Jump to content

spotting scope 100-300 meter


Dakar

Recommended Posts

  • 1 month later...

Hiver meg på denne jeg og så vi slipper flere poster om samme emne.

Er på utkikk etter et spotting scope som kan brukes for og se på blink fra 200 til 5-600 meter. Vi er to naboer som skal gå sammen og handle for og bruke på banen.

Har lett litt selv, men er mye og velge for en stakkar som ikke har handlet slik før. Kravene til scopet er:

- Stativ

- Greit innsyn

- Etui, eller gjerne koffert.

- Grei kvalitet.

 

Gjerne del deres erfaringer, samt tips om hvilke butikker man burde se etter dette på.

 

Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker spotting scope en god del i fbm. metallsilhuett, og min erfaring er at stativet er mye viktigere enn mange ser ut til å tro. Det hjelper lite med mye forstørrelse i kikkerten hvis den står og rister på stativet hver gang du trekker pusten.

Skal man ha en billig pakke, så ender man gjerne opp med et billig og ustødig stativ.

Videre må man vurdere bruksområde, skal man skyte på pappskiver så vil kaliber ha litt å si for om det er mulig å se hullene i skiva på forskjellige avstander.

Link to comment
Share on other sites

Har i dag testet et spooting scope i pris klassen 2-3000kr som hadde 65 objektiv med 60 ganger forstørrelse og klarte ikke å bruke det fornuftig skulle se på papp på 100m. Helt håpløst, men klart stativet var av den billige sorten så kunne ikke pust å se i det samtidig.

 

Nei pakket det ned og tok opp et Leupold som er av ukjent pris for meg, hadde kun 45 ganger forstørrelse heller ikke det funket, men igjen sto på enda mindre og dårligere stativ.

 

Mulig det må et bedre stativ og få forklart en fornuftig teknikk for å spotte. Klart lettere å gå fram til 100m å se. Så treffene bedre med rifle kikkerten på 12x forstørrelse.

 

Men skal ta innover meg at det er mulig stativet pluss mannen gjorde så dette ikke ble bra.

 

Hadde sett litt på denne på nettet ZEISS Dialyt Field Spotter, her er et klipp

" target="_blank

Koster 10.000 og kommer på halv parten av Swarovski, men er det bare halv parten så bra??

 

Her er en LANG test av flere:

" target="_blank

 

Hadde veldig lyst å kjøpe et scoope men kanskje noen som har litt mer positive erfaring kunne sagt noen ord ang bruken og om det er verdt å bruke 20.000kr på et Swarovski produkt. Å hvilket stativ snakker vi om? Noen som har noen produkter pris klasser på dette?

Link to comment
Share on other sites

Det aller simpleste stativet jeg ville vurdert til en 20kkr Swaro er Manfrotto 055, da med et "greit" videohode. Men selv et simpelt skop blir ufattelig mye bedre med et godt stativ.

De typisk vanlige lette fotostativene er igrunnen helt ubrukelige. Iallefall om de er utslått.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at videohode er noe man kun trenger om man skal følge ting i bevegelse, som da jeg filma mye modellfly før i tiden.

Så lenge man kikker på noe som står i ro, skal man klare seg med litt billigere stativ enn Manfrotto. Blåser det hunder og katter, så viberer de oxo. Problemer kan man seff få om man må legge øyet mot okularet slik at ting beveger seg. Med min Bushnell 20-60x85, må man ha litt avstand til okularet, og er dermed ikke i kontakt med kikkerten. Da står det stort sett i ro.

 

Men hadde jeg hatt 3 lapper til overs, så hadde jeg kanskje kjøpt et bedre stativ enn 500 krs stativet jeg har idag.

Link to comment
Share on other sites

Ett godt stativ er alfa og omega i alle former for bruk av optikk... Jo lengre avstand jo større er behovet.

 

Manfrotto er jo som KnuteriK nevner, stativ av ypperste klasse. Enten videohode eller treveis hode. Ett godt stativ kan gjøre en dårlig kikkert veldig mye bedre.

 

Eks: Har ett spotterscope kjøpt for 20 kr på netthandelen(Impulskjøp i fylla...) Ser ikke en damn shit med det stativet som følger med. Festa den på Manfrotto M055XPROB kamerastativet mitt og kunne lese gatenavn skiltet som er 100m nedi veien.

 

Men å spotte på 300m er ikke netthandelen kvalitet akkurat ;)

Link to comment
Share on other sites

Bruker en Zeiss 65mm med 20x objektiv. Kostet rundt 10'? Funker bra.

 

kan aldri tenke meg at en zeiss med 20 stk objektiver fungerer bra

 

Skrevet på normal måte så mener du vel da 20x65 hvor da OBJEKTIV er 65mm og OKULARET´s forstørrelse er 20 x for å være litt pirkete. :wink:

 

Joda vi vet hva du mener men likegodt å rette opp i det først som sist . For hvis du skal i butikken og kjøpe et ekstra okular med 30 x forstørrelse og står der og forlanger 30 x objektiv - så vil han bak disken få latterkrampe. :wink:

(eller kanskje ikke - han ser penger i å selge deg 30 stkspotting scope / 15 kikkerter )

 

Men han kan bare le - det finnes faktisk optikk hvor man setter på en 2 x forstørrelse på objektivet .

