Jump to content

Finn meg en luftpistol.


Lindskog

Recommended Posts

Jeg må være på vei til å bli en seriøs pistolskytter, for nå har jeg jaggu lyst på luftpistol også.

 

Ønsker pistol til trening, ikke konkurranse. Øvre prissjikt er nok rundt kr. 2000,-. Har sett Weirauch HW40 har blitt anbefalt i andre tråder, og den ser jo ikke dum ut. Prisen er ikke gal, og det er den typen våpen jeg vil ha, altså 4.5 mm og enkeltskudds, slik at jeg slipper å fifle med CO2 eller trykkluft. Eneste jeg egentlig ikke likte med Weirauch'en er at det var fibersikter, jeg tar gjerne helsvart skur og korn (i metall og ikke plast, må kunne sotes). Sikte må være justerbart.

 

Noen som har noen tips? Jeg har null peiling på luftvåpen, så tips ønskes. Får jeg ingen andre gode forslag blir det nok en slik HW40, så får jeg heller se om det går ann å bytte sikter.

 

Forresten, gjerne justerbart avtrekk, eller i det minste ikke for lett. Noe lettere avtrekk enn 1000 g vil jeg helst unngå.

 

Edit og PS: Tips til hvor aktuelle våpen greiest og billigst handles mottas også med takk.

Link to comment
Share on other sites

Prøv en Crosman 1377 c.

Minuset er en del plastikk, men presisjonen er topp.

Siktet kan settes opp på 3 måter, skur og 2 forskellige "diopter"

Pistolen kan modifiseres på mange forskellige vis, med div. skjefter o.l.

Billig er den også, 670.- på Midway. :P

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

HW 40 finnes og med svarte sikter, men de er nok i plast. Men du kan bruke sotspray.

 

Ellers er HW 75 en god pistol og, men koster litt mer. HW 45 er gøy og, men foretrekker å skyte med trykkluft eller PCP som HW40 og HW 75.

 

Du finner alle hos www.versandhaus-schneider.de til gode priser. De sender til Norge og.

 

Ellers er det jo og mulig å kjøpe en brukt matchpistol?

 

Mvh Wolfgang

Link to comment
Share on other sites

Evert traff spikeren på hodet, er hovedsaklig trening for å treffe. Bror min har en Gamo Morini-klone til rundt en tusing, og denne funker fint til å trene siktebilde og avtrekk, både med god tid og duell. Det er lov å mene at man må ha en pistol til 10 000,- for å gjøre dette, men det gjør ikke jeg. Med luft kan jeg bare gå rett ut døra og skyte, selv om veslejenta ligger og sover. Men for all del Varegg, kom gjerne med forslag på hva du mener duger. Bare husk at dette er til trening, ikke for å vinne NM i luft. :winke1:

 

Hvis man skal se etter brukte matchvåpen, hva bør man da se etter? Hvilke merker og modeller? Jeg vil fortsatt ha en slik som jeg bare knekker opp og lader, ikke luft fra flaske, pumpe eller CO2.

 

Skal sjekke ut de foreslåtte våpnene og nettsiden.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Mange gode fjærpistoler til match skyting i sin tid:

http://www.egun.de/market/item.php?id=4433086" target="_blank" target="_blank

http://www.egun.de/market/item.php?id=4379898" target="_blank" target="_blank

http://www.egun.de/market/item.php?id=4433902" target="_blank" target="_blank

...

 

Noen modeller jobber med komprimert luft og er dermed enklere å skyte ... Med fjærpistoler er det veldig viktig at grepet er likt hver gang du skyter. Men det er jo og godt trening til kruttdrevet våpen.

 

Wolfgang

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også sett at HW40 ikke var så galt priset her i landet. Handler jeg den blir det nok her til lands. Reklamasjonsretten er ikke verdt mangfoldige tusen slik det blir i mange tilfeller, men noen hundrelapper, det betaler jeg gladelig.

 

Hva er lett for en luftpistol da, typ 500 gram? Kanskje jeg får gå opp et hakk til en av modellene med justerbart avtrekk.

 

Det blir nok ikke handlet noe brukt fra utlandet, til det har jeg for lite peiling på merker og modeller, vanlige feil og deler etc. når det gjelder luftvåpen, så det tar jeg nok ikke sjansen på.

 

Er det noen norske forhandlere som har HW40 med svarte sikter? Så langt har jeg bare funnet med fiber.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en daisy 717 for ikke så lenge siden. Presis og billig. justerbar tyngde på avtrekk. Daisy747 skal ha bedre avtrekk og løp, men presisjonen på min 717 er upåklagelig til mitt bruk.

