Jump to content

Kjøp av kamera i Ungarn.


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

Skal en tur til Budapest første uka i juli. Er det noen som vet om det lønner seg og kjøpe kamera der ? Rent prismessig i forhold til her hjemme ? Og ikke aller minst er det like bra kvalitet som her hjemme ?. Tengte og kjøpe et kamera med litt linse (telelinse) slik at det er mulig og ta bilder på litt avstand. Er så mange flotte sener som jeg ikke fåt tatt bilde av gr. for lite kamera. Cannon er vel bra ?. Eller andre typer kamera. Gode råd tas imot med stor takk.

Link to comment
Share on other sites

Helt annet prisnivå der, enn her, på det meste. Aner ikke åssen det er med kamera ting. Når en ser på priser på elektronikk i Norge, er det ofte ikke dyrere enn i "utlandet". Er glad i gadgets sjøl, og gidder som regel ikke å sjekke priser og sånt når jeg er å reiser, for det er som regel ikke store forskjellen fra prisene i Norge, og da vil jeg heller ha Norsk garanti og kjøpslov.

 

Har reist litt i Ungarn, og prisene på ting, er helt i en annen verden, når du reiser litt ut fra Budapest, og ut på Bøgda.

Link to comment
Share on other sites

Elektronikk er temmelig billig om du handler i norske nettbutikker. Det du kan spare på er om du tar det på utførsel fra Ungarn, dvs får en tax-free-lapp i butikken og stempel i tollen. Da sparer du mesteparten av ungarsk mva.

 

Bakdelen er at du sannsynligvis kan skyte en kvit pil etter garanti og support om noe går galt. Og kommer herligheten på over 6000 NOK skal du strengt tatt betale 25% mva ved innførsel til Norge.

Link to comment
Share on other sites

Kamerautstyr er ikke noe særlig billigere andre steder enn i norge. Jeg sjekket noen forskjellige kamera mtp priser i ungarn og norge, og forskjellen ligger på ca 100-300 kr. Ikke verdt det altså.

Du kan sjekke selv her: http://www.arukereso.hu/" target="_blank (priser på ungarsk, bare skriv inn et kameranavn i søkefeltet) mot her: http://produkt.akam.no/kategorier/foto-og-video" target="_blank (Norske priser, skriv inn det samme kameranavnet i søkefeltet)

 

Det eneste du kan spare litt på er å få tilbake ungarsk moms (Jeg vet ikke hva den er), hvis du stiller deg i kø på grensa på vei tilbake. Kriteriet da er at du har vært utenlands i over 24 timer og at du har handlet under 6000 kr.

 

Hva gjelder canon er sikkert det greit. Jeg foretrekker nikon da... ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Tror jeg hører på de fleste her og kjøper i Norge. Sako_35 nevner Cannon 600D så jeg får vel se på det. Takk for nyttige svar :D .

Link to comment
Share on other sites

En ting folk som handler i utlandet skal være klar over er at når det skjer noe galt med produktet og du skal reklamere så er det den som importerte produktet til Norge du skal ta kontakt med, det blir ofte være deg selv som da må ta saken mot stedet du handlet f.eks i Ungarn eller mot produsenten ... mange som har gått på en smell der både med kjøp av bil og spesielt de som tar service på bil i utlandet.

 

Ofte er de ikke noe problem men er verdt å merke seg ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...