Tyskerne brukte det på sine 10 x 50 skyttergravskikkerter blant annet. Man fikk da 20 x forstørrelse på høyre side hvor skalaen for måling ligger :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ofte er spotterene i 2-3-4000kr klassen temmelig så brukbare, men man må ha vett til å begrense seg angående forstørrelsen. Etter min erfaring så bør man ha topp kvalitet (15-20000kr klassen) og helst 80mm objektiv for å få bra bilde på 60x. Da må stativet være solid også. På 20-35x forstørrelse så kan man se mye, jeg har 30x fast og ser hvertfall 338 hull på 500 når lyset er bra. Kan ha trøbbel med 6.5 og 308.

Link to comment
Share on other sites

Mye sant det Slurry sier her, forstørrelse koster.

 

På 20-35x forstørrelse så kan man se mye, jeg har 30x fast og ser hvertfall 338 hull på 500 når lyset er bra

Ja, i godt lys ser en jo alt - jeg husker godt en vintermorgen vi lå og skjøt på 870m, og kunne se kulehullene i kikkertsiktene, spotteskop var helt unødvendig. Jeg hadde en Vortex Razor HD 5-20x50 og Vet|us hadde noe annet som jeg ikke husker hva var .

- på Abusdal (stevnet) og også under trening på andre steder, så så jeg 338-hullene i IOR 3-5-18x50en, på 540m. Men da lå rifla dønn stille, det hadde aldri gått om jeg skulle hatt kikkerten på et 300kr Hama-stativ... .224" hullene måtte vi dra fram de dyrere spotteskopene for å se konsekvent.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Henger meg på her...

Jeg var akkurat på jakt etter det samme i fjor. Altså en grei skivekikkert (spotting scope) i et lavere pris-segment. Et annet krav jeg hadde var at det skulle være portabelt nok til at jeg kan gidde å ha det i sekken.

Valget falt på en Bushnell (Baush&Lomb) Elite 15-45x60. Denne er laget i Japan, og det skal etter alle solemerker være samme kikkert som M144 som i noe grad benyttes av det amerikansk militære. Røret ar av aluminium, og det er gummibelagt. Det gir en solid følelse av kvalitet.

http://www.opticsplanet.com/bushnell-15-45x60mm-elite-spotting-scope-781548p.html

opplanet-bushnell-15-45x60mm-elite-spotting-scope-781548p.jpg

 

Bilde av M144 som er en del av "M24 Sniper Weapon system"

(Vortex-stativet som jeg kjøpte se akkurat likt ut som dette)

m144army.jpg

 

Jeg mener å huske at prisen endte på rundt 2500,- ferdig tollet inn i Norge. Dette er da uten stativ, så det må man skaffe i tillegg. Jeg valgte et lavt stativ fra Vortex, men det holder egentlig ikke mål. Stativet er bra nok, men det er slarkete ved finjusteringa for elevasjon, så noe modifisering er nødvendig for å få det skikkelig bra.

Kikkerten er skarp og fin, men har litt lite dybdefokus. Den blir også fort ganske mørk når man skrur opp fortørrelsen, så jeg er egentlig litt usikker på om man ser noe særlig mere ved 45x enn hva man gjør med 25x. Men, jeg vil si at i det lavere området av forstørrelse så er kikkerten veldig god.

I forrige uke som kom jeg over en brukt M49 med originalt stativ. Dette er altså en militær kikkert med 20x fast forstørrelse. Den har blitt benyttet av US Army fra 2.verdenskrig og frem til for kun noen få år siden (etter hva jeg vet. Jeg tror ikke de er i bruk i dag). Det norske forvaret har også brukt disse.

m49tripod.jpg

Svendsens Brukthandel på Kongsberg har noen av disse, komplette sett med 'carry case' og stativ. Prisen er noe sånnt som ca 1800,- tror jeg.

Jeg føler at denne faktisk er en ørliten tøddel vassere enn Bushnellen, og at den er bittelitt bedre i skumring. Dybdeskarpheten er bedre også. Dette skyldes nok at har fast forstørrelse og ikke noe zoom. Stativet er fenomenalt.

 

Begge disse kikkertene har omtrent samme størrelse, og er således greie å bære med seg, f.eks i en sidelomme på ryggsekken. Bushnellen kommer med et polstret futteral som kan henges i beltet. Det er også laget slik at det kan lukkes runt kikkerten også når den er montert på et stativ.

Link to comment
Share on other sites

Fikk en brukt Focus Nature 20-60x85 komplett med stativ "slengt" etter meg for en billig penge. Kunne se .30 cal kulehull i brun bølgepapp på 430 meter under gode lysforhold sist jeg var på banen med den. Selvsagt ikke kvalitetsoptikk (alltid en irriterende uskarphet til stede), men om lommeboka er slunken og behovet er der så bør den jo holde ut til 300 meter kan hende også med litt mindre kaliber. Ville nok også vært forsiktig med å bruke den ute i ruskevær. Selges inklusive Velbonstativ fra blandt andre Magasinet for ca 3 lapper.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Skrevet på normal måte så mener du vel da 20x65 hvor da OBJEKTIV er 65mm og OKULARET´s forstørrelse er 20 x for å være litt pirkete. :wink:
Siden du er i gang med å pirke, så er forstørrelsen til hele systemet 20x, når man bruker et okular merket med 20x, dvs siden objektivet forminsker bildet, så har okularet, (som lupe) mye større forstørring enn 20x

 

På mikroskoper derimot, er riktig forstørrelse til okularene skrevet på, slik at systemets forstørrelse blir produktet av objektivets forstørrelse og okularenes forstørrelse. Typisk kan det stå 40x på objektivet og 10x på okularene. Da har men 400x forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...