Jump to content

Lading av svartkrutt/Pyrodex haglepatroner?


1937M98

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har kommet over en engelsk sideligger i kaliber 12 i fra 1880 årene, som selvsagt skal jaktes med :mrgreen:

 

Så kommer greia: Jeg er HELT blank når det kommer til svartkrutt/pyrodex i haglepatroner :?

Foreløbig vil det nok bli brukt pyrodex, siden svartkrutt er så "vanskelig" å få tak på (Går det ann og få til noe med røksvakt krutt forresten???)

Er redd dette blir ett langt innlegg med en haug med spørsmål, prøvde og søke, men følte bare att jeg ble dummere av det hele...

 

1. Hvilke bøker anbefales om emnet?

 

2. Hva utstyr må/bør jeg skaffe? (min far sa noe om at man stort sett bare trenger en trepinne til og komprimere med???)

her kommer det nok bare til og bli skutt 40-50 skudd i året på leirduer og jakt totalt vil jeg tro

 

3. Hylser: Plast, papp eller messing? hva anbefales her? og hvor får man tak i f.eks papp hylser? messing har jeg sett på midway tror jeg, og plast tømmer jeg selv :winke1:

 

4. Forladninger: lage av asfaltplate/vindtett plate (hørte en gang om dette)? eller må man kjøpe ferdige greier? Må disse smøres med noe?

 

5. Haggel: Hva brukes, og hvor kjøpes det??? eller må jeg lage det og???

 

6, Tennhetter: Hva anbefales?

 

7. Rulle/Stjernekrymp: Må jeg ut på antikk/ skrotnisse sjapper og rote etter verktøy???

 

8. Utstyr til og ta ut tennhetter?

 

9. Er det noe mer jeg har glemt, eller har du noen gode tips og triks?

 

10. Ladedata, hvor finnes det?

 

Ja, jeg vet jeg er en tosk som finner på og kjøpe slikt "gammelt ræl" :mrgreen:

Og på forhånd: Tusen takk til deg/dere som eventuelt gidder og svare på noe av dette her...

Link to comment
Share on other sites

Jeg driver også til tider og brenner svartkrutt i diverse børser, og la meg bare si med en gang: Det er alle andre det er feil med, ikke oss!! Jeg lader haglpatroner kaliber 16, for tiden med svartkrutt, men tidligere også med pyrodex. Jeg ville holdt meg langt unna røyksvakt til den børsa, den er helt sikkert trykktestet kun for svartkrutt.

 

Forladninger tror jeg hjemmelading.no har, du kan sikkert fint stanse ut av asfaltplater, men prisen på nye er ikke akkurat avskrekkende. Dessuten bør du ha pappskilling mellom krutt og forladning for tettingen sin del. Disse kan greit stanses ut eller kjøpes ferdig.

 

Plasthylser kan fint brukes, men de tåler bare en eller to omladinger før de er ødelagt. Papphylser selger siarm.it. Messinghylser går også fint, men du kan få problemer med at forladningene ikke tetter helt fordi godstykkelsen på hylsene er tynnere.

 

Tennhetter er standard 209 haglhetter. Til svartkrutt spiller ikke typen noen rolle. En spiker går fint til å banke dem ut etter bruk.

 

 

For disse våpnene er i utgangspunktet vismuthagl eneste lovlige, det enkleste er å kjøpe de billigste vismutpatronene og plyndre dem. Du kan kjøpe vismut fra precision reloading i usa, men det er ikke allverden å spare på det. Melder du deg inn i norsk svartkrutt union eller scandinavian western shooters har de to forbundene dispensasjon for å bruke blyhagl til trening og konkurranse(i hvertfall sist jeg sjekket) Til jakt er vismut det eneste jeg vet om.

 

Jeg kjøpte rullekrympverktøy fra Siarm.it, det kostet ikke allverden og lager fin krymp selv om det ser ut som det er laget av fulle tegneseriefigurer. Ellers finner man alltids slike på Ebay hvis man søker litt. Skal du lage stjernekrymp bør du nok ha en ladepresse.

 

Her er link(håper jeg) til en side med ladedata og framgangsmåte for haglelading med svartkrutt.

 

http://www.tbullock.com/bpsg.html

 

Lykke til, og husk at røyksvakt er en forbigående mote.

Link to comment
Share on other sites

Takk for kjapt svar, og all god info! Da er det bare og gå i gang og handle utstyr :lol:

 

Har du forresten noen data på pyrodex? jeg har aldri vært borti det stoffet, men vet at det måles i volum, ikke i vekt, så da hadde det vært greit med noen tall jeg kan prøve...

 

Er det noe lektyre som kan anbefales til oss uvitne nybegynnere?

