Mauser-30-06 Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Hei alle sammen Er fersk storviltjeger og har fått tilbud om hjorte jakt på ei 8200mål stor øy i Bremanger Kommune, kvoten er på 5 vokse dyr og 3 kalver. Noe jeg lurer på er om hjorten vil velge å holde til på en øy fremfor på fastlandet? Og om i det hele tatt er sjanse for å få fylt kvota der. Fikk en pris på 22.000 som jaktlaget allerede har slått til på. Vil gjerne høre hva andre mener om denne avtalen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vector 250 Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Selve Bremanger er jo også ei øy og Bremanger kommune er en av de største hjortekommunene i landet, så slik sett er du på rett sted. Generellt er det mye hjort her på vestlandet, men bestanden er nok mindre nå enn den var for noen få år siden. Skitt jakt:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser-30-06 Posted June 5, 2013 Author Share Posted June 5, 2013 Takker for svar, er helt fersk på hjortejakt så var litt skeptisk.. Men etter litt lesing så forstår jeg jo at Bremanger er rette Kommunen å jakte i Mange som bruker drivende hunder eller hvordan jakter hjortefolket?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frontier Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Eg har jakta fire-fem sesongar på ei øy sør for deg. Send meg ein PM med litt meir detaljar om kvar du skal jakte, så kan du få litt info og innspel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stadt Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Hei, har jakta litt i bremanger kva øy snakkar vi om her? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser-30-06 Posted June 6, 2013 Author Share Posted June 6, 2013 Frøya heter øya, og valdet heter Frøyalandet Vest, noe kjennskap til denne øya? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hjortejeger Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Sikkert mange som har kjennskap til Kalvåg gjennom besøk og omtale av Knutholmen. Ta berre kontakt om du vil vite meir Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blaserproff Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Du får dra med deg langholdsriggen å legge deg oppå fanneskavaren så dekker du heile øya Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargen Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 Kryr vel av hjort i omtrent hele Bremanger. Har en kollega som ofte kjører der om natta, han har telt oppimot 70-80 dyr langs veien på noen få timers kjøring... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser-30-06 Posted June 7, 2013 Author Share Posted June 7, 2013 Fanneskavarden ja, så ut som en fin plass det :) 26x zoom hjelper Kommer med enda et spørsmål jeg, er det noe vits i å plassere ut saltsteiner så nærme havet? Hjorten har jo en stor saltkilde i havet, men om den drikker saltvann vet jeg ikke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hjortejeger Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 De gjer ikkje noko feil om de plasserer nokre slikkesteinar rundt plantefelta. Hjorten ligg ofte i plantefeltet bak skulen, og ved vassverket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaker Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Du finn resultata frå dei foregåande åra under 'Lokale data om hjort' eit nesten på botnen av denne sida: https://bremanger.kommune.no/artikkel.aspx?MId1=378&AId=516&back=1&MId2=386 (Kammertreff på Knutholmen? Når skal du være der?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaker Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 (Og det er valdet som er 8200 mål, ikkje øya.) Eg er overraska over at kvota er så stor, når alle andre har fått kraftige kutt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser-30-06 Posted June 20, 2013 Author Share Posted June 20, 2013 Rettelse angående kvota: 1 bukk, 2 spissbukk, 1 hind og 3 kalver var det visst Ja stemmer det 8200 mål ca, et eller to vald til på øya og vel. Jakter du i nærheten Beaker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaker Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Grotle/Igland, men erfaringane frå det valdet kan nok ikkje overførast til 'ditt' vald. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser-30-06 Posted June 20, 2013 Author Share Posted June 20, 2013 Mener du hvordan terrenget er eller dyrebestand nå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaker Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Begge deler. Eg har ikkje studert kartet så eg kan seie nøyaktig kvar valdet dykkar er plasser på øya, men du har som regel heilt ulike taktikkar sjølv på nabovald der. Har de ein guide som kan gi tips om korleis de skal plassere postane? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser-30-06 Posted June 20, 2013 Author Share Posted June 20, 2013 Nei det har vi ikke fått oss, men hjemstedet til familien er ved Eikefjord. Så skal opp et par uker i sommer og sjekke ut terrenget og forhåpentligvis finne ut hvordan hjorten trekker i valdet. Kjenner du en lokal guide med kunnskap om vårt vald? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaker Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Nei, dessverre, men det må vel dei de har leigt av kunne hjelpe med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser-30-06 Posted June 20, 2013 Author Share Posted June 20, 2013 Satser på at vi får noen råd derfra ja Bruker dere drivende hund? Hvis ja, hva slags type? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaker Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Nei, ingen hund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
santo 1 Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Hvordan har det gått med jakta Legg gjerne ut bilder også Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser-30-06 Posted December 12, 2013 Author Share Posted December 12, 2013 Hvordan har det gått med jakta Legg gjerne ut bilder også Vil ikke anbefale øya Frøya til noen her på Kammeret, for jakten har ikke vært noe å rope hurra for. Det begynte bra med fall for unghunden etter ti minutters los opp i lia Deretter har vi ikke sett et eneste dyr der ute, de lokale som hadde de to andre valdene på øya har også kun skutt 1 dyr hver. Har trålet gjennom hele øya med hunder, uten å komme over noen spor. Så der ute er nok den faste stammen skutt, og de få dyrene som kommer innom er bare streifdyr. Noen andre med mer suksess? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
santo 1 Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 kjipt det var da. Noen andre med bedre hell, på jakt i Bremanger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts