Jump to content

Nedskjæring av vilt


Purdey

Recommended Posts

Jeg skjærer selv, og foretrekker vel det. Brukte en slakter da jeg hadde hjortejakt, travel jobb og dårlig kjøkken. Det ble mye malt kjøtt og surra steiker du ikke ante hva inneholdt, så det er litt på den bakgrunnen også at jeg gjør det selv. Etter at jeg begynte å skjære selv har kunnskapen min om hvordan å få det beste ut av slaktet for min families smak og behov mangedoblet seg. Da jeg skar årets reinsbukk på 48kg ble det 8kg karbonade, resten ble små steiker (og en stor), en del biff og mange hele stykker som fryses ned og så skjæres til Finnebiff før de er helt tint igjen når de skal brukes. Av elgen blir det en større andel karbonade og mindre grytekjøtt, osv.

 

Men det er mye arbeid!

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Alt kjøtt blir skjært ned på kjøkkenet her hjemme.

Hovedsaklig elg, 150-200 kg, utrulig hvor mye som går unna når en har tillgang.

Noe rein og rådyr går også med, og dette blir det en del røykakjøtt av.

Har ei kvern til å male kjøttet, maler 50- 70 kg kjøttdeig.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Vi skar alltid ned kjøttet sjøl før, men de senere åra har det blitt slakter. (hadde 14 dyr på kvoten :wink: )En betydlig fordel da det vanlivis er kun en eller to som må ta jobben. Er personlig glad jeg slipper det mer. (gjelder kun elg i større kvanta). Rådyr og hjort tar jeg fremdeles hjemme sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Er utdanne kjøttskjærer så jeg gjør det selv. Men opplever at fler og venner og bekjente (og venner av de) ringer og ber om hjelp. Det man må huske er at de som driver (har drevet, som meg)med dette. Er litt mer kritisk til hva vi bruker som steker. Og vil kanskje ta litt mer til kverning en resten. Litt mer industriel skjæring (etter boka). Det skal også sies at det finnes en del idioter der ute. Som gjør en dritt jobb. Har sett en god del ødelagte steker av hobby skjærere.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde det alltid selv tidligere, men i år har jeg levert til Aurskog kjøtt. Driver og flytter så jeg har nok annet å drive med.

 

Nedskjæring er egentlig en ganske koselig del av jakta, men av en eller annen grunn blir det lett til at man blir stående sent på kvelden/natta. Da blir det et ork..

 

U

Link to comment
Share on other sites

Eg også slakter og skjærer kjøttet sjølv. Har ein fin kjøkkenbenk, som er ca 4 meter lang, og ein 100 liters kraftig plast stamp, til å hjelpe meg med. Deler dyret i 3/6 deler, og tar ein etter ein del på kjøkkenbenken. Det er snakk om lår, bog og ryggen/sidene..Må nett henge opp kjøkkengardinene til kjerringa, så ikkje dei blir fulle i skav. Det er dårlig sjekketriks... :mrgreen:

 

Og eg er ikkje utdanna slakter/kjøttskjærer, men har jobba 2 sesonger på slaktehus, det har hjelpt litt, men parteringa går det heller treigt med. Men får det til, sjølv om du vaskebjørn hadde nok enten fått ståpels eller latterkrampe, når du hadde sett kor treigt og hjelpelaust det ser ut.. :)

Link to comment
Share on other sites

men parteringa går det heller treigt med. Men får det til, sjølv om du vaskebjørn hadde nok enten fått ståpels eller latterkrampe, når du hadde sett kor treigt og hjelpelaust det ser ut.. :)

 

Hehe jeg er en tolmodig sjel skal du se. Av en eller anne grunn så er det alltid jeg som får lærlingen der jeg jobber deltid nå? Jeg får stor glede av å lære bort. Og synes det er utrolig morro når folk får det til riktig. Det med tempo tar bare tid. Det enste alle må huske på er å få ting fortest mulig i kjøleskapet/fryseren hvis det tar litt tid. Hent inn hjelpemanskaper til kværningen, og heller ta det i flere omganger. En klasisk tabbe er å ikke kverne før alt er ferdig. Men alle må huske på at kjøtt i småbiter blir utrolig mye raskere dårlig en et helt slakt med tørkehinne.

Link to comment
Share on other sites

Er ingen storvilt jeger, men er utdannet slakter og kurset kjøtt skjærer med 16års erfaring(dæven nu hørtes Æ gammel ut :D ). Slakter under 10 elg men skjær nærmere 50 elg pr høst. I tillegg kommer sau/gris/storfe og rein. Heldigvis er det ikke mitt foretak, ellers hadde det ikke vært tid til å jakte. Bruker ca 2 timer på å skjære ned en voksen elg ,da kvernes kjøtt og biffer vakumeres. Vet at det er en rimelig rask tid. Men så holder jeg godt følge med Norges mesteren i kjøttskjæring 2002(?) Som er en kompis.

Kjempe fint at elg jegere er så late, da får vi "gamle" pensjonerte slaktere kose oss litt ut på høsten.

Link to comment
Share on other sites

Her nede på sørlandet er det så lite elg nå at vi må begynne å skjære ned elgene selv, fordi de omreisende slakteren krever endel hndre kilo før de gidder å komme.

 

ME ndet hadde var meget intresant og lært seg og beinet ut steikene etter hinnene. Så en ikke feil skjærer. Er det noe kurs en kan gå eller må en på skole

Link to comment
Share on other sites

Jamt, det er stort sett noko du finn fort ut av etter at du har begynt litt på det. Som regel, kan du bruke hendene og skille steikene/musklene frå kverandre med. Og der du må bruke kniven, så ta det med ro og følg etter senefester/hinner.

 

Men det går veldigt treigt med meg på den jobben. Men eg har god tid, og tar ein kveld og to med det, hvis det ikkje er så heldig at ein bruke ein heil dag i helga på det.

 

Og Vaskebjørn, eg her totalt einig med deg i det der med temperatur og kjøtt. Det blri fort surt hvis det er kverna, så alt kvernekjøtt samler eg i ein stamp for seg og kverner sammen. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...