 

Edit: er det disse hylsene jeg skal ha?? http://www.siarm.com/product_info.php?products_id=2330

Link to comment
Share on other sites

Akkurat, da er vi jo snart i gang da 8)

 

Men må man ikke ha søknad og alt mulig styr for å få kjøpe svartkrutt? sendes dette med posten eller må det hentes på stedet? det blir jo litt vanskelig når jeg bor i Stavanger, og de holder til på Østlandet ett sted?

Link to comment
Share on other sites

Jo du må søke politiet for og kjøpe svartkrutt, mener og huske det var gratis og søke.

Jo Maxam holder til på østlandet en plass, men det er lager i Bergen og sist jeg prata med han som driver det var det plan om transport en gang i måneden ned til Jelsa, det er ikke så langt fra Stavanger.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat, får bare håpe at tante blå i Stavanger har en god dag når jeg vil søke om svartkrutt da... transport til Jelsa, sannsynligvis til steinbruddet på Berakvam da, der kjører jeg forbi av og til, så det burde jo gå bra :winke1:

 

Bruk av plasthylser tror jeg utgår, enten papp eller messing som skal brukes

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder krutt, er det FFg eller FFFg jeg bør skaffe?

Hagla har Damask piper viss det har noe og si

 

Damask piper bør man jo være ytterst forsiktig med å bruke, jeg hadde ikke brukt de selv med svartkrutt uten at pipen hadde blitt undersøkt av en kyndig person, vet de gjerne bruker noe slags røntgen utstyr til dette.

 

Du får selge Haglen til meg så jeg kan ha den på veggen i samlingen min :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tilgang på en del forskjellig NDT utstyr (non destructive test) og personell, så vi finner nok ut om det er trykt eller ei før vi skyter 8)

Første ladningen kan jo gå med snor avtrekk for sikkerhets skyld :smile:

 

Ellers takk for tilbudet Sportskytter, men jeg har plenty av veggplass selv som skal fylles :mrgreen:

 

Når det gjelder krutt valg, så har jeg lest mye på svartkrutt.net, og andre plasser, men det virker ikke som det er noen standard på det.

Så viss jeg velger FFg, så gir det lavere start trykk, og ikke fullt så ren forbrenning, og dermed mer å gå på sikkerhetsmessig?

Stemmer denne anntagelsen?

 

Er det slik at folk er redd for å skyte med hagler som har damask piper? Når de er i god forfatning, så burde de være like gode de som andre eller?

Link to comment
Share on other sites

Ja, og det er vel kansje derfor det er vanskelig og finne ut hva som er best, her tror jeg vi går for "De gamle er eldst" og bestiller fffg og ferdig med det!

Oppdatering kommer om noen uker, når alt er annkommet, og nøye undersøkt før skyting

Takk for all hjelp og tips til dette prosjektet

Link to comment
Share on other sites

man tager en plastpatron type lerdue bly, sjekker at man har betalt sitt medlemskap i NSU / SWS. Så skjærer man av stjernebretten, hellr haggel i en kopp, tart ut plast forladningen og heller kruttet i dass eller en egent beholder. Etterfyller med en passende mengde svart/pyro (mellom 70-90 Vgr, ville startet lavest først) kapper av "fjæringen" på plastforladningen, slik at man sitter igjen med en passende lengde + kopp, heller på plass haglene som ble tatt ut,. og rullekrymper på plass en pappskilling. Ferdig. (gjenta etter behov)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært i kontakt med Politiet i Stavanger ang. kjøp av svartkrutt....

Det ble en lang historie, men for og gjøre det kort: Skjemaet fra DSB kan ikke benyttes, jeg fikk beskjed om å sende inn en vanlig våpensøknad, der det var spesifisert at det gjaldt kjøp av svartkrutt, så skulle det gå i orden (får vi håpe....)

Skal ikke være lett å ha det gøy :roll:

Link to comment
Share on other sites

Merkelig. Jeg søkte for noen år tilbake på et gammelt skjema for erverv av eksplosiver, våpensøknad gjelder da våpen og ikke ammo? Det skal finnes et skjema for å søke om å få kjøpe ammunisjon (samme som før i tiden da man måtte søke for hver ammohandel selv om man hadde våpenkort).

Link to comment
Share on other sites

Der er politiet i Stavanger helt på jordet :roll:

Det er det skjemaet som er gyldig og skal brukes. Jeg brukte det senest for 1 mnd siden.

Våpensøknad har ingenting med svartkruttkjøp og gjøre.

Bruk Skyting med historiske våpen som begrunnelse.

 

Les litt her: http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/Farlige-stoffer/eksplosiver/Erverv1/

3. avsnittet på siden.

