Jump to content

10/22 søknad innvilget m/unntak


cult

Recommended Posts

Har akkurat fått en innvilget søknad på Ruger 10/22 i retur fra politiet, men det står "innvilget med unntak av TD og TDT".

En smule kjipt da det er TD/TDT jeg har mest lyst på..

 

Er dette fordi jeg ikke har spesifisert TD/TDT i søknaden eller har disse modellene blitt forbudt i det siste? Eller kan det være noen annen grunn til dette?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 179
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den er ikke blit tupegodkjent av importør. Så den var aldring godkjent for salg. Så inntil den blir godkjent (hvis det noen gang skjer) er den ikke lov å selge eller å omregistrere.
Regner med at du mener typegodkjent av POD/Kripos?

 

Når ble det typegodkjenning av halvauto .22? De står i såfall ikke på listen i forskriften, såvidt jeg kan se.

Link to comment
Share on other sites

har prøvd å google dette med typegodkjenning.. Finner ingenting om det!

 

Skal prøve å få ringt i morgen/i løpet av uken og høre om de har noen forklaring. Får det vell neppe omgjort uansett, men hadde vært greit å vite hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

Tja...

Det er slik at nye halvauto .22 rifler skal godkjkennes, mens alle de varianter som er slogt før en gitt dato er de-facto godkjent. De fleste har nok regnet 10/22 Takedown som en ren 10/22 variant og solgt uten at det har vært en ting. Kan ha kommet ny rettningslinjer... men først og fremst vil jeg tro det er misforståelse og at det de prøver å utelukke er ruger SR22

Link to comment
Share on other sites

Nå stusser jeg, 10/22 take down er en 10/22, heter 10/22 o.s.v. SR22 derimot har byttet typebenevnelse. dette er to vidt forskjellige saker, der den ene er en modell av eksisterende 10/22, og den andre er en modell av eksisterende 10/22 som ikke her 10/22 og derved faller inn under krav om typegodkjenning.

 

Take down er forøvrig en ren "jaktrifle, mens SR22 er en "Black rifle" look alike.

Link to comment
Share on other sites

Nå stusser jeg, 10/22 take down er en 10/22, heter 10/22 o.s.v. SR22 derimot har byttet typebenevnelse. dette er to vidt forskjellige saker, der den ene er en modell av eksisterende 10/22, og den andre er en modell av eksisterende 10/22 som ikke her 10/22 og derved faller inn under krav om typegodkjenning.
Skjønner ikke hva du mener her.
Link to comment
Share on other sites

Ser man på rugers hjemmeside kommer det tydelig frem at Take Down er en variant av 10/22 ikke en egen rifletype i den forstand en sr-22 blir presentert som. Får håpe dette kan være et argument som kan bidra til lovligheten. Hvis begrepet "Typegodkjenning" er den hindrende faktoren er det helt feil sett fra produsentens side, og selv om det ikke er ruger som avgjør lovligheten, er det de som avgjør typebetegnelsen!

 

Men dette utsagn blir bare våss med mindre lovsetterne skjønner hvilke kriterier de selv skal forholde seg til! Enten riflemodell/type fra produsent, eller egenkomponerte betegnelser gjort på et uforståelig og lite informert grunnlag!

Link to comment
Share on other sites

wheelgunner: En forhandler sender inn et eksemplar av våpen til KRIPOS, som da skal sjekke denne. Se hvor lett kan kan bygges om til Family-funksjon osv, at den ellers overholder sånt som minimumlengde og masse annet.

Det er gebyr på noen tusen kroner.

 

Så skal vel DN også sjekke at det ikke er en farlig plastikrifle med picatinnyrails og sånt som skremmer vannet av turgåere og sånt :mrgreen:, før den kan erverves til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel bare enn innskjerpning praksis mtp regler om typegodkjenning. Før var 22'er greit nesten uansett, men skal man følge reglene er det kun spesifikt godkjente modeller (ikke hele modellserier) av halvautoer som er tillatt salg. Man kan kalle det unødvendig og pedantisk, men så lenge ikke lovverket gir unntak for slike våpen er det helt etter boka. Importørene må bare innse at de må få godkjent alle nye modeller uansett hvor små endringene er.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er litt søkt i dette tilfellet, mtp mange andre 10/22-modeller som har like "mange" forskjeller i forhold til de andre modellene som TD og SR har.

 

TD har et annet løpsystem og SR leveres med NC-stokk. Ellers er det jo akkurat samme opplegget.

 

Men sånn går det når man har et system som er overfylt med byråkrater :roll:

Link to comment
Share on other sites

Poenget er vel at det ikke er noen "boka" når det gjelder typegodkjennelse, det står bare at man må søke om det,finner lite om hva kriteriene er for å få det.

