Jump to content

Øyeavstand på kikkertsikte

janove

Recommended Posts

jeg bestilte med en Meopta Artemis 2000, kikkert her om dagen.

Tidligere har jeg en Leica ER på elg rifla og en Hawke Nite-Eye Digi-IR kikkert på .22 rifla.

Jeg er usikker men jeg synes at jeg må veldig nær opp i Meopta kikkerten innen jeg får "brukt" hele kikkerten.

Litt redd for at bli medlem av halvmåne klubben, men lurer da på hvis jeg har bomma på noe her, eller hvis det er mine øyner som gjør dette utslaget.

Har ikke samme problem med Leican, og siden Hawke sitter på en salong med kort kolbe så har jeg ikke reflektert over det hele der.

Optikken i Meopta er i mine øyner på høyde med Leica, men er skuffa over dette med avstand kikkert og øye.

Jeg ser og på spesifikasjoner på nett så har den nye R1 serien større øyeavstand, burde jeg prøve den i stedet?

Leica har i sine spesifikasjoner 100mm, artemis 75mm, og R1 91-80mm

Man kan synes det, men jeg blir bare litt usikker siden jeg føler at hodet er betydelig nærmere sikte en på min leica.

Det beste ville være å montere det, men da blir det og merker så jeg vil gå en formening om hva jeg skal / burde gjøre innen det.

Nå så jeg ikke hva slags kaliber du har på rifla, men i mine ører høres 7,5 cm lite ut, ja. Bruksområde er en annen ting, på ansmygning på f.eks rein er det ikke alltid at man kan velge ideelt sted å skyte fra. Det hender man blir liggende litt forkjært og da er halvmånen farlig nær.... :mrgreen: Stående,knestående og sittende skyting er sjelden så stort problem.

Det kan nok stemme at denne Meoptaen har kortare augeavstand enn Leica. Meopta er ikkje kjent for å vere blant dei som har lengst augeavstand,spesiellt ikkje Artemis modellen. Når det gjeld oppgitt augeavstand frå produsenten så har eg opplevd sjølv og sett mange testar at dette ikkje alltid stemmer med augeavstanden i praksis, dette gjeld dei fleste merker. Det beste er å prøve det sjølv i praksis før ein kjøper om ein er usikker.

Eg justerer alltid augeavstanden slik at den passar til ståande skyting då denne stillinga blir brukt mest til raske skot, ved sittande og liggande har ein litt bedre tid å justere augeavstanden ved å flytte hovudet om det skulle vere nødvendig.

Litt redd for at bli medlem av halvmåne klubben

Den klubben har mange fornemme medlemmer og en til er alltid velkommen.

Heller litt for stor øyeavstand enn litt for liten.

Er du i grenseland, så er det bare en litt kinkig skytestilling en gang du er i farten.

OG, så er du medlem.