Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ønsker gjerne tips om seriøse og gode oppdrettere av Gordonsetter som ligger i en viss nærhet av Rogaland. Send gjerne på PM dersom det er ønskelig, eller en har noe vettugt å si om en oppdretter positivt eller negativt.

Trenger ikke en ny tråd om hvorfor ene rasen er bedre en andre og at rasen er ødelagt igjennom avl :wink:

Posted

Av interresse for meg som kjenner til gode linjer,er det kun en:Kennel Vardemyra!Jan Arve Wersland.Han har et meget spennende kull nå som jeg har stor tro på!Tror det er igjen en hannvalp,annonse på Finn.no.Dette vet jeg blir gode hunder med rett dressur/trening!

Posted

Har sett det, og virker veldig spennende. Noe av utfordringen min er at på grunn av en del styr i heimen nå i sommer vil det ikke være ideelt å ta inn en ny hund før til høsten, muligens vinteren. Fordelen med det er at jeg har god tid til å vente og se etter det "rette" kullet.

Posted

Ja passer det ikke med tiden nå bør man vente,men gjør ikke feilen og bare kjøp noe fordi det passer med valp akkurat da..Kommer an på hva en ønsker seg i en Gordon,men etter mine ønsker er det kanskje max 4 kull i året jeg ville hatt valp etter,av alle kull..Skal du ha det beste,må du regne med å reise noen mil da..Men som nevnt,i dine områder er Vardemyra kvalitet!Bl.a de beste Danske linjer!Om ønskelig kan jeg følge med litt utover for deg?Og normalt er ikke Finn rette plassen og se etter valp,men innimellom finner man topp kull der og..

Posted

Takker for det, eg vil ha ein god jakthund som er stabil og god i lynnet. Kommer til å jakte med den, mulig stille den ett par ganger på prøver og utstilling. Men er ikke ute etter å produsere ein ny champion nødvendigvis. Så ser for meg at det er flere gode alternativer der ute. Prosessen nå fremover er jo spennende, kikke, lese og prate med folk i miljøene. Mulig eg hive meg ut å ser på aktiviteter i fuglehundklubben her og.

Posted

Jeg kjenner ikke akkurat noen oppdrettere på de kanter.

Men som generelt råd; ta deg tid og studer linjer selv.

Snakk med folk som kjenner rasen (du har begynt bra med ett spørsmål her), så mange som mulig, men dann deg ett bilde selv.

Definer også hva du vil ha av hunden, hvordan du kommer til å jakte mest. Skog/fjell /lavland?

Gode hunder skal takle alle arenaer, men for å få til disse gode hunden kreves ofte ganske mye tid og innsats (min personlige påstand, absolutt ikke fasit).

Se etter linjer med hunder som er gode på din arena. Snakk med avlsrådet i gordonsetter klubben (NGK).

Du har jo relativt god tid, så du har muligheter for å finne ett godt kull.

Det er viktig å ha god tid når du tar imot en valp. De første ukene lærer valpen mye på, og det er viktig at du er der for kontakten og samarbeidet videre. Men samtidig faller ikke alle gode kull samtidig med ferier. Så om mulig, kan det hende man må flytte litt på ting så det passer med det kullet man ønsker seg valp av.

Helt korrekt å vente når du ikke har tid, vent til du har mulighet for å bruke tid på valpen.

Lykke til!

Mvh Dagl