Har også en beeman p17 (kopi av hw40), men liker den ikke på langt nær like godt som daisy717.

Link to comment
Share on other sites

Luftpistolskyting er bra trening, men prisen for skikkelig verktøy er veldig høy. Hw pistoler er nevnt her, gode alternativer samt at jeg kan anbefale Gamo Compact, en pistol uten fjær og med forbausende bra presisjon, samt anatomisk grep.

Avtrekk ikke i verdensklasse, men det får man heller ikke i denne prisklassen. Har skutt mye med en slik.

Eller er du heldig så kommer du over en slik: (eller to som jeg gjorde)

Fwb65.jpg

En Feinwerkbau mod 65. Der kan man med et håndgrep stille avtrekksvekt fra 500g-1360g.

Dette er en gammel matchpistol som er fjærderevet og rekylfri. Presisjon er bra nok til å vinne hva som helst, men kan selvfølgelig ikke sammenlignes med moderne luftpistoler. Men har skutt over 550 på trening med den. Pris varierer veldig, fra 500 til 2500kr, jeg betalte 1000kr pr.stk, en fin pris. Men må innrømme jeg lette lenge før jeg fant de, ligger ikke på hvert gatehjørne lengre. Men du kan jo ha flaks!

Link to comment
Share on other sites

Gamo Compact er det vel den heter den til brorsan ja. Ser litt ut som en Morini, med ganske tjukt anatomisk grep og svarte sikter. Har skutt litt med den på 10-20 meter, og den funker fint den. Men i første omgang skal jeg nok ha en uten anatomisk grep. Det fine med luft er at jeg uansett kan handle en HW40 eller lignende nå, og skulle jeg finne noen gamle Feinwerkbauer på et senere tidspunkt så kan jeg kjøpe det også uten å selge meg ned først.

Link to comment
Share on other sites

Ja, hva er galt med det? Det er vel det nest beste for å teste egenpresisjon til våpenet etter en Ransom Rest eller tilsvarende. Hvordan foreslår du å teste egenpresisjon i et våpen? Stående med en hånd? :lol:

 

Synes det var imponerende av HW40'en jeg. Helt klart overbevisende.

Link to comment
Share on other sites

HW40 er svært jevn og presis samt har en godt avtrekk, litt for lett etter min smak til trening, forskjellen til f.eks en Browning blir for stor. En mer passende sammenligning blir Crosman2240, men det er jo en CO2. Likevel synes jeg Crosmanen er mer sammenlignbar da avtrekket på denne er noe moddet. HW40 er ingen liten luftpistol, men søker man tilnærmet matchavtrekk er den et god valg.

Link to comment
Share on other sites

Presisjon? 10 meter med anlegg og kikkertsikte :lol:

 

Et slik innlegg bidrar kun på en måte: Det bekrefter din egen inkompetanse.

 

Virkelig, et våpens egenpresisjon testes da vitterlig i benk og ikke av skytter sittende med anlegg og kikkertsikte på 10 meter.

 

Eller?

Link to comment
Share on other sites

Virkelig, et våpens egenpresisjon testes da vitterlig i benk og ikke av skytter sittende med anlegg og kikkertsikte på 10 meter. Eller?

 

Når du sier fra benk så går jeg utifra at du mener med våpenet fastspent, altså typ Ransom Rest eller lignende. I så fall så ja, det er den beste måten å teste egenpresisjonen til et våpen på. Den nest beste, for ikke alle har tilgang til Ransom Rest, er å skyte med hjelpemidler som så godt som mulig fjerner skytteren fra regnestykket. Sittende med anlegg og kikkert er i så måte et ypperlig alternativ. Og hva er problemet egentlig? Samlingen på bildet er jo ypperlig. Mener du at den er for dårlig, siden han har brukt en mindreverdig måte å teste presisjon på? Med et fastspent våpen bør jo da presisjonen bli lik eller bedre, så det taler jo uansett for at HW40 er en knakende god pistol i sitt prissjikt.

 

Varegg, så langt har du ikke bidratt til tråden. Gjør gjerne det, men du trenger ikke fortsette med slike innlegg vi har sett til nå. Det virker fælt som om du ønsker å erte opp folk. Ingen er tjent med at dette utvikler seg til en krangletråd eller en ren pissekonkurranse.

