan, og den har et annerledes grep enn en vanlig 1911. Det var en av grunnene til at jeg kjøpte Sentinel i .45, istedenfor Trojanen.. Sentinelen har og et veldig godt avtrekk fra fabrikk, og er et av alternativene til en sort 9mm. Men jeg vil fortsatt prøve å få fatt i en sort. Hadde vurdert en wilson combat om det var mulig å få fatt i i Norge, og ikke dollaren var som den er nå..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

.. dette er jo et fullstendig lavmål av intetsigende youtube video'er. Det er av og til man lurer på om "internettet" er en berikelse eller forbannelse.

 

.. nå behøver man jo ikke se sånt hvis man ikke vil (må innrømme at jeg ikke orket å se hele klippet) ....og det er vel slik med 1911 pistoler også at man ikke behøver hverken eie de eller skyte med de hvis man ikke liker konstruksjonen... for meg er den genial.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Litt inspirert av denne tråden måtte jeg bare tørke støv av min 1911 i går.

Fant ut at det var mange måneder siden den var blitt skutt sist. I disse hektiske tider med masse stevner så er det bare match-våpnene som har vårt i bruk i det siste, og 1911 og andre klenodier har dessverre støvet litt ned.

Men den gamle damen virket fornøyd i går kveld når hun fikk tømt endel magasiner. Og godt satt de også :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg fikk den jo i forgårs.. litt tidlig å selge den helt enda, har knapt nok skutt den! Prøver heller lykken med magasiner.. :P Det som fulgte med funker jo, men jeg vil gjerne ha bumper pad på den, er litt knotete å få det inn skikkelig uten..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har funnet ut at jeg trenger en 1911 til IPSC Classic og som reservevåpen til mil.felt. Er det noen som har oversikt over hva som er å få kjøpt her til lands, og evt. har noen å anbefale? Budsjettet er maks 18.000, kaliber 9mm, 5". Jeg har sett litt på Sig Traditional Match Elite stainless til 17500,- og Remington R1 Enhanced til 12500,- Sigen er på lager hos PVAS, J&F skal få inn R1 (ca. 15 juli sa de før ferien). BUL er uaktuelt. Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

tenker litt som deg, men jeg kvalifiserer ikke til reservevåpen med dagens aktivitet, så jeg venter spent på at Classic skal godkjennes for erverv.

I den prisklassen ville jeg vurdert STI. Både Trojan og Lawman er innafor, og med en god deal, kanskje til og med Range Master.

 

Kimber er det litt mer delte meninger om, men Oslo Skytesenter har Kimber i 9mm innenfor prisrammen din, om det er av interesse.

 

Jaktdepoet har fortalt meg at de kommer til å ta inn Springfield Armory Range Officer, men det er lenge siden de sa dette, og ingenting er tilgjengelig på nettsida ennå. Jeg vet heller ikke noe om 9mm da jeg spesifikt spurte om 45 ACP. Du kan jo sende de en mail, om det er noe du ville ha vurdert?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tafset på Trojan, Lawman, og R1. Av de tre har jeg konkludert med Trojan. Litt tossup mellom den og Lawman. R1 var ikke konkurransedyktig i det hele tatt i sammenligning med de to andre. Jeg foretrakk grepsplatene og kornet på Trojan, og det var derfor det ble den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt skeptisk til Trojan, både pga. halvfabrikatryktet de billige(-ish) STIene har, og det faktum at de ikke har giddet å nettskjære ramma (å måtte kline inn en ny pistol i skateboardtape fordi produsenten ikke har gjort ting skikkelig byr meg litt imot; det gjelder forørig også R1E). I tillegg kan det være en fordel med dobbeltsidig sikring til evt. svakhåndsstager i classic. Så foreløpig er det SIGen som er mest interessant. Men jeg er åpen for andre forslag.

 

Edit: eller kanskje Trad. match elite ikke har ambi sikring likevel? Har funner flere bilder av den med, men på HHs sider er den avbildet uten, så det er mulig det er noe 3. parts som er montert på de andre bildene.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en S&W 1911 Pro Series ?

Min tusler og går som bare det, og både presisjon og driftsikkerhet er utmerket.

 

Hvor får du ny utdrager fra om du skulle trenge det?

 

For meg er noe av poenget med 1911-platformen at deler er tilgjengelig fra et utall av leverandører, så du ikke er avhengig av noen som sitter på et agentur.

Link to comment
Share on other sites

[quote name="evert

Hvor får du ny utdrager fra om du skulle trenge det?

 

For meg er noe av poenget med 1911-platformen at deler er tilgjengelig fra et utall av leverandører' date=' så du ikke er avhengig av noen som sitter på et agentur.[/quote]

 

Det har jeg egentlig ikke tenkt så mye på...pistolen ble kjøpt privat.

Jeg skyter på nivå "lat hobbyskytter", så om jeg må vente noen uker på en del gjør ikke så mye.

Men mener du at utvendig utdrager er mer utsatt for brekkasje/skade enn innvendig da?

Link to comment
Share on other sites

Men mener du at utvendig utdrager er mer utsatt for brekkasje/skade enn innvendig da?

 

Nei, men om du skulle være så uheldig å trenge en ny er du avhengig av å få tak i en S&W utdrager.

Skulle du trenge ny til en "standard 1911" er det MANGE muligheter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes denne karen gjør en bra selvbygger jobb. (på min pc funker ikke youtube innleggingene, så nå endrer jeg innlegget med å tilføre linkene)

 

Del 1

 

Del 2

 

Del 3

 

Del 4

 

Del 5

 

Del 6

 

Del 7

 

Del 8

 

Del 9

 

Del 10

 

Del 11

http://www.youtube.com/watch?v=14CVoxchmAc

 

Del 12

http://www.youtube.com/watch?v=mOvWrvvJmbU

 

Del 13

http://www.youtube.com/watch?v=IRleGxskqAc

 

Del 14

http://www.youtube.com/watch?v=tdF8Y4_Ypvw

 

Del 15

http://www.youtube.com/watch?v=iONy_0Wz5ck

 

Slow motion

http://www.youtube.com/watch?v=Nlnf5hvLrWA

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...