Jump to content

Erfaringer med Ruger kvalitet

Litago

Recommended Posts

Enkel, solid og driftsikker. Presisjonen kan jeg ei heller klage på :)

Og kikkertringene er repeterbare ved av og påmontering av kikkert, til og med hvis du tar kikkert ut av ringene.

I forhold til pris så er faktisk Ruger det beste du kan kjøpe for norske riksdaler :)

Fra 1976 til dags dato her jeg vært bruker av Ruger våpen.

Pistol, revolver, hagle og rifler, alle har fungert utmerket uten problemer av noe slag.

Eneste som er byttet er ei slakk tennstempelfjær i ei rifle.

Min erfaring er at dette er solide og presise bruksvåpen.

I dag står det 4 Ruger langvåpen i skapet, og blir det utskifting av noen av disse, er det Ruger som skal inn igjen.

Eneste som trengs for å skru ut løpet på en ruger er en løpstikke og en stor skiftenøkkel. Bare husk å teipe rundt kassen med maskeringstape så ikke skiftenøkkelen setter merker :)

Velger du kaliber som har opphav i samme patron så er det bare løpet du trenger å bytte. Jeg kan f.eks i min 30.06 bytte direkte til et løp i .270 Win :)

For litt siden gjorde jeg følgende jobb på min Hawkeye all weather, 30.06. Plukket av kikkert med ringer, ut med løpet, løpet i benk og slo gjenger for demper(kappet noen cm og kronet løpet), monterte løp, satte på kikkert igjen. Etter hele denne prosessen gikk riflen rett i stålplaten på 30 x 40 cm på 300 meter, og det uten å røre stillskruer på kikkert.

Jeg har også en .223 som går i klisterlappen på 100 meter :)

Kikkertringene som følger med får du byttet slik at de passer kikkerten du velger, eller har. Uten ekstra kostnad :)

har vurdert et løps bytte med tiden (bli en bedre skytter først) i enten 338 Win mag eller 375 Ruger

fikk vite idag at 375 Ruger var vanskelig og få ammo til og at rekylen var i overkant

Det er vel fornuftig å "trene seg opp litt" når det gjelder kaliber med litt snert.

Begge de kaliber du nevner er svært gode storviltkaliber, jeg har jaktet med begge både her hjemme og i Afrika.

Når det gjelder tilgang på ammo, er det vel like greit først som sist å basere seg på hjemmelading.

375 Ruger er jo et forholdsvis nytt kaliber, og du finner det nok ikke i alle sportsbutikkene rundt omkring.

Når det gjelder rekyl, har ikke jeg ikke problemer å skyte 20 skudd liggende med min 375 Ruger, og jeg er ingen stor og sterk mann.

Fra benk og jaktmessige skytestillinger er det ikke noe problem.

Men om referansen på tolererbar rekyl er en dempet 6,6x55 vil nok 375 Ruger være en heftig opplevelse.

Jeg lader min likt med 375 H&H hastighet, og har funnet ladninger med god presisjon både med 270 og 300 grs kuler.

375 Ruger virker veldig spennende og med tiden frister den veldig 6,5x55 har jeg prøvd kjekt kaliber med veldig lite rekyl

det meste jeg har prøvd var en 450 Marlin i en 3kgs Marlin rifle det gikk nok så greit

men fikk et lite dunk i leppa og hånda var nummen men ellers ikke noe problem

men hvordan den opplevelsen kan samenlignes med 375 Ruger vet jeg ikke

ei heller vet jeg hvordan det blir med en ruger rifle som veier 3,6kgs med munnings brems

jeg så på Reviewen til Gunblast.com og den var veldig fin og utfyllende :)

Driftsikkerheten på Ruger er det siste jeg ville tenkt på. Har jakta med ei m77 markll i 11 sesonger, aldri noen problemer. 2-3 cm samling på 100m med 3006 oryx. Avtrekket var litt hardt på mi, men en børsemaker koste litt med det, og nå er kryp borte og det bryter på ca 1,2kg. Ruger har ikke det ryktet det fortjener i Norge etter min mening :wink:

Tror jeg har sagt noe om dette før en gangmen ok; jeg lånte en Ruger M77 i 30-06 siste gang vi var i Sør Afrika til antilopejakt. Dette var outfitters lånevåpen, altså det klientene fikk bruke når de trengte en rifle i 30-06 klassen. Våpenet er mye brukt og fungerte perfekt. Jeg skjøt tre skudd med det, to i senter av siktepunkt på 100m og et i en Gnu. Denne rifla er den med den litt sære plaststokken med faste rembøyler og plastpanel. Outfitter mente Ruger var et av de mer driftsikre våpen for hans bruk, og det tror jeg han har rett i. Har hørt om og kjenner til konkrete presisjonsproblemer med noen rifler, men det gjelder også andre produsenter i samme prisklasse.

Jeg så flere Ruger rifler på Svalbard for noen år siden, både i turist båter og hos Unis på feltturer8geologistudenter på tur i Pyramiden) så da kan man jo tro at egner seg til røff bruk?

Jeg ser det på 10/22'en min og hvor mye juling den tåler.

Også når det gjelder klubbvåpen, så har jeg 3-4stk pistoler fra Mark I til Mark III i skapet. De ser ut som noe man har dreid til i garasjen, men de skyter og skyter.

Her er et gammelt bilde. Denne pistolen hadde vært i bruk sammenhengende i flere år, eneste vedlikehold var å sprøyte inn olje i alle åpninger og dra igjennom en pusselapp :roll:

Men allikevel fungerte den som den skulle.

rugerftw.jpg

Siden tråden gjelder Ruger, så er Ruger overlegen Blaser hva angår driftssikkerhet. Blaser er ikke dårlig våpen, skjøt selv med ei R93 "Sniper rifle" i .300wm uten tofot og traff i 10'eren. Men på jakt ute i felten, ville jeg styrt langt unna rett-trekker.

Grunnen til at Blaser ble et tema var kaliber valger av 9,3x62 fikk beskjed at vist jeg valgte Ruger Guide Gun så var det ingen som drillet om løpet slik at den skyt 9,3 men siden rifla jeg skal kjøpe har en munnings brems så har jeg tenkt på og bestille 375 Ruger løp

men det må bli med tiden når jeg er vant og kjent med rifla jeg skal bruke :)

Grunnen til at Blaser ble et tema var kaliber valger av 9,3x62 fikk beskjed at vist jeg valgte Ruger Guide Gun så var det ingen som drillet om løpet slik at den skyt 9,3 men siden rifla jeg skal kjøpe har en munnings brems så har jeg tenkt på og bestille 375 Ruger løp

men det må bli med tiden når jeg er vant og kjent med rifla jeg skal bruke :)

Har du ennå ikke skjønt at det går an å bytte løp og at det mest sannsynlig er billigere enn å " drille opp " det originale ?

Veldig god erfaring. Både med gamle og nye våpen. De har ikke gått ned på kvaliteten, og en ny Hawkeye koster vel noe sånt som dobbelt av mange av de andre amerikanske. Vet ikke hvordan "american" modellen er, den nye billige modellen.

De rustfrie modellene har også rustfrie deler inni, et viktig poeng om en skal ha rustfri.

Tusen takk 8)

det har vært nevnt 375 Ruger her i tråden men jeg lurerpå er 338 Win mag noe dårligere?

samt lurer jeg på hvordan 375 og 338 er i rekyl sammenlignet med 450Marlin?

Dårligere enn hva, til hva ?

375 ruger er lov til the big five, noe 338 win mag ikke er.