 

HW40 er svært jevn og presis samt har en godt avtrekk, litt for lett etter min smak til trening, forskjellen til f.eks en Browning blir for stor.

 

Akkurat det ser jeg på som et (lite) problem også. Skulle gjerne hatt noe med et avtrekk på ca. 1000-1360 gram. CO2 er nok ikke et alternativ for meg, vil ha et knekkvåpen uten dilldall og ekstra ting som må kjøpes og styres med. Kanskje jeg får installere en sånn stoppkule man gjerne bruker på revolver for å øke vekta. Eller sause inn avtrekket med litt tjukt fett. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Varegg, så langt har du ikke bidratt til tråden. Gjør gjerne det, men du trenger ikke fortsette med slike innlegg vi har sett til nå. Det virker fælt som om du ønsker å erte opp folk. Ingen er tjent med at dette utvikler seg til en krangletråd eller en ren pissekonkurranse.

 

Mitt første innlegg var av ren nysgjerrighet da jeg ikke har erfaring med luftpistoler i denne klassen men skyter konkurranse med annen type luftpistol.

 

Mitt andre innlegg var vel heller av det positive slaget vil jeg tørre å påstå ;-)

 

Mitt tredje innlegg var en kommentar til påstått presisjon i et våpen hvor mennesklig faktor ikke kan elimineres og derfor ikke kan kalles en presisjonstest da dette foregår under helt andre forhold hvor et fastspent våpen muligens ville hatt en større spredning enn den som var avbildet (ikke sikkert men høyst sannsynelig)

 

Hvis dette ble oppfattet som erting så ber jeg om unnskyldning, det er ikke i nærheten av intensjonen med noen av innleggene.

Link to comment
Share on other sites

Ok, fair nok. Det er jo det der med internett og tonefall, ikke alltid alt kommer igjennom slik det er ment. Så fort man begynner å inbille seg at ting er ment nedlatende så leser man det fort slik. Men da er alle venner her da, så bra! :D

 

Den med testing av presisjon skjønner jeg ikke. Slik jeg ser det vil jo alltid en test med fastspent våpen være bedre, for da er alle menneskenlige faktorer eliminert. Det vil si at når presisjon er imponerende når våpenet er skutt av en person, ja da er det virkelig bra, for fastspent ville ha vært enda bedre. Hvordan skal fastspent presisjon klare å være dårligere? Er det noe særegent med luftvåpen som gjør dette annerledes enn med kruttvåpen?

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt, som tydeligvis ingen har klart å få med seg enda, er at å spenne fast en HW40 på en måte som egner seg for presisjonstesting, er en temmelig umulig oppgave.

 

Samtidig er jeg lei av den evige kampen mot vindmøller når det kommer til presisjonstesting med mekanisk rest- for det er faktisk ikke det eneste saliggjørende i alle tilfeller.

Ganske mange grovkalibrede automatpistoler har såpass mye slark imellom ramme og sleide, at det ikke er noen vits å spenne fast ramma.

Med disse pistolene vil en dyktig skytter, med god støtte, og ikke minst erfaring i å skyte pistol fra benk, kunne tyne ut betydelig bedre presisjon enn det en hvilken som helst maskinrest kan prestere med samme våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Jeg har liksom alltid tenkt at er det spent fast, ja da er det spent fast. Jeg skjønner ikke helt hvordan benkeskyting skal klare å gjøre det bedre. Men, det er nok en diskusjon for en annen tråd. Den blinken som han svensken skjøt med HW40'en var meget bra, uansett hvordan den var skutt.

Link to comment
Share on other sites

Med disse pistolene vil en dyktig skytter, med god støtte, og ikke minst erfaring i å skyte pistol fra benk, kunne tyne ut betydelig bedre presisjon enn det en hvilken som helst maskinrest kan prestere med samme våpenet.

 

Og det var det som var poenget mitt med hvordan man tester egenpresisjon i våpenet ...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tar bare å hiver med meg og anbefaler HW 40 jeg og, har ikke sjekket hvor mye avtrekket er på men vil tippe i 500g området men jeg synes ikke det er et stort hinder i forhold til og bli bedre til og skyte, snarere tvert imot.

 

Hvis jeg skulle si en negativ ting om den så er det at vekta på selve våpenet er vel lav da den uten tvil veier mindre en gjennomsnittlig 22 laget i metal, ellers så tror jeg at hvis du har anledning til og prøve en hw 40 så vil du etter et par avtrekk bestemme deg for og kjøpe en...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...