Link to comment
Share on other sites

Politiet i Stavanger har rett tror jeg, hvilket skjema dem velger og bruke tror jeg muligens er opp til politimesteren. § 8-3. (Opphevet ved forskrift 4 jan 2010 nr. 5.) http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-2002 ... tml#map008" target="_blank

Når vi leverer inn dette skjema http://www.dsb.no/Global/Publikasjoner/ ... HR-109.pdf" target="_blank" target="_blank søker vi på noe som er opphevet.

Politiet i Haugesund har laget et eget skjema for kjøp av svartkrutt siden det i linken her er utgått på dato.

Link to comment
Share on other sites

Samma søren, bare jeg får kruttet mitt så kan de bruke hva skjema som helst :lol:

Men Tante Blå i Stavanger syntes det hele var noe stort tull, og hun hadde heller aldri vært borti søknader om svartkrutt "Hæ, søknad for kjøp av svartkrutt??? Må du ha det da???"

Siden det var ett fullt lovlig våpen, og jeg hadde våpenkort på andre våpen, så ga hun blaffen i hvilket krutt jeg brukte

Etter mye styr og mange telefoner frem og tilbake så kom hun opp med det svaret om at jeg måtte sende en våpensøknad for kjøp av svartkrutt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var også for en tid tilbake i kontakt med politiet for kjøp av svartkrutt. Det hele endte med at jeg gikk derfra med uforrettet sak.

De viste ikke hvilket skjema som skulle brukes, men de mente jeg måtte ha noe dokumetasjon av noe slag uten at de viste hva..

Fikk beskjed om å undersøke selv hva som kreves for kjøp av svartkrutt, men har ikke gjort nå mere med det enda, så bruker pyrodex.

 

Begynner å få en del sortkrutt våpen etterhvert, disse er orginale våpen fra før 1890 så disse er ikke registrerte og jeg har ikke våpenkort på disse.

Men har våpenkort på andre våpen, skulle tro det skulle holde for kjøp av svartkrutt..?

Link to comment
Share on other sites

Som sagt lenger oppe her: Jeg brukte nevnte skjema for 1 mnd siden og den ble stemplet og godkjent ved disken mens jeg ventet. Begrunnelsen jeg førte på skjemaet var: Skyting med historiske våpen.

 

Hvem som kan erverve svartkrutt står i linken min 4 innlegg lenger opp.

Link to comment
Share on other sites

Det er litt rart dette med svartkrutt i forhold til Forskrift om håndtering av eksplosjonsfarlig stoff § 8-2. og våpenloven § 14.

 

§ 8-2.Den som innehar våpenkort eller kan dokumentere medlemskap i en godkjent skytter- eller samlerorganisasjon, kan i den hensikt å skulle lade egen ammunisjon, få tillatelse til erverv av inntil 3 kg svartkrutt og inntil 5 kg røyksvakt krutt. Slik tillatelse gis av politiet i det distrikt hvor søker har sin bostedsadresse.

 

Våpen loven § 14. Til den som har våpenkort eller som har fått overlatt skytevåpen i medhold av § 11, kan ammunisjon til vedkommende våpen overlates i rimelige mengder. Denne bestemmelse gjelder likevel ikke omsetning av ammunisjon i næring, hvis ikke vedkommende næringsdrivende selv har overlatt våpenet i medhold av regler etter § 11, siste ledd.

 

Vi søker jo ikke om og få kjøpe røyksvakt krutt når vi har våpenkort men vi må søke om svartkrutt selv om vi har våpenkort på svartkrutt våpen. Nå er det jo ikke noe problem og få tillatelse til og kjøpe svartkrutt, men det er jo krutt til et våpen en allerede har våpenkort på og det burde jo være likestilt med røyksvakt krutt.

 

Står det i noen lov eller forskrift at svartkrutt skal det søkes om og røyksvakt er fritatt søknad for kjøp ?

Jeg bare spør siden jeg ikke finner noe regler om det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg vet at dette emnet begynner å bli litt gammelt nå, men følgende videoer om forskjellige metoder for ladning av svartkruttpatroner til hagle kan være interessante for noen og enhver (de var i hvert fall det for meg - og jeg driver ikke en gang med svartkruttskyting :overrasket: )

 

" target="_blank

" target="_blank

" target="_blank

Og sist men ikke minst:

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Telefon: 35091818

E-post: olav.joh@online.no

Stålhylse kaliber 12 som lades med haglette 209 og 50 grs svartkrutt og 50 grs hagl med feltwad og toppskilling og hagl i enhet med kruttøse som mål for hagl/krutt samt komprimering. Har og spesialfestesement for toppskilling utenom til 50 kr tuben . Pakningen koste 650 kr og er utviklet av survivalfolket i USA.

 

Hør med Olav ... kanskje dette kan brukes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...