Er du lur og ikke tenker på the big five jakt, så satser du på ett løp i 9,3 x 62 og ett i 30-06 med ett løpskiftesystem fra Rafdal :wink:

Ofte finns det rustfrie utgaver av Ruger i kal. .338 Win. Mag. brukt, men i topp stand til ca. prisen av ett nytt løp ferdig montert på Finn. Jeg hadde ikke giddet å kødde med løpskifte system, heller to rifler. Ellers er jeg svak for Ruger, og har hatt mange. Brukte Sakoer, Finnbear f.eks. er mer ferdige med høyere produksjonskvalitet, et alternativ hvis rustfritt ikke er et must. Det går fint å få Ruger like bra ang. riping av hylsene osv. hvis man gidder.

Det er selvfølgelig en viktig faktor. Jeg håper på bedre utvalg av denslags senere da jeg ikke liker det som finns nå noe særlig.

Løpskifte system er utrolig genialt og ha :) både Blaser R93 og Merkel Kr1 Tracker i 30-06 er flotte børser

men sist nevnte Tracker i 30-06 finner jeg ikke hos forhandler på nett lengere sluttet og lage?

så det blir en liten konflikt om man skal gå for Ruger som sies og være ekstremt god på kvaliteten

eller en tysk løpskifre rifle for anvenligheten :roll: valgene er mangen men ikke lette

Tusen takk 8)

det har vært nevnt 375 Ruger her i tråden men jeg lurerpå er 338 Win mag noe dårligere?

samt lurer jeg på hvordan 375 og 338 er i rekyl sammenlignet med 450Marlin?

Ingen erfaring med 375, men har en Savage 110 i 338wm, og en guidegun i 450. Lenge siden jeg har skutt med 338'en nå, så vanskelig å sammenligne direkte.

Jeg syns 450 med full pupp oppleves slemmere i rekylen enn 338. Men dette har vel så mye med rifle/vekt/utforming av stokk å gjøre. En litt tung rifle med godt tilpasset og utformet stokk vil være mye mer behagelig å skyte med.

Vil tro 375, ut fra kruttmengde og ytelser, vil oppleves som friskere enn 338

Ellers, løpsbyttesystem er flott og noe jeg selv har lyst på. Men ville da helt klart gått for kalibre basert på samme basishylsa, med samme støtbunn og ca samme hylselengde.

Men , nå husker jeg ikke helt hva du så for deg å bruke 375 til...? Er det mest bare for å ha noe som "river litt"?

så det blir en liten konflikt om man skal gå for Ruger som sies og være ekstremt god på kvaliteten

eller en tysk løpskifre rifle for anvenligheten :roll: valgene er mangen men ikke lette

er sikkert noen blaser eiere som vil si seg uenig i påstanden om at Ruger er overlegen på kvalitet. :)

Men Ruger lager uansett solide, driftssikre våpen, og det er endel som sverger til den type boltmekanisme, med mauser-type utdrager

• 11 months later...

Fikk lagt mine klamme kalde hender på en Brukt, strøken ruger M77 MKII Laminat Links stainless i cal 25-06

Denne skal få ett 6,5 løp i en eller annen magnumklasse.

Men først bruke den litt med 25løpet i berre for å kjenne.

Førsteinntrykket er meget godt.

Avtrekket vert truleg skifta.

Fikk først med meg denne tråden nå som den fikk en ny post.

Jeg har selv en Ruger Alaskan i .375 Ruger som jeg er kjempefornøyd med.

Både rifle og kaliber.

Den holder lett 3 skudd innenfor tommen på 100 meter både med 300 grains Partizan kuler og 250 grains Barnes TTSX.

Rifla mi er uten smellforsterker, som jeg også fint klarer meg uten og er glad for at jeg ikke har.

Jeg byttet ut kolbekappa da jeg ikke likte den som satt på rifla orginalt med en fra Limbsaver.

Jeg skyter mange skudd med den uten at rekylen påvirker skytinga mi.

Jeg synes faktisk at rekylen er overraskende snill med tanke på kulevekt og fart.

Jeg har blitt dengt mye verre fra en 30-06 med lett og dårlig stokk.

Godt tilpasset stokk er utrolig viktig for følt rekyl.

Rifla funskjonerer helt upåklagelig hele tiden uten matingsproblemer eller annet tull.