 

Selv dette med at den ikke skal være ombyggbar til helauto, og ikke ha militært utseende, er jo ikke beskrevet direkte noe sted, utover det generelle forbudt mot endring av våpenets karakter, altså noe som er forbudt uansett hvor lett det er.

Link to comment
Share on other sites

Joda, men når kom de? Før eller etter regelendringene? Og om POD skulle legge litt velvilje til og bare bry seg om litt mer betydelige endringer er vel ikke det en dårlig ting? Jeg er enig i at dette er litt unødvendig, men jeg klarer ikke å bli sjokkert over byråkratiske byråkrater. Det er JD som bestemmer, men så lenge de bestemmer seg for å la POD gjøre jobben så er del slik det blir :?

Link to comment
Share on other sites

Det interessante her er at en norsk børsemaker kan montere takedown løpsfeste og stokk på en vanlig 10/22 (Eller jeg selv kan gjøre det), uten at det kan kalles vesentlig endring av våpenet (Det kan ikke avfyres delt). Så jeg kan ikke se at de at de har noen "case" på dette uansett hvordan de ser på det. 10/22 var kun registrert som 10/22 12.3.2012. Og alle modeller med 10/22 i navnet skal da være godkjent fra nå og til noen kommer opp med lovverk mot det.

 

Igjen, dette gjelder slik jeg leser det ikke SR22 som er ett nytt våpen iht. lovverket, grunnet typebenevnelse.

 

Skal det bli slik fremover, blir det håpløst hver gang produsentene setter på en ny stokk. T.d. Ruger 10/22 jakt camo spesial, Ruger 10/22 jakt camo alweather (Rustfri versjon av forrige, begge oppdiktede). O.s.v.

Link to comment
Share on other sites

tja... presedensen er jo klar om man ser på godkjenningen av sentertente halvauto rifler. Det er spesifikke variasjoner av modeller som skal godkjennes. At man i en periode har hatt mulighet for "urestriktert" ervev av halvauto riflevarianter i kaliber .22lr får vi ta som en bonus og et unntak som har kommet oos til gode en stund.

 

En forløpig stans i erverv av både SR22 og 10/22 TD er ikke annet en at man fra "byråkratiets" side følger det klart oppleste og vedtatte lovverket som foreligger. Np er jeg ikke enig at det bør være en egne typegodkjenning på Take down versjonen, men å spinne seg inn i en meningsløs harrang om hvor dumme og håpløse byråkratene er, fører intet steds. Det er et lett tilgjengelig og publisert regelverk som ligger til grunn. Her bør også importør og kjøpere ta medansvar (kanskje først og fremst i forhold til SR22, som igjen kan ha utløst et behov for å gå igjennom de forskjellige 10/22 variantene)

 

Dete interessante nå er jo veien videre? - hvor lenge vil en midlertidig stans være, hva er det man ønsker og har behov for i forhold til en godkjenning og ny omsetting? Hva med de av oss som allerede har en TD?

 

Vil det eventuelt være mulig å få en mer gennerell godkjenningsordning for halvautovåpen og ikke den direkte og unødig arbeidsskapende model godkjenningen? (Noen forbund har jo gått inn for å få ryddet opp i godkjenningsbyråkratiet)

Link to comment
Share on other sites

Det er et lett tilgjengelig og publisert regelverk som ligger til grunn.
Det eneste som står, i de vanlige forskriftene/rundskrivet, er vel at det skal typegodkjennes? Lite om hva godkjenningskriteriene er og hva som skal oppfattes som en "ny" type?

 

Dette mener jeg er rimelige spørsmål, ikke "negativitet" mot politiet/byråkratiet/"noen som helst".

Link to comment
Share on other sites

Helt og absolutt enig, det er noe mangelfullt og ullent i teksten(e) der. Som kanskje nettopp ligger til grunn at forhandlere har tolket det på en måte og myndighetene på en annen. I tilegg er det jo den forbannede tredelingen av at Kripos skal godkjenne våpnet, Kripos bruksområde og DN untakene...

 

Dette er muligens også et punkt man bør jobbe opp mot i forhold til ny våpenlov.

Link to comment
Share on other sites

Hmpf.. nå som jeg var i ferd med å selge min TD :roll:

 

Det lukter som om noen har brukt det difuse begrepet "typegodkjenning" til noe annet enn hva en typegodkjenning skal dekke. Vil anta at typegodkjenning primært skal sjekke hvorvidt man kan fikle seg fram til helauto (samt at våpenet ser hyggelig og sivilt ut).

Ettersom TD varianten ikke skiller seg ut fra vanlig 10/22 når det gjelder dette, kan det virke som unødig byråkrati eller at typegodkjenning brukes som virkemiddel til en underliggende agenda. Begge lukter omtrent like råttent.

