Jump to content

Kammring av 30 Herret.


Geco5

Recommended Posts

Hei!

 

For en del år tilbake ble min Contender og et par løp stjålet, bl.a et 30 Herret løp. Har nå fått en lite brukt Contender, med bl.a. 2 stk. 30 Herret løp. Jeg hadde fra tidligere, en del ferdigladde 30 Herret patroner og jeg var spent på om de passet i de nye løpene. Det gjorde de ikke. Tydeligvis litt for lange. Selv om det er en del år siden jeg ladde disse patronene, er jeg ganske sikker på at jeg justerte så "skuldren" lå mot innsnevringen i kammeret og at det var litt press, når jeg lukket våpnet. Bestemt lukking, men ikke rå kraft.

 

Trolig må jeg "banke"ut kulene, helle ut kruttet. Da kan jeg "smelle" av tennhettene og starte på nytt. Og jeg bør kanskje "gløde" hylsehalsene, før jeg presser om hylsene. Vil også sjekke lengden på hylsene.

 

Har dere noe triks dere kan annbefale i min situasjon, eller må jeg gjøre som jeg har forklart enkelt over?

 

Må kanskje belage meg på, å skille 30H hylser til det 10" og det 14" løpet?

 

Var ganske rutinert hjemmelader tidligere, men det er mange år siden, så det kan være mye jeg har glemt.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du trenger å hverken gløde halsene eller smelle av hettene for å sette tilbake skulderen litt. Skru ut hetteutstøteren i dia og press de slik at de kamrer.

Da kan du lade de opp igjen og skyte de. Gløder selv etter ca 3-4 omladninger på herretten.

Viktig å presse de sånn at de kamrer på skuldra i TC for å unngå hylseseperasjon.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret! Ja - jeg regner jo ikke med at det dreier seg om mer enn en tiendel, eller noe slikt. Så, jeg prøver dette i første omgang.

 

Grunn til at jeg tenkte på gløding, var at disse patronene er ikke presset på de siste ca 22 - 24 år. Og jeg husker ikke, hvor mange ganger disse hylsene er skutt. Men de er vel ikke blitt hardere og sprøere av den grunn. Og det dreier seg nok ikke om store justeringen.

 

Fungerer dette, så kan jeg gløde alle sammen på nytt, når jeg får skutt ut de som nå må presses om. Slik at jeg får kontroll på, når hylsene er glødet. Og så må jeg nok skille hylser, jeg skal bruke i den 10" og den 14". For som du nevner, så ønsker jeg fortsatt å kamre på skuldra. Jeg opplevde seperasjon i begynnelsen, før vi ble klar over problemet, men det var så tidlig som i 1980, eller i 81.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...