 

Nok en sak jeger og skytterorganisasjonene burde hatt på pulten.

Link to comment
Share on other sites

Var nok det som var intensjonen. Men man skal ikke se bort i fra at POD har sett seg lei av folk som i deres øyne har lurt seg rundt typegodkjenningen med "det er jo bare egentlig en 10/22 i en annen stokk og dermed er den jo godkjent" (ref SR22) og kjører en en enkel linje: Nye modeller (uavhengig av om typen er godkjent fra før) skal ha egen godkjenning, punktum.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt, ikke no fikling - det er det som er presedensen i forhold til untakene fra forbudet mot sentertente halvautorifler. Man får ikek godkjent AR 15, men må må godkjenne de Bushmaster, Colt, DPMS, Stag osv.

 

Forøvrig redd for at kardinal er meget nærme å treffe spikern på hodet....

Link to comment
Share on other sites

Hva med de av oss som allerede har en TD?

De har jo utnyttet systemet på det groveste, og må gå i skammekroken. Var det ikke sånn? :wink:

 

Jeg syns beslutningen om å stanse salg av 10/22 TD er merkelig og tviler på at den vil stå hvis noen utfordrer den. Spørsmålet er vel om noen ser seg tjent med å gjøre seg upopulær hos POD. Hvis beslutningen ikke blir utfordret er såvidt jeg forstår den logiske konklusjonen at hvis Ruger lager en utgave av 10/22 med laminert tommelhullsstokk og kaller den for "10/22 Thumbhole Madness" eller noe så må den typegodkjennes før den kan selges her. Det virker unødig tungvint.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns beslutningen om å stanse salg av 10/22 TD er merkelig og tviler på at den vil stå hvis noen utfordrer den.

 

Enig, det er unødvendig byråkratisk men det burde ikke komme som et sjokk. Og "utfordringen" vil være å sende den til Kripos som garantert vil godkjenne den, jeg kan ikke tro at POD har som mål å forby takedown-rifler.

Link to comment
Share on other sites

Skrev en mail til Våpensøylen i går kveld ang dette og fikk følgende svar i dag:

 

"Grunnen er at POD mener at denne modellen ikke er halvautomat pr i dag. Vi er i en dialog med dem ang å få ryddet opp i dette i disse dager, og satser på at det skal være i orden i løpet av kort tid."

 

 

Så da er det bare å krysse fingrene og håpe på det beste.

 

Men uansett må vell jeg sikkert sende en ny søknad hvis dette ordner seg, da det står konkret på søknaden min at den er innvilget med unntak av TD/TDT.

Eller er dette noe som kan endres uten en ny søknadsrunde? F.eks ved å ta en tlf til våpenkontoret når/hvis TD/TDT blir godkjent? Hva tror dere?

Link to comment
Share on other sites

wheelgunner: En forhandler sender inn et eksemplar av våpen til KRIPOS, som da skal sjekke denne. Se hvor lett kan kan bygges om til Family-funksjon osv, at den ellers overholder sånt som minimumlengde og masse annet.

Det er gebyr på noen tusen kroner.

 

Så skal vel DN også sjekke at det ikke er en farlig plastikrifle med picatinnyrails og sånt som skremmer vannet av turgåere og sånt :mrgreen:, før den kan erverves til jakt.

 

Hvorfor må du insistere på å kalle FA for "family"? Gjør det deg tøffere enn om du sier helautomatisk/fullauto?

Link to comment
Share on other sites

Om det står med unntak av TD, og grunnen er at den ikke er godkjent.

Er det jo bare å legge ved dokumentasjon på godkjenningen om den kommer innen utløpet av søkn.

Men de rir ikke den dagen de saler så det spørs vel. Kan jo høre med Vingemutteren hvor mye han skal ha for å bygge om en "utskutt" brukt en da til samme løp og system som TD har. Uten å kalle det TD.

Link to comment
Share on other sites

Bare å be søylen ta inn løp, stokk, og td innsats for kasse det. Så bytter de fleste det selv på sofabordet mens de ser noe kjekt på tv. Enklere å vente til søylen og pod har blitt enige.

 

 

P.s. Tror ikke sammenligningen mellom AR15 og bushmaster, colt etc. holder vann. Forskjellige produsenter og forskjellige typegodkjenninger. Merk at i godkjenningslista er det ramset opp våpen i forskjellige versjoner av samme låsekasse (Av samme produsent). 10/22 havner slik jeg ser det i samme kategori. Alt ok så lenge løpet er 40cm + og ikke folde/innskyvbar kolbe (innskyvbar betyr at man uten verktøy kan endre kolbens lengde).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...